Toon posts:

Maxtor IDE 200 GB werkt niet in externe behuizing

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een fantastisch nieuwe computer gekocht, maar heb er niet bij gestaan dat de techniek niet stil blijft staan. Ik heb daarom nu alleen SATA-aansluitingen in mijn kast, terwijl ik mijn 200 gieg IDE harde schijf toch ook nog wel wil gebruiken. Een externe behuizing leek de oplossing. Helaas werkt mijn harde schijf niet in dit kastje: hij probeert hem wel op te starten, maar krijgt hem niet aan de praat. Het ligt niet aan mijn externe behuizing, want mijn 40 gieg schijf loopt als een zonnetje in de externe behuizing. Ook is mijn harde schijf niet kaduuk, want wanneer ik deze hang aan de IDE-kabel die leidt naar mijn DVD-rom zie ik ook al mijn data....
Help mij? Wat moet ik doen om de harde schijf in de externe behuizing aan de praat te krijgen?

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Ik neem aan dat je DVD-rom speler als master staat ingesteld op je secundaire IDE-controller en dat de 200 gb HD de slave is/was. Misschien heeft de externe behuizing een master nodig?

Probeer eens wat te goochelen met de jumpers op de achterkant van de schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan... Heb de jumpers op alle verschillende manieren achterin de harde schijf geduwd, maar het maakte geen enkel verschil...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vermoedelijk is de voeding van de externe behuizing te zwak om de 200GB schijf aan het werk te zetten. De 40GB zal waarschijnlijk minder vragen van de voeding, waardoor deze wel functioneerd.

Maar kun je die 200GB niet op de kabel van je DVD/CD-ROM hangen. Als het goed is moet een IDE poort twee devices aan kunnen sturen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou verklaren waarom ik de externe behuizing niet eens opgestart krijg...
@ dune: probleem is dat ik op mijn ene IDE-kabel al een DVD-speler en een DVD-brander heb hangen. En daarnaast is mijn kastje niet zo heel groot, waardoor het sowieso een geprop wordt...

Bestaan er externe behuizingen met een extra sterke voeding, zodat ik hem toch op mijn USB-poort aan kan sluiten?

Verwijderd

Ik denk dat het verschil in stroomverbruik tussen die 40G en 200G nog wel mee valt.
Wellicht loopt die 200G schijf niet, omdat die externe behuizing (of de driver) de benodigde 48 bits adressering niet aan kan.

Verwijderd

Topicstarter
En wat doe ik eraan?
Een nieuwe kopen?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 07:23:
Ik denk dat het verschil in stroomverbruik tussen die 40G en 200G nog wel mee valt.
Wellicht loopt die 200G schijf niet, omdat die externe behuizing (of de driver) de benodigde 48 bits adressering niet aan kan.
Het verschil in stroomgebruik hoeft ook niet erg groot te zijn. Dit probleem had ik al eens eerder gelezen hier op GOT, dit incombinatie met een Conceptronics behuizing. De meegeleverde voeding bleek gewoon te zwak te zijn. Maar dit kan nagekeken worden op de site van de fabrikant van de hardeschijf. Daar kun je de specificaties van de schijf opvragen en op de voedings adapter van de behuizing zal ook de nodige informatie staan, zoals afgegeven Voltage, Ampere en vermogen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook een externe behuizing met een externe voeding (dus door middel van een stekker aangesloten op de stroom)... Lijkt me dat hij dta dan wel moet kunnen trekken.
Kan ik er nog iets aan doen om hem werkend te krijgen of kan ik mijn behuizinkje onderin mijn la stoppen om nooit meer te gebruiken?

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:28:.........Kan ik er nog iets aan doen om hem werkend te krijgen of kan ik mijn behuizinkje onderin mijn la stoppen om nooit meer te gebruiken?
Indien je de behuizing onder in je lade stopt, bouw je HD dan gewoon in je pc. Ik neem aan dat je nog wél een SATA-aansluiting op je mainboard vrij hebt. Probeer dan een zogenaamde SERIAL ATA IDE CONVERTER te bemachtigen, onder andere bij Conrad.nl (zoek op bestelnr.: 974452) te koop.

TIP: Check ook even hier de Pricewatch.

[ Voor 92% gewijzigd door MaximumPower op 04-04-2006 17:35 ]

Minimum to the MaximumPower!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:28:
Het is ook een externe behuizing met een externe voeding (dus door middel van een stekker aangesloten op de stroom)... Lijkt me dat hij dta dan wel moet kunnen trekken.
Kan ik er nog iets aan doen om hem werkend te krijgen of kan ik mijn behuizinkje onderin mijn la stoppen om nooit meer te gebruiken?
Of het een interne of extrerne (adapter) voeding is maakt niet uit. Een interne voeding kan vele malen sterker zijn dan een extrerne of anders om, dat ligt puur aan de specificaties die de voeding mee heeft gekregen van de fabrikant. Lees gewoon even wat er op de adapter staat en kijk wat de specs zijn van de schijf.

P.s. Van welk merk zijn je behuizing en hardeschijf en wat is het type en merk van je moederbord?

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2006 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
MaximumPower schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:31:
[...]

Indien je de behuizing onder in je lade stopt, bouw je HD dan gewoon in je pc. Ik neem aan dat je nog wél een SATA-aansluiting op je mainboard vrij hebt. Probeer dan een zogenaamde SERIAL ATA IDE CONVERTER te bemachtigen, onder andere bij Conrad.nl (zoek op bestelnr.: 974452) te koop.
Ben bang dat ik maar 1 sata-aansluiting op mijn mainboard heb, maar zal eens kijken... Bedankt voor de tip iig...
_Dune_ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:58:
[...]

P.s. Van welk merk zijn je behuizing en hardeschijf en wat is het type en merk van je moederbord?
Ben nu op mijn werk, maar zal als ik thuis ben mijn specificaties eens posten... Dank voor jullie meedenken!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 06:35:

Ook is mijn harde schijf niet kaduuk, want wanneer ik deze hang aan de IDE-kabel die leidt naar mijn DVD-rom zie ik ook al mijn data....
Je hebt alleen maar SATA aansluitingen, maar je hebt wel een DVD-rom via IDE aangesloten? Dus je hebt wel IDE aansluitingen, of is dat een andere computer?

Je externe kastje is via USB of firewire aan de PC aangesloten neem ik aan. De interne IDE controller, is dat ATA66, ATA100 of ATA133. Het kan best zijn dat de 200GB harddisk ATA133 is en dat de controller dat niet kan aansturen. Die 40GB harddisk is vrijwel zeker ATA66, misschien ATA100.

Signatures zijn voor boomers.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:13:
[...]

Ben bang dat ik maar 1 sata-aansluiting op mijn mainboard heb, maar zal eens kijken... Bedankt voor de tip iig...

Ben nu op mijn werk, maar zal als ik thuis ben mijn specificaties eens posten... Dank voor jullie meedenken!
1 SATA-aansluiting lijkt me vrij sterk; zelfs een miniATX board is vaak al voorzien van minimaal 2 aansluitingen. Laat het inderdaad even weten want ik denk dat inderdaad een SATA-IDE converter de lekkerste oplossing is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij weet hij niet wat er wel en niet op zit. DVD-ROM op IDE betekent sowieso dat er een IDE aansluiting is.
Misschien verstandig om de specs van het mobo en de HD te vermelden? Ik lees in OM FAQ / Beleid ook nog dat er problemen zijn met sommige Maxtors en pata-sata controllers.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:36:
Volgens mij weet hij niet wat er wel en niet op zit.
Je hebt absoluut gelijk dat ik een beetje een n00b ben, maar ik zit op mijn werk en kan jullie vanuit hier daarom even niet van de gewenste gegevens voorzien...

Om nog even terug te komen op het eerdere bericht: ik heb alleen de mogelijkheid mijn harde schijven via SATA aan te sluiten, mijn DVD-romspelers zijn via IDE aan mijn moederbord verbonden. De externe behuizing is inderdaad via USB met mijn computer verbonden.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:41:
[...]

Je hebt absoluut gelijk dat ik een beetje een n00b ben, maar ik zit op mijn werk en kan jullie vanuit hier daarom even niet van de gewenste gegevens voorzien...

Om nog even terug te komen op het eerdere bericht: ik heb alleen de mogelijkheid mijn harde schijven via SATA aan te sluiten, mijn DVD-romspelers zijn via IDE aan mijn moederbord verbonden. De externe behuizing is inderdaad via USB met mijn computer verbonden.
De meeste moederborden hebben volgens mij nog altijd 2 IDE controllers waarop je in totaal 4 devices kunt aansluiten, dat is twee per kabel. Daarom ben ik ook nieuwsgierig welk moederbord je hebt. Als je inderdaad gewoon twee IDE aansluitingen hebt, moet die schijf gewoon op je moederbord kunnen gaan werken.
Maasluip schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:23:
[...]

Je hebt alleen maar SATA aansluitingen, maar je hebt wel een DVD-rom via IDE aangesloten? Dus je hebt wel IDE aansluitingen, of is dat een andere computer?

Je externe kastje is via USB of firewire aan de PC aangesloten neem ik aan. De interne IDE controller, is dat ATA66, ATA100 of ATA133. Het kan best zijn dat de 200GB harddisk ATA133 is en dat de controller dat niet kan aansturen. Die 40GB harddisk is vrijwel zeker ATA66, misschien ATA100.
Een moederbord welke een S-ATA controller aan boord heeft, is ook wel voorzien van een ATA133 controller, dat mag dan niet het probleem zijn. Of het moet wel een heel exotisch moederbord zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2006 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Dimension Desktop 5150, waarvan mij niet helemaal duidelijk is wat de eigenschappen van het moederbord zijn... Wel zie ik inderdaad 2 SATA-controllers, waardoor een converter inderdaad een zwaar goed idee is.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:59:
Ik heb een Dell Dimension Desktop 5150, waarvan mij niet helemaal duidelijk is wat de eigenschappen van het moederbord zijn... Wel zie ik inderdaad 2 SATA-controllers, waardoor een converter inderdaad een zwaar goed idee is.
Ja, dat is lastig om te bepalen wat er precies op het moederbord zit. De DVD speler en brander zitten beide op dezelfde kabel? Zo nee, is er nog een dergelijke connector vrij op het moederbord waar ook de DVD speler en brander op aangesloten zijn?

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-02 21:07
ik heb ook een externe behuizing, maar daarin kan ik ook gee 200 GB hd hangen, dat staat ook op de doos, en komt omdat de usb to ide bridge chip die 200 GB niet kan adresseren. die sata-pata converters werken erg goed! via usb haal je ook maximaal 30 MB/s (usb bus beperkt de snelheid), terwijl je met die sata-pata converters het maximale uit de schijf kan halen. (dat heb ik gemeten met [url=http://http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach]hdtach[/url])

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:11:
[...]
De DVD speler en brander zitten beide op dezelfde kabel?
Jep, dus dat gaat niet lukken...
donzz schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:16:
ik heb ook een externe behuizing, maar daarin kan ik ook gee 200 GB hd hangen, dat staat ook op de doos, en komt omdat de usb to ide bridge chip die 200 GB niet kan adresseren. die sata-pata converters werken erg goed! via usb haal je ook maximaal 30 MB/s (usb bus beperkt de snelheid), terwijl je met die sata-pata converters het maximale uit de schijf kan halen. (dat heb ik gemeten met [url=http://http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach]hdtach[/url])
Dus dat is duidelijk... Bestellen die converters! Dank voor jullie hulp!

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Maxtor harde schijven zijn hgier bekend om (niet werken in externe case, ik zie het vaak genoeg hierzo, en ik werk in een computerland)
Zet hem eens op CJ (cable select) EN gebruik het extra stroom kabeltje, misshcien dat t helpt

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

Verwijderd

Topicstarter
Cable select helpt helaas niet...
Dat van dat extra stroomkabeltje snap ik niet helemaal... Kun je me dat uitleggen?

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp moet ik een dergelijk apparaatje kopen, en die in mijn computer inbouwen. Moet ik die inpluggen in een slot, of moet ik hem gewoon los ind e computer leggen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 14:13 ]

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04-2025
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 07:16:
Dus als ik het goed begrijp moet ik een dergelijk apparaatje kopen, en die in mijn computer inbouwen. Moet ik die inpluggen in een slot, of moet ik hem gewoon los ind e computer leggen?
Je moet natuurlijk niets, maar mijn idee was, dat als je de HD niet aan de praat krijgt in een externe behuizing, dit dan een heel goed alternatief is om je IDE schijf aan een SATA poort aan te sluiten. Hoe je dit in je pc gaat inbouwen vraagt wel een beetje zelf inzicht. Ik heb zelf ervaring met twee IDE harddisks die ik op dezelfde methode aan mijn mainboard heb aangesloten en dat werkt prima. Op dezelfde link die je hier post staat ook een prima handleiding: Multi language manual for the CSATAC2.

[ Voor 33% gewijzigd door MaximumPower op 06-04-2006 00:26 ]

Minimum to the MaximumPower!

Verwijderd

Topicstarter
Ding is besteld! Ga hem morgen ophalen en inbouwen. Zal hier even laten weten of het werkt en hoe het werkt... Dank voor jullie posts.

Verwijderd

Hi mag ik even tussenbeidekomen, ik wil geen nieuw topic starten voor deze simpele vraag, en al is het antwoord vrijwel heel logisch, stel ik hem toch

ik heb nu al een externe 250 Gig HD aan mn pc hangen-usb
nou wil ik er nog een aan hangen, van 300GB ...het moet toch gewoon kunnen. niet dat ik rekening moet gaan houden met de voeding van mn pc ???
die is 350 watt...
dus heel simpel..kan iki 2 externe HD's aan mn pc via de usb hangen zonder dat ik ergens probs mee krijg..
mijn dank

• wildow
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik durf niks te garanderen natuurlijk(problemen komen op plaatsen waar je ze niet verwacht met computers), maar de voeding van je pc mag geen probleem zijn, ook 2 via usb aangesloten schijven mag geen probleem zijn.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

Verwijderd

Topicstarter
Heb het uiteindelijk opgelost door een andere externe behuizing te kopen... Het blijkt gewoon zo te zijn dat sommige externe behuizing schijven van meer dan 160 gieg niet aan kunnen...
Pagina: 1