machine check exception (na voeding crash)

Pagina: 1
Acties:

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Ten einde raad post ik toch maar een berichtje op het forum. Ik ben al dagen bezig met het probleem proberen op te lossen en met de andere machine_check_exception topics helpen ook niet.

Probleem

Tijdens werk onder windows, voornamelijk tijdens "zwaardere" taken (geen games!), blijft mijn pc enkele seconden hangen en krijg ik the blue screen met een machine check exception, een hoop info waar je niets aan heb (probeer software of hardware te herinstalleren/verwijderen) en op de laatste regel "bezig met starten van de fysieke geheugendump". Soms start de computer even later opnieuw op, soms moet ik dit zelf doen.

Situatie

4 maanden geleden is mijn voeding gecrasht. Ik heb toen mijn voeding, moederbord en processor vervangen (Tagan TG480-u22 480W, Asrock 939Dual-Sata 2, AMD Athlon 64 3200+). Toen begonnen de problemen. Enkele dagen later kreeg ik last van de bovengenoemde error en deze kreeg ik steeds vaker. Toen ik het probleem niet kon achterhalen ben ik naar de computerwinkel om de hoek gegaan en die heeft mij geheugenmodules verwisseld (niet vervangen). Het probleem leek vaag genoeg opgelost maar kwam 3 maanden later weer terug, nu in zo'n erge vorm dat bij het opstarten van windows het blauwe scherm al verscheen.
Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd en nu doet hij het weer wat langer maar ook nu als ik met een "zware" taak bezig ben krijg ik het scherm weer. Het enige wat ik naast windows steeds geinstalleerd had waren de videokaart drivers (3 verschillende geprobeerd) dus het moet aan de hardware liggen lijkt mij.
Weer naar de computerwinkel gegaan, en deze heeft het geprobeerd met ander geheugen en andere videokaart maar nog steeds bleef de error.

Ik ben nu echt ten einde raad, wat zou ik nog kunnen doen? Ik heb op andere topics gelezen dat het misschien mijn voeding zou kunnen zijn (mijn pc maakt geluid ja, maar herrie kan ik het niet noemen en dit was ook al voordat ik mijn nieuwe voeding kocht). Verder, tja, ik zou nog kunnen proberen mijn moederbord of processor te vervangen maar misschien dat jullie mij kunnen helpen met betere ideeen?

De beste informatie die ik heb kunnen vinden is hierzo

Computerinfo

Tagan TG480-u22 480W
Asrock 939Dual-Sata 2 edit: vervangen hielp niet
AMD Athlon 64 3200+
Geforce 6800GT 256MB AGP edit: vervangen hielp niet
1536MB geheugen (twee verschillende merken) edit: vervangen hielp niet

[ Voor 7% gewijzigd door Mlancee op 12-04-2006 12:53 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Kun jij misschien prime95 draaien? torture blend test, kijken of dat errors geeft. zo ja dan kunnen het in principe 2 dingen zijn, je CPU of je mem.

Zet dan voor de gein eens je CPU voltage eens op v1.55 en draai dan eens Prime95 voor een tijdje

Als dat het probleem oplost dan is het je CPU..

Wat je ook kan doen is memtest86 draaien voor een tijdje, fouten in test 5 of 8 duiden op de CPU fouten in andere testen je mem.

succes
Oh, check ook of je timings (memory) wel hetzelfde zijn bij de modules, zet het anders handmatig op de langzaamste timings. Probeer ook op command rate 2T memtest86 en prime95 te draaien

[ Voor 18% gewijzigd door kahm-jai op 04-04-2006 21:50 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb nu echt al van alles geprobeerd en niets helpt.

nieuw geheugen: 2 reepjes van 1024
nieuw moederbord: zelfde model (moederbord was (weer) gecrashd om een of andere reden)
andere videokaart geprobeerd
windows opnieuw geinstalleerd
prime95 laten werken (alle tests: passed)
memtest86 laten werken (ook alles in orde)
processor op lagere snelheden en voltages laten werken

Nogmaals, de error is gekomen na een eerdere crash van mijn PSU waarbij mijn moederbord en processor kapot waren. Ik heb dus een nieuwe voeding, nieuwe processor en nieuw moederbord gekocht, en toen begon de ellende. Aan het moederbord ligt het dus blijkbaar niet, want daar heb ik onderhand _alweer_ een nieuwe van (zelfde model). Maar dat het aan mijn voeding of processor ligt snap ik ook niet, de processor slaagt voor alle tests, en ook worden geen van beiden warm. Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
Een voeding hoeft niet heel te zijn als de spanningen goed zijn, er kan ook een "rimpel" ofwel distorsie zitten op de spanning.

Ik zou in jouw geval de voeding vervangen want je geeft aan dat het buiten de CPU het enige is wat nog niet vervangen is.