Is het zeker dat het moederbord kapot is?

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik heb het volgende staan:

-amd K-6 550 mhz
-64 RAM
-Packard bell moederbord(onboard video en geluid)
-14.2 giga HD
-cd-romspeler
-145 watt voeding fortron

De problemen: xp installeren(of ander OS) levert bij xp bluescreen op en bij andere vastlopen of foutmelding. Knoppix booten loopt vast(op deze pc loopt die door, cd vuil is dus uitgesloten)

-CD-rom kan het niet zijn: gisterren bij een vriend xp gaan installeren met die cd-romspeler en zelfde cd
-Harde schijf kan het niet zijn: bij ontkoppelen HD wil knoppix nog steeds niet booten en de harde schijf werkt in deze pc wel perfect.
-300 watt voeding die een amd 1800+, 1 giga ram, geforce 5200, 3 fans en 2 harde schijven in gang houdt erin gestoken en hij liep nog steeds vast, die kan het dus ook niet zijn.

De cpu, RAM en moederbord ben ik neit zeker:

Als ik al beeld krijg, betekent het dan dat de cpu foutloos werkt?
memtest86 na meer als 100 uren draaien levert nul errors op

Daarom denk ik dat het enkel het moederbord kan zijn, ben ik juist?(videokaart onboard, dus is het ook moederbord)

Nog dingen die het eventueel kunnen zijn?

Heb zojuist op marktplaats identiek hetzelfde moederbord gezien die men mij verkoopt voor 15 euro inclusief verzendkosten en daar ik graag een pc op mijn kamer wil hebben om wat te internetten(uiteraard dan ram uitbreiden) en msnen en mediaplayer. En eventueel als hij snel genoeg is, een tv-kaart insteken.

http://specs.tweak.to/16567

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Je wilt XP install op 64mb :? ...probeer maar win2000pro heb je kans dat het werkt. Anders win98se of desnoods ME....

Ik zou die 15 euro op zak houden en een PIII mobotje scoren met proc...heb je iets meer pjoeter

Tubes....It's what make music music!

• skelleniels
98 en 2000 al geprobeerd. Jah maar pentium 3 mobo + cpu + RAM(en wrs ook nog es videokaart) kost me tog egt wat meer 8)7. Mijn voeding van 145 watt moet het ook nog kunnen trekken, dus speel ik liever op zeker(kan me inbeelden dat een pentium 3 heel wat meer slokt.). Kan makkelijk rond de 30 euro uitlopen voor misschien 800 mhz. Met 550 mhz heb ik toch genoeg(en ik kan het ram gemakkelijk upgraden naar 512 voor een euro of 5, het mobo ondersteunt het tog)

Die xp installatie was gewoon om te proberen, vastlopen mag het in principe niet, want de pc heeft de minimum.

Maar is het zeker dat het enkel het mobo is?

[ Voor 11% gewijzigd door skelleniels op 04-04-2006 22:04 ]

Verwijderd

We kunnen hier helaas geen glazen bol renderen, dus wat is dan de foutmelding?

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb het zelf meegemaakt dat ik een 1 jaar een goed werkend systeem had, en toen zodra ik een spel speelde voor ongeveer 10 a 15 minuten een blue screen.

Ik heb toen het voglende vervangen:

- Een betere voeding, van een simpele voeding naar een 380 watt thermaltake.
- Hardeschijven getest, geen probleem
- geheugenmodules getest, geen probleem

Uit eindelijke heb ik mijn gigabyte p4 moederboard vervangen en toen was het probleem verholpen.

dus ik heb het grote vermoeden dat dit ook bij jou een probleem is.

workstation server laptop

• skelleniels
Ohja, misschien dat dat blue screen kan helpen.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A (0x00000000c 0x00000002, 0x00000000, 0x8087B602

Dus normaal gezien zou ik enkel het moederbord vervangen, tenzij dat het moederbord ik op het oog heb, verkocht wordt aan iemand anders. Wat zou die voeding(145 watt fortron) trekken als cpu?icm 1 5400 RPM HD, 1 cd-rom(die normaal zal vervangen worden door dvd) en eventueel als die pc het aankan nog een tv-kaart erin. Videokaart zal er normaal nooit inkomen, of misschien maximum een geforce 3

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geeft wel heel weinig info, als je het moederbord verdenkt is het wel zo handig om te zeggen welke het is (ook OEM borden hebben een fabrikant en een naam) :o

Zoek dat op (zet in BIOS de PB splash screen ("Quiet Boot") uit en noteer de BIOS string onderaan beeld bij de POST scherm.

Het zou me niet verbazen als het hier een GVC-FR520 "Miami" moederbord betreft. In dat geval is het zeer waarschijnlijk dat het een condensatorprobleem is, GVC is een derderangs wokkietokkie (tm) fabrikant en dit bord stamt uit de tijd met grootste condensatorproblemen. Ik heb eerlijk gezegd nooit een FR-520 gezien die niet nieuw was, maar wel goede condensatoren had...

Als het condensatoren zijn, heb je de keuze om ofwel condensatoren te vervangen danwel het moederbord te vervangen. Normaal kun je via de fabrikant (van het bord) gratis vervangende condensatoren krijgen, maar GVC produceert al jaren geen mobos weer en heeft sowieso in Europa geen kantoren, dus reken daar in dit geval niet op.

TV-kaart is trouwens geen probleem, mocht dit bord goed werken, maar als je het over een Gf3 hebt vraag ik me af of je ooit naar het bord gekeken hebt :? - dit bord heeft namelijk geen AGP slot (en al is het een andere So7 bord, geen enkele door PB gebruikte So7 bord had AGP)...

Oslik blyat! Oslik!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik denk dat dion hierin wel de meeste kennis heeft, moet hem dan ook wel gelijk geven.
Alhoewel die foutmelding op andere dingen kan duiden.

[ Voor 22% gewijzigd door RoadKill21 op 05-04-2006 13:58 . Reden: erover heen gelezen, pot verwijt ketel ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• skelleniels
Sorry, ik dacht dat geforce 3 er ook was voor pci, daar geforce 5200 ook pci kan. Nuja, het was eventueel, dus een videokaart hoeft er neit in. Condensatoren zijn goed. het betreft een pwb 20880-001

Die bios string ga ik meteen gaan proberen te achterhalen, want ik kon op het eerste zicht dat splash screen uitschakelen niet vinden 8)7

• skelleniels
Heb zojuist de aanbieding gekregen voor een amd 900 mhz en een moederbord met onboard lan, audio en video. Zal mijn 145 watt fortron dit trekken icm harde schijf en dvd-speler?(later nog tv-kaart)

Kheb zojuist nog voor de zkerheid gevraagd aan de verkoper of pc100 erop past, maar ik vermoed van wel.

Is 15 euro aanvaardbaar(inclusief verzendkosten) voor dat mobo + cpu(en misschien ook RAM, dat zei hij er niet bij)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hee, niet je eigen topic kapen voor totaal off-topic vragen die je met minimale inzet zelf ook wel kunt beantwoorden. Verder heb je nog niet eens je moederbord definitief geidenficeerd - als je dat wel doet kunnen we je daar wel verder mee helpen, maar als je offtopic-helpdeskvragen blijft posten heeft dit topic weinig zin en riskeert het een slotje :o

Oslik blyat! Oslik!

• skelleniels
Sorry voor mijn late antwoord, was op reis:

De bios string die ik heb gevonden is

52-0724-001259-00101111-071595-SIS530-001-01-SIS530-H

moederbordnaam: volgt na het eten binnen een kwartier

:edit: moederbordnaam is: pwb 20880-001

[ Voor 30% gewijzigd door skelleniels op 24-04-2006 19:17 ]

Verwijderd

skelleniels schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:02:

moederbordnaam volgt binnen kwartier, na het eten.
offtopic:
heb jij vrouwelijk gezelschap dat kookt, tafel dekt, afruimt & afwast zodat jij binnen een kwartier weer klaar bent met eten ofzo :+

• skelleniels
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:11:
[...]

offtopic:
heb jij vrouwelijk gezelschap dat kookt, tafel dekt, afruimt & afwast zodat jij binnen een kwartier weer klaar bent met eten ofzo :+
Tuurlijk: Mijn moeder, en als mijn vriendin hier is, kan die ook aardig wat helpen :+

• skelleniels
*kickje*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

skelleniels schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:02:

Bingo:
To find your overseas motherboard manfacturer, please look at the third (3) set of numbers in your BIOS string. Find the corresponding numbers in your BIOS string match them with the numbers below.

[...]

1259 GVC CORPORATION
Bron: http://www.wimsbios.com/

Dat betekent dus een GVC-FR520 (want de FR500 kon max op 83MHz FSB en de K6-2 550 heeft natuurlijk 100MHz FSB, bovendien had het een SiS5596 chipset itt deze SiS30).
moederbordnaam: volgt na het eten binnen een kwartier

:edit: moederbordnaam is: pwb 20880-001
Hoe kom je daar nou weer bij :?

Zoals ik aanvankelijk vermoedde en die BIOS string bevestigt is het een GVC bord, hoogstwaarschijnlijk een FR520. Waar haal je zo'n "moederbordnaam" vandaan en waarom denk je dat die informatie betrouwbaar/zinnig is :?
Waarvoor? Wat is je vraag op dit moment?

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 26-04-2006 13:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• skelleniels
dion_b schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:41:

Waarvoor? Wat is je vraag op dit moment?
Waar ik een bios update kon vinden :) Nu ga ik op die site een nieuwe bios zoeken en hem proberen te flashen. Ik heb btw dos 6.22 al in gang gekregen op die pc, wat dus een spoor leidt naar usb poorten die inderdaad kapot zijn(dos ondersteunt geen USB) Ik heb tijdje geleden alles getest met een cd(naam vergeten :'( ) waarop allemaal testtooltjes stonden, bij USB liep hij vast. Met die bios update kan ik misschien de USB poorten uitschakelen(of nog liever dat ze weer normaal werken) en er dan windows 98 of 2000 op zetten. update volgt nog...

Die moederbordnaam vond ik aan de achterkant van het moederbord...

Kzou graag op zeker spelen: kan ik die universal flasher gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door skelleniels op 26-04-2006 14:22 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
skelleniels schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:29:
Heb zojuist op marktplaats identiek hetzelfde moederbord gezien die men mij verkoopt voor 15 euro inclusief verzendkosten
skelleniels schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:36:
Heb zojuist de aanbieding gekregen voor een amd 900 mhz en een moederbord met onboard lan, audio en video.
Is 15 euro aanvaardbaar(inclusief verzendkosten) voor dat mobo + cpu(en misschien ook RAM, dat zei hij er niet bij)
Lijkt me dus wel ;)

Verwijderd

Een moederbord naam vind je nooit op de achterkant van een bord , of het staat onder 1 van de pci/agp sloten of in de buurt van de cpu socket.... en anders krijg je een naam te zien rond de tijd je geheugen aan het tellen is bij de computer opstarten... maak er maar een foto van ....

• skelleniels
FR520, kan dat de naam zijn?

:edit: Nu heb ik idd de bios gevonden dankzij die naam _/-\o_ Ik ga nu bios flashen, laten we hopen dat het perfect werkt.

[ Voor 70% gewijzigd door skelleniels op 29-04-2006 12:31 ]

Verwijderd

zou het niet doen, als dat verkeerd gaat dan kan je mb in de prullebak gooien. dat bord ondersteund geen xp, en je voeding is wel aan de licht kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 12:43 ]

• skelleniels
Moederbord is succesvol geflasht, maar helaas wil bijvoorbeeld knoppix nog niet booten. Kan het zijn dat het moederbord maar ondersteunt tot windows 98 SE? Dan maar die es ff proberen. Voeding te licht is zever, het is een packard bell pc en er is niets bijgekomen.

• stefan001
Windows xp draait hier zelfs nog op een pentium 1, dus dat het niet ondersteund zou zijn is bull.

Dat was trouwens wel een gevaarlijke flash, als je mobo steeds de neiging heeft uit te vallen. Maargoed, heb je al gecontroleerd op lekkende condensators?

[ Voor 52% gewijzigd door stefan001 op 29-04-2006 18:35 ]

• skelleniels
Nuja, uitvallen ;( Alleen in windows en linux loopt ie vast, maar in DOS bijvoorbeeld niet.

• stefan001
Controleer even of de boel niet te heet wordt, ook processor. In dos heeft je computer namelijk weinig te doen, misschien dat hij daardoor nét niet vastloopt.
Pagina: 1