[DEBIAN] Hoe kan ik mijn backlight uitzetten? (notebook)

Pagina: 1
Acties:

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-02 02:09
Hallo allemaal,

Ik heb de search gebruikt maar kan eigenlijk niets vinden wat me kan helpen. Misschien gebruik ik de verkeerde zoekwoorden :)

Ik heb een Dell Latitude C610 Notebook welke ik als server wil gebruiken (als vervanging voor mijn Gateway Solo 5300 waarvan het scherm eraf is)

De reden dat ik een notebook als server gebruik is : Klein , handzaam , weinig stroom en het voldoet prima voor wat ik wil.

Waar ik met mijn oude notebook geen last van heb , heb ik nu wel problemen en dat is dat het backlight van het scherm eigenlijk altijd aanblijft.

De Poweroptions in de bios staan uit omdat het systeem genadeloos hangt als ik deze aan heb staan.

Ik zoek dus eigenlijk een tooltje , of een commando om het backlight na x minuten geen keyboard activiteit automatisch uit te schakelen.

Hoe kan ik dat doen?

Het OS is Debian3.0

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

er zijn userspace ACPI tools voor.
Onder Gentoo gebruik ik daar acpitool voor. Deze zit standaard in Portage en zal ongetwijfeld ook aanwezig zijn in Apt.

Zoek gewoon even op het internet naar laptop acpi.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• om3ega
Thanks,

Jou zoektermen brachten mij bij : http://acpi.sourceforge.net/
Ik heb geen ACPI support in de kernel zitten , dus daar moet ik nog even wat op verzinnen.

In ieder geval weet ik nu waar ik moet zoeken :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja die acpi support compileer je er zo in, dat mag geen probleem vormen ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
om3ega schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:29:
De Poweroptions in de bios staan uit omdat het systeem genadeloos hangt als ik deze aan heb staan.
Ik weet niet zeker of dat deze optie is, maar in het BIOS kan je instellen wat er moet gebeuren als je het scherm dicht klapt. Hier kies je dan niet voor Suspend oid, maar dat je systeem gewoon blijft draaien. Als je dan het scherm dicht klapt dan blijft het systeem gewoon werken, maar is je scherm wel uit.

• om3ega
Je hebt gelijk , maar daarin staan maar 2 opties : Niet uitgaan , of gaan slapen :) .. en ik wil NIET dat hij gaat slapen , en als ik kies voor niet uitgaan , blijft het backlight nog steeds branden :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zit er geen knopje op je laptop om de backlight uit te zetten? (Fn+functietoets combinatie oid).

Maar mijn oudere Toshiba laptop heeft hetzelfde probleem. Daar zit dus wel zo'n knopje op om de backllight uit te zetten,maar aangezien ik wil dat dit automatisch gaat heb ik een tooltje gevonden ("toshset", voor Toshiba notebooks) en dat gebruikt icm. "xlock" en dat in een shell scriptje gezet (en een sneltoets in KDE aangemaakt om het scherm weer te laten ontwaken).
Heel gedoe dus, maar misschien is er voor jouw laptop ook wel zoiets als 'toshset'...

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
als ik kies voor niet uitgaan , blijft het backlight nog steeds branden :)
Dat je zulke dingen gaat vergeten... Bij die Dell was dat inderdaad zo, maar ik heb al weer gevonden hoe ik dat had opgelost. Er is iemand die een tooltje heeft gemaakt waarbij je dit aan en uit kan zetten en hij geeft ook nog wat andere oplossingen.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

xset dpms ? Die gebruik ik voor mijn laptop.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• om3ega
jeroene schreef op donderdag 06 april 2006 @ 08:53:
[...]
Dat je zulke dingen gaat vergeten... Bij die Dell was dat inderdaad zo, maar ik heb al weer gevonden hoe ik dat had opgelost. Er is iemand die een tooltje heeft gemaakt waarbij je dit aan en uit kan zetten en hij geeft ook nog wat andere oplossingen.
_/-\o_ .. Dank je heel vriendelijk! .. Precies wat ik zocht!
Pagina: 1