[algemeen]partities

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
ik heb nog niet echt super veel ervaring met Linux, maar ik werk nu zo'n 2 jaar met linux servers. Door schade en schande ben ik wijs geworden.

Ik ben nu op een punt dat ik mijn allereerste server opnieuw ga installeren.
De server draait:
- mysql server 4.1
- apache 1.3 met PHP4(FogBugz)
- apache 2 met PHP5
- CVS

Uit mijn windows achtergrond heb ik toendertijd de harddisk in partities verdeeld, 1 voor CVS, 1 voor var/www een root en een swap.

Ik vraag me nu het nut af van deze partitie indeling is (op een simpele server als deze)? Iemand een goede reden? Of gewoon maar niet doen?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou het zo weer doen.
Swap op een aparte partitie is altijd handig en ik denk voor de rest ook makkelijk.
Op die manier kan je alles makkelijk vinden lijkt mij zo.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-02 10:04

Super_ik

haklust!

of gebruik lvm :) dan kun je nog alles resizen en verplaatsen ed.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• borgdaville
ShellGhost schreef op maandag 03 april 2006 @ 10:14:
Ik zou het zo weer doen.
Swap op een aparte partitie is altijd handig en ik denk voor de rest ook makkelijk.
Op die manier kan je alles makkelijk vinden lijkt mij zo.
swap partitie uiteraard, daar kom ik niet onderuit.
En het makkelijker vinden dat gaat niet op voor Linux, tenminste zover ik het heb. Ik mount mijn partities toch gewoon ergens in de Linux bestandsysteem boom.
Super_ik schreef op maandag 03 april 2006 @ 10:21:
of gebruik lvm :) dan kun je nog alles resizen en verplaatsen ed.
Ivm??????

ik heb zoiets van, als ik partities maakt en 1tje blijkt achteraf te klein te zijn, dat hij vol raakt terwijl op andere partities nog ruimte zat is, heb ik een groter probleem dan dat ik alles op 1 partitie flikker.

btw:
Kwa backup, word alles iedere nacht na tape geschreven en zit er een Raid1 systeem in.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Raku

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
Op mijn servers thuis maak ik voor de data ook zoveel mogelijk aparte partities, vanwege de simpele rede dat het heel simpel reinstallen is ;) (ja zelfs met linux is het af en toe wel nodig :P Vooral als je veel klooit).

Zelfde rede als met windows bv. maar als je backups goed zijn is het in mijn visie niet echt nodig en misschien makkelijker om 1 partitie aan te houden (ik ga er vanuit dat je 1 schijf hebt in dat systeem), al hebi k de gewoonte om een kleine partitie te gebruiken om al mijn configs op te sparen. Als ik reinstall, heb ik de configs meteen bij de hand en is de server in no time terug in oude (goedwerkende) staat.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• borgdaville
polthemol schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:11:
Op mijn servers thuis maak ik voor de data ook zoveel mogelijk aparte partities, vanwege de simpele rede dat het heel simpel reinstallen is ;) (ja zelfs met linux is het af en toe wel nodig :P Vooral als je veel klooit).

Zelfde rede als met windows bv. maar als je backups goed zijn is het in mijn visie niet echt nodig en misschien makkelijker om 1 partitie aan te houden (ik ga er vanuit dat je 1 schijf hebt in dat systeem), al hebi k de gewoonte om een kleine partitie te gebruiken om al mijn configs op te sparen. Als ik reinstall, heb ik de configs meteen bij de hand en is de server in no time terug in oude (goedwerkende) staat.
- 1 schijf(eigenlijk 2 mer dat is RAID)
- het is een productie server, hele installatie/configuratie staat gedocumenteerd, klooien is absoluut niet van toepassing....

op dit moment denk ik dat ik alles lekker op 1 partitie pleur

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:02

Robtimus

me Robtimus no like you

Als users erop mogen inloggen is /home op een aparte partitie ook wel wenselijk, anders maakt dat niet zoveel uit.
Ik zou trouwens heel /var op een andere partitie zetten, aangezien daar ook je mysql databases en lokale mail spools staan.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• borgdaville
IceManX schreef op maandag 03 april 2006 @ 12:25:
Als users erop mogen inloggen is /home op een aparte partitie ook wel wenselijk, anders maakt dat niet zoveel uit.
Ik zou trouwens heel /var op een andere partitie zetten, aangezien daar ook je mysql databases en lokale mail spools staan.
geen users mogen inloggen
geen lokale mail(alles gaat via externe smarthost)
mysql databases worden sowieso iedere dag gebackupped

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

borgdaville schreef op maandag 03 april 2006 @ 10:31:
ik heb zoiets van, als ik partities maakt en 1tje blijkt achteraf te klein te zijn, dat hij vol raakt terwijl op andere partities nog ruimte zat is, heb ik een groter probleem dan dat ik alles op 1 partitie flikker.
Dat kan je dus oplossen met LVM2 of EVMS.

Met die systemen kan je virtuele partities maken die je tijdens gebruik zo kunt resizen (groter maken kan zelfs _zonder_ te unmounten) waardoor je dus dat probleem volledig opgelost hebt.
Eventueel kan je nog LVM2 met MD Raid combineren zodat je bij te weinig ruimte gewoon een extra schijf er bij kunt prikken :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• borgdaville
Wolfboy schreef op maandag 03 april 2006 @ 13:14:
[...]
Dat kan je dus oplossen met LVM2 of EVMS.

Met die systemen kan je virtuele partities maken die je tijdens gebruik zo kunt resizen (groter maken kan zelfs _zonder_ te unmounten) waardoor je dus dat probleem volledig opgelost hebt.
Eventueel kan je nog LVM2 met MD Raid combineren zodat je bij te weinig ruimte gewoon een extra schijf er bij kunt prikken :P
okay, maar nog steeds vraag ik me af waarom partities gebruiken? wat is voor mij de meerwaarde?

Pagina: 1