Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Opzetten software development afdeling

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mij is gevraagd om een plan op te stellen voor een development afdeling binnen het bedrijf waar ik werk. Dit bedrijf bestaat uit ongeveer 75 medewerkers. Ik ben 1 van de 3 software developers binnen dit bedrijf.

Wij vallen op dit moment onder een business unit die niet passend is voor het werk wat wij doen. Aangezien wij niet alleen voor deze business unit werken maar ook voor andere units binnen het bedrijf, is het verstandiger om deze afdeling als aparte unit van het bedrijf te gaan zien.

Waar moet ik precies op letten bij het opzetten van een software development afdeling?

Ik zelf denk hierbij aan de volgende onderdelen:
  • Wat gaan we doen
  • Voor wie gaan we dingen doen
  • Welke standaarden gaan we gebruiken
  • Hoe zien projecten er uit
  • Wat willen we dit jaar bereiken
  • Wat willen we op langere termijn bereiken
  • Opzetten gestandaardiseerde project documentatie
  • Afdelingsstructuur
Graag zou ik van jullie weten hoe jullie dit zouden aanpakken zodat ik met een goed plan naar het management toe kan stappen. :)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zou me vooral concentreren op wat handig is voor management.

Bijvoorbeeld:
- duidelijkere communicatielijnen
- betere performance
- hogere kwaliteit
- etc

En dan natuurlijk als tweede de invulling ervan (structuur, o.a. dingen die jij noemt).

[ Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 05-04-2006 11:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
- doelstelling
- verantwoordelijkheden
- budget

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input, ik zal deze verwerken. Als jullie nog meer onderdelen weten waar ik op in zou kunnen gaan, hoor ik het graag!

Verwijderd

Ik zou dit verwerken in een standaard plan van aanpak. Dus voorzien van randvoorwaarden, doelstellingen, prioriteiten, eisen en beperkingen, succesfactoren, etc.

Zeker omdat je zo ook kunt vastleggen dat er van management een bepaalde mate van input wordt verwacht om het geheel tot een success te brengen. Oa. een deel cover your ass, maar dat lijkt me niet geheel onverstandig met dergelijke trajecten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Uiteindelijk ben ik gaan lezen in het boekje: "De essentie van CMM", ik denk wel een must voor iedereen met deze opdracht.

isbn: 90-440-0104-3

Een klein boekje wat zeer goed weergeeft waar je mee te maken hebt. :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
CMM is niet business-gericht. Je kunt het wel gebruiken als een referentie in je plan, om richting management aan te geven hoe je je kwaliteit bewaakt, maar dat is dus maar een onderdeeltje van je QA paragraaf.

In principe lijkt me je eerste opzet wel nuttig: Wat, Wie, Waar, Wanneer, Waarom.
Zaken als projectdocumentatie, standaarden en CMM zijn uitwerkingen, en komen eigenlijk in een tweede document. In een groter bedrijf is de eerste summary voor degene die de formele toestemming geeft, en het tweede document voor de lijnmanager waar het direct onder valt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Zie Gordijnstok en MSalters. Eerst business, dan pas technologische aspecten.

En staar je niet blind op CMM, want de implementatie hiervan is vaak te formeel, waardoor er soms meer enegrie gaat zitten in de implementatie van de juiste processen dan in het werkelijke maken van software, zeker in kleine organisatie. Gebruik de ideeen als aanvulling, niet als vervanging van je eigen ervaringen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Goed punt ja: CMM is een model wat je gebruik om te meten, geen proces en al helemaal geen implementatiegids van een proces.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1