Toon posts:

Processor heet, pc start op bij starten applicaties

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn PC, een Pentium 4, 3,4 GHz met 1 gb geheugen.

De PC ging ineens iedere keer opnieuw opstarten bij het starten van een applicatie.
Na een aantal controles en Windows XP volledig opnieuw installeren (dacht dat ik een benodigde regkey per ongeluk had verwijderd) kwam ik erachter dat mijn processor bij opstarten meteen 68 graden werd. Ik heb mijn kast opengemaakt en alle koelribben stofvrij gemaakt. Hierna ging de standaard temperatuur omlaag naar 54 graden.

Verder bleek dat in de kast (die ik pas kort geleden heb gekocht en nog nooit heb geopend) verder geen fans zitten. Ik dacht dus dat dat het probleem zou zijn.

Vandaag heb ik dus 2 Zalman 80 mm casefans gekocht en 1 naar binnen zuigende fan voorin onderin gemonteerd en 1 aan de achterkant naar buiten blazend. Nu is het probleem nog niet opgelost, bij opstarten blijft het gewoon 54 graden.

In de BIOS geeft de map "Hardware Configuration" de volgende gegevens:

CPU temp: 57 graden
N/B temp: 37 graden
CPU Fan speed: 3333 rpm
Chassis fan speed: 2881 RPM
VCore: 1.357 V
+3.30 V: 3.383 V
+ 5.00 V: 4.863 V
+ 12 V: 12.349 V

Enig idee wat het verder nog zou kunnen zijn?

Groet,

Michael

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-04 08:45

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Die 54graden is wel hoog, maar niet abnormaal hoog ofzo, heb je na het schoonmaken nog last van restarts gehad?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
de temperaturen zijn zeker te hoog. Een P4 3.0 Ghz van mij is idle 35 graden ofzo. Dat met een zalman koeler op stilste niveau.

Jouw probleem kan zijn dat de stock processor koeler kan bijvoorbeeld niet goed vast zitten op de core.

Ik zou dan ook zeker een andere cooler op je CPU zetten. Ikzelf heb goede ervaringen met de zalman koelers. Zeer goede koelprestaties en met name lekker stil

[ Voor 30% gewijzigd door Kurios op 03-04-2006 23:18 ]

• BarrY A.
  • Laatst online: 02-05 13:21

BarrY A.

Two strokes never die...

Kurios schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:16:
de temperaturen zijn zeker te hoog. Een P4 3.0 Ghz van mij is idle 35 graden ofzo. Dat met een zalman koeler op stilste niveau.
Dit is de reinste B*llsh*t :? (sorry dat ik het zeg kurios)

Die temperaturen zijn erg afhankelijk van je moederbord!!! Ik heb hier 3,4 gieg prescott in mn pc zitten met een zalman 7000 erop, die is idle rond de 55-60 graden en dan heb ik de zeikant open.

Je hebt normale temps voor een standaard intel-koeler (vind ik persoonlijk) en als je weinig tot geen zware applicaties gebruikt is het niet nodig om een andere koeler te monteren!!

En voor het geval je het wilde vragen kurios: Het ligt niet aan de CPU, kheb al een 3,0 gieg erin gehad en die haalde net 2-3 graden lager!!

Padvijnder kun je maybe vertellen wat voor moederbord je hebt...misschien zijn er gebruikers met dezelfde temps en mamaplank!!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:39
heb je een asus? zet Qfan eens aan en de temp op iets hoger dan 57 graden ( zoiets als 60-62), dus dat ie pas aanslaat als je echt nog hogere temps krijgt dan nu.

• BarrY A.

BarrY A.

Two strokes never die...

engelbertus schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 00:02:
heb je een asus? zet Qfan eens aan en de temp op iets hoger dan 57 graden ( zoiets als 60-62), dus dat ie pas aanslaat als je echt nog hogere temps krijgt dan nu.
Ik neem aan dat je ut tegen padvijnder hebt??? :+

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
BarrY A. schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:52:
[...]

Dit is de reinste B*llsh*t :? (sorry dat ik het zeg kurios)

Die temperaturen zijn erg afhankelijk van je moederbord!!! Ik heb hier 3,4 gieg prescott in mn pc zitten met een zalman 7000 erop, die is idle rond de 55-60 graden en dan heb ik de zeikant open.

Je hebt normale temps voor een standaard intel-koeler (vind ik persoonlijk) en als je weinig tot geen zware applicaties gebruikt is het niet nodig om een andere koeler te monteren!!

En voor het geval je het wilde vragen kurios: Het ligt niet aan de CPU, kheb al een 3,0 gieg erin gehad en die haalde net 2-3 graden lager!!

Padvijnder kun je maybe vertellen wat voor moederbord je hebt...misschien zijn er gebruikers met dezelfde temps en mamaplank!!
Voor dat jullie elkaar de koppen inslaan.... :P

Jij en de TS hebben kennelijk een prescott ja.
Ik heb ook een 3,0Ghz northwood gehad en die werd met een zalman 7000 Alcu op lage stand idle ook zo'n 32 graden. Die 3,0 Ghz die je hebt gehad zal ook wel een prescott zijn geweest.
Als het wel een northwood was dan klopt er iets niet met de waarden die je krijgt.

EDIT

Staat zelfs in je sig dat het een prescott is/was :P
Vind die prescotts persoonlijk intels grootste misser ooit, vergelijkbare/slechtere prestaties dan de northwoods en stukken warmer 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door J0J0 op 04-04-2006 00:25 ]

specs

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
[...]Die temperaturen zijn erg afhankelijk van je moederbord!!! Ik heb hier 3,4 gieg prescott in mn pc zitten met een zalman 7000 erop, die is idle rond de 55-60 graden en dan heb ik de zeikant open.
Ben jij daar zeker van? Normaal gezien gaat een cpu die je op een andere moboplank steekt met dezelfde instellingen(Vcore, FSB..) toch ongeveer dezelfde temperatuurwaarde geven na lange tijd stressen. Het zal mss een paar graden kunnen verschillen maar toch geen 15 ofzo?

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• J0J0
Ja als verschillende moederborden andere waarden uitlezen verschilt de temperatuur natuurlijk maar er klopt dan gewoon geen hol van. Biosupdates doen vaker wonderen :)

[ Voor 13% gewijzigd door J0J0 op 04-04-2006 00:29 ]

specs

Verwijderd

[...]

[...]
Is dat niet een belachelijk hoge temp?
Helemaal met je kast open en een zalman koeler. Misschien klopt t wel hoor, maar ik heb persoonlijk mijn CPU nog nooit boven de 60 Graden gekregen (zelfs niet met de stock koeler). Die van mij is idle nu rond de 35 Graden en Stressed 45 met drie zacht draaiende casefans en een Arctic Freezer

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
J0J0 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 00:23:
[...]

Jij en de TS hebben kennelijk een prescott ja.
Ik heb ook een 3,0Ghz northwood gehad en die werd met een zalman 7000 Alcu op lage stand idle ook zo'n 32 graden. Die 3,0 Ghz die je hebt gehad zal ook wel een prescott zijn geweest.
Als het wel een northwood was dan klopt er iets niet met de waarden die je krijgt.

EDIT

Staat zelfs in je sig dat het een prescott is/was :P
Vind die prescotts persoonlijk intels grootste misser ooit, vergelijkbare/slechtere prestaties dan de northwoods en stukken warmer 8)7
kennelijk verkondig ik toch geen stierepoep.

• BarrY A.

BarrY A.

Two strokes never die...

J0J0 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 00:23:
[...]

Zo was het dus niet bedoeld... :P
Vind die prescotts persoonlijk intels grootste misser ooit, vergelijkbare/slechtere prestaties dan de northwoods en stukken warmer
Ben ik helemaal met je eens... :'(
en ja...kmoet mn sig veranderen...
Ja als verschillende moederborden andere waarden uitlezen verschilt de temperatuur natuurlijk maar er klopt dan gewoon geen hol van. Biosupdates doen vaker wonderen
Moet ik dat toch maar eens een x gaan doen :P (maak er geen tijd voor)
icec_old schreef
Is dat niet een belachelijk hoge temp?
Helemaal met je kast open en een zalman koeler. Misschien klopt t wel hoor, maar ik heb persoonlijk mijn CPU nog nooit boven de 60 Graden gekregen (zelfs niet met de stock koeler). Die van mij is idle nu rond de 35 Graden en Stressed 45 met drie zacht draaiende casefans en een Arctic Freezer
Ja dat is het wel...maar die 60 graden is idle, stressed haaltie 80 graden >:)
zo draait dit systeem al bijna 2 jaar...

• BarrY A.

BarrY A.

Two strokes never die...

Kurios schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 00:55:
[...]

kennelijk verkondig ik toch geen stierepoep.
eh ja...je hebt gelijk!!! (ik krijg het eruit :P )
khad even niet aan northwoods gedacht 8)7

maaaaar....de temperaturen zijn zeker niet te hoog. (dat vond ik dus stierenpoep)
dus ik vind het geen reden om een betere koeler te kopen!!

tis mijn mening....dusss weer ontopic!!!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de tips,

Ga zsm koelpasta en een betere CPU Fankopen.

Is er één merk echt leading, bv Zalman, of is de Thermaltake XP120 bijvoorbeeld een prima alternatief?

Thanks,

Michael

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, en is het geen probleem dat die waarde bij +5 V op 4,8 staat ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een AsRock P4S61

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:40:
ik zou ook eerder aan een voedingprobleem denken ...
vind die temps echt niet té hoog voor een cpu, zeker niet voor een prescott, en ik zou verwachten dat je mobo je pc uitschakelt bij te hoge temps ipv opnieuw te laten opstarten.
kijk anders ook eens in je logboek wat voor foutmeldingen daar staan, daar kan je soms ver mee raken.
verder even geheugentesten ofzo? (memtest)

Verwijderd

Topicstarter
Hee Plastronneke,

In de logboekmeldingen vind ik niets bijzonders, behalve een zeer regelmatig terugkerende melding:

"Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D." en daarvoor deze:

"Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort0"

Groet,

Michael

Verwijderd

je zegt dat het sinds KORT is(na het starten van een applicatie)?
In dit geval, start je pc in Safe Mode door op F8 te drukken tijdens het bootprocces.
Ga naar Uitvoeren -> MSCONFIG -> Klik op de tab Opstarten.
Schakel ongewilde programma's uit.
Rebooten.

Als dit al sinds begin af aan is, probeer in dit geval enkele test uit te voeren op het geheugen
- memtest86.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:40:
Je +5v staat op 4.86v, dat is een afwijking van nog niet eens 3%, dat zou het probleem niet moeten zijn.

The devil is in the details.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 15:16
Wat je kunt doen is even speedfan er op zetten (een progamma om de snelheid van de fans uit te lezen), daarmee kun je ook een grafiek laten maken van je voedings lijnen. moet je kijken wat er gebeurd zo gauw je een applicatie start, of de lijnen dan stabiel blijven, of dat de lijnen zowiezo vrij snel schommelen. mocht een van de 2 het geval zijn kun je over wegen om een andere voeding te halen.

Verwijderd

Goed weer genoeg Prescott vs. Northwood geëmmer imo. Nu eventjes serieus naar het probleem kijken dus ! 57 graden voor een CPU die aan het idle'n is, en vlak na opstarten, 68 graden wordt, is gewoonweg te veel. Zo'n processor zou stressed heel snel veels te warm worden; En dat is dus het geval schijnbaar.

Wellicht scheelt het als je je koeler eventjes voorziet van nwe koelpasta (of juist voorziet van koelpasta). Bij een stock koeler die nooit is vervangen heb je grote kans dat er gebruik is gemaakt van een heatpad, en die werken helemaal niet zo goed als "echte" pasta.

PC uitschakelen natuurlijk voordat je de koeler gaat demonteren,- en monteren; Maar ga wel demonteren als je koeler nog warm is (dus als je net de PC uit hebt gezet + stekker uit het contact hebt gehaald). De koeler laat dan veel makkelijker los als er idd nog een heatpad is gebruikt.

Gebruik ook maar heel weinig koelpasta, een druppeltje ter grote van een flinke rijstkorrel zou moeten volstaan.

Waar je ook naar kunt kijken of de CPU-core voltage instelling in het BIOS niet per ongeluk is veranderd. Sterker nog, vaak kan je hem zelfs lager zetten dan "standaard". BV. Als ie standaard 1,50 nodig hebt, dan kan je bv. 1.45 prberen. Zelfs die kleine fractie scheelt al vaak redelijk wat :)

Datn zijn de mogelijkheden die je geen extra geld zouden kosten; maar anders kan je ook dit proberen:

Neem een Coolermaster Hyper 48; Dan weet je zeker dat je probleem is opgelost en dat je PC fluisterstil is.

Ik heb hem ook, en mijn PC draait altijd, 24 uur per dag en 7 dagen per week, op 100% load. En die wordt niet veel warmer dan een graad of 40. En hij's lekker stil ook (klik in mijn sig op "Manwë"). Hij kost inclusief stille fan maar zo'n 35 euro :)

Succes :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 13:31 ]

• J0J0
Ik zie in de topicstart niet meer staan dat de pc de problemen nog vertoont nadat hij de koeler schoon heeft gemaakt. Wel nog dat de cpu vrij warm is met de boxed koeler, overigens normaal voor een prescott.

@ Padvijnder

Die Thermalright xp120 is een extremere oplossing.

Er zit overigens geen fan bij deze koeler, die moet je er dus los bij kopen.
Dat is dus volgens de pricewatch 46 euro plus de kosten voor een beetje degelijke fan...
Wat dat betreft kun je beter voor de Zalman CNPS 9500 gaan. Volgens de pricewatch 42,79 en de fan zit al ingebouwd.

nieuws: Vijf heatpipe-processorkoelers vergeleken

Hier zie je dat hij een overgeklokte 2,8 Ghz naar 4,0 Ghz p4 prescott idle op 47 graden weet te houden :) Dat betekent dat je daar nog wel een aantal graden vanaf mag trekken voor jouw cpu.

Zoals hierboven gezegd wordt, goede koelpasta gebruiken, bijv arctic silver 5.

[ Voor 5% gewijzigd door J0J0 op 04-04-2006 13:21 ]

specs

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:55:
Hee Plastronneke,

In de logboekmeldingen vind ik niets bijzonders, behalve een zeer regelmatig terugkerende melding:

"Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D." en daarvoor deze:

"Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort0"

Groet,

Michael
check ook eens de tijdstippen waar dat deze foutmelding voorkwam. als die overeenkomt met het uitvallen, dan heb je misschien je probleem gevonden. ik denk dat het ook een probleem kan zijn als de controller niet goed geladen wordt. misschien een oplossing om de drivers van je controllers opnieuw te installeren?

anderzijds heb ik ook een beetje schrik dat je schijf niet goed reageert, staat je SMART aan in je bios? (als die geen foutmelding geeft, ben je bijna zeker dat de schijf toch in orde is).

edit: heb ook ooit een pc gehad die uitviel, daar was het probleem de harde schijf (en andere oorzaken die ik heb gehad waren voornamelijk voeding ... welk merk van voeding heb je?)

edit2: je moet niet afkomen met een overklokte cpu die bij een bepaalde koeler een aantal graden houdt, dit verschilt enorm tussen de processoren (sommige blijven gewoon koeler), en ook omgevingsfactoren zijn enorm belangrijk. maar de koeler zal waarschijnlijk wel een verbetering zijn tov. de originele.

edit3: die laatste foutmelding schijnt ook wel voor te komen bij slechte ide-kabels ... kan je even proberen met een andere?

[ Voor 42% gewijzigd door plastronneke op 04-04-2006 14:11 ]

• J0J0
Ik moet daar juist wel mee afkomen aangezien het in feite de zelfde cpu is maar dan nog meer een hittemonster 8)7

Een P4 prescott op 4Ghz wordt gewoon een stuk warmer dan een P4 Prescott op 3,4Ghz punt uit.

specs

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 13:10
Toen ik begon met lezen dacht ik eerst dat ik dit gelogd had. Ik heb namelijk een P4 @3.4 Ghz (Northwood) op een Asus P4C800 De Luxe MoBo met 1 GB geheugen, een 9800 Pro en een 200 GB IDE HD. Mijn PC reset zich dus ook wel eens. In het begin meer dan nu. Maar ik heb ook wat maatregelen genomen. Ik heb een andere koeler er op gezet (geen topper overigens, maar het helpt wel). Verder andere pasta op de core (Artic). Ook heb ik een casefan achter in de kast gemonteerd die naar buiten blaast. Verder de kabels anders gedaan. Al met al scheelt dit behoorlijk. Maar zo nu en dan heb ik toch uitschieters naar dik 70 graden en dan reboot het systeem dus. Idle staat de pc op 38 graden, maar zodra je iets zwaars start dan schiet het omhoog naar dik 50 of 60 graden of meer. Ik zelf zit er aan te denken om een waterkoeling er op te gooien. Goeie koeling en lekker rustig (hoop ik). Hierboven vind je best wel wat goede tips. Andere koeler, andere pasta et cetera.. Succes.

Emos

Pagina: 1