HDD wordt herkend, maar wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-02 00:22
Hallo medetweakers,

Ik heb sinds een paar dagen een HDD in mijn handen gekregen, waarvan dat ding voor mij een mysterie is. Het gaat hier om een WD1600J die zijn data transporteert via SATA II. Ik kreeg deze HDD van een vriend omdat die het daar niet deed. Nu ben ik onderhand er al achter gekomen waarom die het bij hem niet deed, omdat hij een Intel 865p chipset heeft, die nogal moeite heeft met het herkennen van SATA 2 schijven. Anyway, ik kreeg dus die schijf van hem en de opdracht om hem te testen. Nou ok, zo zegegd zo gedaan. Ik denk ik sluit hem aan, en mijn PC zal ook wel zeggen dat die schijf stuk is. Niet dus. PC start vrolijk door, windows herkent tot mijn verbazing de schijf, ik converteer hem netjes en voila, 1 partitie van 160 GB erbij. Ik dus vol verbazing kijken of dat ding echt goed is, en stouw mijn muziek collectie van zown 6 gb erop. Geen gekraak of iets wat dan ook, hij doet het gewoon. Ik dacht dus, ff kijken of die volledig werkt met windows erop. Nouja, zogezegd en weer zo gedaan, boot mijn PC van CD-rom met officiele XP CD (ondertussen mijn oude schijf op SATA port 2 gezet, nieuwe schijf op SATA port 1) nou ok, windows geeft netjes aan dat er 2 schijven zijn, en welke partities ik wil toewijzen... Nou ok dat verloopt goed. Even geformatteerd, en setup kopieert de bestanden. Na 100% gekopieerd te hebben, gaat hij zoals het hoort reboten, om vervolgens windows setup in te laden. Maar dit gebeurt niet. Hij geeft een Disk error. Hij blijft dan hangen en zegt : please enter proper boot device. Ik vond dit verhaal erg vreemd, omdat hij wel gewoon herkend word als extra harde schijf in windows, als ik van mijn eigen schijf boot.

Dit setje draait op een ASUS a8n-e die SATA II ondersteunt, dus daar kan het niet aanliggen. HDD detection staat op AUTO in BIOS, allebei de schijven worden correct weergeven. Bios heb ik al upgedate --> zelfde resultaat. Is deze HDD mol? Is er iets aan te doen waarna hij het wel naar functioneren zou doen? Ook hoorde ik van iemand dat de masterboot record beschadigd kon zijn, en dat ik daarom een lowformat moet doen. Klopt dit echt? Heb niet zoveel zin om namelijk voor niks heel windows opnieuw te installeren..

alvast bedankt,
mark

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

op F6 gedrukt tijdens WinXP installatie (SATA drivers installeren)?

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-02 14:57

Appie

F1RST Racing

actieve partie?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Hammetje
ik installeer windows met SP2 er standaard in, dus deze zou het zonder probleem moeten doen.

Ik zet dus die 160 gig op port 1, die 200 gig op port 4... ik start cvvanaf CD, en ga windows partitie beheer in. Ik verwijder alle partities (dus ook de bestaande op de 200 GB om conflicten te voorkomen) en formatteer snel, aangezien er tog niks op de 160 gig staat. Kopieren gaat alles goed, na reboot blijft ie hangen bij windows setup en geeft een foutmelding. Als ik windows op de 200 gig installeer, en ik zet er later de 160 gig bij, kan ik er alles mee doen. Ik heb net getest, en ik speel far cry er zonder problemen mee. Ook mijn muziek en film collectie (van ongeveer 30 gig bij elkaar) staat op de schijf, waar deze geen enkele moeite mee heeft... erg vreemd vind ik dit. Ook partition magic 7.0 zegt dat de schijf in orde is, en geen beschadigde sectoren.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-02 14:57

Appie

F1RST Racing

grannymark schreef op maandag 03 april 2006 @ 13:13:
ik installeer windows met SP2 er standaard in, dus deze zou het zonder probleem moeten doen.

Ik zet dus die 160 gig op port 1, die 200 gig op port 4... ik start cvvanaf CD, en ga windows partitie beheer in. Ik verwijder alle partities (dus ook de bestaande op de 200 GB om conflicten te voorkomen) en formatteer snel, aangezien er tog niks op de 160 gig staat. Kopieren gaat alles goed, na reboot blijft ie hangen bij windows setup en geeft een foutmelding. Als ik windows op de 200 gig installeer, en ik zet er later de 160 gig bij, kan ik er alles mee doen. Ik heb net getest, en ik speel far cry er zonder problemen mee. Ook mijn muziek en film collectie (van ongeveer 30 gig bij elkaar) staat op de schijf, waar deze geen enkele moeite mee heeft... erg vreemd vind ik dit. Ook partition magic 7.0 zegt dat de schijf in orde is, en geen beschadigde sectoren.
je bootpartitie actief gemaakt?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Hammetje
Appie_Pils schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:22:
[...]

je bootpartitie actief gemaakt?
uhh?? verklaar je nader plz :P Ik weet wel redelijk wat van computers, maar dat komt zo 1.2.3 niet bij mij op?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 10:44:
op F6 gedrukt tijdens WinXP installatie (SATA drivers installeren)?
Lijkt me niet het punt, hij zou WinXP anders geeneens op die schijf kunnen installeren B)
Eigenlijk hoort XP dit helemaal zelf te doen, maar je hebt hier wel enigszins een punt. Grannymark, heb je XP op die testschijf geinstalleerd, terwijl jouw eigen schijven nog steeds aangesloten zaten?

Je zou evt de fixmbr resp fixboot commando's in de recoveryconsole kunnen proberen. Zie ook de OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

• Hammetje
Nou mensen, het probleem is grotendeels opgelost, echter zit ik nu met een ander probleem. Ik had vandaag geen school dus ik dacht, nouja, ik probeer het maar nog een keer. Echter zoals een kennis van mij zei, de schijven NIET snel geformatteerd. Tot mijn verbazing bootte hij door, installeerde windows. Alles goed dus. Maar als ik de windows CD uit de drive haal, en ik ga reboten, dan geeft hij die disk_boot_failure_lease insert system disk weer :? :? ... Doe ik de CD er weer in terug (officieel) en ik reboot het systeem knalt hij erdoor heen en is super snel... Nu snap ik der niks meer van???

BalusC: Ik heb van de western Digital site die diagnostics test gedraaid. Werken perfect, geen errors gevonden.

Wat ik ook even kwijt moet, weet niet of dit er mee te maken heeft, die 160 gig is een SATA II, die 200 gig een SATA I... moet ik hiervoor iets extra's instellen ofso?

EDIT : PROBLEEM OPGELOST _/-\o_ _/-\o_

Ok mensen... In mijn BIOS wat veranderd. Mijn Bios stond nog steeds op het booten van die 200 gig terwijl der geen windows opstond... naja niet gek dat ie niet werkt... Ik heb die hardeschijf veranderd in de BIOS naar de 160 gig, en nu geen errors meer, hij loopt er in 1 x doorheen...

Bedankt voor al jullie hulp ;)
grtz, mark

[ Voor 42% gewijzigd door Hammetje op 04-04-2006 16:48 ]

Pagina: 1