Welke videokaart voor mijn Tyan Tiger MPX

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds kort ben ik in het bezit van een Tyan Tiger MPX. Deze heb ik gekocht omdat ik op die manier met onderdelen al in mijn bezit, relatief goedkoop een krachtig systeem kon krijgen. Op het moederbord zitten twee gemodde Athlon 2400 XP processoren, en 1536MB PC2100 geheugen. Nou is uit mijn oude systeem ook een Sapphire Radeon 9800Pro meegekomen. Toevalligerwijs is dit ook de snelste kaart die officieel nog ondersteund wordt door mijn moederbord.

Nou ben ik dus ook op zoek naar een snellere videokaart zodat ik ook in de (nabije) toekomst nog redelijk mee kan met de nieuwste games. Ik zit echter te twijfelen welke snelle kaart nog zin heeft voor mijn systeem. Het moederbord heeft maar AGP 4x, en mijn huidige Radeon draait al op AGP 8x. Omdat het bord al een aantal jaartjes uit is heeft het ook andere beperkingen zoals geheugenbandbreedte, etc. Nou wil ik best wat geld uitgeven, maar het moet natuurlijk wel zin hebben.

Eigenlijk zijn er (minimaal) twee eisen waaraan mijn toekomstige kaartje moet voldoen. Het moet er een van Nvidia zijn, want als Linux gebruiker heb ik het helemaal gehad met ATI. Ik heb eigenlijk altijd alleen maar kaarten van ATI gehad. Maar zelfs als ATI in de zeer nabije toekomst er in slaagt om fatsoenlijke Linux drivers te maken...mijn vertrouwen zijn ze voorlopig kwijt. Ten tweede moet het echt een 100% pure AGP kaart zijn, zoals de 6800 serie van Nvidia. Dus geen kaart met een soort van PCI-e<>AGP-bridge of iets dergelijks, want teveel mensen melden problemen op wat oudere moederborden, vanwege timings oid.

Zelf heb ik totaal geen idee wat de snelste kaart is die nog zin heeft voor mijn wat oudere systeem. Dus als jullie raad weten daarvoor mijn dankbaarheid. :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:22

Outerspace

Admin General Chat
Wat is je budget eigenlijk? Want ik kan je de 7900GS wel aanbieden, maar die is natuurlijk weer vele malen duurder dan een 6800 ;) Daarnaast denk ik wel dat een 6800(XX) wel het beste voor je systeem is. Die zal namelijk qua verbruik het beste bij je systeem passen, aangezien een 7900GS overkill is.

Wauw, een sig!

• El Cid
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:55:
Wat is je budget eigenlijk? Want ik kan je de 7900GS wel aanbieden, maar die is natuurlijk weer vele malen duurder dan een 6800 ;) Daarnaast denk ik wel dat een 6800(XX) wel het beste voor je systeem is. Die zal namelijk qua verbruik het beste bij je systeem passen, aangezien een 7900GS overkill is.
M'n hele leven zit ik al rond de 200euro voor een nieuwe videokaart. Dat vind ik wel een mooie prijs altijd. :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:22

Outerspace

Admin General Chat
Ik zou echt gaan voor een 6800(XX) in dit geval. Dit past prima binnen jouw budget, en je zal de snelheid echt gaan merken. Heb je 35 euro extra over dan zou ik voor de 6800GS gaan :)

Wauw, een sig!

• El Cid
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:16:
Ik zou echt gaan voor een 6800(XX) in dit geval. Dit past prima binnen jouw budget, en je zal de snelheid echt gaan merken. Heb je 35 euro extra over dan zou ik voor de 6800GS gaan :)
Ja, ik neig zelf ook naar die kaart. Maar ik ben bang dat de rest van mijn systeem een enorme bottleneck is, en ik in feite met een goedkoper kaartje dezelfde performance haalt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje een 6800 LE op m'n MPX gehad. Werkte prima. Alleen sommige mensen hebben weer veel problemen met nieuwe videokaarten op een mpx plank. En het is een beetje wispelturig, eigenlijk moet je eerst even proberen of een combinatie echt werkt voordat je dingen koopt.

specs

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Outerspace schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:55:
er is geen 7900GS agp :Y)
gladiool schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:51:
Ik heb een tijdje een 6800 LE op m'n MPX gehad. Werkte prima. Alleen sommige mensen hebben weer veel problemen met nieuwe videokaarten op een mpx plank. En het is een beetje wispelturig, eigenlijk moet je eerst even proberen of een combinatie echt werkt voordat je dingen koopt.
je systeem zelf zou niet echt een extreme grote bottleneck zijn zodat je niks meer kan spelen, aangezien de nieuwste spellen allemaal aan je videokaart hangen. Ik had hiervoor ook een XP2200+ 1024MB PC2700 en een 6800GE (GS agp) en kon spellen zoals FEAR quake 4 etc makkelijk spelen.
Maar als je wilt gamen waarom kijk je dan niet naar een tweedehands socket A moederbordje met 8x agp en koop je wat PC 2700 of PC 3200 geheugen. Verkoop dan de rest van je zooi. Of is het ook tegelijk een server :?
Dus je kan kopen wat je wilt. hang van je budget af.. 6800XT, 6800GS of 7800GS

[ Voor 57% gewijzigd door KappeNou op 04-04-2006 18:58 ]

>PC specs<

• El Cid
  • Niet online
KappeNou schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:53:
Maar als je wilt gamen waarom kijk je dan niet naar een tweedehands socket A moederbordje met 8x agp en koop je wat PC 2700 of PC 3200 geheugen. Verkoop dan de rest van je zooi. Of is het ook tegelijk een server :?
Nee, maar ik gebruik het systeem wel hoofdzakelijk als workstation. Het geheugen had ik al, een processor ook, en die andere heb ik gekregen. En toen deed zich opeens goedkoop dat moederbord aan. Geloof me, een dual athlon is nog steeds heerlijk. :) Behalve dat het met gamen dus een beetje behelpen is. Maar helaas groeit het geld niet op m'n rug. En dit systeem zoals het nu is was redelijk goedkoop in elkaar te flansen.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
de rek is er bij jouw huidige systeem echt uit. Ik denk zelfs dat een nieuwe videokaart weinig tot geen merkbaar performance verschil zal leiden. Als je geluk hebt een paar %%, maar dan houdt het wel op.

ALs straks AM2 uit komt, zou ik toch serieus overwegen om over te stappen op een dual core setup, stuk meer performance en je kunt voorlopig weer even vooruit qua upgrades.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Je had er zelf misschien ook wel uitgekomen, maar ik denk dat de 6xxx xx series van nVidia heel goed bij je past, dit omdat ze nog geen bridgechip zijn, native AGP, de 7xxx xxx series zijn (naar mijn weten) allemaal PCIe Native.

Dus de kaart die het dichtst tegen de top van je budget aankomt van die serie.

Ik heb mijn 6800GT voor 180 euro tweedehands gekocht, en daar zal ik nog lang plezier van hebben (was wel PCIe, maar de AGP prijs zal niet verschillen).
Bovendien houd je dan nog 20 euro, naja, over., daar kan je dan weer een redelijk stille koeler van kopen, denk aan een VF700 of iets, wat erg wenselijk is met een workstation.

Droogkloot.

• El Cid
  • Niet online
-krekel- schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:31:
ALs straks AM2 uit komt, zou ik toch serieus overwegen om over te stappen op een dual core setup, stuk meer performance en je kunt voorlopig weer even vooruit qua upgrades.
Ah, u gaat doneren aan het El Cid fonds? :)

• El Cid
  • Niet online
_AvA_ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:35:
Dus de kaart die het dichtst tegen de top van je budget aankomt van die serie.
Weet iemand wat uberhaupt de snelste kaart uit de 6800 serie is? De 6800GS?

• _Dune_
  • Laatst online: 21:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit dacht ik met mijn Gigabyte moederbord ook te kunnen doen. Vorig zomer voor een heel mooi (laag) bedrag een ATI Radeon AX800 256MB AGP van Asus gekocht, ter vervanging van een ATI Radeon 7900 Pro. In eerste instantie kreeg ik keurig beeld, maar zogauw ik de drivers tragte te installeren ging het mis. Dit bleek gewoon niet te gaan. Resultaat: vastlopers na de reboot die nodig is wanneer je de drivers net hebt geinstalleerd en als het systeem wel een keer door starte was de enige mogelijkheid te kiezen voor 640x480@256 kleuren.

Na veel zoeken en puzzelen, met name ook op het forum www.2cpu.com ben ik er achter gekomen, dat er maar bijzonder weinig AGP kaarten zijn die sneller zijn dan de ATI Radeon 9800 Pro (256bit) 128MB die willen werken met de MPX chipset. Bepaalde type kaarten met een Nvidia chip schijnen te werken, maar dit is niet gegarandeerd. Dit moet terug te vinden zijn op www.2cpu.com.

Het probleem is de chip set, de timings van deze chip set zijn niet goed genoeg om de nieuwere en snellere kaarten te ondersteunen. Ergens heb ik ook een schrijven gezien van AMD (ik weet niet zo meer waar) die dit probleem beschrijft en waar gesproken wordt over een nieuwe revisie van de MPX chip set, maar zoals we allemaal kunnen weten is deze nooit verschenen.

Na alles wat ik gelezen heb en contact gehad te hebben met de technisch dienst van Gigabyte hier in Nederland heb ik maar besloten om de snelst geteste kaart aan te schaffen. Dit bleek een ATI Radeon 9800 Pro kaart te zijn van Gigabyte zelf, omdat ik deze nergens heb kunnen vinden heb ik een 9800 Pro (256bit) 128MB van Sapphire aangeschaft welke nu bijna een jaar prima dienst doet in mijn systeempje. World of Warcraft wordt gespeeld op een 19"CRT op 1280x1024@100Hz 24bit kleuren met alle eyecandy op max.

Voor TS, als je het er toch op wilt wagen raad ik je aan eens het forum van www.2cpu.com door te zoeken en een keus te maken uit de kaarten waarvan het vaakst wordt gezegd dat deze werken in combinatie met de MPX chipset. Wees wel gewaarschuwd het blijft een risico, misschien is het daarom ook verstandig om eens naar een tweede hands kaartje te kijken, daar deze goedkoper zullen zijn dan een nieuwe en minder risico met zig=ch meebrengen kwa financiën.

edit: oke... ik ben even voor je aan het zoeken geweest.

Documa=entatie van AMD: http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/24089.pdf
Forum 2CPU: http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=62881
Forum 2CPU: http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=63846

Volgens mij moeten er op 2CPU.com ook nog polls staan over welke video kaarten wel of niet werken.

edit2: Ik heb ook nog een poll kunnen terug vinden, je wordt er niet gelukkig van. :'(
http://forums.2cpu.com/sh...&highlight=Nvidia+MPX+AMD

extra linkje: http://forums.2cpu.com/sh...&highlight=Nvidia+MPX+AMD

P.s. Ik geloof dat ik je nu wel genoeg lees voer heb gegeven. Ïn iedergeval succes met je keuze.
Laat nog wel even weten wat het geworden is, want deze dual Athlon gebruiker is wel nieuwsgierig, Ik hoop dat ik in iedergeval voldoende info heb gegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2006 20:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• El Cid
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide verhaal Dune. Uit jouw links blijkt duidelijk dat ik uit de buurt moet blijven van de 6600 serie. Dus dat wordt vrijwel zeker een 6800GS/GT/Ultra. Ik ga eens rondkijken of mensen succes hebben met die kaart op mijn Tyan. Hopelijk is zo'n snelle kaart geen overkill voor mijn systeem. Maar zoals iemand eerder al zei, veel games hangen aan je kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door El Cid op 04-04-2006 20:27 ]

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
-krekel- schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:31:
de rek is er bij jouw huidige systeem echt uit. Ik denk zelfs dat een nieuwe videokaart weinig tot geen merkbaar performance verschil zal leiden. Als je geluk hebt een paar %%, maar dan houdt het wel op.

met een 6800GS agp of 7800GS agp ga je veel preformens verschil merken. dat had ik ook met een XP2200+ 4xagp en een geforce 4 Ti4600 naar een 6800GE (GS agp). Dus wat je allemaal verteld is onzin. Als je er zelf geen ervaring mee hebt waarom post je dan :?
El Cid schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:47:
[...]

Weet iemand wat uberhaupt de snelste kaart uit de 6800 serie is? De 6800GS?
van de kaarten die nog in de winkel liggen de 6800GS agp. Maar op de 2ehands markt de 6800ultra en daarna de 6800GT.
Overgens is er wel een kans dat je de nieuwe 6800GS agp kan unlocken waardoor die even snel is als de 6800GT agp

[ Voor 24% gewijzigd door KappeNou op 04-04-2006 21:39 ]

>PC specs<

• El Cid
  • Niet online
Heb even in de pricewatch gekeken. En de volgende twee kaartjes lijken me wel interessant:

nVidia GeForce 6 Serie / Asus GeForce 6800 512MB DDR2 (AGP, DVI) N6800/TD/512M

nVidia GeForce 6 Serie / XFX GeForce 6800 GS 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T40B-UDF3

Welke zou beter zijn? Die eerste is ook ruim 50euro goedkoper.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:14
El Cid schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:59:
Heb even in de pricewatch gekeken. En de volgende twee kaartjes lijken me wel interessant:

nVidia GeForce 6 Serie / Asus GeForce 6800 512MB DDR2 (AGP, DVI) N6800/TD/512M

nVidia GeForce 6 Serie / XFX GeForce 6800 GS 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T40B-UDF3

Welke zou beter zijn? Die eerste is ook ruim 50euro goedkoper.
De tweede is hoger geklokt zoals je meteen had kunnen zien bij de spec sheets ;) De XFX is vrijwel zeker sneller; of je blij bent met die dual DVI is je eigen keus ofcourse.

edit;

Die eerste is 'n "gewone" 6800 met DDR2(!!!) RAM (retetraag), presteerd niet veel beter dan een 6600GT, de tweede is een GS met GDDR3 ram en een hogere klok plus latere revisie van de GPU (volgensmij).

• El Cid
  • Niet online
Yorixz schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:12:
Die eerste is 'n "gewone" 6800 met DDR2(!!!) RAM (retetraag), presteerd niet veel beter dan een 6600GT, de tweede is een GS met GDDR3 ram en een hogere klok plus latere revisie van de GPU (volgensmij).
Ja, maar ik dacht eigenlijk dat ik met unlocken/overclocken dezelfde performance zou kunnen halen. En tussen DDR2 en DDR3 zit toch bijna geen verschil?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar ideaal zou dus zijn om even een 6800 te testen, voordat je hem koopt. Want bij mij werkte een 6800 LE prima, maar bij sommigen weer helemaal niet, terwijl er niet echt een aanwijsbare reden was.

specs

• El Cid
  • Niet online
gladiool schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:29:
Maar ideaal zou dus zijn om even een 6800 te testen, voordat je hem koopt. Want bij mij werkte een 6800 LE prima, maar bij sommigen weer helemaal niet, terwijl er niet echt een aanwijsbare reden was.
Ga ik ook zeker proberen. Maar eerst even kijken welke versie voor mij het meest geschikt is, ook qua prijs/prestatie verhouding.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb een 6800GT in mijn systeem hangen, dat ongeveer vergelijkbaar is. 2600+ en 2x512 MB RAM. trek ik zo'n 10320 3dmark03 punten meer, dus das lang niet gek en zeer vergelijkbaar met de reviews die ik vind op het i-net. Ik denk dat de bottleneck wel mevalt dus...

[ Voor 15% gewijzigd door AJ1815 op 04-04-2006 22:50 ]

Pagina: 1