Toon posts:

[Speakerset] Welke 2.1 speaker set voor muziek ?

Pagina: 1
Acties:
  • 632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb nou al een tijdje een logitech 4.1 surround set (Logitech z-540) en ik begin me er steeds meer aan te irriteren het geluid word steeds slechter en ze beginnen vooral achter te kraken.
Nou wil ik een 2.1 speakerset kopen en heb rond gevraagd bij mensen maar ik ken niemand die er echt verstand van heeft, mijn budget ligt ongeveer rond de 140,- euro.
Heb al verschillende systemen gezien en ik kom uit op 3 mogelijkheden maar gezien ik absoluut geen ervaring heb met audio apparatuur weet ik niet wat de beste keuze is. De reviews voor deze sets staan mekaar vrij vaak tegen te spreken en ik weet dan ook niet welke kwalitatief het beste is.

Ik ben uitgekomen op de volgende 3 systemen:

Apple - JBL Creature II
Uiterlijk staat zeker niet boven aan mijn lijstje en mocht deze set slechter klinken als de anderen valt hij gewoon af.

Creative - I-Trigue L3800
Deze leek mij redelijk gelijk aan de logitech set alleen heeft hij ook een afstandsbediening, wat natuurlijk altijd handig is maar geen "must".

Logitech - Z-2300
Hoor veel mensen tevreden zijn over logitech, het setje dat ik nu heb was ik dan ook redelijk tevereden over maar er kan zeker een hoop beter aan.

Als er nog andere sytemen zijn binnen dit budget kan dat uiteraard ook, maar dit is wat ik heb gevonden.
Ook denk ik dat het aan te raden is om een nieuwe geluidskaart te kopen daarrvoor dacht ik aan de Creative Audigy SE, ik heb momenteel een creative soundblaster value uit het jaar nul en die heeft denk ik ook zijn beste tijd ook wel eens gehad.
Ik draai Ubuntu (Breezy 5.10) op mijn pc en ga er eigenlijk vanuit dat deze geluidskaart hieronder ook zijn werk wel zal doen, mocht dat niet zo zijn hoor ik het graag.
En zoals de titel al doet vermoeden is het voornamelijk voor muziek, ik speel amper games meer vandaar ook de overstap van 4.1 naar 2.1

Iniedergeval b.v.d. en hoop dat iemand ervaring heeft met deze sets of gelijke en mij kan helpen een keuze te maken.

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:27
Ik kan je, als ik naar je budget kijk maar een set aanraden, de Creative Megaworks 2.1 thx 250D

http://nl.europe.creative...ubcategory=27&product=124

Ik sta op het punt deze zelf ook aan te schaffen, na hem bij een vriend gehoord te hebben, wat een geweldig geluid, en hij kan ook zo ontzettend hard zonder veel vervorming dankzij zijn vermogen.
via pricewatch al voor 149 euro

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
ik zou voor de Klipsch ProMedia 2.1 gaan, dat zijn toch wel hele fijne speakertjes. Maar volgens mij worden die niet meer gemaakt, en is dit de gmx a-2.1 opvolger geworden. Zo te zien krijgen die ook lovende kritieken, maar ze konden wel es wat lastig te vinden zijn.

uncle_sjohie

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom een creative kaart als je hem vooral voor muziek gebruikt? Imho niet echt een handige zet.

Ik zou verder gewoon een amp met twee speakers nemen (of een actieve 2.0 studio set voor weinig geld). Voor muziek is dat beina altijd beter dan zo'n 2.1 setje.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:00
johan12 schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:01:
Ik kan je, als ik naar je budget kijk maar een set aanraden, de Creative Megaworks 2.1 thx 250D

http://nl.europe.creative...ubcategory=27&product=124

Ik sta op het punt deze zelf ook aan te schaffen, na hem bij een vriend gehoord te hebben, wat een geweldig geluid, en hij kan ook zo ontzettend hard zonder veel vervorming dankzij zijn vermogen.
via pricewatch al voor 149 euro
Z2300 gaat ook flink hard. Alleen schijnen de sats ervan niet bijster geweldig te zijn. De Z2300 is wel een stukje goedkoper. Enige beste manier is om beide sets zelf te luisteren en te oordelen welke je goed vindt klinken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
johan12, bedankt voor de tip van de Creative Megaworks 2.1 thx 250D, wat ik nu zie zou hem dat inderdaad wel eens kunnen worden.
De klipsch ziet er ook wel veelbelovend uit en is volgens mij ook wel bekend van goed geluid maar kan zo inderdaad geen winkel vinden waar hij te koop is.

@Deepspace
Een versterker met bijpassende speakers zal inderdaad beter klinken maar ben ook maar een student en deze sets komen dan meestal toch iets duurder uit.

En is het niet slim om een kaart van creative te geruiken als hij alleen voor muziek gebruikt te nemen?
Ik ga er van uit dat de kwaliteit van een creative kaart toch beter is als dat van een on-board soundcard en aangezien mijn huidige zijn beste tijd gehad heeft leek mij dit een logische keuze maar als jij kan zeggen waarom ik beter voor een ander zou gaan graag :)

EDIT:
@Noepzor
Ja dat is nog een ander probleem, ik zal hem waarschijnlijk online bestellen en kan dus niet makkelijk van te voren kijken welke set ik beter vind klinken. De meeste pc winkels hebben ook niet alle setjes uitgestald staan meestal.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 15:38 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Creative heeft volgens mij een best aardig nieuw 2.0 systeem. Ik zou er eens naar kijken. Kan er helaas niks meer over vinden op hun website :( Was misschien boven hun niveau ;)

Waarom geen creative: resampling waar het totaal niet zinvol en niet nodig is. Onboard is inderdaad nog slechter. Dus: lieft een kaart zonder resampling.

Edit: Ah, het ding heet Creative Inspire Monitor M80.

[ Voor 85% gewijzigd door voodooless op 03-04-2006 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik begrijp na een keer zoeken op google is dat bij resampling het geluid omgezet word van 48 naar 44 kHz?
Wat ik ook zie is dat terratec daar blijkbaar niets mee doet, zo kom ik op deze geluidskaart uit. Zou dit dan een betere geluidskaart zijn in plaats van de creative kaart ?

EDIT: 48 en 44 omgedraaid :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 16:01 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, de 5.1 PCI doet dat net zo goed. Helaas doen beina alle nieuwere terratec kaarten weer aan resampling :'( Je zou de 5.1 sky of 7.1 space moeten hebben daarvoor.

Verwijderd

Heb je al aan het Z3 setje van Logitech gekeken? Ik heb hem zelf ook en niets meer dan lof! Super setje! En ook 70euro onder je budget :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er voor mezelf denk ik nu wel uit het word iniedergeval Creative Megaworks 2.1 thx 250D en ik denk dat ik maar voor de terratec geluidskaart ga met resampling.
Ik kan namelijk geen geluidskaart vinden die dit niet heeft binnen mijn budget, de meeste kaarten zijn professionele kaarten en die krijg je niet voor onder de 100,- euro.

Voor de rest heb ik met creative onder windows veel driver problemen gehad en vaak gestoord geluid dus lijkt het mij tijd om een ander merk uit te proberen :)

@MartijnMook
Als ik zo kijk naar de specs lijkt mij de creative set iets beter (niet dat ik zei dat ik er zoveel verstand van heb :P) dus ga ik liever voor deze als ik hierdoor beter geluid heb :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor de audigy is de linux support overigens wel prima. Hoe dat bij die terratec zit weet ik niet. Zou ik wel ff uitzoeken als ik jou was.

Waarom ben je trouwens op de Megaworks 2.1 thx 250D uitgekomen? Altijd handig om je overwegingen nog ff te toetsen ;) Kijk anders ook ff naar de Logitech Z-2300.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eerder cambridge geluidsetjes gehoord en vond er mooi geluid uit komen (weliswaar met surround) en dat gecombineerd met de beter specs t.o.v de logitech set heeft dat mij overgehaald :)
En over de drivers maak ik mij niet zo'n zorgen heb ooit al eens keer een terratec geluidskaart gehad (het was ff zoeken maar kwam hem nog tegen, hij heeft zelfs een ISA aansluiting :P).
Ik heb het ook nog eens nagekeken hij word iniedergeval ondersteunt door ALSA en de kaart is al niet al te nieuw meer volgens mij dus ga er van uit dat dat gewoon werkt :)

• johan12
Laat even weten wat je ervan vind en de verbeteringen die je ervaart met de megaworks (mocht je deze aanschaffen natuurlijk), ik zal ze ook hier posten als ik mijn setje heb over 2 weekjes.

Ik zit nu omdat ik net verhuisd ben nog met 2 oude vloerstaanders en een receiver waarvan 1 kanaal het niet doet 8)7 , ik kan niet wachten om die megaworks te kopen, moet nog heel even wachten op mijn loon.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar haal je btw vandaan dat de kaart alsa ondersteuning heeft? Hij staan namelijk niet in de lijst. 5.1 PCI != 5.1 fun != 5.1 sky! Ja... is allemaal lekker verwarrend :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde ook de 5.1 pci versie halen aangezien deze ondersteuning heeft voor een sub-woofer en de goedkopere versies niet ;) en die staat gewoon op de lijst.

@johan12
Ik zal het laten weten.. maar moet ook nog wel heel even wachten met het halen van de set eerst ff de onverwachtheden van de maand afwachten :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd

Topicstarter
Verrek je hebt gelijk.. volgens mij begint de verkoudheid nu ook aan mijn hersen te knagen ofzo.. ik heb echt op precies dezelfde site gekeken.

Ben bang dat het dan toch een soundblaster kaartje word, naja iniedergeval een complete creative set :P

Bedankt iniedergeval voor de waarschuwing anders had ik mooi voor niets geld uitgegeven :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:57

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat dacht je van deze kaart: M-Audio Revolution 5.1
of de M-Audio Revolution 7.1
Dit zijn semi-proffesionele kaarten met een Envy24 chip (zelfde als de Terratec Space heeft) erop. Super geluid dus. Ik heb zelf de 7.1 versie, omdat die toen ik hem kocht maar €49 was :P (was tijdelijke aanbieding). Het verschil tussen mn onboard en deze kaart is enorm, helemaal wanneer ik mn Sennheiser HD212Pro koptelefoon erop aangesloten heb. Op max volume op onboard super veel ruis, met deze kaart helemaal ruisvrij en nog altijd strakke bassen etc. Heb ook nog op een SB Live! getest, en die zit er net tussenin kwa geluidskwaliteit... Positionering van 5.1 is ook perfect bij te stellen, op de dB precies, en hoeveel feet distance ze van je af zijn, merk je echt verschil tussen :)
Wat er nog is bij komt is dat die ook nog Sensaura ondersteuning heeft voor A3D, Directsound en EAX1/2 (mocht je nog n keer gamepie spelen :)) En hij heeft SRS surround voor stereo upmixing naar 5.1 :) werkt erg goed moet ik zeggen :).
Drivers zijn ook nog is goed, en beschikbaar voor alle platformen: WinXP, XP64bit, Linux etc.

En hij heeft dus ALSA ondersteuning :)

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 03-04-2006 21:11 ]

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zag vanmiddag al dezelfde kaart maar ligt eigenlijk net iets buiten mijn budget , is inderdaad 1 van de weinige kaarten die geen resampling heeft.

• johan12
Wel nu, ik stond op het punt om hier ook via pricewatch de Creative megaworks 2.1 250D te kopen voor 149 euro.
Zie ik dat ze bij Paradigit nu de Creative megaworks 5.1 550 voor 40 euro meer aanbieden, € 189, das toch een stuk goedkoper dan de 260 euro in de pricewatch. Denk dat ik die niet laat lopen voor 40 euro extra... misschien een tip

link: http://www.paradigit.nl/php/parts.php?group=270

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Ik ben ook aan het kijken naar een set voor bij de computer. MIjn budget is ongeveer hetzelfde. Het is voornamelijk bedoeld voor het luisteren van muziek en voor de weergave van het geluid van videobewerking. Mijn voorkeur gaat uit naar 2.0. Ik ben van mening dat, met dit budget, een 2.0 beter gaat klinken dan een 2.1 laat staan een 5.1.

Momenteel heb ik helemaal geen computerboxen meer. Ik heb deze losgekoppeld, na de aanschaf van een paar mission M34i, wat is aangesloten op een HK AVR330. Dit wordt gebruikt voor films en muziek. Ik vond het geluid van de computerboxen niet meer fijn (een Philips 2.1, type weet ik niet meer). De missions staan in dezelfde kamer, maar als ik achter de computer zit komt het geluid door de opstelling van rechtsachter, wat niet ideaal is.

De optie multiroom van de receiver gebruiken is een optie. Ik kan nog twee boxen aansluiten op mijn huidige receiver en deze als een apart stereokanaal gebruiken. Hiervoor heb ik wel een ir-oog nodig (HE 1000), kosten: 90 euro bij de goedkoopste webshop. Dan komen er nog twee passieve boxen bij zoals de Mission M31, Infinity Beta 10 of JBL E20. Met het geluid zit het dan wel goed en het volume ook. Ik zit er vlak op en de kamer is niet zo groot. Twee negatieve aspecten zijn wel de prijs (ong. 300 euro totaal) en de ontvanger (ir-oog) moet ik zo plaatsen dat deze niet reageert als ik de receiver wil bedienen of andersom. Eigenlijk vind ik 90,- voor een ir-ontvanger veel geld.

Actieve boxen die ik gezien heb zijn de M-Audio Studio Pro 3 (90,-), Creative GigaWorks T20 (99,-), Edirol MA-15D (149,-) en de M-Audio StudioPhile DX4 Reference Speakers (229,-).

Zie ik nog iets over het hoofd of zijn er nog andere 2.0 boxen die kunnen voldoen?
Pagina: 1