Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Mijn vriend werkt via een ID baan voor een bedrijf in de gemeente Ede. Dit houdt in dat een deel van z'n loon gesubsidieerd woont via de gemeente. Nu hebben we al langer het plan om te gaan verhuizen naar Utrecht of Amsterdam. Echter, dat is volgens z'n werk niet mogelijk omdat "Utrecht geen mensen overneemt". Waarmee dan waarschijnlijk bedoeld wordt dat de subsidie niet meer door Ede betaald kan worden, maar door Utrecht zal moeten gebeuren.

Het feit is echter dat hij nu ook helemaal niet in de gemeente Ede woont, maar in Wageningen. Wageningen valt niet onder de gemeente Ede. Ook kwa reistijd veranderd er weinig. Momenteel is dat rond de 40 minuten. Vanaf Utrecht zou dat waarschijnlijk zelfs nog iets korter zijn (is maar 23 minuten met de trein).

Na al enkele weken heen & weer te mailen met de P&O van z'n werk en de gemeente komen we er maar niet echt achter waarom de ID subsidie wel geldt voor wonen in Wageningen en werken in Ede, maar niet voor wonen in Utrecht en werken in Ede.

Is er iemand hier die ook ervaring heeft met ID subsidie en verhuizing? (ook voor andere regio's is informatie welke zodat we een beetje een beeld kunnen vormen hoe het nu werkt)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Hoe de werkgever het regelt is de zorg van de werkgever. Jouw verplichtingen ten opzichte van je werkgever volgen uit jouw arbeidscontract, niet uit de afspraken van een werkgever met derden. Pak dus het contract erbij; ik vermoed dat er niets in staat over verhuizingen.

Overigens is het de vraag, of een verhuisverbod stand zou houden voor de rechter, als het er al in zou staan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

MSalters schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:50:
Hoe de werkgever het regelt is de zorg van de werkgever. Jouw verplichtingen ten opzichte van je werkgever volgen uit jouw arbeidscontract, niet uit de afspraken van een werkgever met derden. Pak dus het contract erbij; ik vermoed dat er niets in staat over verhuizingen.

Overigens is het de vraag, of een verhuisverbod stand zou houden voor de rechter, als het er al in zou staan.
De werkgever mag jou niet verbieden te verhuizen, maar de gemeente mag wel besluiten de subsidie stop te zetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:38:
De werkgever mag jou niet verbieden te verhuizen, maar de gemeente mag wel besluiten de subsidie stop te zetten.
Dat kan, maar dan is het natuurlijk wel de vraag wat er in het contract staat; het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er staat dat als de subsidie vervalt, dat dan ook het loon naar rato teruggeschroefd zal worden. Dit is dus cruciaal in dit verhaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:41:
[...]

Dat kan, maar dan is het natuurlijk wel de vraag wat er in het contract staat; het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er staat dat als de subsidie vervalt, dat dan ook het loon naar rato teruggeschroefd zal worden. Dit is dus cruciaal in dit verhaal.
Nou, als de werkgever afhankelijk is van de subsidie om je loon te betalen (wat bijvoorbeeld bij veel sportverenigingen, buurthuizen e.d. het geval is) kan het stopzetten van de subsidie natuurlijk wel gevolgen hebben voor je baan.

Je hebt gelijk dat een werkgever jouw baan niet direct afhankelijk mag maken van het wel of niet verstrekken van de subsidie, de subsidie wordt verstrekt aan de werkgever zodat hij mensen met moeilijker toegang tot de arbeidsmarkt kan aannemen. Een ID'er is gewoon in dienst bij de werkgever en heeft net als iedere andere werknemer in principe niets te maken met hoe de werkgever inkomsten genereert om zijn loonslaven te betalen. Maar het wegvallen van een ID-subsidie kan voor een werkgever wel aanleiding zijn de functie te schrappen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het kan natuurlijk zijn dat Ede & Wageningen een samenwerkingsverband hebben en daarom onderling gewoon samenwerken. Utrecht hoeft dat niet mee te nemen.

Maar ID-banen gaat toch verdwijnen, dus kan hij beter iets anders gaan doen indien dat mogelijk is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:31:
Het kan natuurlijk zijn dat Ede & Wageningen een samenwerkingsverband hebben en daarom onderling gewoon samenwerken. Utrecht hoeft dat niet mee te nemen.
Ik weet niet hoe het met ID (Instroom/Doorstroom) zit, maar volgens mij hebben Ede & Wageningen iniedergeval samenwerkingsverbanden op het gebied van wonen (inschrijving Wageningen geldt ook in Ede en andersom) en daarmee samenhangend geldt wonen/werken in Wageningen ook voor de economische bindings eis voor Ede. Mischien dat ID gekoppeld is aan die economische bindings eis mbt huur woningen?

Kan ook nog zijn dat ID een provinciale subsidie is. In dat geval zou Utrecht niet voldoen omdat het een andere provincie betreft, maar zou een klein dorpje in de achterhoek waarbij je zo aan 2 uur reistijd met OV zit wel voldoen.

Wat ik zou willen aanraden is gewoon een post adres in Ede of Wageningen aan te houden. Dan sta je officieel ingeschreven daar en kun je toch lekker gaan wonen waar je wilt. Mischien dat je in Ede wel een goedkope kamer kunt huren voor 150,- per maand. Ook altijd handig voor als er onverwacht ruzie optreed binnen de relatie ;) Wel kun je dan natuurlijk geen aanspraak maken op een volledige reiskosten vergoeding, tenzij het dus inderdaad provinciaal geregeld is. Dan zou je er met reiskosten vergoeding nog op kunnen verdienen door iets zo ver mogelijk weg te huren maar nog binnen de provincie ;)
Maar ID-banen gaat toch verdwijnen, dus kan hij beter iets anders gaan doen indien dat mogelijk is.
Zijn ID-banen (de vroegere melkert banen dus) eigenlijk niet al verdwenen? Volgens mijn worden alleen nog de schreinende gevallen in de ID gehouden en die zullen dus inderdaad binnenkort op een andere regeling over moeten.

Vergeet niet dat iemand niet voor niets in de ID zit. Vaak betreft het mensen die wel goed kunnen werken maar nooit ergens worden aangenomen. Ik heb een oom die volgens mij ook een ID baan had (of heeft). Hij is een stotteraar en komt dus never nooit door welke sollicitatie dan ook heen (klinkt lullig, maar ga maar eens na hoe je waarschijnlijk zelf zou reageren). ID is dan de enigste stimulans voor een bedrijf om zo iemand toch een kans te geven (de I van Instroom dus) en in 80% van de gevallen ofzo merkt de werkgever dan dat zo iemand gewoon goed z'n werk doet en wordt ie regulier aangenomen (de D van Doorstroom).

Als een bedrijf (veelal kleinere) echter maar net de begroting rond kan krijgen, dan kan er na het wegvallen van de ID subsidie gewoon geen ruimte zijn om iemand regulier aan te nemen. Ondanks de beste wil kan een werkgever zo iemand dan niet in dienst houden. Simpelweg een lager lonen bieden is namelijk geen optie: volgens mij zitten de meeste IDers al op of rond het minimum loon.
Pagina: 1