Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakeling met triac en parallelle poort

Pagina: 1
Acties:
  • 1.796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thomson
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01 10:11
Beste

in de parallelle poort faq staat een schakeling met een relais, die bijvoorbeeld een lampt zou kunnen schakelen. Nu zo een relais kost al makkelijk 15€ wat een beetje teveel is voor mijn budget (x8).

Ik volg zelf geen elektronica maar we hebben zowat de basics gehad op school. En ik kan me herrineren dat er groot vermogen kon geschakeld worden met een triac. (1.3€ ofzo)
Dus ik volop beginnen solderen maar de schakeling blijkt dus niet te werken.

Hieronder een schema (De triac is in werkelijkheid een TIC206M en voor de weerstand heb ik eerst een 360ohm weerstand geprobeerd):
http://www.statsfreakz.net/schakeling.jpg

Iemand enig idee waarom deze schakeling niet werkt? Ik zie de fout niet..
Ohja, de schakeling is ook wel gebaseerd op een velleman kit die ik tegenkwam. Namelijk:
http://www.velleman.be/downloads/0/manual_k5201.pdf (Laatste pagina is een schame terug te vinden)

Alvast bedankt
Groeten

[ Voor 1% gewijzigd door Sprite_tm op 05-04-2006 20:22 ]

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Ik heb weinig verstand van triacs, maar zo op het eerste gezicht vind ik dit nogal een vage constructie, je kan gewoon die 12V voeding gebruiken om je tor te schakelen, daar heb je geen aparte 5V voor nodig. Wat doet die 12V daar eigenlijk, tussen de GND en de wisselspanning :?

Overigens, als je even de search had gebruikt was je dit schema tegengekomen, wat er imo een stuk beter uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.discolitez.com/images/triaccircuit.gif

• Thomson
Die 5V is eigelijk gewoon de parallele poort, dat was ik vergeten te zeggen. Ik had trouwens ook al gezocht op het forum maar dat schema had ik niet gezien. Ik ga het morgen eens uittesten. Bedankt iig

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

De [el]-tag is hier in ELectronica wat overbodig :) TS: Kan je je plaatje wat kleiner maken of desnoods alleen linken? Het verneukt de layout zo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die 12V voeding is compleet nutteloos daar. Aan de ene kant zit ie aan de min en aan de andere kant zit ie ook aan de min. Verder is het schema van LWY beter omdat je daar een optocoupler gebruikt wat wel een goed idee is omdat wanneer je iets verkeerd doet dat dan de pc blijft leven. Het is bij dat schema naar mijn idee wel een beetje overbodig om 2 triacs te gebruiken. Ik weet niet hoeveel je moet schakelen maar 1-2A kan zo'n optocoupler triac wel schakelen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Als je zoiets aan je parallele poort zal hangen, blaas je em héél waarschijnlijk op, je bent gevaarlijk bezig. Met netspanning stunten moet je mee opletten, de kans is wel klein maar reëel dat je jezelf verwond.
Gebruik idd die MOC3041 (je electroboer kent hem mss als een K3041), die kan dacht ik tot 65W schakelen, voor de zekerheid zou ik er die TIC206 mee schakelen. Sluit hem wel netjes volgens de datasheet aan (ook al is het AC, je moet op de juiste pootjes zitten, been there, done that).

Voor de aansturing kan je best eerst testen met een rood ledje, die doet hetzelfde als de interne led in de optotriac (3041). Eenmaal dat ledje goed werkt, gooi er dan je solid state relay (want dat ben je aan het maken) eraan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een relais kost 15 euro? Laatste keer dat ik relais aanschafte was ik 1 a 2 euro per stuk kwijt.

• Thomson
Ok, dan zal het wel met een optocoupler moeten worden.
Nu nog puur uit interesse, waarom werkt die velleman schakeling wel en mijn niet?

BTW, deze schakeling blaast mijn parallelle poort dus niet op ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Thomson op 05-04-2006 10:19 ]

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Jouw schema is anders dan die in het pdf'je...Hoe kom je bijv, aan die 12V? In het schema staat alleen 5V.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/06dd7b0a1c9566d0416be47a4c9be188/full.jpg
Is volgens mij voldoende (op de weerstand je signaal aanluiten, desnoods via optocoupler.)

[ Voor 47% gewijzigd door NielsNL op 05-04-2006 12:45 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Met die 12V ertussen zet je volgens mij ook de ground van je PC op het stopcontact. Lijkt me niet erg veilig (USB stick erin kan dan je einde worden).

www.madwizard.org

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
't inderdaad bijzonder dat de topicstarter het heeft over dat traic's goedkoper zijn dan relais. Nou kan ik wel genoeg andere redenen verzinnen om traics te gebruiken, maar niet omdat ze veel goedkoper zijn...

overigens heeft de TIC206 maar een tiental mA gatestroom nodig.. 50mA ofzo. teveel voor de parallele poort, maar de optocoupler kan het makkelijk aan. Het is sowieso veeeeeel veiliger om optocouplers te gebruiken als je 230V aan je parallele poort wilt hangen. Je wilt sowieso niet dat falen van componenten leidt tot 230 op je Mobo... (vandaar ook relais... dan het je ook geen fysieke verbinding met de geschakelde kant)

De voorgestelde MOC3041 heeft echter een triggercurrent van 15 mA en ook een verbruik tot 50 mA...Je zou kunnen zoeken naar de MOC3043, maar ik ben meer voor de schakeling met de bc547 (vergeet de 4k7 weerstand niet) uit de parallele poort FAQ, dan een optocoupler en dan de traic. Dat is het veiligst, dunkt me.

edit: voor de duidelijkheid: 15 mA is nogal veel voor de parallele poort... met de transistorschakeling trek hij ~1mA (zou zelfs minder kunnen)

@madwizard: als ik dat schema zo bekijk wil hij niet de ground van de PC op het stopkontact doen, maar de +12V!!!! dat is dodelijk voor je mobo, cpu, etc... (ook mooi dat hij een + en een - aangeeft bij de wisselspanning ;) )

edit2: ik quote even uit de parallele poort specificaties (ieee std 1284-1994)
8.3.3.1 Driver requirements
a)The open circuit high-level output voltage shall not exceed +5.5 V.
b)The open circuit low-level output voltage shall be no less than -0.5 V.
c)The dc steady-state, high-level output voltage shall be at least +2.4 V at a source current of 14 mA.
d)The dc steady-state, low-level output voltage shall not exceed +0.4 V at a sink current of 14 mA.
absolute max 14 mA dus...

[ Voor 39% gewijzigd door MeMoRy op 05-04-2006 14:08 . Reden: typo ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Thomson
NielsNL schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:38:
Jouw schema is anders dan die in het pdf'je...Hoe kom je bijv, aan die 12V? In het schema staat alleen 5V.
[afbeelding]
Is volgens mij voldoende (op de weerstand je signaal aanluiten, desnoods via optocoupler.)
Wat is die +V dan, ik heb geen 5V bron dus heb ik een 12V bron en een grotere weerstand...? Waar gaat de triac anders zijn stroom halen om geschakeld te worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Thomson op 05-04-2006 17:45 ]

Verwijderd

NielsNL schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:38:

[afbeelding]
werkt niet, de gatestroom moet 2 kanten uit kunnen lopen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 19:34 ]

• Thomson
Voorwat dient die RC kring ook weer?

Afvlakking is hier toch niet nodig normaal, wel?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Thomson schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:53:
Voorwat dient die RC kring ook weer?

Afvlakking is hier toch niet nodig normaal, wel?
Das een snubberschakeling, dat ervoor zorgt dat de triac ook goed uitschakelt bij inductieve lasten (naijlende stroom zou ervoor kunnen zorgen dat je de triac niet meer uit krijgt). Ook zal ie wat storing verminderen, wat vooral belangerijk is als je gaat dimmen.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 06-04-2006 21:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Thomson
Hartelijk dank allen!
De schakeling werkt ondertussen, zal binnekort wat foto's posten :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Overiens komt er uit een par. poort niet zomaar 5V..

De meeste poorten leveren 5V via een pull up weerstand van ongeveer 10k.. Je kunt die 5V dus ook nog eens amper belasten.

IP Rocks

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
wat ik zeg... absolute max 14 mA

maar gebruik je nu een optocoupler of niet? zo nee, misschien werkt het nu wel, maar er hoeft maar iets kort te sluiten en je hebt je mobo ge-fried... En ik weet ook niet of je voeding er zo blij mee is.

[ Voor 77% gewijzigd door MeMoRy op 07-04-2006 12:43 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Thomson
Ik heb er een optocoupler tussen gezet ja..
Pagina: 1