Toon posts:

WL500g en server2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een thuisnetwerk bestaande uit een server met daarop Windows Server 2003. Deze is via een bedraad netwerk verbonden met een hub waaraan weer een 2-tal computers hangen. Aan deze hub hangt ook een Asus WL500g wireless accesspoint. Hierop zijn weer een tweetal laptops draadloos aangesloten. Nu is het probleem dat deze laptops vaak geen toegang hebben tot internet via de Windows Server waarop deze verbinding is gedeeld doormiddel van Routing en Remote Access.
Vanaf de laptops is pingen naar de server wel mogelijk, maar pingen naar buiten niet. Nu zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
  • De WL500g ook als hub gebruiken. Dit werkt. Het enige probleem is dan dat ik niet meer op mijn netwerkschijven kan (dat kunnen de desktops nu wel, maar de laptops niet) omdat ik op een andere IP range zit (alles wat op de WL500g zit krijg 192.168.1.x en wat op de Windows Server 2003 zit krijgt 192.168.0.x) en als ik dat hetzelfde maakt werkt niks meer. Ik zou dus mogelijk moeten maken dat dit kan, maar ik weet niet hoe
  • Op een of andere manier mogelijk maken dat de laptops naar buiten het internet op kunnen, ook daar heb ik geen idee van hoe.
Heeft er iemand enig idee?

Verwijderd

heb je lan routing aangezet in de rras console?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-04 19:07

nIghtorius

Poef!

de makkelijkste weg????

gewoon de buildin DHCP server van de asus WL500g uitschakelen.. als je Win2k3 bak een DHCP server geconfigureerd heeft zullen de laptops ook gewoon in de 192.168.0.x range vallen. je moet dan wel de server in één van de LAN poorten stoppen (en niet in de WAN)..

je downgrade daarmee effectief je wireless router terug naar een ordinaire AP. (wil je je apparaat configureerbaar houden moet je eerst voor dat je de DHCP uitschakelt het apparaat in de 192.168.0.x range zetten)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

:?
Het mooie aan de asus WL500G is dat je bij de DHCP server zelf kan opgeven welke gateway, dns, ip, subnetmask, ect moet uitdelen.
Gewoon de WL500G als DHCp server gebruiken, en DHCP op de win2003 server uit zetten. Veder klinkt het als behoorlijk wat instellingen fout heb ingesteld. Het klinkt als of je twee routers achter elkaar heb aangesloten.

Ik zal zeggen lees eerst even de handleidingen en de faq door voordat je er veder mee aan de slag gaat.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-04 19:07

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 17:53:
:?
Het mooie aan de asus WL500G is dat je bij de DHCP server zelf kan opgeven welke gateway, dns, ip, subnetmask, ect moet uitdelen.
Gewoon de WL500G als DHCp server gebruiken, en DHCP op de win2003 server uit zetten. Veder klinkt het als behoorlijk wat instellingen fout heb ingesteld. Het klinkt als of je twee routers achter elkaar heb aangesloten.

Ik zal zeggen lees eerst even de handleidingen en de faq door voordat je er veder mee aan de slag gaat.
waarom zou je nu in vredesnaam de DHCP aan de server kant uitschakelen? heb je enig idee hoeveel opties daarin in te stellen zijn..

kleine greep:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
002 Time-offset
003 Router
004 Timer-server
005 Naamservers
006 DNS-server(s)
007 Aanmeldingsservers
015 DNS-domeinnaam (BELANGRIJK in een W2k,W2k3 omgeving)
046 WINS/NBT-knooppunttype

niet te vergeten dat de DHCP server van W2k3 intergratie heeft met de DNS server van W2k3.. zodat oudere windows versies ook automatisch netjes een vermelding kunnen krijgen in het DNS.

mocht ie later ook VPN/RRAS verbindingen willen hebben.. dat ligt het gehele IP uitgeef gebeuren op een centrale plaats ipv over het gehele netwerk verspreide apparatuur. ik denk niet dat de server via de WL500g IP leases kan reserveren voor VPN/RRAS verbindingen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Dat is gewoon mogelijk.
De wl500g is een linux router die je voledig kan aanpassen doormiddel van Telnet en USB stick. Onderschat het dus niet de mogelijkheden, FTP server web server, webcam server, torrencleint,email server, ect.

Wat alleen wel een beperkte factor kan worden is de CPU kracht en beschikbare geheugen. Al is dat voor een simpele DHCP server totaal geen probleem.
Pagina: 1