Sub opgeblazen, nieuwe driver vinden.

Pagina: 1
Acties:

• DarksandII
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06-2021

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Sub gemaakt, het gaat om een transmission-line opbouw met een poortlengte van 210cm, en een poort oppervlak van minimaal de membraan grote van mijn unit. helaas ben ik nu dus al mijn berekeningen kwijt geraakt voor deze sub.

Ik heb destijds gebruik gemaakt van een 4 Ohm Mivoc LAW 2564 XM Max diameter 26cm.
Deze Unit werd gevoed door een Kenwood L-07M 200 (echte) Watts mono block versterker.

Deze versterker (waarvan de meeste zeggen dat het een van de beste Kenwood versterkers ooit is) heeft dus het totale membraan van het chasis geblazen. Helaas wordt deze unit niet meer gemaakt, en zou ik deze dus willen vervangen door een andere (betere) Unit.
Ik heb nog wat gegevens van de unit gevonden.

26 cm - Subwoofer mit 150/300 Watt Sinus/Impuls und 4 Ohm, wodurch er sich hervorragend für Subwooferverstärker eignet, die bei 4 Ohm höhere Leistung als bei 8 Ohm abgeben können. Er hat einen massiven Alu-Korb, hochdämpfende Gummisicke, eine sehr steife Karbon-Membran und einen linearen Hub von +/-7,5 mm. Außerdem eine mehrfache Belüftung und eine hohe Maße, was ihn zum Tieftonspezialisten macht. Er ist besonders für 30 Liter Bassreflexgehäuse geeignet.
- Resonanzfrequenz f0=22 Hz
- Äquivalenzvolumen 66 L
- Gesamtgüte Qts=0,23
- Kennschalldruck 83 dB
- Gleichstromwiderstand Rdc=2,6 Ohm

nog wat meer gegevens van de mivoc 2564 XM

Re=2,6 Ohm
Le=3,8 mH
Fs=22 Hz
Qms=6,0
Qes=0,24
Qts=0,23
Sd=356 qcm
Vas=66 l
Cms=0,39 mm/N
Mms=131 g
Rms=3,0 kg/s
B*l=14,0 N/A

(Quelle: Hobby Hifi 5/00)

Mivoc LAW 2564 12" 4Ohm/ Rdc2.6 Ohm/ Fs 22Hz/ Qts 0.23/ Qms6.0/ Vas 65.9L/ 200watt RMS(500 max)/ Mms 131gr/ SPL 89 dB/ DM249

simpel tekeningetje
het is dus een buis 40 cm rond en 80cm hoog
de plaaten in de buis zitten exact op 1/3 van het oppervlak van de buis.
de plaat onderin zit 11 cm boven de onderste afdichting
tevens zijn de twee gaps ook 11cm
de opening naar buiten is ongeveer even groot als de kanalen.
Afbeeldingslocatie: http://i82.photobucket.com/albums/j250/Darksand/tube2.jpg

Iemand een idee?

[ Voor 33% gewijzigd door DarksandII op 03-04-2006 00:23 ]

Lian-LiQuad, Liquid cooled Asus Maximus Formula, Intel Q6600@3Ghz, 2 x Asus EAH3870 X-fire, 2 x 2GB OCZ Reaper-X 800

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

TL en dan een andere driver erin dan waarvoor de behuizing is gemaakt ? No way dude, echt niet doen. Bij BR kan je misschien drivers krijgen die op genoeg op elkaar lijken, gesloten komt niet zo dicht mar TL wel zeker, dat kan haast niet goed gaan lijkt me.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
JT schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:19:
TL en dan een andere driver erin dan waarvoor de behuizing is gemaakt ? No way dude, echt niet doen. Bij BR kan je misschien drivers krijgen die op genoeg op elkaar lijken, gesloten komt niet zo dicht mar TL wel zeker, dat kan haast niet goed gaan lijkt me.
Is het niet dat ik gewoon een unit moet vinden met ongeveer dezelfde waarden? Ik heb immers deze sub ook gemaakt aan de hand van deze waarden, echter heb ik alle waarden niet meer, en dat zie ik als probleem.

Lian-LiQuad, Liquid cooled Asus Maximus Formula, Intel Q6600@3Ghz, 2 x Asus EAH3870 X-fire, 2 x 2GB OCZ Reaper-X 800

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan wel, maar dan moeten we meer info van de TL hebben. Als je deze wat exacter kunt beschrijven: lengte, oppervlak begin, oppervlak opening, plek driver kunnen we misschien wel wat nieuws voor je vinden. Maar eenvoudig gaat dat niet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 02-04-2006 23:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
deepspace schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:24:
Kan wel, maar dan moeten we meer info van de TL hebben. Als je deze wat exacter kunt beschrijven: lengte, oppervlak begin, oppervlak opening, plek driver kunnen we misschien wel wat nieuws voor je vinden. Maar eenvoudig gaat dat niet worden.
Het is een 80cm hoge tube, die 40 cm rond is, deze is aan beide kanten afgesloten met 2 ronde schijven eikenhout van 4,5 cm dikte. De tube staat rechtop en is downfiring (unit is excentrisch 1cm uit de kant) gemonteerd in de onderste eiken schijf. 11 cm boven deze schijf is een rondeschijf (2cm mdf) in de tube gekit met een uitsparing (wiel met vlakke kant?) deze uitsparing is excact 1/3 van het toatale oppervlak van de binnendiameter van de tube. loodrecht op deze uitsparing gaat er dan een plaat mdf omhoog en stopt 11cm onder de bovenste eiken afdichting. vervolgens gaat van de bovenste afdichting weer een plaat naar beneden die op zijn beurt weer 11 cm boven de ingekitte plaat stopt. Hierdoor onstaat er een 210cm lange hoorn welke bij een grote opening aan de zijkant boven in de tube eindigt.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. haaks op alle plaaten zit 1 mdf plaat in de tube voor versteviging (2cm mdf)

tekening toegevoegd.

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=28
Deze heb ik gevonden, veel komt overeen sommige dingen echter niet.

Ik heb deze sub gebouwd aan de hand van een excel sheet, ik zocht een speaker uit die geschikt was voor TL en vulde een paar waarden in in het excel sheet, die op zijn beurt de lengte van de tl uitrekende, ik ben echter vergeten welke van belang waren :(

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het ws niet gaat lukken, althans, je zult met een andere driver verre van optimale resultaten halen. Aan een TL gaan zoveel berekeningen vooraf die zo driverafhankelijk zijn en een vrij kleine willekeurige verandering in de behuizing bij dezelfde driver kan bij een TL al heel anders gaan klinken. Waarom haal je niet gewoon een andere driver en bouw je een andere behuizing ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is inderdaad lastiger, maak kan nog best wel eens meevallen, zeker als je ziet hoe men een TL soms ontwerpt. Enkel afgaande op de fs en wat vuistregels ;)

Ik zal vanavond eens wat simulaties doen.

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:21:
Het is inderdaad lastiger, maak kan nog best wel eens meevallen, zeker als je ziet hoe men een TL soms ontwerpt. Enkel afgaande op de fs en wat vuistregels ;)

Ik zal vanavond eens wat simulaties doen.
Inderdaad heb ik gewoon gebruik gemaakt van wat vuistregels, en misschien een paar optimalisaties en tips die hier buiten vallen. Enkel het resulterend geluid was mijn uitkomst, ik heb geen metingen ofzo gedaan. Het geluid was echter super.
Ik weet dat kleine aanpassingen grote gevolgen kan hebben, echter denk ik dat ik ook een hoop geluk erbij heb gehad :).
Of deze sub optimaal is? Ik denk het niet, maar wel boven verwachting goed.

Ok, ik heb dit nog gevonden, het gaat voor een gedeelte boven mijn pet, echter wordt hier niet uitgegaan van de kast om een driver erbij te vinden?

http://www.quarter-wave.com/Theory/Alignment_Tables.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door DarksandII op 03-04-2006 16:16 ]

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
JT schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:18:
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het ws niet gaat lukken, althans, je zult met een andere driver verre van optimale resultaten halen. Aan een TL gaan zoveel berekeningen vooraf die zo driverafhankelijk zijn en een vrij kleine willekeurige verandering in de behuizing bij dezelfde driver kan bij een TL al heel anders gaan klinken. Waarom haal je niet gewoon een andere driver en bouw je een andere behuizing ?
Heb ik aan lopen denken, echter doet deze het zo goed, en heb ik er zoveel moeite in gestopt dat ik deze graag weer werkend heb.

Oh en ik heb nog wat meer info van de oude driver in mijn topicstart gepost

Tevens, en misschien wel het belangrijkste wat ik zou willen weten, is of iemand weet welke Unit waarden het meest van belang zijn, ik weet dat de Qes en Qts heel belangrijk zijn net zoals de fs, echter welke zijn nog meer belangrijk?

[ Voor 21% gewijzigd door DarksandII op 03-04-2006 16:29 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon ff een simulatie doen met wat woofers, dan zie je vanzelf wat goed werkt :)

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:56:
Gewoon ff een simulatie doen met wat woofers, dan zie je vanzelf wat goed werkt :)
Hoe en waarmee doe je deze simulaties?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik gebruik de mathcad sheets van martin king (de oude gratis sheets dan he :P )

Wise enough to play the fool

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
teacher schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:00:
ik gebruik de mathcad sheets van martin king (de oude gratis sheets dan he :P )
Lol, das dezelfde als van mijn PDFje :), goed, dan zitten we op 1 lijn :)

Pagina: 1