Toon posts:

Winxp internet delen vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis hebben wij een nogal eigenwijze vader, die nogal huiverig is voor "innovaties" in de technologie. hierdoor hebben we thuis een klein probleempje, die mij tot veel ergeneris baart dit omdat ik weet dat het makkelijker kan. Nu hebben we thuis ong. 5/6 pc's voor 5 personen waaronder 2 laptops, die laptops hebben dus draadloos internet, de rest heeft gewoon kabels.

De huidige situatie is nu zo:
Modem -> Vader Pc -> Switch -> (acces point(Linksys WAP11)) -> Pc's

Nu heeft de pc die internet deelt geen DHCP server, dus iedere keer als er opgestart wordt duurt het 1 minuut voordat het aangemeld is op het internet.
Dus leek het me leuk om een router te kopen en die er tussen te hangen, zodat de vader pc niet altijd hoeft aan te staan, en de switch en de acces point dan weg kunnen. Maar papa heeft veel problemen gehoord met routers en wilt dus niet dat het allemaal gedeeld wordt door een router. Ook wilt hij de controle houden over het internet wat betreft het downloaden van vooral van mij.

Dus wilde ik het zo maken:
Modem -> Vader Pc -> Router(LinksysWRT54GC) -> Pc's
Die router die zou daar dan komen te staan vanwege de DHCP die dat ding heeft. En de snellere Wireless standaard( 11Mbps tov 54Mbps).

Het is tot dusver mij niet gelukt dit te doen. krijg wel verbinding te zien, krijg ook op iedere pc verbinding met het internet, ik kan de internet verbinding zien. Is het uberhaupt dan wel mogelijk en zoja hoe? anders heb papa of ik pech en heb €60 de prullemand in gegooid

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:02:
Het is tot dusver mij niet gelukt dit te doen. krijg wel verbinding te zien, krijg ook op iedere pc verbinding met het internet, ik kan de internet verbinding zien. Is het uberhaupt dan wel mogelijk en zoja hoe? anders heb papa of ik pech en heb €60 de prullemand in gegooid
Het is niet gelukt, maar je hebt wel verbinding met het internet. Wat is je probleem nou?

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik snap enkele zaken niet in je verhaal. De pc van je vader heeft dus geen dhcp, wat zeer goed kan, dus hebben je clients een statisch ip adres. Waarom zouden die computers dan 1 minuut wachten?

Verder: wat lukt er nu niet aan de nieuwe opstelling? Je zegt dat er op iedere pc internet verbinding is.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry legde het verkeerd uit, de verbinding ziet hij wel, maar kan geen verbinding maken met het internet.
En over dat 1 minuut wachten, tsja elke computer die hier in het netwerk komt, moet 1 minuut wachten voordat het netwerk werk. Als daar een oplossing voor is.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Aangezien er geen DHCP server is, zal je router ook wachten op een IP. Je router een ip adres geven dus. De router voor je vaders PC zetten is echt geen optie?

• Brecht Laitem
post eens de IP adressen en subnetten van de verschillende toestellen.
Dus subnet en ip van vader
instellingen van de router
en subnet, ip, dns, ... van de clients.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou die PC van je pa gewoon lekker ook op de router hangen. Een beetje Wlan router heeft ook wel een gewone lan-poort hoor. Niks aan de hand, iedereen blij, en die dingen stel je zo in, geen enkel problem :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-04 11:57
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:14:
Sorry legde het verkeerd uit, de verbinding ziet hij wel, maar kan geen verbinding maken met het internet.
Dat kan kloppen de opstelling die ja aan het maken bent is eigenlijk:
router (namelijk je vaders pc)
router (LinksysWRT54GC)
clients.
Dit is technisch gezien prima mogelijk maar heeft wat voeten in de aarde.

Ik denk dat ik het zo doen dat ik de kabel welke bij jouw vaders computer naar de switch ging in een van LAN poorten van je LinksysWRT54GC plaatst. Hierdoor bypase je als het ware de router in dat beestje. Vervolgens zou ik een DCHP software applicatie bij jouw vaders pc installeren en deze installen. (Heeft windows XP zoiets niet standaard aan boord? )

Dit is de meest simpele opstellen waarmee je dus wel "nut" van de LinksysWRT54GC blijft behouden. (wifi op 54mbit) Dieper wil ik er eigenlijk niet direct op in gaan gezien wat je verteld in de TS niet direct getuigt van erg veel vrijheden in dingen doen met het netwerk.
En over dat 1 minuut wachten, tsja elke computer die hier in het netwerk komt, moet 1 minuut wachten voordat het netwerk werk. Als daar een oplossing voor is.
Eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt, kan misschien wijzen op een foute instelling in je DNS adressen, maar pin me daar niet op vast.

PS. Ik denk dat iedereen die begon met netwerken en pc's weleens tegen een situatie aan is gelopen waarin de eigenaar het niet helemaal aan jouw te vertrouwde. Leer ermee werken en ga vooral niks achter de rug doen maar oefen met 2 oude pc's en een hubje. Veel dingen kun je dan al leren zonder een operationeel netwerk plat te hoeven gooien. :)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Dank je NSA voor de info, hier heb ik wat aan, weet je dan toevallig ook een DHCP proggie, ik heb er al naar gezocht, maar niet veel gevonden.

En over die apdressen die zijn:
papa pc:
192.168.1.1
subnet 255.255.255.0

Router:
192.168.1.100
Subnet 255.255.255.0

De rest wordt allemaal uitgedeeld vanaf de 101(dus 192.168.1.101 102 etc...)

• Brecht Laitem
Het WAN IP van de router wordt zoals reeds aangegeven waarschijnlijk verkregen door dhcp. zet deze eens statisch op 192.168.1.2. De standaard gateway van de router moet dan het ip adres van je pa zijn pc zijn.

Kijk dan of je vanaf de clients kan pingen naar de WAN poort van de router. (dit zou moeten lukken)
Lukt dit, kijk dan of je kan pingen naar de pc van je pa. Lukt dit, dan is er geen probleem qua routering tot aan de pc van je pa. Ik ga er van uit dat de deling van het internet op de pc van je pa goed is, omdat dit vroeger reeds werkte.
Probeer nu eens www.google.com te pingen. Lukt dit, dan lukt alles en kan je surfen. Lukt dit niet, probeer dan eens 66.249.93.104 te pingen. Dit is het IP adres van google. Lukt dit dan wel, dan is er iets mis met de DNS.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Brecht Laitem schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:46:
Het WAN IP van de router wordt zoals reeds aangegeven waarschijnlijk verkregen door dhcp. zet deze eens statisch op 192.168.1.2. De standaard gateway van de router moet dan het ip adres van je pa zijn pc zijn.

Kijk dan of je vanaf de clients kan pingen naar de WAN poort van de router. (dit zou moeten lukken)
Lukt dit, kijk dan of je kan pingen naar de pc van je pa. Lukt dit, dan is er geen probleem qua routering tot aan de pc van je pa. Ik ga er van uit dat de deling van het internet op de pc van je pa goed is, omdat dit vroeger reeds werkte.
Probeer nu eens www.google.com te pingen. Lukt dit, dan lukt alles en kan je surfen. Lukt dit niet, probeer dan eens 66.249.93.104 te pingen. Dit is het IP adres van google. Lukt dit dan wel, dan is er iets mis met de DNS.

succes
Het IP en de Gateway zijn al statisch, waar het ip staat op 192.168.1.100 of .2 maakt nie uit alel2 gedaan en de gateway en de DNS staan op 192.168.1.1. en hoe moet ik pingen naar de WAN port???

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 23:54 ]

• Brecht Laitem
Ik denk dat je het een beetje door elkaar haalt.
Je router heeft 2 poorten. De WAN en de LAN poort. De WAN poort is in een normaal geval de poort waarop je je internet aansluiting op moet aansluiten. Als je kijkt naar de poorten op je router dan zie je daar wel ergens een poortje apart staan met WAN of iets dergelijks op. Daarin met de kabel komen van de pc van je pa. De andere poort is de LAN poort. Deze is de kant waarop het LAN wordt aangesloten. Dit is dus de poort waarop je andere computers worden aangesloten.
Je WAN en LAN poort moeten natuurlijk een IP adres hebben. De WAN kant geef je bijvoorbeeld 192.168.1.2, en de LAN poort 192.168.1.100.
De clients zullen dan IP's krijgen in de trend van 192.168.1.101, 102, .... Dit is reeds gebeurd zoals ik kan lezen.
De WAN poort wordt in normale omstandigheden via DHCP verkregen. Dit is bij jou dus niet het geval. Daarom zet je dit statisch op 192.168.1.2, subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1, en DNS zal vermoed ik de DNS van je provider zijn.
Pagina: 1