Toon posts:

Computer valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al tijden lang een heel irritant probleem. Heel vaak valt m'n computer zomaar ineens uit. Wat zijn de eerste onderdelen die je hier moet verdenken?

Ik heb over het afgelopen jaar de volgende delen al vervangen:
- Moederbord
- Geheugen
- Grafische kaart (leek me niet waarschijnlijk, maar ik had tóch nog een
héél oude, dus)...

De 2 harddisks elk hun eigen ide kanaal geven (tip van iemand: 2 versch. merken kunnen conflicteren) léék aanvankelijk te helpen, maar het probleem bleeft toch nog...

Graag hoor ik of iemand nog een subliem idee heeft, voordat ik wéér aan een volgende uitgave begin: (de 80 Gig Maxtor + 160 Gig Western Digital) vervangen door één schijf van 250 of 300 Gig, merk: nog geen idee.

Enige verdachten die dán nog overblijven zijn de processor en de geluidskaart. Bij Mycom werd me al verteld dat het de processor eigenlijk niet kan zijn, maar die gast "verdacht heel sterk de harddisk", vandaar... maar weer een andere zaak begonnen ze over 'wat voor soundcard heb je?' omdat díe nogal es voor problemen zouden zorgen...

Nu heb ik een Athlon 3000+ op een Asus A7V8X-X. De geluidskaart is een Terratec EWS88mt. (hoop niet dat dát 'm is, want een nieuwe multi i/o kaart gaat me veel kosten! ;(

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft dat me uit m'n lijden verlost... Ik heb er allemaal gewoon 't geld niet voor, maar heb 't idee dat ik déze beter 't raam uit kan tyfen en een heel nieuw systeem kopen! :?

Vr.gr. Auke.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 22:29

JdM

Humbled

Er zijn nog veel meer verdachten, wat denk je van de voeding? Kijk eens wat de voltlijnen aangeven.

Verwijderd

Topicstarter
Shit, ik bedacht het me nét ja... De voeding: die had ik ook al vervangen!! Dus dat is 'm ook niet.

En een betere cpu cooler geïnstalleerd; de cpu temp is het dus ook niet ;(

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-02 16:54
voordat je knaken uit gaat geven, probeer een verse install op beide schijven. Het lijkt mij niet dat allebei je schijven dezelfde symptonen veroorzaken. Anders zou je even kunnen proberen met 1 schijf te draaien.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
wat voor voeding heb je er nu in? van een sweex naar een qtec? of een ander f merk?

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik hád altijd WinXP op de 80 Gig Maxtor; (ik verdacht ook altijd de 160G WD) een tijdje terug toch maar es op een partitie van de WD geïnstalleerd, omdat juist de Maxtor slechtere SMART results gaf. Dit leek een gouden greep, maar na de installatie kon ik eerst gewoon helemáál niks meer met m'n systeem; na veel gedoe toch weer a.d. praat gekregen.

En toen dus na een paar week de problemen weer als vanouds begonnen... wist ik iig niet meer wélke hd ik moest verdenken.

Ik sluit nog steeds niet uit dat 't iets anders is dan de hd's, maar om nog es weer voor beide hd's een testperiode te doorlopen (want je weet niet de eerste dag of zelfs week(en) zeker of 't probleem opgelost is...

Daarom probeer ik te achterhalen hier of ik nog mogelijkheden over het hoofd gezien heb, maar verder ben ik het allemaal zó zat, dat ik al bijna met de knip open bij een computerwinkel sta voor één harddisk. (Tips qua merk, trouwens?)...
djkorpo schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:25:
voordat je knaken uit gaat geven, probeer een verse install op beide schijven. Het lijkt mij niet dat allebei je schijven dezelfde symptonen veroorzaken. Anders zou je even kunnen proberen met 1 schijf te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:30:
wat voor voeding heb je er nu in? van een sweex naar een qtec? of een ander f merk?
Eh... Zalman geprobeerd... en nu zit er een FSP in die goed getest was door ondermeer TomsHardware...

Verwijderd

Ik ben dit probleem ook al vaak tegengekomen bij klanten. Bij een aantal waren ook al bijna alle onderdelen vervangen. Bij deze computers bleek dat het probleem vaak bij de behuizing lag. De sleufjes waar een klein stukje van de videokaart in moet bleken te smal. Hierdoor zat de videokaart net niet helemaal lekker in het slot. Bij een klein beetje uitzetting ging de videokaart er dan net genoeg uit om de computer uit te laten vallen. Oplossing: sleufje wat openbuigen met een schroevendraaier.

Ik zou zeggen controleer dit eens.

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Probeer het eens een poosje zonder geluidskaart, ik heb een poosje problemen gehad met m'n emu 0404 icm een raidcontroller. Het wisselen van pcislot heeft toen uiteindelijk geholpen.

Ondanks dat jij geen raid lijkt te gebruiken, lijkt het mij de moeite waard om het te testen. Geld uitgeven kan altijd nog....

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb de geluidskaart (én tv kaart, beide van Terratec) er uit gehaald en ook dat haalde niks uit: hij wilde nog steeds wel resetten/uitvallen. Toen heb ik de geluidskaart er maar weer in gedaan (heb ik toch nodig, stereo in/uit is niet genoeg). De tv kaart ligt er nog steeds uit...

Ik heb tóch maar een andere harddisk gekocht, 300 Gig bij Completer.nl (zit hier toch dichtbij). Met goede hoop: een cleane install op nieuwe schijf, beide oude disks er uit, maar hij is sindsdien (de afgelopen 5 dagen) tóch helaas al een keer weer uit geknald... zucht... |:(

In twee versch. winkels werd me verteld dat het de cpu niet kan zijn, "omdat díe wel zó uitgebreid worden getest", maar inmiddels is dat het enige dat nog niet vervangen is...

Kan de Eneco te instabiele stroom leveren ofzo, vroeg ik me al eens af... Weet iemand een utility om de stroom (al dan niet de volt lines van de voeding naar 't mobo) te monitoren? Bijv. met log functie, zodat ik kan zien wat er tijdens een crash gebeurde??

Thanx, Auke.
Missinglink schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:34:
Probeer het eens een poosje zonder geluidskaart, ik heb een poosje problemen gehad met m'n emu 0404 icm een raidcontroller. Het wisselen van pcislot heeft toen uiteindelijk geholpen.

Ondanks dat jij geen raid lijkt te gebruiken, lijkt het mij de moeite waard om het te testen. Geld uitgeven kan altijd nog....
Pagina: 1