Toon posts:

Wat is het verschil in RAM???

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wat extra interngeheugen erbij kopen, er zijn 2 soorten, van 72pin en van 168 pin, welke moet ik nemen en wat is het verschil? Bij die van 168pin heb je ook met en zonder ECC ondersteuning, wat is dat???

Heeeeeeeeeeeeeelp:'(:'(:'(

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Welke je moet kopen ligt aan het type moederbord wat je hebt. Ik zou zeggen kijk even in het boekje wat erbij zit. Nieuwere borden hebben bijna altijd 168 pins geheugen nodig. Oudere (pentium 1 borden bijvoorbeeld) borden kunnen 72 pins geheugen nodig hebben (altijd per twee!) Het verschil tussen deze twee is het aantal "paden" wat naar het geheugen gaat per chip. 32 bits (72 pins) pad of 64 bits pad (168 pins).

ECC is een vorm van foutcorrectie. Als er een bitje verkeerd staat kan dat door middel van ECC gecorrigeerd worden. Heb je als thuisgebruiker niet echt nodig. Servers hebben dat wel vaak nodig.

Verwijderd

Haal wat geheugen uit je pc en neem het mee naar de zaak. Dan weten ze het meestal wel. (als het een goede zaak is)

Verwijderd

wat voor mobo heb je?? we gaan er nu wel vanuit dat je een (nieuwer) systeem hebt dan heb je dus gewoon 168 pins. ecc is niet nodig en duur. wat wel goed zou zijn is dat je cas2 geheugen haalt.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

72 pins zit in witte slotjes en die zijn ietwat korter. Dit heet ook wel een SIM. Dat zat vroeger in 486 en pentiums.
168 pins is een DIMM. Dat is nieuwer en gaat in zwarte sloten. Die sloten zijn iets langer. Als je en

Je kunt beide kopen met ECC geloof ik. DIMMs in elk geval zeker. ECC corrigeert fouten en is daardoor ook duurder. Bovendien is het ietsjes trager, geloof ik.
ECC heb je normaal thuis niet nodig.

edit: ik mot sneller tiepu

Maar goed: CAS2 is theoretisch een stuk sneller dan CAS3 geheugen, maar ook een stukje duurder.

Bovendien: de snelheidswinst in de praktijk valt vies tegen tegenover de theoretische winst. In theorie is het iets van 50% sneller geloof ik. Maar omdat je processor 80% van zijn data uit de cache haalt en niet direct uit het geheugen valt 80% van die snelheidswinst weg, dus blijft er maar iets van 10% winst over. En zelfs dat alleen nog op geheugenbandbreedte vlak. Met andere woorden: steek dat geld in iets anders. Tenzij je geld als drek hebt natuurlijk, of tenzij je gaat overklokken. Dan wil CAS2 geheugen je wel eens wat meer ruimte geven om hoger door te klokken.

ieeeepppppp :P

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

72pins = SIMM
168pins = DIMM

Er zijn PI borden die waar je ook DIMM's in kunt prikken. (Laatste generatie socket 7) Je zult toch echt even naar het MOBO zelf moeten kijken, of anders de manual van het MOBO erbij pakken.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pentiumII 233Mhz, ik zal de pinnetjes wel even tellen, in iedergeval bedankt;).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 korte verticale sloten met aanbeide kanten een soort knopje om de kaart in vast te zetten, 2 ervan zijn bezet.
Verder heb ik nog een aantal (3 ofzo) horizontale sleuven, die zijn zwart en wat langer, is dat wat jullie bedoelen:?:?:?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik ga mee met de tip die boven genoemd werd. Haal er eentje uit en neem die mee. Of vertel even welk bord je hebt. Als je namelijk alletwee kwijt kunt is het beter om die simms weg te doen en dimm's erin te zetten. Is goedkoper ook.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

die langere zijn idd voor simms... je hebt nu dus 1 paar dimms er in zitten...
het beste is om simms te kopen en die dimms weg te smijten of te verkopen ofzo...
simms zijn veel goedkoper en sneller...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• technopeuter
  • Nu online
Weet je wel hoe geheugen eruit ziet?

Pak gewoon het boekje erbij! Als je een Pentium 2 hebt dan gebruikt hij altijd Dimms (dat zijn van die lange smalle zwarte met witte vergrendelings slotjes)
Je kunt gewoon (goedkoopste) pc133 geheugen kopen. Laat je niks wijsmaken door een verkoper dat je pc 66 nodig hebt of iets dergelijks.

Als je nog niet zoveel van je pc weet dan zou ik er zowiezo iemand bijhalen die wat meer weet! De risico's zijn aanwezig dat je iets molt.

diskeltische lurker

Verwijderd

Op woensdag 24 januari 2001 10:40 schreef mrdude het volgende:

Verder heb ik nog een aantal (3 ofzo) horizontale sleuven, die zijn zwart en wat langer, is dat wat jullie bedoelen:?:?:?
Volgens mij zijn dat je pci-sleuven.

• de_rokende_computer
  • Laatst online: 14-08-2022

de_rokende_computer

de rokende computer kuch kuch

Op woensdag 24 januari 2001 12:21 schreef HaaZie het volgende:
het beste is om simms te kopen en die dimms weg te smijten of te verkopen ofzo...
Hij gebruikt de kortere poortjes niet de langere, volgens mij zitten in de kortere poortjes sims... Dimms zijn stukken goedkoper dan sims kijk maar in de pricewatch..

Op mijn oudere compie socket 7 kunnen simms en dimms met elkaar samenwerken... Dus het beste is dimms te kopen 64sdram is nu zoiets van 80,- en 64mb sims(2*32) is iets van 150,-

jaja ik ben och laat maar zitten

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:09
Die 4 witte zijn je SIMM slots. Die 3 ofzo lange zwarte zijn DIMM slots.

SIMMs zijn 72-pins (OK, je hebt voor 386 en 486 ook nog 30-pins), DIMMs zijn 168-pins. Jouw moederbord is hybride, dwz heeft ondersteuning voor beide. Meestal is het niet aan te raden ze beide te gebruiken, omdat SIMMs 5v nodig hebben en DIMMs maar 3.3v. Op sommige moederbord met allebei lopen je DIMMs dus ook op 5v en dat vinden ze niet leuk. Je kunt dus het beste SIMMs kopen. Stel je wilt 64 MB extra, koop dan 2x 32 MB 60 ns EDO SIMMs.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Op woensdag 24 januari 2001 12:21 schreef HaaZie het volgende:
Tsjonge jonge wat een crap zeg !

168 Pins is DIMM
72 Pins is SIMM
Hij heeft een P2, dus hij heeft DIMM's in zijn PC zitten.

Om precies te zijn PC66 DIMMs. Daar _kunnen_ geeneens SIMMs in !

Wat nou weggooien of verkopen ? SIMMs sneller ? Man man, als je het niet weet zeg dan niets, zo breng je mensen gewoon op verkeerde ideeen.....

mrdude, je moet gewoon PC100 DIMMs (dus 168 pins) kopen, het liefst CAS2-2-2. Die zijn het snelst. Nu PC66 kopen is onzin, want alles boven een P2-350 gebruikt PC100.

Als je binnenkort een ander machine wilt kopen, is het misschien wel handig om PC133 te kopen, dat is volgens mij tegen woordig net zo duur als PC100 geheugen.

Die PCxxx waardes staan overigens voor de snelheidclassificatie van het geheugen, dus hoger is sneller. PC66 = 66 Mhz, PC100 = 100 MHz, enz.

Je kunt gewoon PC66 en PC100 of PC133 door elkaar gebruiken, dat geeft geen problemen.

Kijk maar eens op de Pricewatch voor de prijzen.

ECC heb je niet nodig.

resume :

Je hebt nodig een 168 pins (DIMM) PC100/PC133 geheugenmodule, liefst CAS2.

Aannames zijn fataal.

• HaaZ
  • Laatst online: 11:37

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Op woensdag 24 januari 2001 12:30 schreef zweinstein het volgende:

[..]
Volgens mij zijn dat je pci-sleuven.
zwarte pci-sloten?
het kan wel.. maar das niet veel voorkomend...
maaruh... er moeten 'hendeltjes' zitten aan de uiteinden van de geheugenbanken en er zitten 2 uitsparingen in de modules: 1 in de midden en eentje op 1/3 van het midden... das SD-Ram...

nu MOET het duidelijk zijn toch? :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Is een plaatje niet handig ?? 8-) Kun je aanwijzen wat je precies bedoeld...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:42
Op woensdag 24 januari 2001 12:36 schreef GaMeOvEr het volgende:
[..]
Tsjonge jonge wat een crap zeg !

168 Pins is DIMM
72 Pins is SIMM
Hij heeft een P2, dus hij heeft DIMM's in zijn PC zitten.

Om precies te zijn PC66 DIMMs. Daar _kunnen_ geeneens SIMMs in !
Tsjonge jonge wat een crap zeg ! ( >:) )
Ik ben het met Arzie eens.

Dit mobo ondersteunt EN SIMMS EN DIMMS
gelul dat er geen SIMMs in een P2 zitten. Zeker niet bij de langzame...
SIMMs zijn 66 MHz, en de 1e P2's en DIMMs zijn ook 66 MHz, dus het kan wel degelijk.

De 4 witte sleuven zijn SIMM
De 3 langere zwarte sleuven zijn DIMM.

Dus er zijn 2 mogelijkheden.
1. Alle SIMMs eruit en een DIMMetje erin
2. Een paar SIMMs erbij prikken.

DIMMs zijn per MB veel goedkoper, dus moet je ff kijken wat het gunstigst uitkomt.
Koop je DIMM, neem dan gelijk PC133 (ook al is PC66 genoeg), dat kan je evt meenemen naar je volgende PC. Bovendien is PC133 vaak nog goedkoper dan PC100 en PC66.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://tw.msi.com.tw/showroom/mainboard/pic/bxmaster.jpg

En GarBaGe, heb jij al wel eens een P2 met SIMMS gezien ?

Een SIMM is een Single Inline Memory Module, en die is dus 32 bits.

Een DIMM is een Dual Inline Memory Module, en die is 64 bits.

De SIMM moest in Pentiums in paren gebruikt worden, om het op 64 bits te krijgen. De memory Controller van de 440LX Chipset ondersteunt geen SIMMS.

mrdude zijn het die dingen naast die blauwe connectors rechtsbovein op het plaatje ?

Aannames zijn fataal.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zeker weten dat ik P2 borden gezien heb met 72 pins geheugen ja. Zo bijzonder is dat helemaal niet. De 233 en 266MHz werden wel eens met duit soort borden uitgerust in "escom pc's".

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:42
Op woensdag 24 januari 2001 12:57 schreef GaMeOvEr het volgende:
En GarBaGe, heb jij al wel eens een P2 met SIMMS gezien ?

De SIMM moest in Pentiums in paren gebruikt worden, om het op 64 bits te krijgen. De memory Controller van de 440LX Chipset ondersteunt geen SIMMS.
Ik heb geen P2 met SIMMs gezien, maar wel een P1 met DIMMs (VX-chipset).
Een aangezien het een P2 233 is (66 MHz) is het gebruik van SIMMs niet ondenkbaar. Waarom heeft ie er dan 2 :? En waarom zijn de slots dan wit :? (DIMM-slots zijn zwart)

Dus als je 2 SIMMs als een paar gebruikt (samen 64-bit) moet een P2 daar ook mee overweg kunnen. En de LX-chipset ondersteunt wel geen SIMMs, maar wie zegt dat ie een LX-chipset heeft. Misschien heeft ie wel zo'n el-cheapo chipset die van alles en nog wat ondersteunt (SiS, VIA, ....), dan is SIMMs ook mogelijk...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmmm...

OK...

Ik ben er idd wel erg snel vanuit gegaan dat hij een Intel Chipset heeft, maar hij zou idd ook zo'n vage kunnen hebben... Damn... je hebt gelijk GarBaGe, maar hetgene wat HaaZie zegt raakt nog steeds kant noch wal, behalve als je waar hij SIMMs schrijft, DIMMS denkt, en andersom.

En ik denk dat hij met die witte sloten PCI bedoelt, vandaar dat ik er een plaatje bij hebt geplakt, in de hoop het vergemakkelijken....

Ben benieuwd...

Aannames zijn fataal.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
http://www.asus.com.tw/products/Motherboard/Pentiumpro/Kn97/index.html
een asus slot1 mobo met intel chipset en simm sloten

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmmmm... idd...

Het is de 440 FX Chipset, volgens mij is dat die buggy versie, die heel snel is vervangen door de LX ?

Was de 440FX niet de allereerste P2 chipset ?

Aannames zijn fataal.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
advies aan MrDude: ga met je pc naar de pc winkel en laat het daar erin zetten.. of vraag een kennis ofzo die er wel verstand van heeft om het dr in te zetten want zoals ik het nu lees wordt het niks als je dr zelf mee gaat beginnen... :)

Verwijderd

ff in je mobo boekje kijken, oudere pc's gebruiken vaak 72pins en soms ook 168pins, en nieuwere systemen 168pins.
En er zijn ook mobo's die 72pins ram in 1 bank ondersteunen, staat er hier een naast deze pc te draaien als server.(zit nu 2 banken ram in maar eerst zat er 1 in)

72pins is ook duurder dan 168pins.
Pagina: 1