Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Salarisindicatie softwareprogrammeur.

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Ik werk nu ruim een half jaar (vast) als softwareprogrammeur bij een klein bedrijf. (Ik heb daar afgestudeerd en vervolgens ben ik daar blijven werken.) Ik ben de enige softwareprogrammeur die voor dit bedrijf "wil" werken. Andere sollicitanten voor softwareprogrammeur worden afgewezen of wijzen het werk zelf soms af.
Binnenkort krijg ik een nieuw contract aangeboden wat met terugwerkende kracht zal ingaan.
Ik ben nu 23 jaar oud, ben afgestudeerd HBO-er en mag de ingenieurstitel dragen.

Nu ben ik bezorgd over mijn arbeidsvoorwaarden die in het contract zijn opgesteld: geen CAO, regelmatig overwerken (tijd voor tijd), geen pensioenvoorziening en dat heb ik niet eens over mijn salaris.
Ik heb eigenlijk een beetje het gevoel dat ik onderbetaald wordt.
Bij het zoeken kwam ik bedragen tegen van rond de € 1800,-- tot € 2200,--. Maar de functieomschrijvingen en ervaringen waren toch wel anders dan mij.

Wat zou ik kunnen (mogen) vragen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

je kan voor deze vraag hier terecht:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1120456

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Onbekend
Zoals ik al zei kon ik mijzelf niet vergelijken wat al eerder is genoemd.

Ik zal wel de template invullen:

Leeftijd: 23 jaar
Opleiding: HBO Datacommunicatie en netwerken
Werkervaring: 4 x 100 dagen-stages en in de vakanties eerst via het uitzendbureau en later parttime.
Werkgever: *****
Huidige functie: Softwareprogrammeur (Delphi en ASM in microcontrollers)
Laptop van de zaak: Nee
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 24 per jaar
13/14e maand of winstuitkering: nee
GSM van de zaak: nee
Auto van de zaak: nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Geen
Werkweek: In contract 36 uur (maar meestal 44 tot 48 uur)
Maand salaris(bruto): *****

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat zo'n 1850 wel redelijk is, let wel op je aantallen onbetaalde overuren. Een keertje is niet erg, maar het moet niet structureel worden. Dan is er wel iets aan de hand, en zul je binnen de kortste keren niet meer met plezier bij het bedrijf werken. Als het echt structureel is zullen de onbetaalde uren je steeds meer tegen gaan staan.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Rond de 1800 per maand als startsalaris lijkt me redelijk (was ooit ook mijn startsalaris als .Net programmeur). En reken maar met sowieso 100 tot 150 euro opslag elk jaar in het begin. Je marktwaarde als programmeur op HBO niveau stijgt namelijk snel naarmate je ervaring opdoet.

De overuren zijn iets waar je een regeling voor moet treffen. Je schrijft zelf tijd-voor-tijd.. maar hoe kom je dan op 44 tot 48 uur per week?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Onbekend
Totaal werk ik 44 tot 48 uur per week. Ik zou de overuren in rusterige tijden op kunnen nemen. In het eerste half jaar heb ik totaal maar 4 dagen opgenomen. En de lijst met opgespaarde vakantiedagen wordt alleen maar langer.
Mocht ik ontslag nemen, dan is de werkgever verplicht om deze uit te betalen.

Merk overigens op dat er geen pensioenpremie wordt betaald en het bedrijf ook geen CAO heeft.

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-11 14:35

Hendal.

Chocolate moose

Ook onbekend schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:00:
Totaal werk ik 44 tot 48 uur per week. Ik zou de overuren in rusterige tijden op kunnen nemen. In het eerste half jaar heb ik totaal maar 4 dagen opgenomen. En de lijst met opgespaarde vakantiedagen wordt alleen maar langer.
Mocht ik ontslag nemen, dan is de werkgever verplicht om deze uit te betalen.
Hou er rekening mee als je die dagen uit laat betalen dat er zo'n 50% aan belastingen afgaat?

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ook onbekend schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:00:
Waar ik werk moet je overuren binnen 3 maanden (ofzoiets) compenseren met vrije tijd, anders vervallen ze. Ik ben danook standaard vrijdagmiddag vrij; ik spaar niks op.

Dat jouw bedrijf geen CAO kent is normaal in de IT. Maar ik vind wel dat je werkgever ervoor moet zorgen dat je een pensioen opbouwt.

[ Voor 12% gewijzigd door Varienaja op 04-04-2006 21:52 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Dat je geen CAO hebt is niet zo vreemd in de IT, wees trouwens daar maar blij mee want anders had je niks te onderhandelen ;)

Je werkgever is verder ook niet verplicht om een pensioenregeling aan te bieden.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Onbekend
Hendal. schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:03:
[...]Hou er rekening mee als je die dagen uit laat betalen dat er zo'n 50% aan belastingen afgaat?
Bedankt voor de tip. Ik zal daar naar kijken.
Varienaja schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:51:
[...]
Waar ik werk moet je overuren binnen 3 maanden (ofzoiets) compenseren met vrije tijd, anders vervallen ze. Ik ben danook standaard vrijdagmiddag vrij; ik spaar niks op.
Helaas is het vanwege de grote werkdruk nauwelijks mogelijk om de vrije dagen op te nemen.
Dat het pensioen niet verplicht is was mij wel bekend, maar volgens mij doen de meeste bedrijven dat wel.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ook onbekend schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:15:
[...]
Helaas is het vanwege de grote werkdruk nauwelijks mogelijk om de vrije dagen op te nemen.
Ja, dat is vaak de standaardsmoes van de werkgever.

Realiteit is dat hij daar maar rekening mee dient te houden. Je hebt het recht op een x aantal vakantiedagen, gebaseerd op je reeds gewerkte dagen. Je hoeft ze niet allemaal op te nemen, maar een weekje in de zomer en een weekje met de kerst plus evt een lang weekendje hier en daar moet altijd wel mogelijk zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Dat die vakantiedagen niet op te nemen zijn is zelfs je werkgever aan te rekenen; doro het onderbetalen heeft hij tenslotte te weinig personeel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nu ben je nog jong, maar over een jaar of wat is het al wel fijn als er een pensioensopbouw is. Hebben ze je nog geen bod gedaan? If so, waarom meld je dat niet? Hou er rekening mee dat die werkgever het onderste uit de kan wil halen, maar hou er ook rekening mee dat jij bekend bent met de applicatie(s) die het bedrijf in de markt zet, de werkomgeving en -wijze, etc. Dat, opgeteld bij de grote moeite die 'ie moet doen om personeel te vinden en het eerdergenoemde pensioensverhaal zorgt ervoor dat je toch fors in moet zetten. Daarnaast vind ik dat je die vrije dagen, plus je extra opgebouwde dagen ook in ogenschouw moet nemen: Blijkbaar is het godsonmogelijk ze op te nemen. Dat moet ook gecompenseerd worden. Blijkbaar krijg je meteen veel verantwoordelijkheid. Dat zijn allemaal troefkaarten in het onderhandelingsspel. En kijk rond: Er zijn zat bedrijven die programmeurs zoeken.

Succes!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

En neem daarnaast in je onderhandelingen mee dat het bijna onmogelijk is om gebruik te maken van tijd voor tijd. Stel voor dat overuren gewoon 150% worden uitbetaald.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Er spelen nog meer zaken dan puur het bruto salaris.
  • Hoe ver woon je van je werk vandaan? (geografisch)
  • Heb je leuk/afwisselend werk met voldoende uitdagingen? (werkinhoudelijk)
  • Krijg je de mogelijkheid jezelf verder te ontwikkelen? (educatief)
Verder heb ik ook in het eerdergenoemde topic al aangegeven, dat;
wanneer je een gedegen praktische informatica opleiding, bijvoorbeeld HIO/Technische Informatica/Informatica (dus niet die enge e-bla multimedia opleidingen) gedaan hebt en je kan een beetje leuk programmeren geen genoegen nemen met een salaris beneden de 2000 bruto...
Volgens mij voldoe je aan die criteria!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:17
Heb in het zelfde schuitje als jou gezeten. Ben in juli 2002 afgestudeerd en het stagebedrijf wilde mij graag hebben. Mijn startsalaris was 1800 euro, nu nog geen 4 jaar later is mijn salaris 2740 euro met de volgende gegevens:

Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: HBO Hogere informatica
Werkervaring: 4 jaar
Huidige functie: Software-engineer (ontwerpen, proggen, testen kortom gehele cyclus) in met name C#
Laptop van de zaak: ja
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 44 per jaar
13/14e maand of winstuitkering: 3,5% eindejaarsuitkering
GSM van de zaak: ja
Auto van de zaak: nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Keuzemodel arbeidsvoorwaarden, gratis OV-jaarkaart :) , pensioenopbouw, fietsregeling, overuren in tijd voor tijd of tijd voor geld (laatste heeft de voorkeur van de werkgever)
Werkweek: 40 uur
Maand salaris(bruto): 2740 euro

[ Voor 64% gewijzigd door TweakersOnly op 05-04-2006 09:04 ]

• Onbekend
Met de opleiding en functieomschrijving van TweakersOnly kan ik mij goed mee vergelijken.

Ik woon gelukkig niet ver mijn werk vandaan. Het is namelijk minder dan een half uur rijden.
Verder is het een beetje afwisselend werk. De grootste uitdaging is het maken van een realistische planning waarmee de baas een beetje tevreden mee kan zijn. D.w.z. we halen de deadline nooit!
De mogelijkheden om mijzelf te ontwikkelen is klein, maar ik krijg wel steeds meer werkervaring. Dit draagt dan ook weer wat bij aan mijn kennis.

Ik neem inderdaad aan dat mijn werkgever met de minste kosten het meeste uit mij wil halen. Vandaar dat ik ook een salarisindicatie zoek. De arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden zijn niet geweldig en dat zal ik dan ook zeker aankaarten.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Bij zo`n klein bedrijf zou ik dan snel weggaan. Als het loon slecht is, en je hebt geen kans om te groeien, snij je jezelf dubbel in de vingers. Waar zie jij jezelf over 5 jaar? Gaat deze baan je daar bij helpen? Of is de kans groot dat je gewoon 5 jaar van je leven hebt weggegooid? En werken bij een goed bedrijf kan je kennis echt enorm snel vergroten (lees betere baan/salaris is ineens eenvoudiger te realiseren).

Verder ben je als enig programmeur uiteraard altijd met alle facetten van het project bezig. Dat kan in het begin leuk zijn, maar dat gaat je uiteindelijk ook belemmeren. Uiteindelijk wil je doorgroeien zodat anderen de inhoudelijk minder interessante klussen kunnen doen (vaak gewone programmeerwerkzaamheden) en jij je kunt focussen op andere zaken (misschien management, misschien architectuur.. misschien iets heel anders). En verder is de kans groot dat je minder afwisseling hebt doordat het bedrijf waarvoor je werkt dus schijnbaar geen echt it-bedrijf is (dit is ook slecht voor je carriere).

Ik zou dus gewoon op zoek gaan naar een baan met meer toekomst perspectief.

[ Voor 67% gewijzigd door Alarmnummer op 07-04-2006 14:57 ]

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

inXs

known as inXs

Ga je sowieso niet pas vanaf je 25ste pension afstaan?

superB

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

inXs schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:53:
Ga je sowieso niet pas vanaf je 25ste pension afstaan?
Verplicht volgens mij, maar het mag vanaf eerder

* Jaspertje betaald ook al vanaf zn 21e pensioen opbouw
Pagina: 1