Chipsets USB PCI kaarten en USB/1394 combo kaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik de standaard USB 1.1 poorten zoals die op mijn moederbord zitten. Daarnaast heb ik een losse 1394 firewire kaart voor digitale video.

Nu wil ik graag gaan uitbreiden naar USB2.0 en het liefst in de vorm van een USB/1394 combo kaart of gewoon met een los USB2.0 kaartje.

Ik raak alleen het overzicht kwijt qua compatibliteit betreffende de verschillende chipsets die op deze kaarten worden gebruikt. Ik heb een simpel Sweex USB kaartje geprobeerd (alleen USB) met een VIA chipset en die werd niet gedetecteerd door Windows XP (sp2). Dit zou komen door de VIA KT333 chipset op mijn moederbord. :?

Nu ben ik me er wat in gaan verdiepen en lees veel problemen met kaarten met een VIA chipset, NEC blijkt beter te werken, daarnaast heb je ook nog ALI chipsets en SIS chipsets. Op combokaarten heb je dus een dubbel uitzoekwerk, aangezien daar twee chipsets aanwezig zijn (zowel voor de 1394 als voor de USB). :X

Ik zie bijvoorbeeld een Sweex combokaart (http://www.sweex.nl/product.asp?pId=190) die volgens mij zowel een VIA als een NEC chipset gebruikt.

Wat is de ervaring hier van anderen? Zijn er inderdaad zoveel compatibiliteitsproblemen?

• hars73

hars73

Topicstarter
Hmm niemand dus die hier wat duidelijkheid in kan brengen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben tot nu toe eigenlijk alleen de combo NEC + VIA tegengekomen (NEC voor USB2.0 en VIA voor de firewire). Nu moet ik ook zeggen dat ik expliciet heb gezocht naar NEC chipsets voor USB2 gezien mijn moederbord niets anders vreet (Ali, VIA werken allemaal niet goed).

en ja, met VIA heb je gewoon veel incompatibiliteits problemen, de reden dat ik VIA totaal afgezworen heb en ik gewoon niet smeer koop met een VIA chipset erop, omdat de kans op incompatibiliteit (zeker met MPX chipset) te hoog is.

• hars73

hars73

Topicstarter
Nou ik heb een losse Firewire kaart nu en die heeft een Texas Instruments chips.. en die doet het, dus ik denk dat ik maar ga zoeken naar een losse USB-only kaart met NEC chipset.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

hars73 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:10:
Nou ik heb een losse Firewire kaart nu en die heeft een Texas Instruments chips.. en die doet het, dus ik denk dat ik maar ga zoeken naar een losse USB-only kaart met NEC chipset.
Los is het vaak wel te doen ja, maar een combo kaart ben ik tot op heden nog niet tegengekomen.