[frustratie] Debian overschrijft config files

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:02

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik gebruik al jaren Debian om lekker te prutsen. Natuurlijk heeft het als elk OS zijn nukken, maar echt behoefte om over te stappen naar wat anders heb ik niet. Er is echter wel een ding dat mij mateloos irriteert. Elke keer wanneer ik een package upgrade dan knalt de installer er de default config file weer overheen geeft dpkg je alleen de keuze tussen upgraden naar de nieuwe config file, of de oude behouden. Maar dus niet de nieuwe config file waarbij de oude settings worden overgenomen.

Meestal gaat het goed, dan heb ik een diffje van de oude en de nieuwe en pas ik de nieuwe aan, maar het is toch best bewerkelijk. Is dit beter/anders geregeld in andere distro's? Hoe pakken jullie dit aan?

[ Voor 16% gewijzigd door sphere op 04-04-2006 14:02 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Over welke configuratie bestanden heb je het. Want ik gebruik debian op mijn server en daar ben ik je probleem nog niet tegengekomen. Ik heb een cronjob update script dus de updates doe ik allemaal. En hij draait nu alweer een jaartje zonder problemen...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Bij Gentoo moet je de config files zelf updaten na het upgraden van de software (dit kan doormiddel van diffs)
Het werkt prima maar is af en toe een beetje tijdsintensief :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

sphere schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:46:
Ik gebruik al jaren Debian om lekker te prutsen. Natuurlijk heeft het als elk OS zijn nukken, maar echt behoefte om over te stappen naar wat anders heb ik niet. Er is echter wel een ding dat mij mateloos irriteert. Elke keer wanneer ik een package upgrade dan knalt de installer er de default config file weer overheen.

Meestal gaat het goed, dan heb ik een diffje van de oude en de nieuwe en pas ik de nieuwe aan, maar het is toch best bewerkelijk. Is dit beter/anders geregeld in andere distro's? Hoe pakken jullie dit aan?
Mijn ervaring is dat er soms templates gebuikt worden voor de config files, met name in /etc/default/ - ik pas dus meestal daar de template aan, en dan gaat het verder prima, ik heb nooit last van jouw probleem eigenlijk, terwijl ik toch gemiddeld denk ik 4x in de week Debian Unstable update op 3 systemen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik al jaren Debian om lekker te prutsen. Natuurlijk heeft het als elk OS zijn nukken, maar echt behoefte om over te stappen naar wat anders heb ik niet. Er is echter wel een ding dat mij mateloos irriteert. Elke keer wanneer ik een package upgrade dan knalt de installer er de default config file weer overheen.

Bij mij geeft ie gewoon een nette melding dat ik configfiles heb aangepast? Afaik heb je dat ooit ingesteld met debconf, dus misschien dat je die ff moet reconfiggen?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik ken het probleem inderdaad van wanneer ik op debian zelfgecompileerde software gebruikte. Destijds vooral php5, altijd weer prutsen met apache-configs erachteraan. Ik ben eigenlijk nooit een oplossing tegengekomen behalve gewoon zelf je software compilen of iedere keer de config aanpassen a.d.h.v. je diff...

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Elke keer wanneer ik een package upgrade dan knalt de installer er de default config file weer overheen.
Dit is niet waar.
Debian controleert de configuratie bestanden en als deze veranderd zijn vraagt dpkg of hij deze moet vernieuwen of oude versie houden.
Daarbij kan je zien wat de verschillen zijn of een shell openen.

Mischien doe je een -y, --yes, --assume-yes achter het apt-get commando.

[ Voor 4% gewijzigd door daft_dutch op 03-04-2006 15:52 ]

>.< >.< >.< >.<

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gentoo maakt een tijdelijk bestand voor de nieuwe config en vervolgens zijn er 2 pakketten (etc-update en dispatch-conf) die je kan gebruiken om de nieuwe configs toe te passen. Deze vergelijken met diff de oude config met de nieuwe en geven de verschillen aan.

@Wolfboy
je zal eens dispatch-conf moeten proberen. Deze is vrij intelligent en als er alleen commentaren en versie nummers in de config veranderd zijn, zal hij het automatisch toepassen. Voorwaarde is alleen wel dat je de configs zo origineel mogelijk houdt (dus geen extra regels toevoegen of commentaren verwijderen).
Vaak hoef ik maar de helft of minder van de configs echt door te kijken of er iets veranderd is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

deepbass909 schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:04:
@Wolfboy
je zal eens dispatch-conf moeten proberen. Deze is vrij intelligent en als er alleen commentaren en versie nummers in de config veranderd zijn, zal hij het automatisch toepassen. Voorwaarde is alleen wel dat je de configs zo origineel mogelijk houdt (dus geen extra regels toevoegen of commentaren verwijderen).
Vaak hoef ik maar de helft of minder van de configs echt door te kijken of er iets veranderd is.
Ik gebruik op het moment cfg-update, das een grafische alternatief waarbij je ook andere programma's (meld, kdiff3, etc) kunt gebruiken :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Dit komt me niet bepaald bekend voor, als ik handmatig een config file heb aangepast en Debian wilt het updaten, dan wordt altijd gevraagd wat ik wil doen (nieuwe installeren, oude laten staan, etc.) Altijd.

Stel dat dpkg/apt ooit ongevraagd mijn gewijzigde config bestanden overschrijft, dan is dat een bug van het type 'serious policy violation'.

Verder moet je meer informatie geven over om welke pakketten hier gaat, dan kijk ik of ik het kan reproduceren en stuur ik desnoods een bugreport in...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Bij mij merkt debian altijd op dat ik aangepast conf files heb en of ik ze wel of niet wil vervangen met de maintainers versie.

Uit wat hier wordt gezegd over de "Debian Way" van het aanpassen van conf files begrijp ik ook dat dpkg alleen automatich aan de bestanden zou moeten zitten als de md5sum van het conf bestand en die van de opgeslagen 'default' overeenkomen...
http://home.comcast.net/~...-nVidia/installation.html

edit:

Dus update jij toevallig die md5sums ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Keeper of the Keys op 03-04-2006 21:30 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wolfboy schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:17:
[...]
Ik gebruik op het moment cfg-update, das een grafische alternatief waarbij je ook andere programma's (meld, kdiff3, etc) kunt gebruiken :)
Die ken ik nog niet, eens kijken hoe die werkt (een gui versie is af en toe wel zo makkelijk...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:02

sphere

Debian abuser

Topicstarter
daft_dutch schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:52:
[...]

Dit is niet waar.
Debian controleert de configuratie bestanden en als deze veranderd zijn vraagt dpkg of hij deze moet vernieuwen of oude versie houden.
Daarbij kan je zien wat de verschillen zijn of een shell openen.

Mischien doe je een -y, --yes, --assume-yes achter het apt-get commando.
dpkg vraagt of je de oude versie wil bewaren, dan wel de config file van de nieuwe versie van je package wil gebruiken. Een goed voorbeeld is bijv. gdm, als je hebt ingesteld dat iemand standaard moet inloggen als de computer opgestart wordt. Dat soort settings gaan er iedere keer weer uit.

topicstart aangepast.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

edit:
OKe
je wilt dus de nieuwe config maar de oude instellingen
gewoon de oude houden. de nieuwe wordt ook gekopieerd maar dan met een andere naam.
kan je daar na gaan klussen

[ Voor 97% gewijzigd door daft_dutch op 04-04-2006 22:10 ]

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1