Toon posts:

Eizo Flexscan T965 veel te licht beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tweedehands een Eizo T965 21" gekocht voor 100 euro. Op locatie (een kantoor) zag het er allemaal goed uit kwa kleuren en geometrie, hoewel de videokaart waar-ie aan hing niet verder ging dan 1280x1024/75hz :( Maar goed. Thuisgekomen op 1600x1200/85hz is dat nog steeds wel goed, MAAR het is hier niet zo licht als in die winkel, enik merk dat het beeld VEELS te licht is. Heb het ding al gereset, brightness staat op 0%, en als ik het contrast lager dan 100% zet wordt het echt mega-flets. Eigenlijk op 100% ook al.
Zou er iets mis zijn / erg slecht afgesteld ?
Of moet ik wellicht wennen aan het feit dat dit een arperture grill monitor is en mijn vorige een slot mask ? (omdat a.g. meer licht doorlaat, maar ik hoor ook altijd dat het contrast hoger is, en dat is hier niet zo) ...

Dit probleem is zowel met VGA- als BNC-kabel aanwezig.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is vaak een teken van een stervende monitor, dat vaak pas optreed als de monitor is warmgelopen, dus zeg maar na 15-45 minuten, had ik ook met mn oude CRT scherm... uit het jaar 1998..

[ Voor 30% gewijzigd door BiG-GuY op 04-04-2006 15:18 ]

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply.

Ik had geen verschil tussen een opgewarmde monitor of koude. Ik heb inmiddels wel wat andere dingen opgemerkt.

Er is niet alleen de mogelijkheid om de brightness en contrast te regelen bij "Brightness en Contrast" in het OSD, maar ook bij "Color". Ik heb de "Gain" waardes van de kleuren rgb op 100/100/80 gezet, en er waren ook "Cut off" waardes en die heb ik een stuk lager gezet (27/21/22). Hierdoor werd het zwart ook echt weer zwart, terwijl Dit was blijkbaar de oorzaak van het veels te lichte beeld. Ik kan nu de brightness funtie ook normaal gebruiken, die staat nu op 40%.

Wel is het zo dat vormen een 'schaduw' hebben. Het witte scherm in dit forum zeg maar geeft een oplichtend 'randje' rechts in het bruine gedeelte. Op hogere resoluties(1600) erger dan lagere(1152).

Dit wetende, kan ik hem dan nog steeds beter inruilen voor een andere (kon er ook een LG Flatron 17" kopen, wel nieuw, maarja wel slechts 17" dus) of is dit laatste toch ook een teken van veroudering ?