PDF's genereren vanuit een database.

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik zoek een mogelijkheid om fact-sheets centraal te kunnen beheren. Een fact-sheet bestaat altijd uit een aantal vaste kolommen met tekst en plaatjes in een vaste template. Nu wil ik deze template eenmaal maken en de tekst met opmaak en plaatjes uit een database plukken. Ik heb al een hoop programma's bekeken (Filemaker, OpenOffice e.d.) maar niets voldoet echt aan mijn wensen.

Ideale situatie zou zijn:
Tekst opmaken in standaard tekstverwerker, Word, OpenOffice of iets op de Mac. Deze tekst vervolgens met opmaak opslaan in een database. Dit hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, denk aan RTF.
Vervolgens een aantal plaatjes met vaste afmetingen behorende bij die pagina ook in de database.
Daarna de database gebruiken om PDF-sheets van te maken en dezelfde data gebruiken voor de website.
(Nog idealer: alles via Open Source applicaties.)

Een poging om dit op te zetten met een MySQL database, link naar OpenOffice en een CMS website (Typo3) loopt vast op het niet kunnen opslaan van de opmaak van de tekst. Kan iemand zo zeggen of dit met bijvoorbeeld een suit van Adobe of MS te doen is?

de betaler vervuilt

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Q: Wat gaat er niet goed met het opslaan van de opmaak van de tekst???

Als jij gewoon rtf opslaat in je dbase zoek je alleen een methode om rtf om te zetten naar pdf. Ik zie het probleem niet echt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

AFAIK kan je in Word alleen zonder opmaak mergen. (Maar ik kan ergens een functie vergeten zijn).

Je wilt simpele opmaak zoals bold/italic in de database hebben staan? Dat lijkt me iets dat toch prima met een beetje CMS moet kunnen. Met een wysiwyg editor erbij en je bent al een heel eind. Export naar PDF is dan niet standaard maar moet afaik ook niet al te lastig zijn. (Vraag het me alleen niet voor je te bouwen als een plugin als pdf_export niet voldoet :+ )

offtopic:
Bij voorkeur opensource, of bij voorkeur gratis? Subtiel maar significant verschil :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Gomez12 schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:14:
Q: Wat gaat er niet goed met het opslaan van de opmaak van de tekst??? Als jij gewoon rtf opslaat in je dbase zoek je alleen een methode om rtf om te zetten naar pdf. Ik zie het probleem niet echt.
Ik wil geen rtf als bestand in een database gooien, ik wil tekst met opmaak in een database hebben zodat deze tekst met opmaak zowel in het CMS systeem van de website bruikbaar is als in database-driven fact-sheets.
F_J_K schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:22:
AFAIK kan je in Word alleen zonder opmaak mergen. (Maar ik kan ergens een functie vergeten zijn).

Je wilt simpele opmaak zoals bold/italic in de database hebben staan? Dat lijkt me iets dat toch prima met een beetje CMS moet kunnen. Met een wysiwyg editor erbij en je bent al een heel eind.
Ik wil nou juist gebruik kunnen maken van alle bestaande programma's en tools. Ik noem een OpenOffice voor tekstverwerken en Illustrator voor opmaak. Opmaken in OpenOffice is een ramp en tekstverwerken in Illustrator ook.

Zie het zo: ik heb een paar honderd A3 pagina's met producten / elementen, deze hebben een omschrijving met opmaak en een aantal afbeeldingen. De teksten moeten gemakkelijk aan te passen zijn in bestaande applicaties. Dit staat allemaal in een database. Vervolgens wil ik
- 1: een template maken waarin die info uit die database gehaald wordt en in de template gezet. Printen naar pdf en klaar. Template bij voorkeur een pakket als Illustrator o.i.d.
- 2: dezelfde info uit de database halen en op de website zetten.

Nummertje 2 is makkelijk, dat doet ieder CMS voor je. Maar de combinatie met nummer 1 is een stuk moeilijker te vinden. Ik wil gewoon niet zowel alles voor A3 documentatie als voor het web opnieuw typen.
offtopic:
Bij voorkeur opensource, of bij voorkeur gratis? Subtiel maar significant verschil :P
Open Source, maar als je roept dat MS of Adobe hier een kant-en-klare oplossing voor heeft ben ik best bereid dat aan te schaffen. :P

[ Voor 63% gewijzigd door GA!S op 03-04-2006 12:21 ]

de betaler vervuilt