[Illustrator CS] vreemde x en y coordinaten in mm

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Hallo allemaal,

Ben pas begonnen met Illustrator en kom iets merkwaardigs tegen waar ik niet zo 1-2-3 een antwoord op heb kunnen vinden.

Ik wil namelijk wat elementen positioneren tov de rand van de pagina (A4)
Via de transform toolwindow kun je mooi de x- en y-coordinaten in mm aangeven. Nu heb ik daar even mee lopen rommelen, maar kom er niet uit. Als ik een object op positie x=0mm en y=0mm plaats, dan wordt het object ergens naast de pagina geplaatst.
Ik weet niet precies waarom dat positie 0,0 is. (zie figuur)Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.c.li/illustrator.gif
Ik zou verwachten dat 0,0 de linkerbovenhoek van het A4tje is, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Iemand enig idee hoe ik dit toch juist kan instellen? of wat hier precies aan de hand is?

Groeten,
Hing.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Doe eens View > Show Page Tiling?
Misschien staan je printersettings op A4 liggend, en dan klopt het wel. :)
Even op staand zetten en klaar is Kees.

[ Voor 8% gewijzigd door Willem op 05-04-2006 08:56 ]

• hing
Hoi Willem,

Ik had m'n pagina settings op staand staan, maar de printersettings inderdaad op liggend.
Hoe kan het overigens dat de paginainstelling anders is dan de printer instelling.
Na het aangepast te hebben, heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb het ook even in een nieuw document geprobeerd, maar daar heb ik hetzelfde probleem :'(

[ Voor 16% gewijzigd door hing op 05-04-2006 09:06 ]

• Willem
  • Laatst online: 21:55
Het document opslaan, sluiten en opnieuw openen?
Default printersettings (per OS verschillend) aanpassen naar staand?

• hing
Had ik ook al geprobeerd, ook alle printer instellingen staan op "staand"
Heb ook geprobeerd om een pdfcreator als printer te kiezen, maar dat wil ook niet baten...

Verwijderd

Misschien helemaal linksboven even de lineaal grijpen en recht zetten met je document,
dus even bij 0 en 0 langs je document slepen. Tjee dit klinkt erg onduidelijk, .... dat x-y ding zeg maar.

• hing
hartelijk dank, zkywalker!!!
Hiermee kan ik inderdaad de assen op de juiste manier aanpassen!

Enige merkwaardig is nu dat wanneer ik een een pdfje maak van de illustratie (dat ongeveer 2 cm van de bovenrand van de pagina gepositioneerd is), de illustratie uiteindelijk ergens in het midden van de pdf terecht komt. Enige idee wat hier aan de hand is?

Verwijderd

Even kijken bij je print setup van Acrobat?
Crop artwork to settings en de placement ervan enz... even wat testen.

• hing
Op deze machine geen acrobat geinstalleerd(wel een opensource freeware pdfcreator). Ik gebruik gewoon de "save as.." optie om het als pdf op te slaan. Zou het met acrobat beter gaan?

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 10:37

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Nog even over die assen, je moet er rekening mee houden dat illustrator is gebaseerd op een cad pakket. Dat houd in dat deze als een grafiek rekend, dat verklaard gelijk waarom je 0 punt links onder staat en je met min moet werken om naar beneden te rekenen.

• hing
Bedankt voor de tip freddy, het verslepen van de rules heeft het gewenste effect opgeleverd. Echter, bij het printen zit er een ruime afwijking in de aangegeven mm tov rand en de echte positie op het papier. Heb al een vrij lange tijd aan instellingen e.d. zitten rommelen zonder het gewenste resultaat. Ik doe het nu gewoon printen, kijken waar het op het papier terecht komt en op basis daarvan de illustratie verschuiven.
Natuurlijk geen goede methode, maar op dit moment weet ik niets beters.

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 10:37

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Welke versie van illustrator werk je eigenlijk mee, en zou je eens een screenshot van je totale werkgebied kunnen maken en mischien de eps of ai waarvan je werkt willen uploaden.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Freddy_Fish schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:26:
Nog even over die assen, je moet er rekening mee houden dat illustrator is gebaseerd op een cad pakket. Dat houd in dat deze als een grafiek rekend, dat verklaard gelijk waarom je 0 punt links onder staat en je met min moet werken om naar beneden te rekenen.
Dat hadden ze van mij wel een keer mogen aanpassen want in vergelijking met de andere Adobe pakketten is het nogal onlogisch. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-01 19:42
Volgens mij komt de positionering vanuit Postscript. De definitie van Postscript gaat inderdaad uit van de linkeronderhoek (a la grafiek dus...). Illustrator was in het begin niet veel anders dan een grafisch schilletje met wat standaard Postscript-objecten onder een knop (t/m versie 4 ongeveer).
@ Ozboz: Nu ineens switchen zal vast voor problemen met oude bestanden zorgen...

[ Voor 14% gewijzigd door Savantas op 12-04-2006 15:41 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• hing
Linksonder was op zich niet het probleem. De coordinaten van objecten heb ik gewijzigd naar x=0 en y=0. dit resulteerde in een positie buiten het A4tje; weliswaar ergens in de buurt van de linkeronderhoek van het "papier", maar wel ver daarbuiten. Had inderdaad met de rules te maken waarbij het nulpunt buiten het A4tje lag. Vind ik nog steeds erg raar....
freddy, ik zal het bestand binnenkort uploaden.

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Freddy_Fish schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:26:
je moet er rekening mee houden dat illustrator is gebaseerd op een cad pakket.
Weer even offtopic: Volgens mij toch echt niet, hoor. CAD-pakketten gebruiken namelijk lijnen als basis-elementen; Illustrator werkt met Bezier-curves, waarbij een lijn niks anders is als een gedegenereerde curve.

Computers zetten 0,0 over het algemeen in de rechterbovenhoek omdat CRT-monitors daar beginnen met de scanlijn. 0,0 linksonder is gebaseerd op handschrift (van rechts naar links).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

hing schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:47:
Bedankt voor de tip freddy, het verslepen van de rules heeft het gewenste effect opgeleverd. Echter, bij het printen zit er een ruime afwijking in de aangegeven mm tov rand en de echte positie op het papier. Heb al een vrij lange tijd aan instellingen e.d. zitten rommelen zonder het gewenste resultaat. Ik doe het nu gewoon printen, kijken waar het op het papier terecht komt en op basis daarvan de illustratie verschuiven.
Natuurlijk geen goede methode, maar op dit moment weet ik niets beters.
Je moet ook rekening houden met het ankerpunt dat je selecteert bij het verplaatsen. In je screenshot zie je links naast je XY coordinaten een klein vierkant met 9 punten waarvan het middelste is geselecteerd.
Deze punten stemmen overeen met de objectbox van je gesecteerde object. Jij hebt je ojbect op 0,0 gezet ten opzichte van je middelpunt en daardoor zal er een deel van je object buiten de pagina vallen. Om de linkerhoek van het object op het XY nulpunt te zetten, moet je voor het verplaatsen het linkerbenedenpunt in je transformatiepallet selecteren.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Yoozer schreef op woensdag 12 april 2006 @ 16:37:
0,0 linksonder is gebaseerd op handschrift (van rechts naar links).
Ik moet het eerste land nog tegenkomen wat van onder naar boven schrijft. En moet het niet zijn van links naar rechts? :) Als je letters in een handschrift bedoeld, dan ligt het nogal aan de letter voor mijn gevoel. Ik ga eerder voor de theorie dat het uit de cad hoek komt.

[ Voor 30% gewijzigd door OzBoz op 14-04-2006 00:18 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Shit, was het al zo laat? :X

Een gruwel. Um. Dju. Assenstelsel in wiskunde dan maar? :/

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1