Krijg systeem niet stabiel (geheugenprobleem?)

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb uit verschillende nieuwe en gebruikte onderdelen een systeem samengesteld met als basis een Epox EP 8k9a9i met XP2600+ (AXDA2600DKV3D) als constante factoren.
(Voeding, videokaart, optical drive, harddisk en geheugen allemaal al gewisseld.)

Eerst waren er problemen met de XP-install, hij bleef telkens op hetzelfde punt hangen. Daarna heb ik in de BIOS de cpu-clock en de geheugensnelheid lager geklokt (cpu fsb naar 133 en geheugen van 400 naar 266 mhz). Install ging toen vlekkeloos. Na installeren de cpu en geheugen weer naar standaard geklokt en toen bleek dat steeds na enkele minuten bevriest. Daarna het geheugen weer teruggeklokt naar 333 mhz, dus gelijk aan de cpu fsb. Nu draait ie iets stabieler, maar wil nog wel eens spontaan rebooten, meestal bij het installeren van nieuwe software. Ik geloof dat als ik het geheugen op 266 mhz zet, hij aardig stabiel draait maar ik heb hem nog niet zo lang belast aangehad om dit zeker te weten. Het is vrij nieuw geheugen waar ik op andere boards geen problemen mee heb gehad. Ik zou het uiteraard graag gewoon op 400 mhz laten lopen.

Op het board zit ook zo'n diagnostic LED, die vrijwel de gehele tijd 'FF' aangeeft. Uit de manual wordt ik niet heel veel wijzer, maar er zou iets met de BIOS of geheugen aan de hand kunnen zijn. Zover was ik dus ook al :(

Na het zomaar rebooten krijg ik ook meldingen dat het systeem van een ernstige fout hersteld is, niet dat ik daarmee zelf wat kan....

BIOS heb ik nog niet geflashed, heb geen floppydrive en gebruik die ondingen ook nooit.

Iemand opties?

(zal vanavond even plaatjes proberen te schieten van de BIOS-velden waar waar cpu/geheugen-instellingen staan)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Draai eens Memtest voor de zekerheid.
Wel minimaal een uurtje ofzo laten draaien, dan krijg je een goed beeld...
Of hij moet meteen al fouten aan gaan geven, dan gaan testen met 1 dimmetje per keer...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou inderdaad beginnen met je geheugen testen (dat doe je met Memtest) en dan ook eventueel je harde schijf (zie de Opslagmedia & I/O Controller faq voor de tools). En misschien is die biosflash wel handig. En als je in Windows zit krijg je dan ook foutmeldingen in je logboek? (start -> uitvoeren -> eventvwr).

Wauw, een sig!

Verwijderd

Ik krijg het idee dat het aan de timings van het geheugen is als je deze fixed op een iets hogere waarde loopt het systeem dan nog steeds vast of reboot hij spontaan?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
ShellGhost schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:24:
Draai eens Memtest voor de zekerheid.
Wel minimaal een uurtje ofzo laten draaien, dan krijg je een goed beeld...
Of hij moet meteen al fouten aan gaan geven, dan gaan testen met 1 dimmetje per keer...
Op welke geheugensnelheid, 266 of 400 mhz?

Bij 400 mhz haalt ie de 5 minuten nog niet :'(

• ShellGhost
Ik kan me nog herinneren dat een 2600+ een fsb van of 266 of 333 had, geen 400.
Dus wanneer je de fsb op 400 zet ben je 'm al aan het overklokken...

Welk type geheugen is het?
Pc2100, 2700, 3200??

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Hoe bedoel je? Definieer 'waarde' ?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
ShellGhost schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:04:
Ik kan me nog herinneren dat een 2600+ een fsb van of 266 of 333 had, geen 400.
Dus wanneer je de fsb op 400 zet ben je 'm al aan het overklokken...

Welk type geheugen is het?
Pc2100, 2700, 3200??
Sorry, ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest. De CPU loopt gewoon op 166x12,5 zoals vader AMD ooit besloot voor deze telg. Het geheugen is een reep Hynix 256 mb @ 400mhz/pc3200

• ShellGhost
PC2700 is 333mhz geheugen, dus niet echt bedoeld om op 400 te lopen...
Dit zou je probleem kunnen verklaren...
Het is trouwens het beste om de cpu en het geheugen synchroon te laten lopen, dus allebij op 333mhz...

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
400Mhz = PC3200 !!

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

pc2700 loopt niet op 400mhz...dat is pc3200

net te laat :P

[ Voor 20% gewijzigd door silitek op 03-04-2006 15:23 ]

Tubes....It's what make music music!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Foutje! Moest natuurlijk pc3200 zijn.

Met het geheugen op 333mhz loopt de boel ook niet stabiel. Heb weining verstand van de verdere mogelijke settings van het geheugen, ik zag in andere topics ook iets staan over een T-variabele en CAS enzo? Anyway, ik ga daar vanavond even (proberen) een foto van maken. Is er trouwens een manier om BIOS schermen te screendumpen?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
met een fototoestel :)
zet alle timings eens op auto

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

clear CMOS eens in de BIOS..op default.

Tubes....It's what make music music!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
silitek schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:59:
clear CMOS eens in de BIOS..op default.
Uiteraard al geprobeerd ;)

Verwijderd

Wat ik bedoelde met de timers is, setl ze staan op 2,5 - 3 - 5 - 3 op 400 MHz; zet deze dan eens op bijv.: 2,5 - 4 - 6 - 4. Loopt het dan al iets beter/stabieler?

• ShellGhost
Heb je ander geheugen op dit bord geprobeerd?
Je had dit geheugen al geprobeerd op ander bord als ik de op goed gelezen heb, maar heb je toen ook al memtest uitgevoerd?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb gisteren vanwege onverwachte gebeurtenissen (auto wil niet meer starten en meer ongein) geen tijd meer gehad om te testen, maar ik heb betreffende pc wel even aangezet met een reepje 128 mb ddr266 waarmee hij liep als een zonnetje. Heb hem met alleen uTorrent aan laten draaien. Paar uur later liep hij nog prima stabiel.....

Dat deed ie ook toen ik het ddr400 geheugen terugklokte naar ddr266. Dit nieuwe geheugen heb ik als partijtje gekocht van een aantal identieke reepjes, die geen van alle ooit problemen gaven. Dus ik denk niet dat er met de reepjes zelf iets aan de hand is. Hooguit kan het incompatible zijn met het board of toch incorrecte settings.

Ga vanavond tussen de bedrijven door weer verder met testen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Zoek eens dit in de bios, heeft iets met het geheugen te maken, daar kun je iets instellen van
1T, 2T .
Indien deze op 1 staat zet hem op 2 dan loopt de pc stabieler.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:45:
Wat ik bedoelde met de timers is, setl ze staan op 2,5 - 3 - 5 - 3 op 400 MHz; zet deze dan eens op bijv.: 2,5 - 4 - 6 - 4. Loopt het dan al iets beter/stabieler?
Kan je dat eens uitleggen? Ik bedoel, wat ben je dan aan het veranderen en waarom?

Ga ik zeker proberen trouwens.
jan99999 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:14:
Zoek eens dit in de bios, heeft iets met het geheugen te maken, daar kun je iets instellen van
1T, 2T .
Indien deze op 1 staat zet hem op 2 dan loopt de pc stabieler.
Zelfde vraag: Waar staat dat T1 en T2 voor? Wat doet het?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb inmiddels die T2 teruggezet naar T1 en dat scheelt inderdaad veel. Geen spontane reboots meer. Helaas wel als ik de pc opstart meerdere (?!) meldingen dat het systeem van een ernstige fout hersteld is....

Iemand opperde de optie van een niet goed werkende install of harddisk. De harddisk is een 80 GB Maxtor die ik geruild met iemand via GoT of Fok, in twee partities heb gesplitst (10-70) en uit lompigheid de XP install op de tweede partitie heb gemaakt. Ik heb nog een 10 GB schijfje ergens liggen waar ik een nieuwe installatie op zal proberen en kijken wat ie dan doet.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Als ik de processor lager (10x166) clock, is er niks aan de hand. Alles loopt prima en ik kan meerdere programma's tegelijk draaien.

Het viel mij op dat de processortemperatuur bij de boot in de health status al 65 graden is. Kan het zijn dat dat bevriezen van het beeld enzo gewoon symptomen zijn van een te warm wordende processor?

• Primera
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-01-2022
65 unstressed met zo'n instelling is wel wat aan de hoge kant ja.

Hoe staat het met je koeling? Fan draait goed? Koelblok schoon? Misschien teveel pasta gebruikt, of te weinig? En je Vcore? Verkeerd (of te hoog) ingesteld? Probeer een trapje lager en kijk wat hij doet.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik maak altijd netjes met wasbezine koelblok en cpu schoon en doe er een dun laagje verse prut op.

Heb de multiplier op 11 en 11,5 gezet en dan draait ie 59 resp 60 als ik uTorrent, internet en PowerDVD tegelijk draaien. Speedfan laat dan een vlammetje zien voor de temperatuur.

Vcore staat op default (1,65v) DIMM voltage is 2,5v

Nu heb ik de Vcore op 1,60 gezet en dezelfde programma's draaien en de temp is nu 56 graden :)

Wat is onder deze belasting de correcte temperatuur?

• leandres
  • Laatst online: 27-05 14:26

leandres

ook nog?

zitten er ook insteek kaarten in??

zoals sound of raid of NIC ??

trek die er dan es uit en install winxp dan

heb meer maals pc's gezien die bij windows installaties bleven hangen op insteek kaarten.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Neen. Op de videokaart na, niks erin geprikt.
Pagina: 1