Toon posts:

[Breedbeeld tv] Hulp nodig bij aanschaf van breedbeeld tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel van het topic al luidt heb ik wat hulp nodig bij de aanschaf van een breedbeeld tv. We willen hier thuis binnenkort een breedbeeld tv aanschaffen, maar omdat ik nog vrijwel niks af weet van dit onderwerp had ik graag wat hulp gehad. Het budget is eigenlijk vrij groot, ik denk dat er tot ongeveer €3000 gekeken mag worden. We willen dan wel graag een schermgrootte van ongeveer een meter diagonaal.

Omdat ik vrijwel niks afweet van dit onderwerp heb ik ook nog geen modellen waaruit gekozen kan worden, dat wil ik juist met dit topic bereiken. Wat we hier graag hadden is haarscherp beeld. Wanneer we nu vaker in de winkels gaan kijken naar een breedbeeld tv dan valt ons altijd de kwaliteit tegen. Ik heb vanalles over enkele "technologien" gelezen en misschien kunnen jullie me vertellen welke beter is.

De eerste:
Enkele maanden terug las ik hier op tweakers.net een niewsbericht dat er een nieuwe technologie was voor breedbeeld tv. Ik meen dat dit te maken had met LED-TV waardoor het beeld nog scherper zou worden. Er zouden in maart twee varianten van het scherm op de markt komen, van ik meen 42inch en 48inch. Helaas weet ik niet meer welke fabrikant dit is en kan ik ook niets terugvinden over het nieuwsbericht.

De tweede
HDTV, hier weet ik zelf wel een heel klein beetje vanaf, maar ik kan dan ook weer niet zeggen hoe goed de kwaliteit dan echt is.

Ik had graag gehad dat me verteld kon worden welke van deze twee de beste kwaliteit geeft. Of moet ik het maar gewoon bij plasma/lcd houden? Ook zou ik graag willen weten waar ik voornamelijk op moet letten bij het aanschaf van een breedbeeld tv. Zoals ik al een paar keer heb vermeld, de kwaliteit van het beeld is tog echt wel belangrijk! Bovendien neem ik aan dat we hier dan ook het beste digitale-tv kunnen aanschaffen, om het maximale uit de tv te kunnen halen?

Alvast bedankt _/-\o_ !

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:52
Ik zit zelf ook te kijken naar een nieuwe tv en heb verschillende LCD's en Plasma's vergeleken. De LCD's waren 1080i schermen van 37". Heel scherp, maar bij bewegingen word het beeld wat blurry. Bij plasma had ik dat minder, en waren de zwart waarden veeel beter. En wanneer je er op normale kijkafstand vanaf zit heb je bijna geen voordeel van de hogere resolutie omdat het te klein is om te zien (>3m afstand). Daarom is mij keuze op plasma gevallen

Op dit moment is de Panasonic TH-42PV60 een van de beste keuzes voor 2000 euro. De nieuwe G9 panels van Panasonic zijn net zo goed, als niet beter als de panels van Pioneer die als beste gezien worden. Ik heb hem van het weekend zelf bekeken bij de MM, de pioneers stonden er ook, en het beeld was echt fantastisch, en dat met een dvd.

[ Voor 3% gewijzigd door Chilly_Willy op 03-04-2006 16:58 ]

Coïtus ergo sum

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04
Volgens mij is die nieuwe techniek die je bedoelt een SED-paneel. Veelbelovend maar voorlopig nog niet beschikbaar.

Waneer je een diameter van maximaal 32" en een diepe kast ook nog aceptabel vindt, zou ik ook de good-old crt beeldbuis in overweging nemen. Prijs is laag, maar kwalitijd kan zeer goed zijn.

Voor €3000 koop je waarchijenlijk wel een hd-reay zodat waneer je ee hdtv bron krijgt (zie het hdtv forum) je er ook van kunt genieten. Wel belangrijk, maar niet zaligmakend voor de kwalitijd, er zijn meer eigenschappen.

Als je toch een groter beeld wordt het waarschijnelijk plasma of lcd.
Over de verschllen is erg veel geschreven, heel erg veel. Al is het wel zo dat veel info niet meer helemaal up to date is en de meeste info toch wel gekleurd is. Je kunt erg veel over de verschillen vinden, maar kijk daarna zelf eens in een winkel, dan zie je pas echt goed wat voor jouw belangrijk is.
Begin met het kijken van tv's in jouw prijsklasse, een ander prijsklasse kan een ander beeld opleveren. Probeer met snel bewegende beelden te kijken zoals sport, tekenfilms, gewoone belden en ook waneer een filmpje afgelopen is goed opleten. Toen alle tv's in de winkel zwart werden aan het eind van een film werd mijn keuze een stuk gemakeljiker. Ik heb op internet gelezen dat plasma's hier altijd beter inzijn dan lcd's maar ook niet alle pasma's werden zwart, wel waaren de slechte lcd's. Er waren echter maar een paar toestelelen die het mooi weergaven er hier zaten ook lcd's bij.

Voor de rest is de ontvangts van normaal tv-signalen ook verschillend, maar dit vondt ik lastig te vergelijken.

Bedenk ook goed hoe groot je tv moet worden (hoe ver zit je er van af), niet te klein maar ook niet te groot.