Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Het leed dat nieuwe huurtoeslag heet

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoera... kreeg gister mijn uiteindelijke beslissing voor mijn huurtoeslag en zorgtoeslag. Deze had ik netjes op tijd aangevraagd en kreeg een voorlopige beslissing.
In de aanvraag stond een toetsingsinkomen van 17000 euro al door de belastingdienst ingevuld. Dit heb ik in de aanvraag veranderd in 12000 euro. Buiten het feit dat ik belastingaangifte heb gedaan over 2005 en daar uit kwam dat ik maar 15000 euro heb verdiend zit ik sinds december 2005 in de ziektewet en dat blijft voorlopig nog wel even zo :(. Vandaar dat ik uitkom op een geschat inkomen (zw-uitkering) van ongeveer 12000 euro over 2006.
Maar nee wat doet de belastingdienst... Houden gewoon het door hun geschatte bedrag aan... Krijg nu ineens nog maar 60 euro huurtoeslag ipv 170 euro. Datgene wat ik al ontvangen heb (3 x 170= 510) word afgetrokken van het totale bedrag dat ik nu ga ontvangen aan huurtoeslag (720 - 510 = 210). Die 210 word uitgesmeerd over de resterende maanden (210 / 9 = 23.33). Ik ga dus over de rest van het jaar nog maar 23 euro huurtoeslag per maand ontvangen...

Ik zit met de volgende 'vragen'.
- Mag de belastingdienst zomaar de gegevens die ik invul in de aanvraag 'passeren'? En moeten ze daar niet een motivatie voor geven?
- Het is een definitieve beslissing. Moet ik nu bezwaar gaan maken? Of is dit een fout van hun en kan ik simpel 'eisen' dat dit gecorrigeerd word?
- Kan ik de belastingdienst aansprakelijk stellen voor eventueele extra kosten voor het geval ik problemen met de huur krijg?
- Ik meen mij te herinneren dat als je teveel of te weinig toeslag krijgt dit aan het eind van het jaar middels de belastingaangifte verrekend zou gaan worden. Niet dus:
Het nieuwe jaarbedrag is hoger
Het jaarbedrag op uw nieuwe beschikking is hoger dan het bedrag op uw tijdelijke beschikking. Er zijn dan 2 mogelijkheden:

* U krijgt bij de volgende toeslagbetaling het bedrag dat u te weinig heeft ontvangen én het normale maandbedrag in 1 keer op uw rekening. Of:
* U ontvangt op 30 of 31 maart een extra bedrag op uw rekening.

Het nieuwe jaarbedrag is lager
Het jaarbedrag op uw nieuwe beschikking is lager dan het bedrag op uw tijdelijke beschikking. Het bedrag dat u te veel heeft ontvangen, wordt over de resterende maanden in 2006 afgetrokken van het maandbedrag.

- Zijn er meer mensen waar ze dit bij flikken?

Overigens maakt het voor de zorgtoeslag weinig uit, krijg nog steeds 403 euro. Dus zo zie je maar wat een rare bedoeling het is. Iemand die 12000 euro verdient krijgt 403 euro zorgtoeslag, en iemand die 17000 euro verdient krijgt ook 403 euro zorgtoeslag. Zoek het verschil ;)

Slechte informatie overigens op de website www.toeslagen.nl er staat nergens iets over bezwaar maken. Alleen staat er wat er gebeurt als je teveel of te weinig ontvangt.
Ze hebben een leuk programma waarmee je wijzigingen kunt doorgeven. Heb dit ingevuld, alleen vertikt het ding het om te verzenden. Krijg een foutmelding waarin staat dat er misschien een (tijdelijke) storing is bij de belastingdienst :? . Maar dan nog blijft het achterlijk dat zij een fout maken en ik die dan maar weer moet corrigeren, en natuurlijk weer weken mag wachten tot het is rechtgetrokken.
Overigens vraag ik me af of ze mijn aanvraag wel echt bekeken hebben en er niet gewoon doorheen hebben gejast... Zie bijvoorbeeld dit bericht. http://nu.nl/news/704909/...naar_belastingdienst.html

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijp is dus het enige wat vekeerd is gegaan dat ze niet jouw geschatte inkomen hebben aangehouden, maar het door hunzelf geschatte bedrag, waardoor je huursubsidie lager uitvalt? En dat vervolgens het programma'tje het niet wil doen.

Heb je hierover al contact gehad met de belastingdienst? Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Je zal zelf ook niet altijd foutloos werken. Of probeer het over een paar dagen gewoon nog eens.

Oh, en 'het leed dat blablabla heet' is echt een foute titel.

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op zondag 02 april 2006 @ 18:29:
Als ik het goed begrijp is dus het enige wat vekeerd is gegaan dat ze niet jouw geschatte inkomen hebben aangehouden, maar het door hunzelf geschatte bedrag, waardoor je huursubsidie lager uitvalt? En dat vervolgens het programma'tje het niet wil doen.

Heb je hierover al contact gehad met de belastingdienst? Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Je zal zelf ook niet altijd foutloos werken. Of probeer het over een paar dagen gewoon nog eens.

Oh, en 'het leed dat blablabla heet' is echt een foute titel.
Hoezo foute titel?
Feit is dat ik door dit grapje, als dit niet meteen word gecorrigeerd en tig weken duurt als ik bezwaar moet maken, ernstig in de financieele problemen kom. Dus is het voor mij verstandig om vooruit te kijken en te zien wat dit voor gevolgen kan hebben.
Overigens heb ik de belastingdienst vrijdag al gebeld ergens anders over en heb toen 45 minuten in de wacht gestaan, en daarna de hoop maar opgegeven. Ga het maandag weer proberen.
Oke waar gewerkt word maakt men fouten. Maar dit is niet de eerste fout. Probeer al een paar dagen te achterhalen of mijn aangifte over 2005 al binnen is en of die al in behandeling is. Ze wisten niks te vinden over mijn aangifte. Tenminste ze wisten niet met zekerheid te zeggen of deze al binnen was terwijl deze al 5 weken geleden is ingezonden. Krijg van 2005 een bak geld terug waardoor ik dus weer een buffer heb. Maar daar nemen ze rustig de tijd voor, de teveel betaalde huurtoeslag wil men daarentegen wel meteen terughebben of verrekend zien.

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 15:00
Ik heb ook huurtoeslag aangevraagt begin januari. (ben eind vorig jaar verhuist dus ging niet eerder)
En heb tot op dit moment nog niks gezien. Geen geld, geen brief met wat ik krijg.

Ik begin maart met de belastingdienst gebeld en die hadden mij verzekerd dat ik in maart mijn eerste geld kreeg. Wat dus niet is gebeurd.

Het gaat bij mij om een bedrag van rond de 50 euro per maand. Dus dat is al 150 euro dit jaar wat ik al te goed heb. Dat word maar weer bellen.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Verwijderd

Topicstarter
iisschots schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:02:
Ik heb ook huurtoeslag aangevraagt begin januari. (ben eind vorig jaar verhuist dus ging niet eerder)
En heb tot op dit moment nog niks gezien. Geen geld, geen brief met wat ik krijg.

Ik begin maart met de belastingdienst gebeld en die hadden mij verzekerd dat ik in maart mijn eerste geld kreeg. Wat dus niet is gebeurd.

Het gaat bij mij om een bedrag van rond de 50 euro per maand. Dus dat is al 150 euro dit jaar wat ik al te goed heb. Dat word maar weer bellen.
Volgens mij lopen ze zwaar achter daar. Zie mijn link in de startpost. Ben benieuwd wanneer de beerput open gaat. Maar ja dan zal er wel weer niemand verdwijnen.

Overigens kwam ik dit tegen:
Ontvangt u huurtoeslag, dan krijgt u op 1 juli 2006 én een hogere korting van 17,05 euro per maand voor de kiezen én moet u ook een forse huurverhoging uit eigen zak betalen.
Nieuwe huurbeleid van trut Dekker. Iedereen weet ervan, maar op de website van VROM is geen info te vinden hierover.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> WI

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Over dat iemand met een inkomen van € 12.000 evenveel krijgt aan zorgtoeslag als iemand met een inkomen van € 15.000: de belastingdienst hanteerd een minimum inkomen van +/- € 15.000 (maar pin me niet vast op het exacte bedrag). Iedereen met een inkomen lager dan dit bedrag, ontvangt automatisch de maximale huurtoeslag/zorgtoeslag. En dan maakt het dus niet uit of iemand een inkomen van € 15.000 of van € 0,00 heeft.

De berekening van de huurtoeslag en zorgtoeslag is nooit definitief (iig niet tot 1 april 2007, aangifte datum over 2006). En zelfs daarna kunnen nog wijzigingen in je belastbaar loon over 2006 ingevoerd worden (tot 5 jaar na 2006).

Je kunt dus altijd een nieuw wijzigingsformulier insturen aan de belastingdienst. Ik zou (advies) echter hiermee wachten tot je laatste wijzigingsformulier verwerkt is.

Het belangrijkste hierbij is de hoogte van je (geschatte) belastbaar loon over 2006. Als dit correct is, is in (vrijwel alle gevallen) de toegekende huurtoeslag/zorgtoeslag ook correct.

Je kunt de belastingdienst (helaas) nooit aansprakelijk stellen voor extra indirecte kosten ivm hun fouten. Dus als jij incasso-kosten moet gaan betalen, kun je dat niet in rekening brengen. Dit kan heel extreme vormen aannemen, bijv. bij de UWV die een half jaar wacht met uitbetalen (dan heb je pas problemen, en ja, dat gebeurd). Je kunt wel de kosten van de procedure jegens hen in rekening brengen (porto, advocaat etc.) maar hier geef ik je weinig kans, omdat je mogelijkheden nog niet zijn uitgeput (bezwaar, beroep) en je eerst de geeigende wegen hiervoor moet bewandelen.

Mbt de verrekening: als aan het einde van het jaar blijkt dat je teveel hebt ontvangen, zullen ze dat ook idd aan het einde van het jaar verrekenen. Als in het lopende jaar blijkt dat je teveel ontvangt, zouden ze wel stom zijn, als ze teveel gaan blijven uitbetalen. Feitelijk doen ze niet aan verrekenen, maar aan "opnieuw uitsmeren". Overigens, andersom werkt het ook zo.
Voorbeeld: op basis van € 15.000 totaal jaarinkomen heb je recht op € 1200 huurtoeslag per jaar. Dit is € 100 per maand.
In april stijgt je (totale jaar) inkomen naar € 17.000 en heb je nog maar recht op € 600 huurtoeslag per jaar. Dit is € 50 per maand.
Je hebt in jan, feb, mrt al 3x € 100 ontvangen en hebt dus nog maar recht op € 600 - € 300. Deze € 300 wordt verdeeld over de resterende maanden (9 stuks) en je hebt dus recht op € 33,33 per maand huurtoeslag.

Als je totale jaarinkomen daarna weer daalt (of verder stijgt) krijg je 'tzelfde effect.

In wezen is het heel simpel: je inkomen over 2006 geeft je recht op een X bedrag aan zorgtoeslag/huurtoeslag. Aangezien het nu nog niet bekend is wat dat inkomen gaat zijn, moet er iedere keer een schatting gemaakt worden. Maar het bedrag aan huurtoeslag/zorgtoeslag blijft gebaseerd op het totale jaarinkomen, ongeacht of je dat gelijkelijk over het jaar, dan wel in pieken en dalen verdient. Met een wisselend inkomen is het dus belangrijk hier rekening mee te houden.

Als laatste: conform de Algemene Wet Bestuursrecht kun je tegen iedere beslissing van een overheidsorgaan binnen 6 weken bezwaar indienen (hierop zijn wel enkele uitzonderingen, maar standaard is dit 6 weken). Dit geld zelfs voor een weigering om een beslissing te nemen (bijv. het weigeren een aanvraag in behandeling te nemen) of het uitblijven van een beslissing (bijv. als je een aanvraag hebt ingediend en ze doen er langer dan 6 weken over om die te behandelen). Dus je kunt idd altijd bezwaar aantekenen tegen een beslissing (beschikking) van de belastingdienst.

Nogmaals een advies: ik zou echter geen bezwaar indienen, maar gewoon weer een wijzigingsformulier. Het betreft nl. toch geen "echte definitieve beslissing", maar weer een voorlopige teruggave. Een wijzigingsformulier is makkelijker, ook voor de belastingdienst, zodat je meer kans hebt dat het goed verwerkt wordt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Ardana schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:53:
Over dat iemand met een inkomen van € 12.000 evenveel krijgt aan zorgtoeslag als iemand met een
..... etc etc .....
Het betreft nl. toch geen "echte definitieve beslissing", maar weer een voorlopige teruggave. Een wijzigingsformulier is makkelijker, ook voor de belastingdienst, zodat je meer kans hebt dat het goed verwerkt wordt.
Wooow das nog eens een duidelijke reply. Weet jij er zoveel vanaf? ;)

Vanmorgen contact gehad met de belastingdienst. De dame zocht mijn gegeven erbij en kwam tot de conclusie dat er een aantal (!) fouten waren gemaakt. In ieder geval was er dus gebruik gemaakt van het door de belastingdienst berekende toetsingsinkomen. Terwijl er het door mij doorgegeven toetsingsinkomen wel bekend is... Wat die andere 'aantal' fouten zijn kon ze niet duidelijk uitleggen (of wilde/kan ze niet vertellen :? ).
Wat wel duidelijk was dat ze de zaak zou laten nakijken en eventueel laten corrigeren, eventueel zal er nog contact met mij worden opgenomen. Dit kon echter wel een aantal weken gaan duren. 4 Tot 6 weken minstens. Tsja en hoe zit dat dan met een eventueel bezwaar maken?

Wat betreft een wijzigingsformulier, de digitale versie had ik al ingevuld maar die vertikt het om contact te maken met de belastingdienst. Dus dat moet dan maar weer schriftelijk.

Hoezo kun je de belastingdienst niet aansprakelijk stellen voor eventueele (incasso)kosten waar je mee geconfronteerd word? Zij maken een fout waardoor je in de problemen komt.

Overigens dat UWV grapje komt mij bekent voor. Heb eerst al 9 weken moeten wachten op mijn WW. Toen de ZW in daar ook nog even lekker 6 weken op gewacht. En dan kom je erachter dat een eventuele toeslag, die je bij de WW automatisch kunt aanvragen, bij de ZW komt te vervallen. Deze moet je dan opnieuw aanvragen en daat zit ik inmiddels ook alweer 6 weken op te wachten. Dus een inkomen beneden het minimum op dit moment en dan word er ook nog even gegoocheld met je huur/zorgtoeslag.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik weet er zoveel vanaf omdat het van belang is voor mijn werk: ik ben schuldhulpverlener en vrijwel iedereen die ik aan mijn bureau krijgt, ontvangt huurtoeslag/zorgtoeslag/voorlopige teruugave heffingskortingen. We hebben er zelfs cursussen in gehad.

Om iemand (of een instantie, maar dat is feitelijk hetzelfde) aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van een actie, heb je een rechtsgrond nodig. Een afspraak is een rechtsgrond. Daarnaast is er zoiets als rechtsgevolg en redelijkheid en billijkheid.
Als jij door fouten van een instantie financieel in de problemen komt, zou er feitelijk een rechtsrelatie moeten zijn tussen de instantie en de derde partij. Die is er niet. De UWV heeft bijv. geen betalingsverplichting aan de Nuon of jouw verhuurder. Dan kun je het enkel nog gooien op "onrechtmatige daad", maar dan zal de UWV of belastingdienst zich beroepen op overmacht en ben je daar ook klaar. (wil ik nog wel uitleggen, maar gaat hier te ver)

Ik heb in het verre, verre verleden zelf een jaar lang met maar de helft moeten doen van waar ik recht op had (en de bijstand sprong niet bij, omdat de regels toen nog anders waren): ƒ 620 ipv ƒ 1200 en ben daar zonder kleerscheuren uitgekomen.
Als je goed contact houdt met je schuldeisers (vooral verhuurder, Nuon etc) en ze goed op de hoogte houdt van de voortgang, zijn ze vaak zeer lang bereidt om uitstel te verlenen en een schappelijke regeling te treffen met de bijkomende kosten. Maar dan moet je wel, ruim voordat die extra kosten gemaakt worden, zelf actie ondernemen. Dat betekent dat je een afspraak maakt voor een gesprek bij je verhuurder en daar persoonlijk de situatie uitlegd, ondersteund met de brieven van de belastingdienst. Dan kun je soms zelfs soms tijdelijke verlaging van je huur krijgen, in afwachting van de toekenning huurtoeslag. Je kunt er in ieder geval altijd om vragen en het gebeurd niet zelden dat dat wordt toegekend. Daarnaast kun je ermee voorkomen dat al opgelopen huurachterstand gaat leiden tot bijkomende kosten met in het ergste geval huisuitzetting/ontbinding huurcontract.

Terug naar de Bijstand: als je kunt aantonen dat je echt onder de norm zit (en er alles aan gedaan hebt om er wel boven te komen, norm is momenteel € 760 voor een alleenstaande die de kosten van de woning niet kan delen, dus geen mede-huurder heeft ensow), kun je een spoed-aanvraag voor bijstand indienen. Dit is dan verhaals-bijstand: zodra je met terugwerkende kracht de juiste bedragen van de belastingdienst/UWV ontvangt, zal dit verrekend worden met de al uitgekeerde bijstand.

Dus: voor het deel inkomen wat je mist aan huurtoeslag moet je gaan praten met je verhuurder, voor het deel inkomen dat je mist vanwege de UWV moet je gaan praten met de Sociale Dienst. Bij die laatste moet je wél eisen dat je een schriftelijke afwijzing krijgt, anders nemen ze je aanvraag waarschijnlijk niet eens in behandeling. En je moet erbij melden dat het haast heeft en gaat om verhaaldbijstand.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.nrc.nl/economie/article268045.ece
http://www.nrc.nl/economie/article268018.ece

quote uit 1 van de stukken:
Afgelopen weekend hebben ongeveer 2.000 ambtenaren overgewerkt om voor 1 april de zorgtoeslag en huursubsidie toe te kennen. Dat gebeurde met de hand omdat de computers niet in staat bleken 1,1 miljoen aanvragen te verwerken. Duizenden ambtenaren kwamen daardoor niet aan controlewerk toe. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën bevestigt dit. De vakbond en belangenorganisatie van de hogere belastingambtenaren (VHMF) signaleerde al enkele maanden geleden grote problemen. „Wij maken ons heel ernstig zorgen over de slechte werkverhoudingen”, zo schreef het bestuur onlangs aan zijn leden. Het bestuur wijt de problemen aan een mislukt experiment met een nieuwe managementstijl. Tweede Kamerlid Ferd Crone (PvdA) krijgt naar eigen zeggen „regelmatig berichten” van bezorgde ambtenaren, ook anoniem. „Ik vind dat het tijd wordt om de staatssecretaris om opheldering te vragen”, aldus Crone.
Pagina: 1