Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Gesprongen elco's] Nieuwe plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all,

Ik heb hier een mobo liggen met een setje gesprongen elco's.
Van die lekkere bruin/gele drap enzo.

Nou heb ik ooit wel eens elco's proberen te wisselen, maar dat was (helaas) vruchteloos.
Mobo is er door gestorven. (dat was dus een ander mobo)
Ik denk dat mijn soldeerskillz niet echt hoog genoeg zijn, en doordat ik nogal lang de bout er op heb gehouden, het bord ergens kortsluiting is gaan maken.

Nu vraag ik me af: kan ik die elco's er niet gewoon af rukken, waarbij de pootjes uit de condensator komen, en er dus 2 puntjes op het bord blijven staan?
En dat ik daar dan een nieuw setje elco's op soldeer?
Het stroompad is daardoor dan misschien wel een centimeter langer. Is dat erg?

K'denk, ik vraag het maar gewoon, ipv dat ik meteen aan het bakken en braden sla ;)
Als het sowieso niet gaat werken, kan ik er beter niet aan beginnen natuurlijk ;)

Thnx alvast

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 05-04-2006 00:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

heb jij jezelf al afgevraagt waarom die elco's gesprongen zijn? de zichtbare schade is in de meeste gevallen niet eens de oorzaak. dus heb je aan het einde nog niets gefixed behalve het kapot maken van je nieuwe elco's.

Aunt bunny is coming to get me!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
uhm, in de tijd van dat mobo zijn er stapels moederborden verkocht met brakke elco's.
wel eens naar Terw_Dan en Atlas' Project Florida gekeken?
zo'n 200 borden met chronische elcosterfte klachten, puur omdat er toen brakke elco's gemaakt zijn en die in computers zijn beland.
dit bord is van hetzelfde tijdperk, dus ik gok dat dat het probleem is.
verder is er niks geks met de machine gebeurd. gewoon athlonnetje draaien, reepje ram en een TNT2-tje, icm hdd, cd en brander.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

iH8 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 00:41:
heb jij jezelf al afgevraagt waarom die elco's gesprongen zijn? de zichtbare schade is in de meeste gevallen niet eens de oorzaak. dus heb je aan het einde nog niets gefixed behalve het kapot maken van je nieuwe elco's.
Je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat dit gewoon ligt aan brakke elcos, het is een veel voorkomend probleem, dus de oorzaak zoeken is niet echt nodig denk ik.

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ok, ok. :) als je weet dat je een board hebt van een probleem serie dan is 't het proberen zeker waard.

Aunt bunny is coming to get me!

• Elektronicanet
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Ik denk dat het gaat werken, een iets langere verbinding naar de elco mag volgens mij geen problemen geven, hoewel ik de frequentie waarmee die elco's worden opgeladen niet precies weet (maar neem aan dat dit geen mhz'en zijn).

Ik vraag me trouwens wel af of je dat wél lukt, zonder je mobo te beschadigen, en of de pootjes lang genoeg zullen zijn om er een nieuwe aan te solderen.

Zelf heb ik ook wel eens een moederboard gerepareerd, en het is wel te doen, maar:
  • mogelijk is er loodvrije soldeertin gebruikt, dus zet je soldeerstation (als je dat hebt) op de hoogste stand
  • het kan handig zijn om éérst met verse tin te vertinnen, dan beide pootjes (één voor één afwisselend) goed warm te stoken, en de elco er met redelijke kracht van af te trekken (met z'n tweeën zijn is dan wel handiger ;) )
  • als de elco er af is, en de gaatjes zitten dicht, komt het lastigste. Probeer de tin weer te smelten, evt. weer opnieuw verse tin erbij, en dan met de tinzuiger aan de andere kant van het bord de tin dwars door het gat te zuigen. Dit klinkt nogal apart misschien, maar het werkt echt goed :)
  • mocht dit nu niet lukken om de gaatjes open te krijgen, kun je ook nog met een dunne naald / speld proberen de opening vrij te maken terwijl de tin vloeibaar wordt gestookt :p

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 05-04-2006 01:10 . Reden: paar enters er in ]

Nederlander in België

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
dus ik kan gewoon de elco's zelf er af rukken zodat de pootjes blijven staan en daar nieuwe elco's aan solderen? want daar ging het me eigenlijk om... solderen aan een multilayer pcb is niks voor mij en als ik een paar pootjes op het bord kan pakken heeft dat de voorkeur.

edit: oh te laat :P antwoord is er al

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 05-04-2006 01:13 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Nu vraag ik me af: kan ik die elco's er niet gewoon af rukken, waarbij de pootjes uit de condensator komen, en er dus 2 puntjes op het bord blijven staan?
En dat ik daar dan een nieuw setje elco's op soldeer?
Het stroompad is daardoor dan misschien wel een centimeter langer. Is dat erg?
Dat is geen enkel probleem, alleen bij hoge frequenties is afstand belangrijk, In dit geval niet want de condensator fungeert als een laag door laat filter (voor frequenties).

Je moet wel oppassen dat er geen smurry uit de condensators op je bord komt dat kan namelijk de laklaag aantasten waardoor de geleidingsbanen op je moederbord gaan corroderen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Ik vraag me toch af of de printspoortjes naar die elco's het gaan overleven als je ze er met geweld uit rukt. De beste optie lijkt mij om gewoon met een tinzuiger eerst het tin te verwijderen, zodat de elco's er vanzelf uitvallen en vervolgens nieuwe erop solderen.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Gewoon om beurten de pootjes verhitten, en de elco telkens wat kantelen. Na een keer of 4 een pootje verhitten en kantelen heb je de elco eruit.

De gaatjes van je mobo zitten dan gegarandeerd vol tin. Als je een beetje handig en moedig bent, kan je dat er met een 0,8 mm boortje weer uit boren. Op eigen risico uiteraard! :)

• Elektronicanet
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

subsonik schreef op woensdag 05 april 2006 @ 01:24:
De gaatjes van je mobo zitten dan gegarandeerd vol tin. Als je een beetje handig en moedig bent, kan je dat er met een 0,8 mm boortje weer uit boren. Op eigen risico uiteraard! :)
Daar heb ik zojuist ook een verhaaltje over geschreven :+

Nederlander in België

• B_FORCE
  • Niet online
subsonik schreef op woensdag 05 april 2006 @ 01:24:
Gewoon om beurten de pootjes verhitten, en de elco telkens wat kantelen. Na een keer of 4 een pootje verhitten en kantelen heb je de elco eruit.

desoldeer zou ik zeggen :), en anders gewoon weer verhitten en dan de pootjes erin prikken.
Eventueel een klein beetje nieuw soldeer bij.

Overigens, probeer een soldeer bout met een wat kleinere punt de nemen, hooguit 15 watt ofzo anders schhroei je idd alles weg. (soldeer station zou nog mooier zijn)

One World Concepts

Verwijderd

Het is heel makkelijk, elco's verwisselen:
Stap1: smelt de tin bij pootje a van de elco die er in zit,
Stap2: trek je elco nu wat scheef, zodat pootje a er half uit is en pootje b nog gewoon vast zit,
Stap3: smelt de tin bij pootje b van de elco die er in zit,
Stap4: trek je elco nu weer scheef, maar dan de andere kant op, waardoor pootje a er half in zit en pootje b er uit is,
Stap5: smelt de tin bij pootje a van de elco die er in zit
Stap6: trek de elco er uit.

Als je er een andere in wilt doen, dan kun je dat op dezelfde manier doen, maar dan andersom.
Mogelijk heb je meer tussenstappen nodig bij het er uit halen van de elco.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Elco's die gaar zijn kun je meestal vrij makkelijk loshalen waarbij de pinnen blijven staan. Ik heb het zelf gehad dat ik er een los soldeerde en bij het eraan trekken kwam de hele elco los allen de pinnen stonden nog netjes :+

Ik zou niet de elco aan de bestaande pinnen solderen. Je gaat dan een plaatsprobleem krijgen en je paden worden wel degelijk te lang. Ik heb het hier van over de elco's die naast je proc staan. Die staan niet voor niets zo dichbij. Plus zal het solderen op die pinnen niet makkelijk gaan want die zitten helemaal onder de ranzigheid.

Zoals ik het ooit heb gedaan:
Elco lostrekken (als die niet gaat, dan gewoon kapotknippen met een tang, elco moet toch weg :) ). Als je genoeg vervangende hebt haal dan alle ook maar beetje verdachte elco's eraf. Of als je tijd en elco's over hebt doe dan alle eclo's op het bord. Weet je zeker dat je 2 weken later niet weer aan het solderen bent.

Pinnen lossolderen however you want (tinafzuiger kan helpen, desoldeerlint raad ik niet aan voor een mobo).

Gaatjes openmaken. Kan met een naald en tinafzuiger. Ons lukte het toedertijd niet (hadden niet genoeg materialen, met name geen speld of tinafzuiger). Wij hebben met een -heel- fijn boortje en een kolomboor (een kleine) de gaatjes opgeboord (dat hadden we dan weer wel). Boren is lastig en je zal goede boortjes moeten hebben en een strakke kolomboor, want anders gaan je boortjes binnen 5 seconden kapot. Het resultaat is wel ietsjes netter en makkelijker soldeerbaar. Tip: gebruik je een naald, zorg dan dat je je vingers niet verbrand eraan }:O

Nu je de rotte elco's eraf hebt en de gaatjes open begint het makkelijke werk. Elco's in het bord prikken en solderen maar. Dat zou geen probleem moeten zijn. Is dat het wel voor je (je kan niet solderen) pleur je bord dan in de vuilnisbak. Je hebt het bij de vorige stappen hoogstwaarschijnlijk gesloopt :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Gaatjes schoon maken is onbegonnen werk, spreek uit ervaring. Heb er al tientallen gefixed. Gewoon de nieuwe condensator boven de gaatjes houden, via de onderkant verwarmen en je kunt hem zo weer erin duwen (zie ook aanwijzingen bluecold). WAARSCHUWING: NOOIT EN TE NIMMER aan de bovenkant van de printplaat gaan klooien met tin, want dan maak je er een teringzooi van en komt het nooit meer goed.

Wil het tin aan de achterkant niet erg snel vloeiend worden, dan een beetje nieuwe tin toevoegen zodat het weer mooi vloeibaar wordt. Want tin wil naar een paar jaar wel eens moeilijk gaan doen. En zeker op een moederbord omdat het machinaal gebeurt in een tin bad.

Soldeerpunt moet een temperatuur van rond de 375~400 graden hebben.

Verder nooit je elco's met geweld eraf trekken, gewoon via de achterkant verwarmen (met beetje extra tin als het moet) dan ene richting opduwen, dan de andere richting en daarna nog beetje trekken totdat die eruit is (precies zoals bluecold hierboven mooi heeft uitgelegd) in 85% van de gevallen komt die er heel uit. Zo niet, dan met een tangetje de blijvende pinnen eruit trekken (uiteraard alleen als het verhit is en niet met fors geweld)

En alles onder de 470uF hoeft absoluut niet vervangen te worden. Daarboven alles eraf, ook diegene die er nog goed uitzien, meestal zul je pas vanaf 1000uF tegenkomen op een mobo.Elco's zijn gratis verkrijgbaar bij je mobo fabrikant. Abit heeft in Europa een hele goede service, binnen een week meestal geleverd.

En alsjeblieft, volg niet de aanwijzingen hierboven op met een boormachientje. Een moederbord heeft meerdere lagen, als je dan het bestaande gaatje gaat uitboren kun je donder opzeggen dat het vroeg of laat fout gaat en je iets aan de mobo zult mollen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 15:10 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
idd, vaak zijn die lagen onderling 'doorgemetaliseerd'.
Als je het uitboort, zijn de lagen dus hoostwaarschijnlijk niet meer verbonden!

U vraagt, wij antwoorden.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Ik sprak ook niet van "uitboren", gewoon nog eens naboren met dezelfde diameter als waarmee het gat oorspronkelijk geboord was. Trust me, kheb het al meerdere keren gedaan, en het werkt. Wel opletten dat je éxact het gaatje mee hebt, en er niet stiekem naast gaat boren.

Verwijderd

Dat is toch uitboren? Je boort het tin eruit wat erin zit. En ik zeg ook niet dat het niet kan, mijn advies is alleen maar doe het niet. De kans dat je het verkloot is redelijk groot aanwezig, en vooral voor iemand die er geen of weinig ervaring mee heeft.

Verwijderd

Gebruik anders geen boormachientje en draai het boortje gewoon tussen je vingers. Tin is zo zacht dat dit goed te doen is, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je eilandjes beschadigd.

Na een aantal Elco's krijg je hiervan trouwens wel blaren op je vingers

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:55:
En alsjeblieft, volg niet de aanwijzingen hierboven op met een boormachientje. Een moederbord heeft meerdere lagen, als je dan het bestaande gaatje gaat uitboren kun je donder opzeggen dat het vroeg of laat fout gaat en je iets aan de mobo zult mollen.
Als je een te dikke boor gebruikt mol je idd je mobo. Daarom zeg ik ook een -heel- fijn boortje (wij hadden speciale boortjes om PCB's te boren zelfs). Je moet dus alleen het bestaande gat openmaken, geen groter gat maken :+

En natuurlijk moet je je elco's (of uberhaupt ooit iets) van een moederbord (of any printplaat) halen. Alleen mijn ervaring is dat de kapotte elco's vrij makkelijk los laten. Anders even met een tangetje dat ding kapot knippen (als je plek hebt), dan gaat het ook. 'Heen en weer' solderen werkt ook natuurlijk. Dat deden wij totdat de 2e elco die we deden ook losliet van de pinnen ;)

Heen en weer erin zetten kan ook goed, maar das een klotewerk (hebben we ook geprobeerd). Dus toen maar de boel uitgeboord.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Pagina: 1