[Ubuntu-server]Na bepaalde tijd onbereikbaar van buiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Ik heb met mijn ubuntu linux server het volgende probleem.
Op tijdstip t=0 is mijn server bereikbaar, maar na een bepaalde tijd niet meer.
Het enige wat dan helpt is het restarten van de betreffende daemon.
Apart vind ik dus wel, dat zodra de server van buiten niet meer bereikbaar is, hij intern nog prima werkt.
Eerste verdenking ging uit naar de router, welke ik vervangen heb door verschillende andere modellen nl.:

- Speedtouch 546 (routerfunctie)
- IP-Cop (linux distro)
- Clarkconnect (linux distro)
- Windows 2003 RRAS
- Windows 2000 RRAS
- Sweex LB000020 (hardware router)

De Sweex router is de enige die em aan het werk krijgt.
De SpeedTouch staat dan in PPTP modus, en doet alleen modemwerk.

De router leek dus eerste dwars te zitten, maar later zou blijken dat het (waarschijnlijk) aan de server zelf lag, want na het restarten van de daemon deed alles het weer.

De services die op het ding draaien zijn:

- http (Apache 1.3.33, ook 2.0 gehad)
- mysql
- FTP (vsftpd)
- ssh

Meestal is apache de eerste die eruit knalt, maar zodra apache eruit ligt, liggen enige tijd later ook alle andere services eruit.

Ik heb ondertussen geprobeerd om ipv. Apache 2.0 Apache 1.3.33 te gebruiken, wat niet heeft geholpen.

Het vreemde is echter dat het intern gewoon blijft werken.
Mijn vraag is dus ook, wat is een mogelijke oorzaak van het probleem, en wat kan ik er tegen doen?

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

ADSL
|
SpeedTouch 546 (in PPTP modus)
|
Sweex LB000020 (Bouwt de PPTP verbinding op, ontvangt Internet IP)
| |
Switches DHCP Bak
|
Server (static internet IP)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Probeer eens om je sweex te vervangen door een ipcop. Daarna het static IP van de server dynamic maken en op de ipcop een fixed lease instellen voor de desbetreffende server, zodat deze elke keer hetzelfde ip krijgt, want dat is toch wat je wilt? Ook is het mischien verstandig om je speedtouch in bridged modus te zetten zodat je ipcop het externe ip adress van je provider krijgt, dit haalt eventuele problemen met de speedtouch ook onderuit. Ik weet namelijk zeker dat een ipcop goed werkt, ik gebruik er zelf ook een, zowel thuis, als op mijn werk. Verder heb ik wel redelijk wat ervaring met ubuntu 5.10 breezy als server.

Ik zou zelf eerst proberen om de apache daemon helemaal niet te starten, en dan te kijken of een van de andere services er nog uit knalt, dan kun je mischien met zekerheid zeggen dat het aan apache ligt, alhoewel ik dat betwijfel. Heb je verder redenen om standaard apache 1.x te gebruiken, want standaard wordt 2.x toch geinstalleerd?

Heb je eventueel ook een grafische schil geinstalleerd, want dat veroorzaakt soms veel storing. Het lijkt mij het beste als je een server installeert door bij de installatie van ubuntu het commando "server-expert" mee te geven, waardoor je meer dingen zelf in kunt stellen en waarbij er standaard geen GUI wordt geinstalleerd.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Ik heb geen GUI geinstalleerd (is nu net 1 van de redenen waarom ik van windows afgestapt ben).
Ik heb bij de installatie gewoon het commando 'server' gegeven, dan wordt er een basis install gemaakt, waar apache _niet_ bij geinstalleerd is, en ook geen GUI.

De speedtouch staat in pptp modus, wat inhoudt dat 'ie alleen modem is, en een apart apparaat (I.E. een pc of een router) de verbinding op moet bouwen.
De sweex ontvangt dus het IP van de provider, en deze mapt ook keurig de poorten naar de server.

Voor het gebruik van apache 1.3.33 heb ik geen specifieke reden, het was gewoon een probeersel om te kijken of het niet aan apache 2.0 lag.

Ik ga er ook eens naar kijken of het misschien een optie is om (heel lame en windows-style) de server gewoon opnieuw te installeren.
De data staat op andere hdd's, /dev/hda is alleen voor de installatiebestanden.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anti-XP schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:40:
Op tijdstip t=0 is mijn server bereikbaar, maar na een bepaalde tijd niet meer.
Is een bepaalde service niet meer bereikbaar, of je complete server niet meer? Kun je hem nog pingen?
Het enige wat dan helpt is het restarten van de betreffende daemon.
Wat bedoel je hiermee? Bijvoorbeeld Apache is niet meer bereikbaar maar draait nog wel? Als je alleen Apache herstart is deze ook weer bereikbaar?
Apart vind ik dus wel, dat zodra de server van buiten niet meer bereikbaar is, hij intern nog prima werkt.
Wat bedoel je met intern? Vanaf een andere PC in het zelfde netwerk, of vanachter het toetsenbord van de server zelf?
De Sweex router is de enige die em aan het werk krijgt.
Zolang je dus de Sweex router gebruikt heb je geen last van het probleem?
Meestal is apache de eerste die eruit knalt, maar zodra apache eruit ligt, liggen enige tijd later ook alle andere services eruit.
Nogmaals, draaien de processen dan niet meer, of zijn ze gewoon niet meer bereikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
De processen zijn dan vanaf INTERNET niet meer bereikbaar, maar INTERN (zelfde netwerk) nog wel.

Ik ga van het weekend de server eens opnieuw installeren enze.
De sweex router is de enige waarbij het uberhaupt werkt, hij is er na een tijdje gewoon niet meer.

Maar zodra ik dan apache restart draait apache meestal wel weer.
Met eruit knallen bedoel ik dus dat ze vanaf buiten niet meer bereikbaar zijn ;)
Zodra ik weer een paar centen heb koop ik wel weer een sweex adsl modem, die doen het nog altijd het beste :+

offtopic:
Wat zou een nieuwe speedtouch 546 nog opbrengen?