Toon posts:

Asus TUSL2-C + 3Com kaartje = niet werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Misschien niet de goede categorie... maar ik heb hier een kapotte PC (oud beestje, celeron) welke gerepareerd moest worden. Nou heb ik het moederbord vervangen heb met een Asus TUSL2-C welke ik gevonden heb ik een diep duister hoekje van een magazijn hierzo op 't werk. Nou heb ik dus een probleem met netwerkkaarten. We hebben hier alleen 3com kaartjes liggen, en op een of andere manier pakt 'ie de kaarten niet. Hij detecteert ze en dan zegt Windows dat de kaarten niet gestart kunnen worden.

Ik heb al verschillende drivers geprobeerd op verschillende kaarten. Maar dit probleem is er pas echt sinds het moederbord vervangen is.

Weet iemand of hier bekende problemen mee zijn? Ik denk dat 't probleem bij het moederbord ligt aangezien dat het enige andere onderdeel is op de PC en dit nog niet eerder is voorgekomen. Of zou het probleem iets heel anders kunnen zijn? Ik heb ge-googled maar kon niks boeiends vinden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Misschien een probleem met de verschillende pci-standaarden, kijk even wat 't moederbord heeft en wat 't kaartje vereist. Heb je ook al verschillende pci-sloten gebruikt ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3Com schijnt meer dan een type netwerkkaart gemaakt te hebben... misschien geen overbodige luxe om aan te geven exact welke :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
3C905B + 3C905C

Nog niet naar de PCI standaarden gekeken. Hmm had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Zal er morgen eens naar kieken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:31
Staat er toevallig in het BIOS de optie 'byte merge'?
Zo ja, zet deze uit. 3Com kaartjes kunnen hier niet tegen lijkt het.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:40:
3C905B + 3C905C

Nog niet naar de PCI standaarden gekeken. Hmm had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Zal er morgen eens naar kieken.
Waarschijnlijk heeft het hier in ieder geval niets mee te maken, dit gaat vooral op bij hele oude moederborden en vrij moderne kaartjes. Jij hebt juist vrij oude kaartjes op een mainboard wat in ieder geval tot PCI 2.2 ondersteunt.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Mijn 3Com kaartjes doen het allemaal perfect in dit soort systemen, weet je zeker dat het moederboard dat je ergens opgeduikeld hebt wel flexx is? (moederboards liggen nooit zo maar ergens weg te rotten, is mijn ervaring. B) )

Powered By C8H10N4O2

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
TUSL2-C heeft een Intel i815 E-stepping chipset, waarbij de Southbridge gewoon PCI 2.2 ondersteunt, dat kan het probleem niet zien. Komt nog een keer bij dat een 3C905B en de meeste C uitvoeringen gewoon PCI 2.1 zijn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kluk-Kluk schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:29:
Mijn 3Com kaartjes doen het allemaal perfect in dit soort systemen, weet je zeker dat het moederboard dat je ergens opgeduikeld hebt wel flexx is? (moederboards liggen nooit zo maar ergens weg te rotten, is mijn ervaring. B) )
Op zich is het zinnig om af te vragen of het moederbord wel goed is, maar die tweede uitspraak van je is nogal kortzichtig en doet de vraag rijzen hoe groot die "ervaring" eigenlijk is.

Veel borden van deze leeftijd (+-5 jaar) komen bij inruil & upgrade binnen bij winkels. Hoewel ze vaak nog prima werken, is het gewoon niet economisch zinnig ze te testen en door te verkopen - de kosten die daarmee gemoeid zijn, zijn hoger dan de waarde die er dan voor te krijgen is (hoeveel is een 5 jaar oud mobo 2e hands waard?...). Dus verdwijnen die borden ongetest op een stapel en worden eens in de zoveel tijd gedumpt (bijvoorbeeld op PC beurzen). Nu loop ik die gedumpte stapels af en koop iedere keer dat de gelegenheid zich voordoet dozen van die ongeteste mobos op (meestal 10-15 stuks). Een derde heeft meestal duidelijk sporen van defecten (kapotte PCB, defecte of ontbrekende onderdelen, dat soort ding), een derde heeft geen zichtbare defecten maar boot niet gelijk (waarbij een groot deel gewoon last heeft van verkeerd geflashte BIOSsen) en een derde blijkt gewoon goed te werken. Als je daar de herstelbare problemen in de andere categorieen (vervangbare condensatoren en hot-flashbare BIOSsen) optelt blijkt vaak meer dan de helft van de 'ongeteste' borden uit winkels prima bruikbaar.

Daar komt bij dat de kans op goed werken direct afhankelijk is van de leeftijd. Als je een bord uit 2005 ziet op zo'n stapel, dan is de economische waarde relatief hoog, dus kun je ervan uitgaan dat het waarschijnlijk wel getest is en kuren vertoonde, als het getest werkte was het gewoon verkocht. Maar als je een bord uit 2000 ziet, dan is de economische waarde bij benadering nul en is de kans op testen dus ook. Dan zie je dat soms driekwart van borden die je zo krijgt nog probleemloos werkt, of hooguit condensatorproblemen hebben, in ieder geval niets onoplosbaars.

Oftewel de opmerking dat borden nooit "zomaar" ergens liggen zonder defecten is overduidelijk knudde...

Maar goed, dat ze allemaal werken is niet gezegd, dus toch zaak om eens kritisch naar het moederbord te kijken. Of misschien eerst naar iets anders: TS, heb je Windows geherinstalleerd na vervangen moederbord. Het zou zowaar kunnen dat het de PCI-PCI bridge van de i815EP chipset niet herkent, waardoor geen PCI apparatuur gepakt wordt...

Verder zaak om even in BIOS naar IRQ-gerelateerde zaken te kijken - zet alles allereerst op auto, ACPI aan en PnP aware OS ook.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1