Intranet dns server

Pagina: 1
Acties:

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:30
Ik heb een server met windows 2000 erop. Dus niet windows 2000 server.
Ik heb appserv geinstalleert voor mijn intranet en een website draaien op die server.

Nou kan ik via http://server de website benaderen van een ander werk station.
Om het wat netter te maken wil ik het http://intranet er van maken.

Dit kan heel makkelijk door de computernaam te wijzigen alleen wil ik dit niet omdat dan heel het netwerk overhoop ligt en als mensen hun bestanden willen benaderen is het natuurlijk niet mooi als ze dat via \\intranet moeten doen.

In de andere topics hadden ze het wel allemaal over dat dns maar dat zat in de w2k server ingebakken.

Dus kort gezegt wat ik wil:
Ik wil http://server veranderen in http://intranet zonder de computernaam te hoeven vervangen.
Zijn hier programmatjes voor of hoe doe ik dit?

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Welke dns staat er ingesteld op de werkstations ?

In dat apparaat (router, server) moet je de dns aanpassing want daar halen je werkstations de dns info op.

[ Voor 9% gewijzigd door bgrr op 04-04-2006 10:16 ]

• eatualive
Er staat geen DNS ergens ingestelt want het is geen server.
De DHCP wordt verzorcht door de router.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:49
In je DNS een nieuwe alias aanmaken en meesturen naar je werkstations.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:54

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb een server met windows 2000 erop. Dus niet windows 2000 server.
Je bedoelt Windows 2000 Professional? Je weet dat die maar een beperkt aantal inkomende connecties aan kan he waar je in een bedrijfsopstelling vrij snel tegenaan zult lopen.
Er staat geen DNS ergens ingestelt want het is geen server.
Men bedoelt "van welke DNS server zijn de werkstations DNS clients?"

Heb je zelf helemaal geen DNS server dan zul je met een host file op elk werkstation aan de gang moeten. Dit kun je natuurlijk scripten. Info over een hostfile is overal wel te vinden, zowel op GoT als op Google.

[ Voor 42% gewijzigd door Bor op 04-04-2006 10:23 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Mwoah, 10 stuks oid tegelijk als ik het me goed herinner... In een bedrijf dat win2kPro inzet als server lijkt me dat geen probleem :) Grotere bedrijven (dus: met meer dan 10 werknemers) zetten al snel een 'echte' server neer :)

Bij zo'n klein aantal werknemers is het ook vrij goed te doen om op iedere pc het hosts-bestand aan te passen, dan heb je geen DNS nodig :)

In dat soort omgevingen werkt een simple oude PC met (bijvoorbeeld) Debian, Apache en Bind ook vrij aardig. Niet al te veel kennis nodig, met google kom je HEEL ver. Beveiliging, het lastigste deel, is daar vaak niet of amper nodig / wordt niet gebruikt. Zo te lezen wordt de server niet extern benaderd dus dat is ook niet echt erg :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• eatualive
Dat is nu bij ons ook het geval 10 man.

Er zal over een klein jaartje mischien wel een server komen.

Ik het trouwens gevonden in de router de DNS instellingen.

Hier kan ik zeg maar Namen aan IP adressen toewijzen.
Dus kan de server wel 20 namen geven om het intranet te bereiken.

In inedergeval bedankt voor de tips, hierdoor vond ik dus dat je het bij de router ik kan stellen.
Maar mischien toch makkelijk als iemand weet hoe het mischien om een andere manier kan ofmoet ik dan echt zorgen dat ik DNS software moet hebben draaien.
Dat met die Host file kende ik wil maar dat is natuulijk te veel werk al zijn het er maar 10.

• Paul
  • Nu online
Als je de hosts-file niet aan wilt passen dan zul je voor dit soort dingen inderdaad een DNS-server nodig hebben.

In je router draait een DNS-server. Echter, deze is vaak dusdanig kreupel (en dan met name de webinterface) dat je er al heel snel helemaal niets meer aan hebt. Klein voorbeeldje: Een DNS-server kan makkelijk 1000-en full-blown domeinen tegelijk aan (even de data-handling, niet de performance ;) ), A-records, CNAMEs, MX, de hele reut, met wel honderden entries per domein.

Jouw router geeft je nu de mogelijkheid om bij één domein maar liefst twintig A-records op te nemen \o/

Rhàshan - Aditu Sunlock

• eatualive
Tegen die tijd dat we de windows 2003 server hebben kunnen we er iets mooi van bakken.
Tot dan is dit de beste oplossing denk ik.

Verwijderd

eatualive schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:49:
Tegen die tijd dat we de windows 2003 server hebben kunnen we er iets mooi van bakken.
Tot dan is dit de beste oplossing denk ik.
De dag dat een w2k pro machine als server de beste oplossing is, stop ik met IT >:)

• Paul
  • Nu online
:w dan maar :) Zoveel mensen zoveel oplossingen...

Het kennisniveau, het budget, de reeds aanwezige artikelen en het eisenpakket ken je geen van allen, dus om zomaar te roepen dat w2kPro _nooit_ de beste oplossing kan zijn is heel erg kort door de bocht :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• eatualive
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:21:
[...]

De dag dat een w2k pro machine als server de beste oplossing is, stop ik met IT >:)
Als er zat geld in de kas zat hadden we allang een goede server neer gezet! Maar helaas het is nu eenmaal niet zo. :'(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move SN > NT

De beste oplossing lijkt me toch echt om een DNS server neer te zetten danwel in de router te vroeten om te kijken of die wat DNS mogelijkheden heeft.
Wil je het ranzig doen (je bent toch al bezig met een W2k werkstationetje) zet je een entry in de LMHOSTS file van welke client 8)7

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:44:
:w dan maar :) Zoveel mensen zoveel oplossingen...

Het kennisniveau, het budget, de reeds aanwezige artikelen en het eisenpakket ken je geen van allen, dus om zomaar te roepen dat w2kPro _nooit_ de beste oplossing kan zijn is heel erg kort door de bocht :)
nope, NOOIT de beste oplossing, NOOIT!!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:54

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:22:
[...]

nope, NOOIT de beste oplossing, NOOIT!!
Mee eens. Het inzetten van een desktop OS als server kan imho nooit de beste oplossing zijn. Je moet je ook afvragen hoe dringend de implementatie van iets is wanneer men het niet wil ondersteunen met voldoende budget om het goed aan te pakken.

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 05-04-2006 12:24 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Koffie schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:00:
Wil je het ranzig doen (je bent toch al bezig met een W2k werkstationetje) zet je een entry in de LMHOSTS file van welke client 8)7
Hé, cool, quizvragen.... Ik gok op elke client :+

Ontopic: de béste oplossing is het nooit, hoewel het misschien wel de meest voor de hand liggende is. Als budget een probleem is, zijn er ook altijd nog linux-based mogelijkheden, en die hoeven echt niet allemaal een hele steile leercurve te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door ralpje op 05-04-2006 12:27 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1