Toon posts:

voor & nadelen server.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben op het werk een HP server staan met MS Exchange: Small Business 2003. Wat zijn nou eigenlijk de voordelen en tevens de nadelen van een server in een zeer zeer klein bedrijf?

Verwijderd

de kosten van aanschaf en onderhoud (stroomverbruik). en natuurlijk de "return on investment"is zeer laag in klein bedrijf, mja wat is klein? 3 mensen?

een voordeel is natuurlijk de centralisatie van de bestanden en applicaties, in veel kleine bedrijven zie je vaak hout-touwtje oplossingen met workstations

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 03:03
Beetje heel summiere topicstart, het hangt er totaal vanaf waarvoor de server gebruikt word of het zin heeft of niet. voor een beetje filesharen en printers delen kan iedere pc gebruikt worden. Werk je echter in een domein met allerlei opties, dan is een dedicated server daarvoor wel handig. Maar met de info die je nu geeft valt weinig te doen ;)

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Verwijderd

voor:
back-up
snelle access tot gegevens

na:
kost licentie+aanschaf+stroomgebruik

:p

Verwijderd

voordelen is de backup; alles kan je gecentraliseerd draaien, dus ook backuppen. Ook kun je met rechten werken, zonder server zijn deze instellingen beperkt.
nadelen : extra ruimte nodig, geld, stroom

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Erg summiere topicstart hoor...
Maar is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd :? Het ding staat er nu toch. Doorgaans overweeg je zoiets voordat je het aanschaft ;)

Anyways: Voordelen teh plenty, nadelen weinig. Heel simpel. Sterker: Ik heb een (legale ja) SBS server zuhause draaien. Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je een "zeer zeer kleine" onderneming vindt.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 05-04-2006 10:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Nadeel is eigenlijk alleen de beheerslast en een 'single-point-of-failure' (als die server crasht ben je ver van huis). Voordeel is dat je één centrale opslag hebt (waar iedereen bij kant), zelf je email-services onder eigen beheer hebt (en dus zelf controleert hoelang je dingen bewaard). Omdat je geen gegevens hoeft te delen tussen de werkplekken kun je deze ook beter beveiligen.

Je kunt ook gebruik maken van domain-authenticatie. Je hoeft dus niet iedere gebruiker op iedere PC aan te maken. Wachtwoord opslag en toegangsrechten worden op één centrale plaats opgeslagen en niet op de afzonderlijke werkstations.

Verder kun je één centrale server makkelijker backup-en dan een x-aantal losse werkstations.

Als je zogenaamde mobiel werkplekken hebt dan ben je niet verschrikkelijk in de aap gelogeerd als er één gejat wordt. (Zolang je de bestanden maar centraal opslaat.)

Enz enz...

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Het zit zo: Mijn baas heeft een eenmanszaak Hij heeft vroeger nog 1 iemand in dienst gehad. Toen heeft een icter hem geadviseerd op een server te nemen (snap bij god niet waar hij afgestudeerd is maja, dat ff te zijde) nou loop ik hier stage en ben samen met mijn baas op kantoor verder is er niemand. Ik gebruik mijn eigen apple. Dus in principe gebruikt hij een server voor 1 computer).

Ik zei al dat hij die server eruit moest knikkeren want in principe kun je ook gewoon via windows een werkgroep aanmaken en daar de belangrijke documenten etc. in stoppen je hangt je printer etc. eraan en ik kan ook gewoon met men apple inloggen (wat ik nu met de server niet kan, voor mij nog steeds een raadsel want als ik naar netwerk ga en ik klik op verbinden moet ik mijn user en wachtwr in tikken en zegt daarna de alias ...... kan niet worden geopend omdat het origineel niet kan worden gevonden).

Maar hij zit dus te twijfelen om de server te houden of niet, en nou wil hij een beetje de voor en nadelen weten over een server in een zoals ik al zei zeer zeer klein bedrijf misschien over paar jaar max. 2/3 werknemers.

Verwijderd

tja nu je dat ding toch al heb staan kan je hem beter laten staa, je zal er toch geen zak voor krijgen en met +3 man is zo`n ding toch wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ook (was ik er nog vergeten bij te vertellen) als je constant problemen hebt met die server voor dat geld dat hij aan een icters heeft uitgegeven om de boel weer draaiende te krijgen (wat nog steeds niet echt is gelukt) had hij zowat 3 snelle pc's voor kunnen kopen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:54:
Ja maar ook (was ik er nog vergeten bij te vertellen) als je constant problemen hebt met die server voor dat geld dat hij aan een icters heeft uitgegeven om de boel weer draaiende te krijgen (wat nog steeds niet echt is gelukt) had hij zowat 3 snelle pc's voor kunnen kopen.
Dat maakt de zaak anders. Maar zoals ik hier een beetje "ruik" zijn die "ict-ers" een beetje van die zolderkamerfiguren die Exchange e.d. draaiend hebben gekregen met "Setup -> Next -> Next -> ... -> Finish). Laat het ding eens GOED inrichten door een echte kenner en je hebt er (zeker in zo'n kleine omgeving) amper meer omkijken naar. Ik draai thuis een SBS server en heb er <1 uur per maand onderhoud aan (en dan nog niet eens echt "nodig" onderhoud, meer wat geklooi van mezelf). Hier op de zaak (8+ werkstations, ook SBS server) is het onderhoud overigens niet veel meer.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 05-04-2006 11:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:03:
[...]

Dat maakt de zaak anders. Maar zoals ik hier een beetje "ruik" zijn die "ict-ers" een beetje van die zolderkamerfiguren die Exchange e.d. draaiend hebben gekregen met "Setup -> Next -> Next -> ... -> Finish). Laat het ding eens GOED inrichten door een echte kenner en je hebt er (zeker in zo'n kleine omgeving) amper meer omkijken naar. Ik draai thuis een SBS server en heb er <1 uur per maand onderhoud aan (en dan nog niet eens echt "nodig" onderhoud, meer wat geklooi van mezelf). Hier op de zaak (8+ werkstations, ook SBS server) is het onderhoud overigens niet veel meer.
idd als het 1x goed staat hoef je alleen maar nieuwe dingen toe te voegen indien nodig en verder niks.
Pagina: 1