[2003] Bios herkent hd als 14GB, maar is 80 - hoe te booten?

Pagina: 1
Acties:

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 15:26
(ok, vage topictitel, maar goed) Ik heb een wanabe-server (600 Mhz PIII, 256MB Ram, 10GB hdd (master) 80GB hdd (slave)) en de installatie van windows xp draait op de 10GB hdd. Ik heb met behulp van de franse partition magic de 10 GB harde schijf gekopiëerd naar een neiwue partitie op de 80GB-schijf. Ik wil van die 10GB schijf af.
Het bios herkent de schijf als 14XXX MB (laatse cijfers weet ik niet meer).
1. Zou ik een soort van bootloader op cd kunnen branden zodat de pc van cd "boot", en vervolgens de 80GB schijf vindt, en daarvan Windows Server 2003 boot? (al geïnstalleerd in nieuwe partitie op 80 GB-schijf)

80GB schijf is opgedeeld in volgende partities:
C: 10299MB (Exacte kopie van de 10GB schijf)
D: 500XXMB (Plaats waar Windows Server 2003 komt/staat)
E: De rest, iets van 15000 MB, gewoon file storage.

2. Zou het kunnen dat de partitie waarvan ik wil booten gewoon binnen die 14XXXMB moet liggen? Want binnen windows XP (geboot vanaf 10GB hdd) wordt de 80GB schijf wél herkend (ook al doet het bios dat niet)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je kan toch gewoon een partitie maken in die eerste 14GB, en daar Windows opzetten? Dan kan hij waarschijnlijk wel booten en Windows ziet dan de rest wel. Zo doe ik het ook op mijn antieke Compaq server (ook een P3 600) die mijn 80GB schijf ziet als een 65GB model.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:49

Zerora

Ik Henk 'm!

Is het niet gewoon makkelijker om eerst je data te back-uppen en vervolgens een nieuwe verse installatie op die 80gb HDD te zetten?
Hoogst waarschijnlijk vind ie dan wel alle gb'tjes :)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

ja ofhet kan zijn met win xp dat je sp1 ff moet installen, maar dat was geloof ik alleen met ntfs op 120 gig, maar houd me ten goed

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 15:26
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 13:37:
ja ofhet kan zijn met win xp dat je sp1 ff moet installen, maar dat was geloof ik alleen met ntfs op 120 gig, maar houd me ten goed
Dat gaat alleen over het software-gedeelte, ik heb het over de BIOS, dus nog voordat er überhaupt een windows geladen kan worden... maar goed ik ga het proberen met een 14GB partitie.

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput