Firewire vs. USB bij digitale videocamera

Pagina: 1
Acties:
  • 598 views sinds 30-01-2008

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 08:28

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Ik heb dit weekend een digitale videocamera gekocht; een Sony DCR-HC24E. Deze camera heeft een USB en een Firewire aansluiting voor het overzetten van de videobeelden naar de PC.

Ik heb de USB-aansluiting geprobeerd, maar de beeldkwaliteit valt mij zwaar tegen! Enorm sterke compressie-verschijnselen. Terwijl het beeld analoog op de TV er wel perfect uit ziet. Nu kreeg ik het vermoeden dat dit komt doordat ik hem met USB aansluit. Dus ik speuren in de handleiding, maar ik kon het nergens bevestigd zien.

Hier op GoT vond ik wel een topic waarin iemand die zoiets beweerde, maar dat is ook alweer drie jaar terug. Bovendien ging het daar over USB1.1. Misschien heeft deze camera wel USB2.0?

Ik heb geen firewire-kaart in m'n PC, dus kan het niet uitproberen.

Dus wil ik graag weten: is het normaal dat digitaal overgezet beeld zwaar gecomprimeerd er uit ziet, of zou dit aan de USB-aansluiting liggen? Zou het beeld beter worden als ik een firewire-kaartje koop?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Nee, DV-Video materiaal hoort er zelfs totaal ongecomprimeerd uit te zien. DV is namelijk een losless compressie. Vandaar dat 1 uur DV-video materiaal ook zo rond de 9GB in beslag neemt. Mocht het bij jou niet het geval zan raadt ik je zeker aan om ff een Firewire kaart te halen die koesten tegenwoording nog eens geen 10 euro.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 18:21:
Nee, DV-Video materiaal hoort er zelfs totaal ongecomprimeerd uit te zien. DV is namelijk een losless compressie.
Niet correct.
Het DV format is helemaal niet losless, er wordt wel zeker gecomprimeerd!!
Zie voor meer info:
DV Technology FAQ

Maar inderdaad is het beste advies om de USB optie te vergeten en de firewire verbinding te gebruiken.
Hiermee kun je de opnames 1 op 1 zonder verlies vanaf je camera copieeren.
Met sommmige DV camera's kun je op deze wijze zelfs ook realtime analoog naar DV converteren (DV passthrough)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
ok, bedankt voor het advies. Ik zal een firewire kaartje aanschaffen. Het verbaast mij toch wel, dat een andere aansluiting ook meteen een andere kwaliteit betekend.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
The_Doman schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:26:
[...]

Niet correct.
Het DV format is helemaal niet losless, er wordt wel zeker gecomprimeerd!!
Zie voor meer info:
DV Technology FAQ

Maar inderdaad is het beste advies om de USB optie te vergeten en de firewire verbinding te gebruiken.
Hiermee kun je de opnames 1 op 1 zonder verlies vanaf je camera copieeren.
Met sommmige DV camera's kun je op deze wijze zelfs ook realtime analoog naar DV converteren (DV passthrough)
Dat het lossless is wil helemaal niet zeggen dat er geen compressie is gebruikt hoor.
er zijn zat lossless compressie methoden!
Maar DV is inderdaad niet lossless.

Firewire is het best geschikt, het is een tikkeltje sneller en was bedoeld voor videooverdracht zonder kwaliteitsverlies.
USB zit op je camera gewoon omdat het goed en bekend klinkt bij de klant.. ik zou altijd voor Firewire gaan als je die mogelijkheid heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Jazco2nd op 02-04-2006 20:25 ]

• Hertog
  • Laatst online: 19:51

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Is de USB aansluiting niet vooral bedoeld voor het overzetten van foto's, die de meeste camera's tegenwoordig tenslotte ook kunnen maken?

offtopic:
Jazco: de site in je sig doet het meer :(

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• The_Doman
Jazco2nd schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:23:
Dat het lossless is wil helemaal niet zeggen dat er geen compressie is gebruikt hoor.
er zijn zat lossless compressie methoden!
Yup, klopt helemaal...
Beetje verkeerd neergeschreven.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Toch, en ik ben niet zo bekend met DV, zijn USB en firewire allebij transport middelen, die in princiepe niks zeggen over de qualiteit. Dus wat is er eigenlijk met USB op DV cams dat je er niet dezelfde qualiteit uit kan krijgen als met firewire?

specs

Verwijderd

Firewire biedt een stabielere snelheid waardoor er minder kans is op dataverlies.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:32:
Firewire biedt een stabielere snelheid waardoor er minder kans is op dataverlies.
Maar bij dataverlies denk ik aan missing frames e.d. en niet aan ranzige jpeg-achtige compressie!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:32:
Nee hoor.

Het geheel komt nog uit de tijd dat er alleen maar USB 1.1 was. Toen kwamen de DV cams op, en was de keuze voor firewire lekker makkelijk. USB was te traag en dus bleef firewire over. Men sprak een standaard af, en tot nu toe is dat zo gebleven.

Bij de USB aansluitingen is er helaas geen standaard, en iedere fabrikant verzint daarom zijn eigen stuff eromheen. Meestal is firewire daarom de betere en eenvoudigere oplossing.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De aansluiting heeft geen enkele invloed op de beeldkwaliteit. USB is gewoon wat trager.

Het zou echter best kunnen dat ergens een instelling in de camera staat dat beelden via usb met lagere kwaliteit worden verstuurd om bandbreedte te besparen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• The_Doman
De USB(2) verbinding is tegenwoordig snel en betrouwbaar genoeg om ook DV formaat zonder problemen in te kunnen lezen (DV formaat is ongeveer 4 MB p/s)
Echter de firewire (I-link volgens Sony) bestaat echter al veel langer dan dan het nieuwe USB(2) en is gewoon de standaard bij digitale camera's.

En inderdaad bieden de meeste camcorders gewoon niet het volledige DV signaal aan via USB, het is meer een extra om bijvoorbeeld fotos's/snapshots naar binnen te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 02-04-2006 23:35 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:18:
De USB(2) verbinding is tegenwoordig snel en betrouwbaar genoeg om ook DV formaat zonder problemen in te kunnen lezen (DV formaat is ongeveer 4 MB p/s)
Echter de firewire (I-link volgens Sony) bestaat echter al veel langer dan dan het nieuwe USB(2) en is gewoon de standaard bij digitale camera's.

En inderdaad bieden de meeste camcorders gewoon niet het volledige DV signaal aan via USB, het is meer een extra om bijvoorbeeld fotos's/snapshots naar binnen te halen.
Inderdaad zou USB2.0 snel genoeg zijn. Alleen vind ik nergens in handleiding of Sony website o.i.d. of het inderdaad USB2.0 is op deze camera. Dat betekent volgens mij dat het dus niet USB2 is, want anders zouden ze het er wel bij zeggen (zijn ze immers trots op dan!)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Vandaag de firewire-kaart binnen gekregen. Gelijk aangesloten: Perfect beeld!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:52
Gwannoes schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:02:
Idd... de standaard voor DV is firewire, bij de poort staat ook DV-out :)

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Via Firewire lopen ook al de "commando's" om je camera te besturen. Zodat je bijv op de frame nauwkeurig iets naar tape kunt dumpen. Zoals eerder gezegd geeft Firewire een constante datadoorvoer t.o.v. usb. Je kunt vaak aan 1 firewire-kaartje meerdere apparaten hangen zonder dat je datadoorvoer naar beneden gaat. Ik vond firewire harde schijven ook altijd beter dan usb. Maar daar ben ik een beetje van terug gekomen omdat er wat 'rotte' firewire<->ide controllers op de markt kwamen. En usb werkt wel lekker zolang je niet tig harde schijven eraan hangt.

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De nieuwste camera's bieden tegenwoordig naast Firewire ook een USB aansluiting die gebruik maakt van de DV-via-USB standaard, het werkt met de standaard High Speed USB2 poort op de pc en is kwalitatief en qua snelheid vergelijkbaar met Firewire. Het wordt ook gebruikt om de camera mee te besturen.

Het werkt prima, alleen wordt het nog niet door alle software ondersteund, maar dat komt vanzelf.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gwannoes schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:02:
Kick.

Zat er een Firewire kabel bij jouw kaart? Welke heb je gebruikt? (zelfde camera gekocht).

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
PWM schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:48:
[...]

Kick.

Zat er een Firewire kabel bij jouw kaart? Welke heb je gebruikt? (zelfde camera gekocht).
Was een cheapass Sweex kaartje, maar het zou met elke kaart moeten werken hoor. Overigens bevalt alles tot nu toe nog prima!
Er zat inderdaad een kabeltje bij. Bij de meeste firewire kaarten zit er wel een kabeltje bij trouwens.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:19
Beetje oude topic, maar toch ff reageren omdat ik het antwoord er niet tussen zag staan:

USB levert bij overdracht een max. resolutie op van: 640*480
FireWire doet een max. resolutie van : 720*576

Dus....de keuze lijkt me duidelijk.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Verwijderd

Handige informatie, maar beetje zonde om daar het topic voor te kicken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.