IPcop, Putty en Remote Desktop lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik wil vanuit WAN een Remote Desktop sessie starten naar mijn WXP sp2 pc. Dit zal dan moeten gebeuren via een SSH tunnel. DIt krijg ik echter niet voor elkaar. Kan iemand mij wijzen waar het fout gaat?

Local pc is de pc vanwaar de sessie wordt gestart.
Remote pc is de pc waar de sessie naar toe gaat.
IPcop is de gateway van de remote pc.

Local PC:
PC vanwaar de sessie wordt gestart draait WXP sp2 volledig ge-update, WXP firewall, PuTTY release 0.58, Remote Desktop Connection van WXP. PuTTY is geconfigureerd zoals op de volgende site wordt beschreven: http://www.engr.wisc.edu/computing/best/rdesktop-putty.html. Ik gebruik echter als hostname port 222 ipv 22 wegens reden hieronder genoemd. In de tunnel heb ik als destination zowel mijn 'remote pc naam' en 'remote lokaal ip adres' geprobeerd.

Remote PC.
Computer draait WXP sp2 volledig ge-update. Windows firewall actief echter Remote Desktop toegestaan. Remote Desktop is ook actief. Geconfigureerd zoals wordt beschreven hier: http://www.microsoft.com/...tstarted/remoteintro.mspx.

IPcop:
IPcop 1.4.10. IPcop dient als gateway. Internet komt binnen op een kabelmodem. IPcop gateway is op het modem aangesloten en krijgt een publiek IP adres. IPcop dient als firewall, DHCP server, etc. SSH toegang tot de IPcop Gateway is opgezet zoals hier wordt beschreven: http://www.ipcop.org/1.4.0/en/admin/html/system.html#SSH.

Onduidelijk:
- De IPcop handleiding geeft: 'Enable or have someone else enable external access for port 445, the HTTPS port'. Heb ik wel gedaan, maar waarom is dit?
- De IPcop handleiding geeft: 'Use the IPCop web pages to enable SSH access, port forwarding and external access for port 222'. SSH access and external access port 222 zijn duidelijk, maar welke port moet er nu nog geforward worden? Port 222 kan niet geforward worden want is gereserveerd voor IPcop. Ik heb nu port 3390 naar 'remote lokaal ip adres' port 3390 geforward, klopt dit?

Lukt!
- Binnen mijn LAN kan ik met dezelfde Local en Remote PC's wel Remote Desktop zonder problemen gebruiken.
- SSH toegang van WAN naar IPcop lukt ook. Ik kan gewoon als root inloggen op de IPcop.

Lukt niet??!
Na het inloggen op de IPcop, open ik de Remote Desktop applicatie. Ik probeer met de correcte naam en wachtwoord in te loggen en krijg de volgende foutmelding:

The client could not establish a connection to the remote computer.

The most likely causes for this error are:
1) Remote connections might not be enabled at the remote computer.
2) The maximum number of connections was exceeded at the remote computer.
3) A network error occurred while establishing the connection.

Ik heb opties 1&2 weggestreept als mogelijke oorzaken omdat ik binnen het LAN wel altijd kan remote desktoppen. Het probleem zit, denk ik, ergens in de port forwarding op de IPcop box.

Google is in dit geval helaas niet mijn beste vriend. Op GoT kom ik slechts het volgende vergelijkbare probleem tegen: Port tunneling met putty en ssh.

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 23:31
Duidelijke topicstart :)
Even wat anders, waarom zou je RDP over SSH willen tunnelen? RDP verkeer is namelijk al encrypted.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-03 14:45
Ik doe hetzelfde, alleen dan zonder ipcop(voorheen wel gebruikt)
Op de client site gebruik ik niet putty maar bitvise tunnelier.
Misschien dat je dat programma eens kunt gebruiken. Werkt ook goed met proxies etc.

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Ik gebruik het zelf ook wel es (om bij m'n ouders op het interne netwerk ff wat over te nemen. Voor die paar keer ga ik geen poort openzetten op m'n router).
Iig:
Als ik het goed begrijp kun je dus vanaf ergens anders (buiten je lan) wel een verbinding met putty maken naar je IPcop?
Hier volgen nu de instellingen voor putty die ik altijd gebruik:
- Vul het ip adres en de poort van je ssh verbinding in in putty
- ga naar connection -> SSH -> Tunnels in putty
- vul hier bij source port een poort in (kan 3389 zijn, mits je geen RDP hebt draaien op die computer, anders iets anders)
- vul als destination in het ip adres van de computer binnen je lan waarna je een verbinding wilt opzetten, is waarschijnlijk iets van 10.0.0.2 of 192.168.0.2... (of zoiets), gevolgd door :3389 (dus bijvoorbeeld 10.0.0.2:3389
- klik op add
- maak de ssh verbinding ( klik op open)
- maak nu met Remote Desktop Connection een verbinding naar localhost:poort (poort is de poort die je in putty hebt ingevuld als source port.)

Nu zou het moeten werken.. Bij mij iig wel. (hoop dat ik niets vergeten ben)

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• Tropos
  • Niet online
Thanks, ik heb er m'n best op gedaan. Ik erger me altijd een beetje aan die TS's zonder info.
Even wat anders, waarom zou je RDP over SSH willen tunnelen? RDP verkeer is namelijk al encrypted.
Eigenlijk omdat ik mijn RDP niet 'bloot' op internet wilde zetten. Vandaag bedacht ik me dat ie nu dus wel zo rechtstreeks te benaderen is met die portforward in IPCop. Ik heb het dus ook nog even vanuit WAN geprobeerd zonder tunnel en toen zat ik er inderdaad zo op.
sturkel schreef op maandag 03 april 2006 @ 10:29:
Op de client site gebruik ik niet putty maar bitvise tunnelier.
Ik heb het nog niet kunnen proberen, maar heb je een bepaalde reden om bitvise te gebruiken ipv PuTTY?
trinite_t schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:16:
Ik gebruik het zelf ook wel es (om bij m'n ouders op het interne netwerk ff wat over te nemen. Voor die paar keer ga ik geen poort openzetten op m'n router).
Jij hebt dus geen port meer geforward op je router? En je connect vanuit WAN?
Als ik het goed begrijp kun je dus vanaf ergens anders (buiten je lan) wel een verbinding met putty maken naar je IPcop?
Ja, dat lukt wel.
... handleiding van trinite_t ...
Helaas, lukt het ook met deze handleiding niet. Met precies jouw instellingen krijg ik de volgende foutmelding van RDP, SSH tunnel lukt wel:
'The client could not connect. You are already connected to the console of this computer. A new console session cannot be established.'

Deze foutmelding lijkt mij niet correct. Als ik het direct daarna probeer zonder tunnel werkt het wel.

Wat ik verder nog heb getest:
- met en zonder portforward in IPCop
- RDP op localhost en op 127.0.0.1, ofschoon dat natuurlijk geen verschil zou moeten maken

Verder heb ik me nog eens verder ingelezen op IPCop forums. Daar kwam ik het volgende topic tegen: http://www.ipcops.com/ind...aaed5d5173882c9b86ae9cede

Morgen ga ik het dus nog eens proberen na een reboot van mijn IPCop machine.

Edit:
trinite_t schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:16:
- maak nu met Remote Desktop Connection een verbinding naar localhost:poort
Ik heb nog eens zitten nadenken over deze manier van verbinding maken en de foutmelding die ik krijg. Hoe weet RDP nu eigenlijk dat ik de RDP op wil zetten over de SSH tunnel naar een andere machine? RDP kan met deze regel toch ook gewoon proberen om inderdaad een verbinding te maken naar localhost en de SSH tunnel helemaal links laten liggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Tropos op 04-04-2006 02:38 ]

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
[...]
Helaas, lukt het ook met deze handleiding niet. Met precies jouw instellingen krijg ik de volgende foutmelding van RDP, SSH tunnel lukt wel:
'The client could not connect. You are already connected to the console of this computer. A new console session cannot be established.'
[...]
Je maakt dus een verbinding naar localhost:3389. Dit gaat goed als de computer van waarachter jij werkt geen RDP heeft draaien. Dat heeft hij dus kennelijk wel... dus als je nu een verbinding naar localhost:3389 maakt wil je dus een verbinding maken naar de computer waar je al achter zit. om dit op te lossen moet je een andere source port opgeven in putty. Bijvoorbeeld 2222. Je moet dan in je Remote Desktop Connection een verbinding maken naar het volgende adres: localhost:2222 .
Dan zou je deze foutmelding niet meer moeten krijgen.
[...]
Ik heb nog eens zitten nadenken over deze manier van verbinding maken en de foutmelding die ik krijg. Hoe weet RDP nu eigenlijk dat ik de RDP op wil zetten over de SSH tunnel naar een andere machine? RDP kan met deze regel toch ook gewoon proberen om inderdaad een verbinding te maken naar localhost en de SSH tunnel helemaal links laten liggen?[...]
Daarom moet je dus ook als source poort een ongebruikte poort gebruiken (bijvoorbeeld 2222).

Suc6 ermee! Groet, Gerard

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 09:36

DaRoot

Some say...

trinite_t schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:33:
[...]

Je maakt dus een verbinding naar localhost:3389. Dit gaat goed als de computer van waarachter jij werkt geen RDP heeft draaien. Dat heeft hij dus kennelijk wel... dus als je nu een verbinding naar localhost:3389 maakt wil je dus een verbinding maken naar de computer waar je al achter zit. om dit op te lossen moet je een andere source port opgeven in putty. Bijvoorbeeld 2222. Je moet dan in je Remote Desktop Connection een verbinding maken naar het volgende adres: localhost:2222 .
Dan zou je deze foutmelding niet meer moeten krijgen.

[...]

Daarom moet je dus ook als source poort een ongebruikte poort gebruiken (bijvoorbeeld 2222).

Suc6 ermee! Groet, Gerard
Bovenstaand verhaaltje klopt inderdaad. Da's de hele truc, een andere poort kiezen. Gebruik het zelf ook regelmatig.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Tropos
  • Niet online
Bedankt trinite_t en anderen. Het is gelukt. Ik begrijp nog niet helemaal, waarom het nu wel lukte met een andere poort en eerder met poort 3390 (ook een andere poort dus) niet lukte.

Voor iemand die (in de toekomst) hetzelfde wilt gaan doen, even duidelijk op een rijtje wat ik heb gedaan.

Remote PC:
1. Remote desktop enabled zoals wordt beschreven hier: http://www.microsoft.com/...tstarted/remoteintro.mspx.
IPCop:
2. SSH access enabled
3. TCP forwarding enabled
4. TCP poort 222 enabled in External Access
Local PC:
5. PuTTY geconfigureerd volgens de handleiding van trinite_t, alleen heb ik bij source port 127.0.0.1:port ingevuld
6. Inloggen op IPCop
7. RDP starten met 127.0.0.1:port

In tegenstelling tot wat ik in de IPCop handleiding heb gelezen hoeft er op de IPCop geen poorten doorgemapt te worden. Voorts hoeft daar alleen External Access toegang te worden verleend tot port 222 en niet tot port 445.
Pagina: 1