Toon posts:

2e maxtor SATA schijf ernstig traag.

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Mijn 2e schijf (maxtor DM10 200GB SATA 6V200E0) is erg traag. Deze heeft een lees/schrijf snelheid van 3Mb/s. Het plaatsen van een 4GB bestandje op deze schijf duurt dan ook ongeveer een half uur. Tevens gebruikt de schijf de CPU voor 100% als ik naar deze 2e schijf schrijf. (in taakbeheer word dit veroorzaakt door explorer en taskmsg)
Hiernaast wordt de 2e schijf ook niet herkend in de BIOS. (alle instellingen al geprobeert zo'n beetje) maar wel in windows zelf. (XP media edition).

Powermax (maxtor schijfcontrole ed) geeft geen fouten aan. En op de site van maxtor kan ik ook geen oplossing vinden. Ook niet op tweakers.

Mijn mobo is: Asrock 775i915PL-SATA2
met 3Ghz intel HT CPU.

Op de site van Asrock heb ik overigens ook geen oplossing kunnen vinden. Ook de drivers die hier te vinden zijn hebben niet geholpen. En op intel kan ik de juiste niet vinden.

Mijn 1e schijf is hetzelfde als de 2e maar daar heb ik geen problemen mee. Verder zijn beide schijven nieuw.

Zijn hier mensen bekend met dit probleem en weten jullie hier een oplossing voor? :?
-edit-
Afbeeldingslocatie: http://upload.server8.org/p3665.jpg
CPU hier 50% omdat ik HT op dit moment weer aan heb.

Ik hoop dat ik qua gegevens duidelijk genoeg ben, zo niet dan hoor ik dat graag. Als ik kan vul ik het aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 20:52 ]

Verwijderd

Forceer hem eens naar sata 1 compitaal.

• prime9391
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05-2025

prime9391

Eat this

kabeltjes omdraaien al geprobeerd?

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:31:
Forceer hem eens naar sata 1 compitaal.
Jumpertje op de drive heb ik al op sata1 gezet. (na aanleiding van OM FAQ / Beleid)

Verwijderd

Topicstarter
jesse9391 schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:36:
kabeltjes omdraaien al geprobeerd?
Zelfs van drive gewisseld, maar ook dit had geen effect.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de 2e schijf in de 3e sata poort gestopt en het probleem lijkt verholpen. 8)7 :/
Schijf wordt nu herkend in de bios en een benchmark gaf nu 65 MB/s gemiddeld aan.

In iedergeval bedankt voor de hulp (hoewel ik nu nog niet snap hoe dit kan). :?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 21:15:
Ik heb nu de 2e schijf in de 3e sata poort gestopt en het probleem lijkt verholpen. 8)7 :/
Schijf wordt nu herkend in de bios en een benchmark gaf nu 65 MB/s gemiddeld aan.

In iedergeval bedankt voor de hulp (hoewel ik nu nog niet snap hoe dit kan). :?
Als de schijf het op een andere poort het wel beter doet, dan zou je zeggen dat die ééne S-ATA poort brak is. Misschien heb je twee S-ATA controllers op het moederbord zitten, dat elke schijf nu een eigen controller heeft. In deze richting zou ik het eens zoeken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik weet nog van IDE dat als je in de bios een kanaal/aansluiting (bijv primary slave) uitschakelde, het aangesloten apparaat niet herkend werd in de bios maar wel te zien was in windows. Vervolgens kon je met geen mogelijkheid cache en DMA aanzetten op die schijf met als resultaat dat hij baggertraag was.

Nu ben ik tot nu toe op Sata controllers geen optie tegengekomen om een apparaat te disablen (wel loskoppelen en cache uitzetten etc), maar misschien zit het wel op die van jouw?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan een sata schijf in PIO mode staan? Bij IDE schijven krijg je iig wel de genoemde symptomen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

lemming_nl schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:21:
Kan een sata schijf in PIO mode staan? Bij IDE schijven krijg je iig wel de genoemde symptomen.
Dat kan als de controller als IDE is ingesteld, als Raid verdwijnt de controller onder het kopje "raid controllers" en kun je geen cache of DMA instellen.

(ik heb het over de "device manager" in windows overigens :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 04-04-2006 09:25 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1