Toon posts:

Computer hangt steeds met Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie: Abit KT7-Raid, 1 Ghz TB, 256MB geheugen, Asus V6800, Sblive, 2 X IBM Dekstar 75GXP 30GB, netwerkkaartje.

Ik heb 2 schijfjes gekocht om in een raid configuratie te draaien, ik dacht dit moet toch niet moeilijk zijn om dit draaiend te krijgen, foutje :r

Ik heb het volgende gedaan:
- Elke schijf op een aparte controller
- Raid aangemaakt met een bloksize van 16
- Met Fdisk een Primary dos partitie aangemaakt.
- Schijf geformateerd
- Oude schijf aan normale IDE poort gehangen en met Norton Ghost alles op Raid gezet.

Hij start normaal op tot de desktop en dan hangt het zooitje :(, soms doet hij het eventjes totdat ik schijfcontrole uitvoer. Ik gebruikt het nieuwste bios en driver onder windows, maar na 6 uur klooien krijg ik het niet goed hij blijft hangen onder windows, iemand nog een tip ?

Dennis

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 00:30

Local Host

Het forum is om te leren.

Zijn die schijven toevallig geen ATA 66 ?? Als dat zo is kun je het vergeten met je RAID( heb ik ook maar gehoord )

m@zzl

Dennis van Gelder
Systeembeheerder ATCOSTPLUS

Verwijderd

ik heb een abit kt7(geen raid)
en ik mag alles draien dan behalve koeien, wrom weet ik ook niet en niemand snapt er iets van, seti mag ik wel weer draien..
misschien heb jij hetzelfde?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:26
De Abit KT7-RAID gebruikt een Highpoint-controller. Volgens mij gaf die in het begin wel problemen met de IBM DTLA schijven. Misschien ergens een BIOS upgrade of iets anders flashen... :?

BTW, welk OS:?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:58
Hang ze is als master en slave aan 1 controller, kan een timings probleem zijn tussen de verschillende controllers

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:26
Zo niet mogen, dat timings-probleem.
Anyway, als je ze als master en slave aan dezelfde controller hangt, kan je dus je performance-winst van je stripe-set dus wel opgeven. Misschien 5% extra t.o.v. 1 schijf. Dan kan je beter gaan JBOD (Just-a-Bunch-Of-Disks).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze inderdaad allebei op een aparte controller, anders is je snelheidswinst weg, maar ik denk ook dat het een timingsprobleem is tussen de twee controllers. Is wel balen zeg want het booten van windows gaat wel supersnel, maar dat hangen van windows schiet niet op. Als ik trouwens in veilige modus opstart dan heb ik geen problemen, ik gebruik Winme.

Dennis
Pagina: 1