Aansluiten splitter achter ISRA punt

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van de splitter achter het ISRA punt voor ADSL.

Ik heb een soort ISRA-punt gevonden (in de meterkast). Dit zijn een aantal draadjes die in elkaar gedraaid zijn met een 'plakbandje' er omheen. Een deel van de draden gaat naar de bovenburen, een ander deel mijn huis in. Nu wil ik mijn splitter daar dus achter hebben. De draadjes op dit punt zijn echter dikker dan de draadjes van mijn (analoge!) telefoonkabeltjes. Bovendien zijn het een viertal losse draadjes. Drie van de vier kleuren zijn inprincipe direct doorverbonden. Het derde kabeltje zit met z'n drieeenin het 'plakbandje'. Ik weet dus niet of ik deze kabeltjes zonder meer uit elkaar kan draaien om ze te versmelten met een telefoonkabeltje dat ik vervolgens mooi in de splitter kan douwen...

Kan iemand me hiermee helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Het op 03-04-2006 23:03 . Reden: tikko ]

Sjongejonge

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:56

The Legend

*Plop*

Het klinkt als een bijzonder slecht afgeleverd ISRA punt? :X Het lijkt me niet de bedoeling dat je zelf aan je ISRA zou moeten gaan knoeien om je splitter aan te kunnen sluiten :?

Ik ben toch malle pietje niet!

Verwijderd

The Legend schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:43:
Het klinkt als een bijzonder slecht afgeleverd ISRA punt? :X Het lijkt me niet de bedoeling dat je zelf aan je ISRA zou moeten gaan knoeien om je splitter aan te kunnen sluiten :?
Meestal niet nee. Maar om er iets nuttigers over te kunnen zeggen: in dit geval spreekt een afbeelding duizend woorden. Feauteaux?

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Ik zal op korte termijn eens een digitale camera proberente lenen...

Het is een `mooie' constructie van PVC-buizen en draadjes...

[ Voor 1% gewijzigd door Het op 04-04-2006 00:12 . Reden: meer nadruk op ironie ]

Sjongejonge

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik verplaats dit topic naar Internetproviders en Hosting
:)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

Erg elcheapo en zeker dat je gewoon de telefoonlijn van je bovenburen kan doorknippen / whatsoever :{

Anyway, je hebt geen lasdop oid? Anders zou ik de splitter gewoon op de eerste aftakking aansluiten, scheelt iig. dat je iets evt. kapotmaakt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 23:49
Ik neem aan dat je bovenburen een eigen telefoonlijn hebben? In dat geval kan je hun draadjes in elk geval met rust laten.

Je kunt dus niet die 3 draadjes in het plakband (ik neem aan aanvoer + huis buren + jouw huis) ontwarren en de aanvoerdraad in een stekkertje doen om in jouw splitter te duwen. Dan hebben kunnen je buren die draad namelijk niet meer gebruiken. Je kunt dus beter het draadje dat uit het plakband naar jouw huis gaat doorknippen, en dat met de andere 3 'versmelten met een telefoonkabeltje'.

Maar het is makkelijker om van de 4 draden die jouw huis in gaan, de 2 draden te pakken die in gebruik zijn, en die rechtstreeks in je splitter te duwen. De meeste splitters hebben namelijk ook een ingang voor losse draadjes. Meestal zijn de draadjes die je nodig hebt blauw en rood, je kunt dat testen door steeds 2 verschillende draadjes met de twee pinnen die het verst uit elkaar staan van een telefoonstekker. Als je telefoon het doet heb je de goede draden, die moeten dan dus in je splitter :)

Let op, op een telefoonlijn staat stroom (niet schadelijk, maar de schok is (soms) wel pijnlijk)!

Overigens denk ik dat je nog niet het daadwerkelijke IRSA punt hebt gevonden, maar dat geeft niet, als je maar zeker weet dat er geen aftakkingen voor zitten is er niets aan de hand.

edit> overigens heb ik net dit weekend bij mijn ouders de splitter aangesloten, en hun ISRA punt zat welliswaar in zo'n plat dubbel 'stopcontact' (zie plaatje, 3e van links, onderste). Maar binnenin zat alleen een telefoonstopcontact (het onderste deel was gewoon leeg), waar op 3 van de 4 polen de draadjes uit de dikke PTT aanvoerkabel, en die van de 'huis-kabel' samen onder 1 schroefje zaten (4e pool was/is leeg). Daar is dus helemaal niets ingewikkelds aan, en je kunt er dus prima zelf mee gaan prutsen, als je maar een enigszins weet wat je doet.

Afbeeldingslocatie: http://www.kpnadsl.nl/support/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Rrob op 04-04-2006 17:17 ]

Pagina: 1