Toon posts:

[2000] Hardware detecteren met beperkte rechten*

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Smallbusiness 2000 netwerk met x aantal werkstations. Wij installeren de windows 2000 sp4 werkstations via ghost icm met sysprep. Hebben allemaal dus dezelde machines, maar nu heb ik op verschillende lokaties het volgende probleem:

Op de basis pc installeer ik een scanner of andere hardware, na het "imagen " werkt deze scanner pas na dat ik met administrator heb ingelogt.

Hoe kan een gebruiker met "user" rechten, automatisch hardware laten detecteren zonder hem lid te maken van local administrator of een andere groep met "te veel rechten"?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 12:35 ]

Verwijderd

wat je kan doen is remote gaan op die pc, inloggen met een administrator account laten detecteren en installeren, aangezien jij toch niet veel clients in je netwerk hebt zitten denk ik dat je gewoon met dameware ff alles moet nalopen, remote moet gaan en installen. Je bent er met een uurtje klaar mee

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:14:
wat je kan doen is remote gaan op die pc, inloggen met een administrator account laten detecteren en installeren, aangezien jij toch niet veel clients in je netwerk hebt zitten denk ik dat je gewoon met dameware ff alles moet nalopen, remote moet gaan en installen. Je bent er met een uurtje klaar mee
We hebben 22 locaties met verdeeld over deze lokaties 800 pc's. En daarbij komt nog dat we dagelijks imagen, ik ben opzoek na een oplossing dat het automatisch goed komt na het imagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 09:53
Tja pas stond op de FP dat dit vanaf Vista mogelijk is, mensen met beperkte rechten toch hardware laten installeren. Standaard kun je niet veel meer dan een USB-stick 'installeren' :+. Dus ben bang dat het niet mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:05:
Tja pas stond op de FP dat dit vanaf Vista mogelijk is, mensen met beperkte rechten toch hardware laten installeren. Standaard kun je niet veel meer dan een USB-stick 'installeren' :+. Dus ben bang dat het niet mogelijk is.
Het ergste is ook dat je weer niet elke usb stick kunt installeren, sommige moet je er eerst onder een administrator account "geinstalleerd".

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 09:53
Moet je nagaan hoe verrot dat systeem eigenlijk werkt. Sommige dingen wordt je heel vrij in gelaten, andere dingen mag je weer niet. Voorbeeld van eigen school: wel: Windows Verkenner openen en willekeurig bestanden op willekeurige schijven zetten (gewoon dubbelklikken op een map onder Start is voldoende), niet: CTRL-N in IE, dus moet iedere keer start -> Internet Explorer doen voor een nieuw venster of SHIFT-klikken :(.
Kortom: MS heeft ook gezien dat dit systeem niet goed werkt en gaat vanaf Vista dus pas dit veranderen, helaas voor jou ;(

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:20:
Moet je nagaan hoe verrot dat systeem eigenlijk werkt. Sommige dingen wordt je heel vrij in gelaten, andere dingen mag je weer niet. Voorbeeld van eigen school: wel: Windows Verkenner openen en willekeurig bestanden op willekeurige schijven zetten (gewoon dubbelklikken op een map onder Start is voldoende), niet: CTRL-N in IE, dus moet iedere keer start -> Internet Explorer doen voor een nieuw venster of SHIFT-klikken :(.
Kortom: MS heeft ook gezien dat dit systeem niet goed werkt en gaat vanaf Vista dus pas dit veranderen, helaas voor jou ;(
Ik kan me niet voorstellen dat dit op geen enkele manier voor elkaar is the krijgen, vandaar dit topic. Misschien moeten en wat trucjes uitgehaald worden, of moet ik zelf iets inelkaar knutselen. Als het uiteindelijk maar werkt.

Verwijderd

Wat je vaak ziet bij die installatie cdtjes van dell / hp etc (er loopt hier een topic op got over) dat er na de installatie eenmalig een aantal commando's uitgevoerd wordt.

Wat je kan doen is de eerste keer (na het uitrollen) van de image automatisch de wizzard hardware detecteren word gestart

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:57:
Wat je vaak ziet bij die installatie cdtjes van dell / hp etc (er loopt hier een topic op got over) dat er na de installatie eenmalig een aantal commando's uitgevoerd wordt.

Wat je kan doen is de eerste keer (na het uitrollen) van de image automatisch de wizzard hardware detecteren word gestart
Dit is eigenlijk niet de oplossing die ik zoek, omdat scanners en andere apparatuur er vaak later pas aangehangen worden. Eigenlijk moet een normale gebruiker op elke willekeurig moment er apparatuur aan kunnen hangen.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

kun je in de security policy niets vinden ?

Lokaal beleid > stuurprogramma's laden en verwijderen
eventueel ?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 08:48:
Dit is eigenlijk niet de oplossing die ik zoek, omdat scanners en andere apparatuur er vaak later pas aangehangen worden. Eigenlijk moet een normale gebruiker op elke willekeurig moment er apparatuur aan kunnen hangen.
Het probleem is dat je hier gewoon permissies (zowel bv. het 'Load and unload device drivers' permissie, als rechten in de System32 folder) voor nodig hebt. Wil je dit indididueel gaan uitdelen maak je mensen feitelijk alsnog administrator :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:03:
[...]

Het probleem is dat je hier gewoon permissies (zowel bv. het 'Load and unload device drivers' permissie, als rechten in de System32 folder) voor nodig hebt. Wil je dit indididueel gaan uitdelen maak je mensen feitelijk alsnog administrator :)
Maar dit is wel mogelijk ? Denk jij dat dit zo kan, of spreek je uit ervaring ?

Waar kan 'Load and unload device drivers' permissies aanpassen ?

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:47:
Maar dit is wel mogelijk ? Denk jij dat dit zo kan, of spreek je uit ervaring ?
Geen idee - ik beredeneer dit geval even theoretisch :)
Waar kan 'Load and unload device drivers' permissies aanpassen ?
Gpedit.msc -> Computer Policy -> Windows Settings -> Security Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment en dan in feite overal waar nu 'Administrators' ofzo staat je speciale user eens bijzetten als test? :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bedankt voor de tips!!

Dit is de oplossing:

Gpedit.msc -> Computer Policy -> Windows Settings -> Security Settings -> Local Policies -> Stuurprogramm's laden en verwijderen

Je mag nu drivers installeren, en harware waar de drivers van aanwezig zijn worden automatisch geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
nu blijkt toch dat er problemen optreden na het imagen bij sommige pc, waar hardware niet geheel correct wordt geinstalleerd.

Volgens windows wordt de hardware volledig geinstalleerd, maar als je opnieuw opstart krijg je een blauw scherm. Ik heb al iedereen rechten op de drivers map gegeven, maar dit helpt niet. Heeft iemand een idee ?

• elevator
  • Niet online

elevator

"Een blauw scherm" is natuurlijk wel heel erg vaag, wat gebeurt er precies? :)
Pagina: 1