P5LD2 - IDE scan en UDMA herkenning

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik heb het volgende probleem en hopelijk is er iemand die me kan helpen.

Configuratie:
- Moederbord: Asus P5LD2
- Harddisk: WD W2000JB (IDE) (ICH7R IDE)
- DVD brander: NEC 3540 (ITE IDE primair)
- CD brander: Asus 4824 (ITE IDE secundair)

Na wat gestoei en hulp via het forum heb ik mijn computer kunnen installeren met WinXP.

Nu werkt alles op zich goed maar ik begrijp een aantal settings niet en wil die graag veranderen.

1. Elke keer als ik mijn PC opstart krijg ik het volgende scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chiman/tweakers/01.JPG

De scan duurt ongeveer 30 seconde voordat hij verder gaat. Weet iemand hoe ik dit kan versnellen?

2. Mijn BIOS herkent alleeen mijn hardeschijf. Deze is op ICH7R IDE aangesloten (master) terwijl mijn 2 branders op de ITE IDE (primary & secundairy) zijn aangesloten en niet herkent.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chiman/tweakers/02.JPG

Ook herkent hij via control panel > system > hardware device > IDE niet dat mijn branders zijn aangesloten en UDMA ondersteunt.
Het rare is dat ik wel gewoon toegang heb op de 2 branders.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chiman/tweakers/03.JPG

Ik heb al mijn settings via mijn BIOS verandert en gezocht op het forum en internet maar kan niets vinden.

Alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door ChiMan op 04-04-2006 21:46 ]

• PD2JK
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zet de jumpers van beide branders eens op cable-select of op master. Gebruik je 80-polige kabels? (dat zou eigenlijk niets uit moeten maken qua detecten eigenlijk...)

Laatste driver voor je ITE IDE controller: klik

Alle chipsetdrivers zijn geïnstalleerd vanaf de cd? Download anders de nieuwste.
http://nl.asus.com

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Frank.W
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-06-2018
Voor zover ik zie klopt het allemaal wel hoor. In je BIOS wordt aangegeven welke schijven door de Intel chipset zijn gevonden, je WD dus. Later wordt de aparte ITE controller gestart die dan evt. andere schijven kan detecteren, wat je in het scherm ziet op het einde van de POST.

Die ITE controller is een RAID controller en eigenlijk bedoeld voor harddisks. Als je daar opticals op aansluit krijg je inderdaad dat hij er een flinke tijd over doet voor hij opstart. Ik denk dat je er het best aan doet om de harddisk op de ITE controller aan te sluiten en de opticals op de Intel controller.

Waarschijnlijk zul je dan een nieuwe installatie van Windows moeten doen omdat de volgorde van de schijven totaal overhoop ligt. Bij de installatie moet je dan zo'n F6 disk maken zodat Windows-setup de ITE controller herkent.

Als je dat niet wilt, kun je nog overwegen om de opticals als Master en Slave op 1 poort van de ITE aan te sluiten. Kijken of dat verschil maakt.

• ChiMan
Wanneer ik mijn HD op de ITE IDE aansluit, moet ik dan RAID gebruiken of kan ik mijn HD gebruiken zoals ik het nu heb? Ben namelijk nog niet zo bekent met RAID en wil voorlopig daaraan beginnen.

En ondersteunen mijn 2 branders op dit moment UDMA?

[ Voor 13% gewijzigd door ChiMan op 05-04-2006 09:04 ]

• PD2JK
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

ChiMan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 08:57:
En ondersteunen mijn 2 branders op dit moment UDMA?
Ja, als het geen UDMA2 is, is het wel 3 of 4.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je moet die ITE instellen als normaal IDE aangezien je geen raid gebruikt, vervolgens krijg je ook dat bootscherm niet meer te zien.

In de bios zie je vervolgens de drives erbij staan en in windows kun je de UDMA etc instellen zoals normaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Dukey op 06-04-2006 10:12 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• ChiMan
Ten eerste bedankt voor alle reactie!

Ik heb gisteravond mijn 2 branders op ICH7R geplaatst en mijn HD op ITE IDE primair.

Het probleem met het lang wachten voor een ITE IDE scan is voorbij.
Mijn BIOS herkent nu wel de 2 branders maar niet mijn HD maar via IDE properties zie ik wel dat mijn HD op UDMA werkt.

Ik weet niet of het probleem is verholpen maar het werkt tot nu toe zonder problemen.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

ChiMan schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:17:
Ten eerste bedankt voor alle reactie!

Ik heb gisteravond mijn 2 branders op ICH7R geplaatst en mijn HD op ITE IDE primair.

Het probleem met het lang wachten voor een ITE IDE scan is voorbij.
Mijn BIOS herkent nu wel de 2 branders maar niet mijn HD maar via IDE properties zie ik wel dat mijn HD op UDMA werkt.

Ik weet niet of het probleem is verholpen maar het werkt tot nu toe zonder problemen.
Ten eerste het is geen probleem, maar een feature, want hij laat zolang het bios screen zien van de ITE controller omdat je dan tijd genoeg heb om het te bekijken en op de toets te drukken die nodig is om de bios binnen te komen.

Ten tweede als je de manual GOED had gelezen, had je gezien dat omdat je geen Raid gebruikt de ITE beter als IDE had moeten instellen. Vervolgens had je geen extra bios screens meer gezien.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1