Xvid+VBR audio naar Xvid+CBR = audio out of sync?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04-2025
Sorry dat ik dit dubbel post...hopelijk is dit de juiste forum voor mijn topic.

Zit met het volgende probleem:

Heb een Xvid met 48khz 101kbits VBR MP3 audio. Als ik die op de PC bekijk dan is er niks aan de hand. Als ik hem bekijk in mijn Pioneer DV-575A huiskamer speler dan hapert de audio en is onverstaanbaar. Nu probeerde ik de audio te converteren naar CBR via VirtualDubMod en heb de volgende handelingen verricht:

1. Audio fullprocessing en saven als uncompressed wav (bijv A1)
2. Audio gedisabled en video direct stream copy en video zonder audio opgeslagen (bijv V1).
3. Nu heb ik VirtualDub(!), niet de mod versie, opgestart en heb de nieuwe V1 en A1 geopend.
4. Voor V1 heb ik direct stream copy gezet. Voor A1 kies ik fullprocessing en compress MP3 48khz 96kbits stereo CBR.
5. Met de gegevens van 4 sla ik een nieuwe avi met audio op.

De resulterende avi geeft op de pc geen problemen en ik brand hem weg op CD. Echter, nu speel ik hem af op de huiskamer speler en de audio is verstaanbaar, maar in het begin loopt het nog in sync maar later in de film niet meer. Volgens de tool AVI Info (of just another AVI Info) is de audio afwijking 0 op de originele avi met vbr audio. Hoe kan dit?...ik snap er niks meer van....hoop van harte dat een expert mij verder kan helpen om de audio wel in sync te krijgen in CBR.

Ik meen mij toch te herinneren dat sommige avi's met VBR audio wel goed werken in huiskamer speler...maar waarom de nieuwe avi's niet???...het schijnt dat de probleemgevallen meestal Lame MP3 gecodeerd zijn.

Met de Pioneer huiskamer speler is niks aan de hand...overige divx/xvids spelen goed af.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Je moet virtualdub mp3 gebruiken.
met virtualdub het geluid eruit halen en apart opslaan, dit dus als mp3 met cbr(niet variabel gebruiken).(ik gebruikte opslaan als wave file).
Geluid en beeld weer samenvoegen.

Probleem is dat vbr(variabel) door veel software niet goed ondersteund wordt, dus verloopt het geluid en beeld steeds een beetje, ja en op het einde dus heel veel.(alle stukjes samen opgeteld).

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 21:31

Caveman

whahoehaha

Wat jan9999 zegt klopt...je kunt bv. het VBR mp3 bestand ook opslaan als wave en dan met besweet converteren naar een mp3 CBR. Voordat je weer gaat samenvoegen controleer even de lengte van het video en het audio bestand met bv Gspot of avicodec, die moeten exact gelijk zijn. Als die niet gelijk zijn dan krijg je dat het geluid out of sync gaat lopen.

Ik gebruik dus: VDmod > demux (dan sla ik de mp3 VBR apart op) en daarna gebruik ik Besweet om van mp3 vbr naar mp3 CBR te gaan.
Besweet is nogal uitgebreid, maar het forum en de documentatie is goed gevuld.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• LaptopRookie
jan99999 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:02:
Je moet virtualdub mp3 gebruiken.
met virtualdub het geluid eruit halen en apart opslaan, dit dus als mp3 met cbr(niet variabel gebruiken).(ik gebruikte opslaan als wave file).
Geluid en beeld weer samenvoegen.

Probleem is dat vbr(variabel) door veel software niet goed ondersteund wordt, dus verloopt het geluid en beeld steeds een beetje, ja en op het einde dus heel veel.(alle stukjes samen opgeteld).
Je bedoelt dat je direct de audio compressie zet naar MP3 CBR?...of alsnog eerst zonder compressie opslaan als wave en later comprimeren bij samenvoegen?

Het gaat er bij om dat ik die Xvid zonder problemen kan afspelen op de huiskamer speler...dat de software op de pc het wel aan kan geloof ik wel :-).

Volgens je suggestie om virtualdub mp3 te gebruiken, lijkt het dus dat er corrupte frames in zitten...ik zal het later uitproberen. Hartelijk dank voor je advies...ben benieuwd _/-\o_

• LaptopRookie
Cavie schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:18:
Wat jan9999 zegt klopt...je kunt bv. het VBR mp3 bestand ook opslaan als wave en dan met besweet converteren naar een mp3 CBR. Voordat je weer gaat samenvoegen controleer even de lengte van het video en het audio bestand met bv Gspot of avicodec, die moeten exact gelijk zijn. Als die niet gelijk zijn dan krijg je dat het geluid out of sync gaat lopen.

Ik gebruik dus: VDmod > demux (dan sla ik de mp3 VBR apart op) en daarna gebruik ik Besweet om van mp3 vbr naar mp3 CBR te gaan.
Besweet is nogal uitgebreid, maar het forum en de documentatie is goed gevuld.
Thanks. Besweet heb ik wel eens gezien...en ben flink geschrokken van de interface. Welke settings moet ik dan zetten?

• Caveman

Caveman

whahoehaha

ehm ja...besweet is idd wel wat overvloedig....maar je kunt wel alles in stellen wat je wilt, maar in dit geval zou ik eens kijken naar belight die heeft een wat vriendelijker uiterlijk...:)

http://www.doom9.org/Soft21/Audio/BeSweetv1.5b31.zip
http://www.doom9.org/Soft21/Audio/BeLight-0.22beta9.zip

letop belight is slechts een GUI, je heb besweet nog steeds nodig, op doom9 staan wel wat tuts.

• LaptopRookie
Hartelijk dank voor BeLight!...dat is een goeie interface :*)

Ik heb met VirtualDub MP3 een wav file proberen te saven maar dat lukte niet...hij slaat alleen een paar seconden op. Hierna heb ik maar de andere methode gebruikt...zoals geadviseerd.
Heb in VirtualDubMod de vbr mp3 gedemuxed en daarna met BeLight de bitrate constant gezet en opgeslagen.

Het gekke is het volgende...de speelduurlengte van de losse vbr mp3 file is een paar secondes langer dan de nieuwe cbr mp3 file :? :? :? Ik zag met AviCodec dat geen van ze overeenkomt met de speelduur van de video. Ondanks dit heb ik met VirtualDub MP3 het originele avi bestand geopend en daarna bij audio naar mijn nieuwe cbr mp3 file gewezen. Hierna heb ik beide video en audio op 'direct stream copy' gezet en een nieuwe avi opgeslagen...avi op cdrw gebrand en in mijn huiskamer dvdspeler laten spelen. Resultaat: het werkt!..alles is voor zover ik zie synchroon...maar vindt het toch raar dat de tijdsduur van de losse mp3's verschillend waren.

De vbr mp3 is trouwens 48khz,101kbits. Moet ik trouwens in BeLight dit nog gelijk stellen???...de bitrate staat daar standaard op 128kb...die heb ik dus naar 112kb gezet. Verder merk ik dat het eindresultaat van de cbr mp3 nu 44.1khz is geworden. Ik had alleen de bitrate gewijzigd en laten converteren...zou ik nog andere settings moeten zetten om betere resultaten te krijgen? Ik las dat sommige mensen de audio normaliseren? Wat is jullie advies?

Verder heb ik een ander probleempje. Ik heb wederom een Xvid met vbr audio, maar dit keer met subtitles in de avi zelf (dus geen losse .srt files). Het probleem is dat als ik dit afspeel op tv, dat de ondertiteling uit beeld zijn. Nu heb ik getracht om met VirtualDubMod een resize te doen op de video en zwarte strepen te plaatsen aan de boven en onderkant van de video. Dit is gelukt...maar na conversie naar een nieuwe avi ben ik de subtitles kwijt???...waar zitten ze? Hoe kan ik de subtitles uit de video halen? Onder streamlist kan ik alleen de audio demuxen. 8)7

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Mja, allereerst dat ge&%&*#$ met die vbr heeft me soms hoofdbrekens gekost, als je een methode gevonden hebt die werkt, werkt die soms bij een andere vbr mp3 weer niet. De bitrate van een vbr is een gemiddelde want hijs nl. variable...ik hou hem meestal in de buurt van de gemiddelde waarde, aan de sample freq verander ik meestal nix, is die 48 khz dan hou ik die zo (heeft soms ook invloed op de lengte van de mp3, terwijl dat niet zou moeten)

Subs, is weer een verhaal apart. Je hebt losse subs (meestal .srt bestanden) je heb ingebakken subs (die zitten gewoon in de film, kun je dus nix meer mee) en je hebt subs die net als geluid in de avi container zitten. Met de eerste en laatste kun je nog wat mee, door bv. bij Vobsub de plaats in te stellen. Bij de 2e kun je alleen ervoor zorgen door op je tv of dvd speler om te schakelen van 16:9 naar verbreed ofzoiets om meer film in beeld te krijgen.

• LaptopRookie
Thanx. Ik gebruik nu de meest recente versies (beta) van BeLight en Besweet. Met Gspot zag ik dat de vbr mp3 die ik had gedemuxed, 48khz is gebleven maar met een bitrate van 384kb(!) na demuxen (origineel in avi was 101kb). In BeLight heb ik nu maar de profile setting van movie gekozen die de bitrate standaard op 128kb zet...het eindresultaat is dan een 48khz 128kb cbr mp3. Lager dan 128kb gaan levert nl een 44.1khz cbr mp3 op. Ik denk dat ik die 128kb bitrate maar aanhou om toch dezelfde frequentie te kunnen behouden.

Tja, die subtitles krijg ik op geen enkele manier te zien op mijn tv...noch in 4:3 (pan & zoom) noch in 16:9 (wide) mode....gatver... Heb nog rond gezocht naar tools om het uit de avi te extraheren, maar ze waren meestal van toepassingen op dvd's |:( Het rare is dat als ik de subtitle toets kies op mijn huiskamer dvd-speler, dat er eigenlijk volgens de afstandbediening geen ondertiteling aanwezig is...maar wel zichtbaar op de PC...dus de ondertiteling zou op het beeld zelf moeten zijn in de avi...dan verwacht ik dat ik het na resizen met VirtualDubMod alsnog zie...of bedekken die 2 horizontale zwarte balken die ik heb toegevoegd aan boven en onderkant een gedeelte van de film???... zal maar weer even wat uitproberen... anders dan toch maar die vele delen van de anime op mijn computer monitor bekijken??? :'( ...heb niet zoveel zin om meer dan honderd delen te resizen 8)7 en daarna Japans te beluisteren zonder ondertiteling. Ik hoorde dat een gemodde Xbox het zou kunnen afspelen...iemand ervaringen hiermee?

• LaptopRookie
Nog even zitten klooien...en wat mij opvalt is dat alle xvids met vbr mp3 die problemen geven op mijn huiskamer divx speler ge-encodeerd zijn met Lame versie 3.93a... vbr mp3's ge-encodeerd met de overige versies speelt die wel netjes goed af...blijkbaar bug in Lame v3.93a vermoedt ik. Tot dusver 2 xvids gefixed en audio resultaat is nog steeds synchroon _/-\o_

En over die verrekte embedded subtitles...hmmm, heb een programma GraphEdit gevonden die het totale proces van het weergeven van een avi grafisch weergeeft. De subtitle zie ik daar als een aparte stroom binnen de avi die met vobsub wordt weergegeven. Nu dacht ik...als ik de subtitle met het beeld alleen kan muxen naar een uitvoerbestand, waardoor de subtitle geintegreerd wordt in het beeld...dan kan ik hem misschien inclusief subtitle resizen...arggh...helaas lukt dit niet. Er moet toch een filter zijn om deze subtitle stroom te extraheren? |:( |:( |:( |:( ...gatver. 8)7. ...of als ik de ondertiteling samen kan laten smelten met het beeld tot 1 stroom dan ben ik er al... :'(

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Met Graphedit ben je al een heel eind op de goede weg....je kunt met graphedit ook demuxen en subs extracten, kijk maar eens naar dit berichtje van mij: Cavie in "subs extracten uit een avi" en deze staat het letterlijk uitgelegd: [rml]Cavie in "[ .AVI] Embedded subs uit .avi halen?"[/rml]

Als je de subs eruit hebt en ze als .srt bestand bij de avi zet speelt je dvd speler ze wel af.

[ Voor 38% gewijzigd door Caveman op 20-04-2006 09:42 ]

• LaptopRookie
Thanks...die 2 topics had ik ook pas ontdekt...maar de link of plaatje in je vrij oude antwoord op de graaf van de poster werkt niet meer. Verder zie ik onder de geinstalleerde filters van GraphEdit geen avi demux...alleen avi mux. Mis ik een bepaalde filter?

Edit:
Hmmm...denk dat je avi splitter bedoelt....maar de uitvoer stroom van de subtitle kan ik onmogelijk direct wegschrijven met de filewriter...ik heb exact hetzelfde probleem als de originele poster...krijg continue de melding dat de pins niet compatibel zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door LaptopRookie op 20-04-2006 10:16 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Raar, bij mij lukt het wel.... zal wel een of ander filtertje zijn, en ik heb echt geen idee welke :o

Maar bij dat 2e topic staat wel een ander oplossing, dat kennelijk wel goed werkt, misschien moet je die eens proberen.

Pagina: 1