modules not loading na kernel hercompilatie

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik gebruik slackware 10.2 en heb een nieuwe kernel erop gezet (2.6). Ik heb eerst de bestaande kernel (kant en klare binairy) via de slackware installere geinstalleerd -> alles ok (ook gebruik gemaakt van makeinitrd). Daarna ben ik aan de slag gegaan met het builden van een nieuwe 2.6 kernel (was noodzakelijk om mijn wifi aan de praat te krijgen). Ik heb deze kernel geinstalleerd (volgens het boekje.. zelfs met een makeinitrd aangezien mijn modules niet in de /boot staan, maar op een partitie die niet direct door de kernel ingeladen kan worden).

Het probleem is nu dat zowel 2.4 als 2.6 hun modules niet meer inladen. Mijn vraag is dus hoe ik dit probleem kan fixen.

Ik heb de kant en klare 2.6 kernel (slackware installer) opnieuw geinstalleerd, modules dito. En nog steeds blijft het probleem.

Trouwens erg matig van de slackware documentatie is dat het hele stuk over een initrd er dus niet in staat.

[edit]
En is het trouwens echt mogelijk dat je volledig onafhankelijke kernels op je systeem kunt hebben? Volgens mij worden veel belangrijke scripts tussen de kernels gedeelt (oa module scripts + info), dus dingen die werken voor 2.4 slaan wellicht nergens op bij 2.6 en andersom.

[ Voor 22% gewijzigd door Alarmnummer op 04-04-2006 09:53 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zijn je modules wel tegen je nieuwe kernel gecompileerd? Ze moeten dezelfde versie dragen anders kunnen ze namelijk niet geladen worden.
Welke commando's gebruik je voor het compileren van je kernel?
Ik doe altijd:
code:
1
make && make modules_install install

Dit werkt alleen voor versie 2.6 en hoger. Met make bouw je de kernel, met make modules_install install maak je de kernel modules en installeer je die (modules_install) en installeer je de nieuwe kernel in je /boot (install). Ik vrees (als ik je probleem zo lees) dat je make modules_install niet uitvoert, waardoor je nieuwe modules niet beschikbaar zijn voor je nieuwe kernel.

Daarnaast is het theoretisch wel mogelijk om een 2.4 en 2.6 kernel op 1 machine te draaien, maar aan te raden is het niet. De meestel modules zullen geen probleem vormen (die worden immers in /lib/modules/(kernel versie) opgeslagen), maar bepaalde externe modules of programma's die tegen de kernel (in /usr/src/linux) zijn gecompileerd zullen problemen geven bij verschillende kernel versies.
Dus tenzij je een hele goede reden hebt om nu nog 2.4 te draaien, zou ik die niet meer op je machine installeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier