Toon posts:

VLAN conceptueel vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 1.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je twee VLAN cappable switchen met elkaar verbindt en op beide bestaan er 5 VLAN's (neem 1,2,3,4,5). Een pakketje komt binnen op een poortje in VLAN3 en het poortje staat UNTAGGED. Het poortje moet naar de andere switch. De twee poortjes die de switchen met elkaar verbinden zitten beide in VLAN1 en staan TAGGED.

Hoe komt mijn pakketje dan aan de overkant aan UNTAGGED, GETAGGED met VLAN ID 3 of VLAN ID 1.

OF zal het gewoon NIET aan de overkant raken omdat een pakket van VLAN3 niet naar VLAN1 geraakt.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Als ik jou verhaal goed begrijp :

1. Je bied untagged verkeer aan op een access poort van switch A.. Deze poort hangt in VLAN3
2. Beide switchen zijn aan elkaar geknoopt d.m.v. trunk poorten (poorten staan op tagged)

Jou pakketje krijgt zodra hij de access poort binnenkomt het VLAN tag 3. Dit tagged pakketje zal over de trunk heen gaan en aankomen in switch B.

Het feit dat je trunk native in VLAN 1 staat heeft niets te maken met het tagged verkeer dat over de trunk heen gaat.

De grote vraag is echter wat je op switch B gaat doen met je data pakketje. Het is aagekomen op switch B als tagged met VLAN3. Koppel je het nu uit op een trunk poort (tagged) dan zal het als zodanig er uit komen.

Koppel je echter uit op een access poort (untagged) met VLAN3 dan zal het weer als kale data naar buiten komen.

IP Rocks

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

redguy's verhaal klopt als een bus.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 01:13
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:15:
De twee poortjes die de switchen met elkaar verbinden zitten beide in VLAN1 en staan TAGGED.
Note. volgens mij moet je alle/meerdere VLAN's TAGGED op een poort zetten. Dan heb je pas (in cisco termen) een trunk.
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:15:
OF zal het gewoon NIET aan de overkant raken omdat een pakket van VLAN3 niet naar VLAN1 geraakt.
In dit geval denk ik dat het pakket nooit naar de andere switch zal komen omdat een pakket nooit zelfstandig zijn VLAN kan verlaten. (tenzij je een layer3 switch hebt die routing ondersteund)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

chewbacca schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:17:
[...]

Note. volgens mij moet je alle/meerdere VLAN's TAGGED op een poort zetten. Dan heb je pas (in cisco termen) een trunk.
Technisch heb je al een trunk als je maar een tagged vlan op een poort hebt. Je kunt er namelijk ook nog prima untagged frames uitsturen en mee ontvangen.

Wat cisco er van denkt doet er compleet niet toe.
In dit geval denk ik dat het pakket nooit naar de andere switch zal komen omdat een pakket nooit zelfstandig zijn VLAN kan verlaten. (tenzij je een layer3 switch hebt die routing ondersteund)
De frames (packets zijn layer-3) hoeven ook hun VLAN niet te verlaten. Die trunkpoort zit gewoon in VLAN 3. Dus die frame blijft in z'n eigen VLAN, alleen wordt er voordat 'ie daadwerkelijk het koper opgeschopt wordt nog even een VLAN tag aan toegevoegd zodat de andere kant weet wat ermee moet gebeuren (in VLAN 3 plaatsen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 01:13
CyBeR schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:07:
Technisch heb je al een trunk als je maar een tagged vlan op een poort hebt. Je kunt er namelijk ook nog prima untagged frames uitsturen en mee ontvangen.
klopt
Wat cisco er van denkt doet er compleet niet toe.
Niet alle fabrikanten bedoelen hetzelfde met de term "trunk". In geval 3com (ik noem een 3300) heb je het dan ineens over channel-bonding.
Die trunkpoort zit gewoon in VLAN 3.
Zoals de TS het beschijft zit zijn trunk poort alleen in VLAN1. Daarbij moet je bij (alweer) 3com per VLAN aangeven of deze TAGGED over de trunk-poort mee moet. In dit geval zou het pakket dus niet bij de andere switch terecht kunnen komen.

[ Voor 15% gewijzigd door chewbacca op 04-04-2006 19:28 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

chewbacca schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:12:
[...]

Niet alle fabrikanten bedoelen hetzelfde met de term "trunk". In geval 3com (ik noem een 3300) heb je het dan ineens over channel-bonding.
En wat 3com er (overigens foutief) van denkt doet er ook niet toe :) Ik gebruik de correcte benoemingen voor dit soort dingen. Trunks zijn lijnen met meerdere kanalen eroverheen (dit limiteert zich niet tot datacommunicatie, komt origineel uit de telefoniewereld.)
Zoals de TS het beschijft zit zijn trunk poort alleen in VLAN1. Daarbij moet je bij (alweer) 3com per VLAN aangeven of deze TAGGED over de trunk-poort mee moet. In dit geval zou het pakket dus niet bij de andere switch terecht kunnen komen.
Ik begreep uit de TS dat die poorten tagged stonden met alle VLANs, maar mischien alleen VLAN1 nu ik 't nog eens lees. In het eerste geval komen de frames aan, in het laatste geval inderdaad niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

gebruik anders de IETF termen, link-aggeregation (802.3ad) en vlan-tagging (802.1q).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1