iBook vastlopers - Defecte HD?

Pagina: 1
Acties:

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 10:58
Na lang dubben heb ik eindelijk 'n (tweedehands) iBook G4 gekocht. Het gaat om een 12" model, 800Mhz, 30Gb HD, Airport Extreme.

De vorige eigenaar kwam erg betrouwbaar over, en tijdens het testen deed het apparaat het uitstekend. Er draait Panther 10.3.9 op.

Eenmaal thuis loopt het apparaat na 'n tijdje vast. Geen kernel panic o.i.d., maar gewoon vast. Het scherm bevriest en er is geen reactie meer van het systeem. Ook de muis (ook de externe Logitech) reageren niet meer. Het probleem doet zich altijd voor, onafhankelijk van de batterij of accuspanning. Ook tijdens het installeren van Panther, en later Tiger bleef dit probleem zich voordoen. Het gebeurd op willekeurige momenten, of je typt wat, je verplaatst het iBook, je beweegt de muis, de screensave springt aan... allemaal redenen waardoor het ding vastliep.

Na wat zoeken blijkt dat er een bekend probleem is met iBook G4's dat 'video freeze' heet. Ik nam aan dat dit het probleem was, en dat het logic board dus stuk was.

Na wat proberen startte het systeem helemaal niet meer op en maakte de harddisk een erg eng en raar geluid... de schijf was stuk. (Ik heb wel 'ns vaker kapotte HD's gehoord, dus ik weet hoe het klinkt).

Na het booten van de installatie CD kan de Disk Utility geen lokaal station meer vinden. Ook opstarten met "Alt", om een alternatieve boot locatie te kiezen, geeft geen harddisk meer weer.

Het vreemde is nu, dat de installatie programma's van Tiger niet meer vastlopen. Normaliter zou het systeem binnen 15m wel gecrashed zijn, maar nu heeft de installatie (Profiler) zo'n 4 uur aangestaan, heb ik het ding op accu en netstroom laten werken, en heb ik er wat mee zitten spelen (ff verplaatsen, even op schoot, etc.) Wonderbovenwonder, loopt ie nu dus niet meer vast!

Mijn vraag is dus, is het originele probleem van de vastlopers te wijten aan de defecte harddisk? Zou het vervangen van de harddisk het probleem oplossen of zou het probleem toch ergens anders kunnen zitten?

Ik heb zelf ruime ervaring met PC laptop's, en het klinkt voor mij zeer aannemelijk. Maar ik wil het toch graag even checken met wat echte Apple-kenners. Alvast bedankt voor je reactie dus!

PS. Ik ben van plan om 'n nieuwe HD te gaan kopen, maar de vraag is even waar. Zou het mogelijk zijn om 'n PC laptop HD in de iBook te bouwen? Of hebben deze een speciale bevestigingsmethode??

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 22:07
Waarschijnlijk een vervelend toeval dat de harddisk precies bij jou stukgaat. Kon de verkoper ook niet weten, vooral als er bij het testen niets aan de hand was.

Het lijkt mij inderdaad de harddisk. Ik kan het zelfde hier recreëren door mijn externe firewire bootdisk uit te zetten terwijl mijn mac aanstaat.

Over het in en uitbouwen van harddisks kan je hier veel vinden.
Complete handleidingen zelfs, een behoorlijke klus zo te zien.
elke laptop harddisk zou moeten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door justinb81 op 02-04-2006 22:48 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Duidelijk dus je HD kapot, gewoon eentje kopen voor een PC laptop dus 9mm en dan een 5400 RPM model (die Hitachi van 80GB en 7200RPM is ook een aanrader).
Harde schijf inbouwen is piece of cake (heb het zelf misschien 100x + gedaan maar goed) alleen moet je wel het lef hebben om je iBook te strippen je moet namelijk met bijv. je bankpas het kliksysteem tussen de behuizing en je computer ontklikken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb de door Ballebek genoemde hardeschijf ingebouwd in mijn eigen laptop, die precies het zelfde is als die van jou.

Daar ben je even mee bezig, maar het werkt als behoren en die 50 gig extra is wel erg fijn. Dus nog een klein beetje geluk bij een ongeluk.

• Ariejan
justinb81 schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:45:
Waarschijnlijk een vervelend toeval dat de harddisk precies bij jou stukgaat. Kon de verkoper ook niet weten, vooral als er bij het testen niets aan de hand was.

Het lijkt mij inderdaad de harddisk. Ik kan het zelfde hier recreëren door mijn externe firewire bootdisk uit te zetten terwijl mijn mac aanstaat.

Over het in en uitbouwen van harddisks kan je hier veel vinden.
Complete handleidingen zelfs, een behoorlijke klus zo te zien.
elke laptop harddisk zou moeten werken.
Klopt, verkoper wist van niets, en wil helpt ook het probleem op te lossen. Er ligt daar geen schuld. Ik heb de site van iFixIt al 'ns gezien en heb het hele apparaat al uitmekaar gehaald. Enige vraag is of ik er 'n "gewone" 2.5" in kan krijgen, of dat ik per-se een Apple HD moet hebben. (De bevestiging heb ik nl. nog niet in detail bekeken.)

• Ariejan
Ballebek schreef op maandag 03 april 2006 @ 00:25:
[...]

Duidelijk dus je HD kapot, gewoon eentje kopen voor een PC laptop dus 9mm en dan een 5400 RPM model (die Hitachi van 80GB en 7200RPM is ook een aanrader).
Harde schijf inbouwen is piece of cake (heb het zelf misschien 100x + gedaan maar goed) alleen moet je wel het lef hebben om je iBook te strippen je moet namelijk met bijv. je bankpas het kliksysteem tussen de behuizing en je computer ontklikken.
Yep.. heb ervaring met laptops uitmekaar (en weer inmekaar) klussen. Computerland heeft voor 69 Euro 'n 40Gig 2.5" in de aanbieding.

• Ariejan
Q schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:10:
Ik heb de door Ballebek genoemde hardeschijf ingebouwd in mijn eigen laptop, die precies het zelfde is als die van jou.

Daar ben je even mee bezig, maar het werkt als behoren en die 50 gig extra is wel erg fijn. Dus nog een klein beetje geluk bij een ongeluk.
Allemaal bedankt voor jullie input!! Ik ben blij dat ik niet het hele iBook (en het geld dat ik ervoor gegeven heb) hoef weg te gooien.

Ik ga straks even 'n nieuwe HD kopen en dan lekker aan het schroeven. Nogmaals bedankt voor de info!

• Ariejan
Goed, 30Gb HD eruit, 60 Gb HD erin, en de vastlopers blijven :(

Iemand nog ideeen? (B.v. of ik voor 'n paar tientjes ergens 'n 12" G4 Logic Board kan kopen?)

Anders gaan de onderdelen (of het hele apparaat, whatever 't meeste opbrengt) op Marktplaats.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

Kun je niet even in je log bestanden kijken om te zien of daar iets nuttigs uit voort komt?

Verwijderd

als ik zo lees denk ik dat je geheugen defect is

als je meerdere modules hebt even test wel waar schijnlijk kapot is had ik ook met mijn notebook

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Ariejan schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:42:

Iemand nog ideeen? (B.v. of ik voor 'n paar tientjes ergens 'n 12" G4 Logic Board kan kopen?)

Anders gaan de onderdelen (of het hele apparaat, whatever 't meeste opbrengt) op Marktplaats.
De Hardware Test die op disc 1 van de Mac OS X installer discs staat eens geprobeerd? De uitgebreide test.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Uberprutser
Ariejan schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:42:

check mail...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Ariejan
Eiríkr schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:06:
[...]

De Hardware Test die op disc 1 van de Mac OS X installer discs staat eens geprobeerd? De uitgebreide test.
Waar vindt ik die precies??

• Ariejan
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:04:
als ik zo lees denk ik dat je geheugen defect is

als je meerdere modules hebt even test wel waar schijnlijk kapot is had ik ook met mijn notebook
Kheb 'n proggel memtext voor mac os x geinstalleerd gehad en gedraait in single user mode, dat leverde geen problemen op (geen vastlopers, en geen gevonden fouten). Ik heb toen de uitgebreide test 3x laten uitvoeren, dus ik ben vrij zeker dat het geheugen niet defect is. Ook zonder de extra module heb ik vastlopers, dus als het al het geheugen zou zijn, is het het geheugen op het Logic Board.

• Ariejan
_/-\o_ Hulde aan Ballebek! _/-\o_

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn ibook had ook dergelijke problemen. Onder garantie is het logichboard vervangen, maar een aantal maanden nadat de garantie was verlopen begonnen de problemen weer.
Op een gegeven moment kwam ik er achter dat ie direct vastliep als je ongeveer in het midden onderop de behuizing drukte. Momenteel heb ik die platen om het logicboard enzo er niet meer inzitten en ik had de bevestigingsschroeven van het logicboard losgeschroeft en licht weer aangedraaid. Heb toch geen garantie meer dus dat boeit verder niet. Hij werkt alweer enige tijd stabiel.
petitie mbt dit probleem: http://www.petitiononline.com/ibookg4/petition.html

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 05-04-2006 02:40 ]

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
bite schreef op woensdag 05 april 2006 @ 02:38:
Mijn ibook had ook dergelijke problemen. Onder garantie is het logichboard vervangen, maar een aantal maanden nadat de garantie was verlopen begonnen de problemen weer.
Op een gegeven moment kwam ik er achter dat ie direct vastliep als je ongeveer in het midden onderop de behuizing drukte. Momenteel heb ik die platen om het logicboard enzo er niet meer inzitten en ik had de bevestigingsschroeven van het logicboard losgeschroeft en licht weer aangedraaid. Heb toch geen garantie meer dus dat boeit verder niet. Hij werkt alweer enige tijd stabiel.
http://www.apple.com/nl/support/ibook/faq/ ?

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Ariejan
bite schreef op woensdag 05 april 2006 @ 02:38:
Petitie heb ik al getekend :) - Mocht hij weer defect gaan, en er is geen garantie meer, dan kan ik dit ook nog overwegen ja.

• Uberprutser
For which computers is the Expanded iBook Logic Board Repair Extension Program available?
The program is available for certain iBook G3 models (see below for a complete list) with serial numbers in the following range:
Ging om een G4 ;)

Verwijderd

Hallo,

Het lijkt wel of ik het verhaal lees van mijn Ibook G4 en die van mijn vriend, het zijn precies dezelfde als die genoemd in het verhaal.
Bij onze Ibook's komt er wel af en toe beeld, maar dan valt ie ineens weer weg.
Het is echt om te huilen, tenslotte zijn de Ibooks van ons van januari 2004 maar we hadden geen garantie genomen voor 3 jaar. Je mag toch verwachten dat de Ibook's langer meegaan dan 2 jaar, toch blijven we het heel fijne laptop's vinden als ze werken.
We proberen echt van alles om het weer in orde te krijgen en zullen dit topic dan ook blijven volgen.

Groeten,

Jolike

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:27:
Hallo,

Het lijkt wel of ik het verhaal lees van mijn Ibook G4 en die van mijn vriend, het zijn precies dezelfde als die genoemd in het verhaal.
Bij onze Ibook's komt er wel af en toe beeld, maar dan valt ie ineens weer weg.
Het is echt om te huilen, tenslotte zijn de Ibooks van ons van januari 2004 maar we hadden geen garantie genomen voor 3 jaar. Je mag toch verwachten dat de Ibook's langer meegaan dan 2 jaar, toch blijven we het heel fijne laptop's vinden als ze werken.
We proberen echt van alles om het weer in orde te krijgen en zullen dit topic dan ook blijven volgen.

Groeten,

Jolike
Herkenbaar, wat bij mij helpt is onder de alt-option knop ligt drukken tot je een klik hoort, dan doet je (mijn ibook) het weer een tijd lang.

Verwijderd

Bij mij helpt het juist als je de ibook dicht doet (terwijl die uit is), omdraait en onder links drukt.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:59:
[...]

Herkenbaar, wat bij mij helpt is onder de alt-option knop ligt drukken tot je een klik hoort, dan doet je (mijn ibook) het weer een tijd lang.
Hier nog meer verhalen..
Enkelen hebben er een lijmklem op gezet, zoals:
Afbeeldingslocatie: http://www.ottergoose.net/imgs/ibook-clamp-thumb.jpg
hi-res versie

Verwijderd

bite schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:30:
[...]

Hier nog meer verhalen..
Enkelen hebben er een lijmklem op gezet, zoals:
[afbeelding]
hi-res versie
hahaha, ik druk wel onder mijn alt-option toets als mijn ibook vastloopt maar de lijmklem is wel een idee voor mensen die een vaste werkplek hebben

• Ariejan
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:54:
[...]

hahaha, ik druk wel onder mijn alt-option toets als mijn ibook vastloopt maar de lijmklem is wel een idee voor mensen die een vaste werkplek hebben
Pas daar maar mee op, met lijmklemmen. Je HD zit op dit plek, dus als je de klem verkeer of te strak plaatst is je HD zo stuk denk ik.

Verwijderd

Ariejan schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:40:
[...]

Pas daar maar mee op, met lijmklemmen. Je HD zit op dit plek, dus als je de klem verkeer of te strak plaatst is je HD zo stuk denk ik.
dat vrees ik ook de mijne werkt gelukkig zonder lijmklem en maar heeft wel een bijsluiter

• Ariejan
O+ Mijn iBook leeft weer! Heb er vandaag 'n nieuw logicboard in gekregen (nogmaals _/-\o_ aan Ballebek) en hij doet het weer als een zonnetje!

Nee, hij trekt Tiger maar net met z'n 256Mb, maar dat is zo opgelost, lijkt me.

Just to let you know.

• Ariejan
En hij is *WEER* stuk!

Weer regelmatige vastlopers, zij het van andere aard. Het lijkt erop dat de harddisk het op willekeurige momenten begeeft. Ben met de harddisk naar paradigit geweest, en deze is aan de uitgebreide hard en software test van WD onderworpen, zonder resultaat. De harddisk is Ok.

Dus, waarschijnlijk dat het vervangede Logic Board een defecte ATA controller heeft :(

Verwijderd

Misschien bij het opstarten op de alt toets drukken en dan via een firewire externe harddisk opstarten?
Ariejan schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 14:30:
En hij is *WEER* stuk!

Weer regelmatige vastlopers, zij het van andere aard. Het lijkt erop dat de harddisk het op willekeurige momenten begeeft. Ben met de harddisk naar paradigit geweest, en deze is aan de uitgebreide hard en software test van WD onderworpen, zonder resultaat. De harddisk is Ok.

Dus, waarschijnlijk dat het vervangede Logic Board een defecte ATA controller heeft :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 22:37:
Misschien bij het opstarten op de alt toets drukken en dan via een firewire externe harddisk opstarten?

[...]
Misschien helpt een PMU reset, zie onderstaande link.

http://maisonbisson.com/blog/post/10443/

• Ariejan
1) Ik heb geen firewire externe HD, dus die optie valt buiten mijn mogelijkheden
2) PMU reset heb ik al geprobeerd, maar dat heeft geen effect.

Omdat er 'n nieuw logicboard in zit, wordt daar door Apple 3 maanden garantie op gegeven, dus hij is weer terug naar Apple.

• Ariejan
Dus,

De spliksplinternieuwe HD (die volgens western digital OK is), is niet OK, weer 'n defecte harddisk. Ik heb m'n buik vol van dit apparaat.

Als ie terug is, wordt ie ritueel gesloopt. Oh, en waarschijnlijk ga'k 'n nieuwe 12" G4 iBook kopen. (MET garantie)

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Na het lezen van dit (en vele andere iBook vervang-topics) topic. Brak maandagavond het zweet me uit toen mijn iBook het geluid ging maken van zo'n wakker die zoveel lawaai maakt dat je er niet van kunt slapen.. Paar vastlopers en het was gebeurd. Dag hdd!! (en dus dag data...)

Bij de lokale computerboer een 40gb hdd gekocht (da's 2x zo groot als origineel) en de ifixit handleiding uitgeprint.

Krant op de tafel (om de tafel niet te beschadigen) en als in een OK de schroevendraaiertjes en imbussleutels op volgorde gelegd. Elk schroefje geprobeerd logisch weg te leggen en na ruim een uur (twee??) kon ik bij de HDD. Oude er uit en nieuwe erin en alles weer in elkaar zetten.

En op dat moment baal je er van dat je net niet even wat netter om bent gegaan met je schroefjes.....
:)

Maar, na sommige dingen weer los en weer opnieuw vast geschroefd te hebben zat eindelijk alles weer in elkaar. Alleen die drie schroefjes die nog op de tafel lagen.. Geen flauw idee waar die vandaan kwamen...

iBook weer aan de stroom en opstarten. Tiger er in en installeren maar. Toen werd het nog even spannend (want: geen doelvolume), maar dit was via het schijfhulpprogramma op te lossen. Uurtje of wat later en mijn g3-600 12" iBook snort weer als vanouds...

Moraal van dit verhaal: het is te doen (mij is het ook gelukt). Maar hou je aan de manual en let goed op je schroefjes!!!!!

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Pagina: 1