Ik heb een thuisnetwerk bestaande uit een server met daarop Windows Server 2003. Deze is via een bedraad netwerk verbonden met een hub waaraan weer een 2-tal computers hangen. Aan deze hub hangt ook een Asus WL500g wireless accesspoint. Hierop zijn weer een tweetal laptops draadloos aangesloten. Nu is het probleem dat deze laptops vaak geen toegang hebben tot internet via de Windows Server waarop deze verbinding is gedeeld doormiddel van Routing en Remote Access.
Vanaf de laptops is pingen naar de server wel mogelijk, maar pingen naar buiten niet. Nu zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
Vanaf de laptops is pingen naar de server wel mogelijk, maar pingen naar buiten niet. Nu zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
- De WL500g ook als hub gebruiken. Dit werkt. Het enige probleem is dan dat ik niet meer op mijn netwerkschijven kan (dat kunnen de desktops nu wel, maar de laptops niet) omdat ik op een andere IP range zit (alles wat op de WL500g zit krijg 192.168.1.x en wat op de Windows Server 2003 zit krijgt 192.168.0.x) en als ik dat hetzelfde maakt werkt niks meer. Ik zou dus mogelijk moeten maken dat dit kan, maar ik weet niet hoe
- Op een of andere manier mogelijk maken dat de laptops naar buiten het internet op kunnen, ook daar heb ik geen idee van hoe.