slechte WLAN snelheid maar toch uitstekende signaalsterkte

Pagina: 1
Acties:
  • 1.659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Memorice
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:20
Ik heb al bijna een half jaar een Sweex Modem/Router 11G Annex A/B staan, alles is naar mijn mening goed afgesteld. De LAN verbinding werkt dan ook uitstekend en ook de WLAN verbinding werkte uitstekend, maar sinds enkele weken is de kwaliteit van deze verbinding sterk afgenomen.
Ondanks dat de signaalsterkte continue uitstekend is haal ik maar een lage snelheid. Af en toe haal ik 300 kb/s, maar vaak komt dit niet boven de 50 kb/s. Daarnaast valt de verbinding ook regelmatig (gemiddeld een aantal keer per uur) uit. De snelheid is vaak zo laag dat het binnenhalen van een eenvoudige website (zelfs google) soms tientallen seconden duurt of dat er zelfs een timeout optreed. Ook heb ik dit probleem als ik uitsluitend een verbinding maak naar de router, aan de internet verbinding ligt het dus niet.
Dit probleem is ontstaan nadat mijn laptop (acer aspire 1692WLMi, welke standaard een 802.11b/g wireless LAN kaart bevat, het besturings syteem wat hierop draait is Windows XP Prof. SP2) op reparatie is geweest (het beeldscherm was kapot). Om te onderzoeken waar het aan ligt heb ik de router getest met een andere laptop en deze leek geen enkel probleem te ondervinden. Mijn conclusie was dan ook al snel dat het aan mijn laptop moest liggen. Maar aangezien mijn laptop geen enkel probleem heeft met het draadloze netwerk van de Universiteit Twente, lijkt ook dat het probleem niet te zijn.
Om dit probleem op te lossen heb ik bij de laptop de nieuwste drivers geinstalleerd en op de router de nieuwste firmware versie gezet. Deze is nu als volgt:

BootCode Version: BC_CX82xxx_4.1.0.28b
Firmware Version: CX82xxx_4.1.0.29_MW2
Customer Software Version: SWEEX_4.1.0.29_MW2c

Verder heb ik nog met behulp van NetStumbler 0.4.0 (build 554) gekeken of er in de buurt een ander draadloosnetwerk bij is gekomen, dit lijkt niet het geval te zijn. Ook is er geen andere apparatuur hier in huis gekomen. Dus aan de omgeving kan het ook niet liggen (zou je zeggen).
Wel is er nog iets anders opvallends en dat is wanneer ik de verbinding uitgooi en weer aanzet, dan lijkt het alsof de verbinding enkele seconden goed is. Dit is dus direct na het verbinden. Dit lijkt er op te duiden dat er software draait dat veel informatie wil verzenden naar het internet en dat hierdoor de verbinding traag wordt, ook dit is niet het geval. Daarnaast veroorzaakt ook de firewall niet het probleem.

Ik heb zelf geen idee waar het nog meer aan kan liggen, vandaar dat ik deze vraag hier stel. Ik hoop dat er iemand is die me wellicht verder kan helpen. Indien iemand nog specifieke informatie nodig heeft, laat het dan even weten.

Alvast bedankt,

MEMORICE

Verwijderd

Mmm, ik heb ongeveer hetzelfde probleem, heb een Acer 1694 (dus bijna dezelfde laptop als jij) en mijn laptop logt 1 minuut in op dezelfde router en daarna disconnect hij zichzelf weer. Dus het is de combinatie van deze acer serie met de sweex kwaliteit denk ik. Ik heb nog geen poging gedaan om het probleem op te lossen, deze router staat bij mijn zwager en daar kom ik niet vaak met laptop.... Ik kan je dus niet een oplossing geven.... Heb je al eens geprobeerd je wifi drivers van je laptop te updaten? En uit mijn hoofd weet ik dat de router ook een firewall bezit... heb je die ook nagekeken? Al eens de DMZ functie geprobeerd?

Edit:
Ik heb trouwens ook prof sp2... En mijn zwager zelf heeft met zijn Amilio met home geen last... Misschien vreet dat sweex ding geen proff?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 20:52 ]

• Memorice
Heb je al eens geprobeerd je wifi drivers van je laptop te updaten?

"Om dit probleem op te lossen heb ik bij de laptop de nieuwste drivers geinstalleerd en op de router de nieuwste firmware versie gezet."

En uit mijn hoofd weet ik dat de router ook een firewall bezit... heb je die ook nagekeken? Al eens de DMZ functie geprobeerd?

Yup

Daarnaast was dit probleem er een aantal weken geleden nog niet...

Verwijderd

Het netwerk van de universiteit is een stuk sterker denk ik dan je netwerk thuis..
Als je antenne in de buurt van je monitor zit kunnen ze natuurlijk het beschadigd hebben met het vervangen van je beeldscherm.
Dit is het enige wat er in me opkomt.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-04 10:09
probeer het eens met een andere WLAN adapter. Zoals een USB of PCMCIA kaart.

Ook zeg je je laptop wel getest te hebben binnen een ander WLAN, maar heb je ook een andere laptop op jou WLAN getest? Op de universiteit lopen genoeg mensen met een laptop rond lijkt mij ...

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bij de gemiddelde laptop zit de antenne van de Wifi kaart ingebouwd in het deksel van de laptop.
Dus je hebt best kans dat er een los contactje zit.
Misschien kun je, in overleg met Acer, zelf het scherm open maken en de boel checken?
Anders zou ik hem gewoon weer opsturen als ik jou was.

Verwijderd

BredeP schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:02:
Bij de gemiddelde laptop zit de antenne van de Wifi kaart ingebouwd in het deksel van de laptop.
Dus je hebt best kans dat er een los contactje zit.
Misschien kun je, in overleg met Acer, zelf het scherm open maken en de boel checken?
Anders zou ik hem gewoon weer opsturen als ik jou was.
Dat bedoelde ik ook ;)

• Memorice
Ook zeg je je laptop wel getest te hebben binnen een ander WLAN, maar heb je ook een andere laptop op jou WLAN getest?
"Om te onderzoeken waar het aan ligt heb ik de router getest met een andere laptop en deze leek geen enkel probleem te ondervinden."

En als ik naar de overige reacties kijk, concludeer ik dat de kans groot is dat de antenne van mijn wifikaart beschadigd is. Is er nog een mogelijkheid waarmee ik dit kan testen, dus kan ik nog meer zekerheid krijgen of dit daadwerkelijk het probleem is?
Een mogelijkheid om dit te testen lijkt mij om mijn laptop op een ander draadloos netwerk te gooien (wat geen sterk netwerk is zoals de universiteit). Dit zal ik dan ook zeker doen, maar weet niet of er nog andere test mogelijkheden zijn.
Daarnaast vraag ik mij af waarom de signaalsterkte ondanks een mogelijke beschadiging uitstekend is?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:51:
En uit mijn hoofd weet ik dat de router ook een firewall bezit... heb je die ook nagekeken? Al eens de DMZ functie geprobeerd?

Edit:
Ik heb trouwens ook prof sp2... En mijn zwager zelf heeft met zijn Amilio met home geen last... Misschien vreet dat sweex ding geen proff?
Wat een hoop bullshit allemaal. een DMZ heeft totaal -niets-, maar dan ook -niets- te maken met het geen goede verbinding hebben met de router. Dat SP2 verhaal gaat ook niet op, het OS maakt geen flikker uit als het kaartje gewoon connect en zijn IP krijgt.

TS: Welke snelheid krijg je bij het overkopiëren op LAN? Die zouden rond de 2,5MB/sec (minstens) voor 54G moeten liggen.

• Memorice
De lan snelheid is gewoon goed, rond de 10 mb/s.

• BHQ

BHQ

10 mbit is niet veel wanneer je 54 of zelfs 100 kan halen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BHQ op 04-04-2006 20:40 ]

Verwijderd

54Mbit is maximaal 30Mbit/s zonder encrypting, en met wpa encrypting 22Mbit/s.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

Is er misschien iemand in je omgeving een router gaan gebruiken op dezelfde channel? Ik weet of dat per se tot problemen zou moeten leiden, maar je zou eens kunnen overwegen een andere channel te kiezen.

Hoelang is je laptop op reparatie geweest? Want in twee weken kan nogal veel aan je omgeving veranderd zijn. Binnen een dag is de kans een stuk kleiner...

[ Voor 29% gewijzigd door Kama op 04-04-2006 20:51 ]

drs. Kama

Verwijderd

Kama schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:49:
Is er misschien iemand in je omgeving een router gaan gebruiken op dezelfde channel? Ik weet of dat per se tot problemen zou moeten leiden, maar je zou eens kunnen overwegen een andere channel te kiezen.

Hoelang is je laptop op reparatie geweest? Want in twee weken kan nogal veel aan je omgeving veranderd zijn. Binnen een dag is de kans een stuk kleiner...
Goed lezen.. ik dacht daar ookal aan.
Maarjah.. hij schreef zelf:
Verder heb ik nog met behulp van NetStumbler 0.4.0 (build 554) gekeken of er in de buurt een ander draadloosnetwerk bij is gekomen, dit lijkt niet het geval te zijn. Ook is er geen andere apparatuur hier in huis gekomen. Dus aan de omgeving kan het ook niet liggen (zou je zeggen).

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Test het draadloze netwerk maar met een PCMCIA- of USB-WiFi kaart. Werkt het dan wel, dan ligt het aan je interne WiFi module zoals eerder gezegd. Het beste is om eerst te testen met je eigen laptop, voor het uitsluiten van andere factoren zoals instellingen enzo.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Memorice
@ Yapser

10 mb/s is iets anders dan 10mbit, 10 mb/s komt ongeveer overeen met 100 mbit

@ Kama

zie de reactie van dcomp en daarnaast is de omgeving hier het platteland met weinig computers in de omgeving, laat staan draadloze netwerken.

@ Ben1985

Zal eens rondvragen of er iemand is die me een USB-WiFi kaart kan lenen.

• BHQ

BHQ

MEMORICE schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:09:
10 mb/s is iets anders dan 10mbit, 10 mb/s komt ongeveer overeen met 100 mbit
10 mbit is dus wat anders dan 10 mbit en 10 mbit komt volgens jou overheen met 100 mbit?

8)7

• Memorice
Yapser schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:58:
[...]

10 mbit is dus wat anders dan 10 mbit en 10 mbit komt volgens jou overheen met 100 mbit?

8)7
Ik zou zeggen, lees het zinnetje nog een keer opnieuw ;)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:30

RammY

Dát!

Ik zie hier nergens pingtimings staan .....

Post es ff een lijstje met 10 pingtimings naar je AP/Router ...
(ping **IPVAN AP** -t )

Deze advertentieplaats is te huur!

• Memorice
RammY schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:49:

(ping **IPVAN AP** -t )
Ik ben momenteel niet bij mijn ouders (daar waar dit probleem optreed), maar op de universiteit. Ik ben maandag 17 april pas weer bij mijn ouders en zal dan even een lijstje met pings posten.

• Memorice
RammY schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:49:

(ping **IPVAN AP** -t )
Pingen naar 10.0.0.2 met 32 byte gegevens:

Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=4 ms TTL=64
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=5 ms TTL=64
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=3 ms TTL=64
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=11 ms TTL=64
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=8 ms TTL=64
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=58 ms TTL=64
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=2 ms TTL=64
Antwoord van 10.0.0.2: bytes=32 tijd=6 ms TTL=64

Ping-statistieken voor 10.0.0.2:
Pakketten: verzonden = 39, ontvangen = 27, verloren = 12
(30% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
Minimum = 1ms, Maximum = 58ms, Gemiddelde = 6ms
Pagina: 1