Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Ik ben nog maar eerstejaars, maar vroeg me het volgende af.

Een afgestudeerde psychologiestudent die een full-time baan heeft begint met zo'n 2300 bruto per maand. Ik ben redelijk wereldvreemd op dit gebied en daarom vraag ik jullie; wat houd je hier in de praktijk aan over? Ten eerste gaat er natuurlijk een bepaald percentage af aan belasting, en dan heb je je netto salaris. Maar voor de rest? Ik vraag mij sterk af wat er allemaal afgaat aan vaste lasten, zoals huur, (auto)verzekering enz. De situatie is; een leuke huurwoning zonder partner.

Daarnaast vraag ik mij ook af wat je kwijt bent aan levensonderhoud voor één persoon. :)

(Afgestudeerden kunnen ook hun situatie plaatsen!)

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 02-04-2006 16:40 ]

Verwijderd

Kijk eens op nibud.nl. Daar staat heel veel nuttige informatie over dit soort dingen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Isse heel simpel eigenlijk: je financiele situatie is 'n balans, aan de ene kant de inkomsten, aan de andere kant de uitgaven.

Inkomsten, als afgestudeerde heb je meestal alleen nog maar loon (ps: zeg je zorgtoeslag bij de belastingdienst op, anders moet je die volgend jaar gaan terugbetalen, that is, als je die hebt natuurlijk). Makkelijkste manier van bruto naar netto is bruto - 38% (als je geen lease-auto hebt tenminste).

Uitgaven:
huur, gas/licht/water/vastrecht/huur boiler/geiser, kabel/tv/internet/telefoon, verzekeringen (zorgverz./wa-inboedel-uitvaart-juridische bijstand), auto (benzine/MRB/verzekering). Soms zijn er nog meer vaste lasten, maar 't meeste staat wel in dit rijtje.

Als je al die bedragen bij elkaar optelt/van elkaar aftrekt, krijg je wat je overhoudt per maand.

Schuldhulpverlening hanteert een bedrag van € 45 per week voor een alleenstaande aan leefgeld. Als je 'n leuk inkomen hebt, kun je daar rustig 'n euro 10-15 boven gaan zitten, maar zeker in het begin zou ik dat niet standaard doen. Ten eerste ben je nog gewend aan je studentenuitgaven, ten tweede kun je dan nog lekker reserveren en/of oud spul vervangen/nieuw spul kopen. Bedrag van € 45 per week is trouwens gebaseerd op het Nibud.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Van je brutoloon houdt je netto ongeveer 2/3 over zonder bijzondere aftrekkosten.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik hield van 2300 bruto ongeveer 1650 netto over, for what it's worth :)
Daarvan hield ik na aftrek van vaste lasten (hypotheek, ziekenfonds, internet, telefoon, verzekeringen, energie) ongeveer 600 euro over, waarvan ik 400 per maand uitgaf aan boodschappen en reiskosten. Ik had geen auto, wel een jaartrajectkaart van werk, maar reisde privé ook heel regelmatig lange afstanden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Met 2300 bruto krijg je een maximale hypotheek van € 135.000. Daar kun je net een hele luxe woonboot van kopen in de randstad, meer niet.

[ Voor 56% gewijzigd door Arnout op 02-04-2006 22:15 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

Arnout schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:12:
Met 2300 bruto krijg je een maximale hypotheek van € 135.000. Daar kun je net een hele luxe woonboot van kopen in de randstad, meer niet.
En het nut van deze opmerking in dit topic is....?
TS spreekt nergens over het kopen van een woning, namelijk.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
ralpje schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:14:
[...]

En het nut van deze opmerking in dit topic is....?
TS spreekt nergens over het kopen van een woning, namelijk.
Scherp!

Huren.
2300 euro bruto. Als je gaat huren krijg je te maken met de 4,5x regel. De kale huur per maand moet 4,5x je bruto inkomen zijn.

Dat is dan 511 euro huur. In de particuliere huur is daar vrijwel niets leuks in te vinden.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nou dat valt nog best wel mee hoor. Ik heb met mijn jaarcontract met intentieverklaring en toenmalige salaris (€2000) een hypotheek van 142.500 kunnen krijgen. Zonder NHG weliswaar, maar het bedrag had nog zelfs wat hoger gekund als het nodig was. En ik heb daarvan een prima appartement op loopafstand van het centrum van Utrecht kunnen kopen.

Overigens vind ik €2300 als startsalaris voor een psycholoog nogal optimistisch :o

[ Voor 5% gewijzigd door Canaria op 02-04-2006 22:24 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Onzin. De cijfertjes die genoemd worden door alle bereken-hier-je-hypotheek dingetjes op Internet slaan nergens op. Als je gaat praten bij een hypotheekverstrekker dan houden ze er zeer wel rekening mee dat iemand die net afgestudeerd is aanzienlijk in inkomen gaat stijgen. Dat wordt meegenomen in de berekening van wat je kunt lenen. Wat je kunt lenen kan dan zomaar 30% hoger uitkomen dan die 135K.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Wat een onzin met zo'n salaris kan je makkelijk meer krijgen, 150k lukt makkelijk, 2 ton misschien ook nog wel, ligt ana de perspectieven. of jedan ook nog lekker kunt leven is een tweede.

Die 4,5x regel is helemaal onzin.

Verwijderd

Canaria schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:22:

Overigens vind ik €2300 als startsalaris voor een psycholoog nogal optimistisch :o
Is dat een universitaire studie? Dan lijkt het me wel kunnen, zonder 13de maand ed is het echt geen godsvermogen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Exirion schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:28:
[...]

Onzin. De cijfertjes die genoemd worden door alle bereken-hier-je-hypotheek dingetjes op Internet slaan nergens op. Als je gaat praten bij een hypotheekverstrekker dan houden ze er zeer wel rekening mee dat iemand die net afgestudeerd is aanzienlijk in inkomen gaat stijgen. Dat wordt meegenomen in de berekening van wat je kunt lenen. Wat je kunt lenen kan dan zomaar 30% hoger uitkomen dan die 135K.
Vreemd genoeg was dat niet bij mij het geval. Ik kon maar net 5 jaar van mijn toenmalige lage brutosalaris (1750) lenen, ook al had ik 20.000 euro spaargeld.... Maar dat is misschien ook omdat ik de rente wou vastleggen op 15 jaar.

Maar uiteindelijk had ik ook een aanzienlijk bedrag van mijn ouders kunnen lenen onderhands, deze betaal ik met rente terug (wat ook weer aftrekbaar is) en mijn loon is aanzienlijk hoger geworden in 2,5 jaar

Maar ik vind dat de ts een beetje te hard van stapel loopt. Misschien wel zo handig om eerst een baan zien te krijgen voordat ie z'n inkomsten/uitgaven gaat berekenen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

athlonkmf schreef op maandag 03 april 2006 @ 02:23:
Vreemd genoeg was dat niet bij mij het geval. Ik kon maar net 5 jaar van mijn toenmalige lage brutosalaris (1750) lenen, ook al had ik 20.000 euro spaargeld.... Maar dat is misschien ook omdat ik de rente wou vastleggen op 15 jaar.
De regels zijn inmiddels wel aangescherpt omdat teveel mensen in de problemen raakten omdat ze teveel risico namen. Maar ik heb zelf 3 jaar geleden een woning gekocht en zat toen op zo'n 2500 bruto per maand (effectief wel hoger omdat ze vakantiegeld en 13e maand meetellen). Daarvoor nam ik een hypotheek van 176K voor een woning van 160K met de rente 10 jaar vast. En dat was niet bij een of andere dubieuze hypotheekverstrekker maar bij Bouwfonds.

Bottom line is dus dat je toch wel een stuk hoger dan die 135K uit kunt komen met een dergelijk inkomen. Verder ben ik het er uiteraard wel mee eens dat TS erg op de feiten vooruit loopt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Vorig jaar lag dat anders hoor. Ik haal de 2300 bruto per maand niet, maar heb toch een hypotheek kunnen krijgen van ongeveer 135.000 euro met NHG. Ook niet bij een twijfelachtige hypotheekverstrekker ofzo, maar gewoon bij ABN AMRO.

En voor 130.000 k.k. heb je zelfs in Utrecht al een fatosenlijk startersappartementje. In mijn geval komen de vaste maandlasten dan tussen de 800 en 900 euro uit. (Hypotheek, energie, verzekeringen, radio en tv, internet, mobiele telefoon, gemeentebelastingen, service-kosten....)

@ hierboven:

Bij Bouwfonds kun je inderdaad best veel lenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 08:37 ]

Verwijderd

Misschien kunnen we beter een apart topic openen a-la 'Hoeveel $$ kon jij krijgen voor xx euro bruto per maand", maar we moeten even niet uit het oog verliezen dat het de geldverstrekker uiteindelijk om het jaarinkomen gaat. Dan is de ene 2300 euro bruto (excl 13e maand) de andere niet, want 2300 bruto inclusief 13e maand is eigenlijk bijna 2500 euro bruto per maand..

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 08:37:
Ook niet bij een twijfelachtige hypotheekverstrekker ofzo, maar gewoon bij ABN AMRO.

...

Bij Bouwfonds kun je inderdaad best veel lenen.
Bouwfonds is overigens onderdeel van ABN Amro :)

Voordeel vond ik destijds ook dat ik iets van 85% van de executiewaarde aflossingsvrij kon lenen. Dat was relatief veel.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04
Exirion schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:14:
[...]

Bouwfonds is overigens onderdeel van ABN Amro :)
offtopic:
Nu nog wel, maar ABN AMRO wil het dit jaar verkopen

Verwijderd

Ik heb zelf dit jaar een hypotheek afgesloten (26mei de sleutel van het huisje)

Maar de verschillen tussen eind vorig jaar (2005) en dit jaar zijn aanzienlijk
Vorige jaar kon je bijvoorbeeld op een inkomen van 28.000 euro per jaar
een hypotheek met NHG van 148.000 euro krijgen. Dat kan dit jaar niet meer
(BTW zonder NHG krijg je het nog wel maar dat is je eigen keuze)

Ter indicatie
Ik verdien op dit moment 2100 per maand maar daarnaast heb ik nog wel een lease auto + enkele bonussen daar houd ik uiteindelijk net geen 1500 netto aan over

Daarnaast zou ik mezelf niet blindstaren op 2300 bruto start salaris. Aangezien lang niet iedereen hier mee start. (Zelf heb ik een HBO opleiding)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
En voor 130.000 k.k. heb je zelfs in Utrecht al een fatosenlijk startersappartementje. In mijn geval komen de vaste maandlasten dan tussen de 800 en 900 euro uit. (Hypotheek, energie, verzekeringen, radio en tv, internet, mobiele telefoon, gemeentebelastingen, service-kosten....)
Mja, ik ben in Utrecht aan het zoeken en voor 130.000 euro zit je wel in Kanaleneiland... de bijnaam die die wijk in Utreg heeft zal ik niet noemen, maar een hoop mensen willen daar niet zitten. Het is lastig om voor dat geld iets prettigs te vinden. Maar misschien heb jij geluk gehad :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-04-2006 09:45 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Over het huren: schrijf je nu al overal in voor wat betreft het krijgen van een huurwoning (had je eigenlijk al moeten doen toen je 18 werd; daar kan je later van profiteren). In de regio Haaglanden bijvoorbeeld moet je bij http://www.woonnet-haaglanden.nl zijn. Vroeger was het gratis, maar ik zou het nog steeds doen.

Verder houd je bij 2300 euro ongeveer 1600 euro netto over (was vroeger iets minder, maar vanwege zorgstelsel is het iets omhoog gegaan). Verder kan je kijken bij Nibud wat je ongeveer kwijt bent (er is zo'n persoonlijk budgetplanner ofzo die je in kan vullen; geeft wel een aardig beeld).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:45:
[...]

Mja, ik ben in Utrecht aan het zoeken en voor 130.000 euro zit je wel in Kanaleneiland... de bijnaam die die wijk in Utreg heeft zal ik niet noemen, maar een hoop mensen willen daar niet zitten. Het is lastig om voor dat geld iets prettigs te vinden. Maar misschien heb jij geluk gehad :)
Tja, de Maliebaan kun je wel vergeten voor dat geld inderdaad. Maar bijvoorbeeld een wijk als Transwijk (best een redelijke wijk) is best te betalen. Kanaleneiland zou ik zelf ook niet doen.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

2300 als startsalaris is nogal optimistisch denk ik :) 2100 is een betere gok, niet gelijk vakantiegeld e.d. meerekenen, zie dat als "extra" anders reken je jezelf alleen maar rijk.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dr. Strangelove schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:45:
[...]
Tip: (credits gaan naar Pelle :P) schrijf je in bij www.jaap.nl.
Ik had half december 2004 m'n eerste oriënterende gesprek bij De Hypotheker, daarna ben ik zelf gaan zoeken en nog geen maand later had ik m'n appartement in Pijlsweerd gekocht. Nog vóórdat het op Funda stond was het al verkocht :)

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

Als u een woning koopt, heeft dat gevolgen voor uw belasting. Meestal levert het een belastingvoordeel op, omdat u de (hypotheek)rente en bepaalde kosten kunt aftrekken. Tegenover de aftrekmogelijkheden staat het eigenwoningforfait. Dit betekent dat u jaarlijks een bedrag moet optellen bij uw inkomen. Op dit site-onderdeel vindt u hier meer informatie over.

Op 1 januari 2004 is de eigenwoningregeling gewijzigd. Als u uw eigen woning verkoopt en een nieuwe eigen woning koopt, heeft dat mogelijk gevolgen voor de rente die u mag aftrekken. Over deze zogenoemde bijleenregeling leest u meer op dit site-onderdeel.

blijft dit volgend jaar en de daar opvolgende jaren ook nog gelden voor mensen die een huis kopen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
voor de loonberekening: zie www.raet.nl
voor de rest kun je idd goed op nibud terecht.

De overige topics zijn niet relevant, de ts wil huren niet kopen en heeft het nergens over particuliere huur. Voor sociale huur (via corporaties) gelden regels qua inkomen/huur. Particuliere huur is niet gebonden aan wettelijke regels.

Qua hypotheek is er genoeg online te berekenen, het is maar de vraag of je uit wil gaan van toekomstige salarisstijgingen. Ik niet, ook niet in het verleden gedaan.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jivecar schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:34:
het is maar de vraag of je uit wil gaan van toekomstige salarisstijgingen. Ik niet, ook niet in het verleden gedaan.
Hangt er vanaf. Die maximum-berekening is volgens mij voor Jan Modaal gemaakt. Ik heb een hypotheek die grenst aan wat ik maximaal kon lenen destijds en woon in een erg fijne woning, maar woon alleen en heb geen auto. Van m'n inkomen kan ik prima leven en ook als ze de renteaftrek in 1 keer geheel zouden afschaffen dan hou ik zat over.

Wat dat betreft wordt er wel eens te hysterisch gedaan over alle risico's die aan een tophypotheek zouden kleven. Het hangt gewoon van je situatie af. Als ik met vrouw+kindje(s) en een auto voor de deur zou wonen dan is de situatie idd heel anders ;)

Verwijderd

Jivecar schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:34:
voor de loonberekening: zie www.raet.nl
voor de rest kun je idd goed op nibud terecht.

De overige topics zijn niet relevant, de ts wil huren niet kopen en heeft het nergens over particuliere huur.
Tja, ik wilde in eerste instantie ook huren. Dan ga je je dus een beetje orienteren en rondvragen. Vervolgens kom je tot de conclusie dat je voor een huurwoning in een fatsoenlijke stad of groter dorp nog minimaal een jaar of 3 tot 7 geduld zult moeten hebben en daarnaast ook nog eens een hoop geluk. Als je dan vervolgens naar de kosten gaat kijken, kom je tot de ontdekking dat je met een koopappartement eigenlijk helemaal niet duurder uit bent dan met een sociale huurwoning, zeker als je huursubsidie (of is dat tegenwoordig ook vervangen door modewoord "toeslag") wel kunt vergeten. Als je dan bij particuliere verhuurders gaat kijken val je al helemaal van je stokje van de bedragen die daar gevraagd worden per maand.

Ik denk dat de gegeven informatie over kopen (of particulier huren) dus helemaal niet zo irrelevant is. Zie het maar als "stof om over na te denken". (Ik lees in de openingspost dat de TS inderdaad eigenlijk uit wil gaan van een "leuke huurwoning", maar ik lees niet dat de TS absoluut niet wil kopen.) Als de TS nu nog nergens ingeschreven staat voor een huurwoning, denk ik dat hij sneller geholpen is door te wachten op een vaste aanstelling en vervolgens een woning te kopen. Dat was in mijn geval wel zo.
Voor sociale huur (via corporaties) gelden regels qua inkomen/huur. Particuliere huur is niet gebonden aan wettelijke regels.

Qua hypotheek is er genoeg online te berekenen, het is maar de vraag of je uit wil gaan van toekomstige salarisstijgingen. Ik niet, ook niet in het verleden gedaan.
Die online berekeningen voor hypotheken zijn juist totaal niet interessant. Ten eerste kloppen ze nooit en ten tweede laten die berekeningen maar een heel klein deel van het totale aanbod zien. Als je daar echt informatie over wil hebben, moet je gewoon eens binnenlopen bij een paar onafhankelijke adviseurs (Jazeker, NIET De Hypotheker!).

In mijn geval (nog 5 jaar een jaarlijkse salarisstijging die in mijn contract opgenomen is) heb ik de maximale hypotheek met NHG genomen die ik op mijn beginsalaris kon krijgen. Dat is het eerste jaar een beetje krap, maar dat had ik er wel voor over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 17:25 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:22:
[...]
Die online berekeningen voor hypotheken zijn juist totaal niet interessant. Ten eerste kloppen ze nooit en ten tweede laten die berekeningen maar een heel klein deel van het totale aanbod zien. Als je daar echt informatie over wil hebben, moet je gewoon eens binnenlopen bij een paar onafhankelijke adviseurs (Jazeker, NIET De Hypotheker!).
Wat is er mis met de Hypotheker :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Canaria schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:24:
Weinig volgens mij. Zelf heb ik toen gekozen voor de Hypotheekshop omdat die aan de NVM gekoppeld zijn en Hypotheker is dat niet. Maar als je zelf genoeg informatie inwint en je gezonde verstand gebruikt zijn ze allebij prima volgens mij :)

Verwijderd

Canaria schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:24:
[...]

Sorry, dat is een beetje persoonlijke ervaring. Ik heb er gewoon slechte ervaringen mee. Toen ik bij De Hypotheker was geweest voor een adviserend gesprek, kwam ik met de volgende gevoelens naar buiten:

- mijn inbreng en eigen mening werden genegeerd of weggewuift
- de adviseur ging alleen in op de verstrekkers die HIJ interessant vond (dan denk je al snel dat het om de $ gaat, zeker als andere adviseurs me al hebben voorgerekend dat ik, in mijn situatie, goedkoper uit ben bij andere verstrekkers)
- ik voelde me ook echt 1 van de 100 voor die dag, een massaprodukt en als individu totaal niet interessant

De achterliggende gedachte was eigenlijk meer, dat je ook vooral eens binnen moet lopen bij wat kleinere, zelfstandige adviseurs. Maar tuurlijk kun je ook best bij De Hypotheker binnenlopen, met een beetje mazzel krijg je wel een adviseur die je serieus neemt. Ik zou in ieder geval bij meerdere adviseurs langsgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 19:31 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik denk dat het 100% van de persoon afhangt: Ik ben zeer plezierig aan een hypotheek geholpen door de Hypotheker (-ster eigenlijk ;)).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Atomius
Mooie reacties, bedankt!

Ik had het idd over huren in de TS, maar als kopen ook aantrekkelijk of aantrekkelijker is wil ik dat natuurlijk ook overwegen. Samengevat is jullie advies dus om je nu al in te schrijven om daar later van te kunnen profiteren als je huren of kopen wil.

En over het startsalaris van een psycholoog die een GZ opleiding volgt;
Als richtlijn voor het salaris geldt de aanloopschaal voor psychologen. (Bij een voltijd-aanstelling - 36 uur - bedraagt het salaris behorende bij (aanloop)schaal 59 van de CAO-GGZ 2005-2006 minimaal € 2.390,- bruto per maand.)
Dat is wat ik gelezen heb iig. Bron: www.rino.nl Misschien nog andere tweaker(psychologen) die een startersverhaal hebben? :)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ah ok, dus de ervaringen met de Hypotheker zijn persoonlijk :)
Dat kan ik me goed voorstellen.
Mijn ervaring met de Hypotheker was positief. Ik ben daar eerst voor een oriënterend gesprek geweest, daarna toen ik de koop al had gesloten en m'n contactpersoon heeft echt alles keurig voor me geregeld. Er zat enige haast bij gezien de overdracht nog geen maand na de koop zou plaatsvinden.
Hij heeft de taxatie snel geregeld en daarna een offerte aangevraagd bij Interpolis. Ik had echt het idee dat hij het beste voor de klant, mij dus, wilde.
Daarna ben ik nog wel naar m'n bank gegaan voor een gesprek, maar zelfs die raadde me aan om op de offerte van Interpolis in te gaan :X
Niet zo letterlijk zoals ik het hier schrijf, maar de 0,5% verschil in rente kon hij niet goedmaken door de poliskosten te halveren. Ook al was dat al na 5 minuten duidelijk, toch heeft de adviseur van de bank nog een half uur de tijd genomen om me verder te adviseren. Dus ook bij ABN-Amro heb ik goede ervaringen :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48

orf

[offtopic]Ik vind het altijd eng als een adviseur gratis is; dan heeft die adviseur er alle reden toe om de hypotheek te adviseren die de meeste provisie oplevert. Dan liever betalen voor een adviseur die geen provicie vangt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

orf schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:20:
[offtopic]Ik vind het altijd eng als een adviseur gratis is; dan heeft die adviseur er alle reden toe om de hypotheek te adviseren die de meeste provisie oplevert. Dan liever betalen voor een adviseur die geen provicie vangt.
Ze vangen allemaal provisie en ze hebben allemaal belangetjes. Het gaat immers om geld, en waar dingen om geld draaien is manipulatie. Zo werkt het nou eenmaal in onze wereld. Het is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken, een avondje informatie doorlezen op internet, en je dan dingen laten voorrekenen. Dan kun je in overleg je eigen beslissing nemen.

• orf

orf

Ze vangen allemaal provisie en ze hebben allemaal belangetjes
Dan vind ik het fijner om óf zelf uit te zoeken wat de goedkoopste/beste hypotheek is, óf een adviseur in te huren die het voor mij uitzoekt en mij daar een factuur voor stuurt. Die geeft dan een advies waarna je zelf de hypotheek afsluit. Zo weet je zeker dat de adviseur geen provisie vangt.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wat is er zo erg aan als iemand anders óók voordeel heeft van jou de beste hypotheek aanbieden?
Hypotheekverstrekkers sluiten vaak grotere deals af met onafhankelijke organisaties zoals de Hypotheker. Daardoor kunnen ze meer voordeel bieden dan bij individuele deals, zodat zowel de hypotheekadviseur als de klant profiteert. Vergelijk het met for-profit 'inkoopacties' :P

Ik heb zoals ik zei zelf ook onderzoek gedaan naar de beste hypotheek, maar overal waren de afsluitprovisies (poliskosten) hoger dan via de Hypotheker. Dat er van mijn 1000 euro de helft naar de Hypotheker gaat, vind ik nog steeds voordeliger dan dat er 1500 euro naar de hypotheekverstrekker gaat.

• orf

orf

Wat is er zo erg aan als iemand anders óók voordeel heeft van jou de beste hypotheek aanbieden?
Zijn de belangen gelijk dan? Als een adviseur een hogere provisie krijgt bij een aanbieder die duurder is, wat is er dan in het belang van die adviseur om een goedkopere hypotheek af te sluiten die minder provisie oplevert?

• Mr Knowitall
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 17:19
orf schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:46:
[...]

Zijn de belangen gelijk dan? Als een adviseur een hogere provisie krijgt bij een aanbieder die duurder is, wat is er dan in het belang van die adviseur om een goedkopere hypotheek af te sluiten die minder provisie oplevert?
Het is in de branche van de financiële adviseurs precies hetzelfde als in veel andere bedrijfstakken. Er zijn goede en er zijn slechte. Dus ondanks de provisie zijn er echt wel tussenpersonen die kijken wat het meest voordelige is in jou geval.

Wacht nog even tot 2009, dan moet een adviseur laten zien wat hij/zij krijgt voor het aflsuiten van een hypotheek. Overigens wordt niet het meeste geld verdiend met de hypotheek zelf, maar vaak me de extra's. Denk aan de overlijdensverzekeringen of de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen bij een hypotheek.

So?

Verwijderd

[...]

Omdat bij die dure hypotheek de kans groter is dat de klant alsnog naar een ander gaat en dan heeft hij helemaal geen provisie.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Met hypotheken is het ook verstandig om meerdere offertes te laten maken.
En dan valt het provisiegebeuren ook vrij snel op:
De ene adviseur adviseerde ons om i.p.v. het aflossingsvrije deel, dat deel te beleggen. Het was maar een klein bedrag per maand en daar hield je toch wat leuks aan over aan het eind. De volgende hypotheekadviseur raadde ons dat resoluut af. Dat kon je beter buiten de hypotheek om doen, omdat je dan veel meer controle had en eventueel een maand kon overslaan, of je kon het in andere dingen steken (vakantie, keuken, etc.) als het meer opleverde. Het andere verschil was dat de adviseur en een hogere provisie voor kreeg. Dan weet je ook weer welke adviseur afvalt. Overigens waren er nog meer verschillen, maargoed.. komende twee dagen nog drie afspraken staan met adviseurs.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Mijn ervaringen met de hypotheker zijn ook goed.
Voldoende aandacht aan mijn wensen en voldoende vergelijkmateriaal tussen vormen en hypotheekaanbieders. Maar kan me ook goed voorstellen dat er hypotheekverkopers (ook bij de hypotheker) zijn die meer aan hun eigen geld denken.

En een beleggershypotheek levert nu eenmaal meer op qua provisie dan een annuitaire hypotheek.

Overigens is een tip (geheel ot) dat je over de afsluitprovisie vaak een bedrag korting kunt claimen. Dit varieert tussen de 25% en 50% van de afsluitprovisie (1% van hypotheekbedrag). Dit bedrag krijg je netto uitbetaald terwijl je de afsluitprovisie bruto kunt aftrekken.
De hypotheker bood mij overigens 25% korting over de afsluitprovisie bij een relatief lage provisie opleverende hypotheek (spaar).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:22
Je hebt ook compleet gezinnen, die van minder moeten leven.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Canaria schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:35:
Hypotheekverstrekkers sluiten vaak grotere deals af met onafhankelijke organisaties zoals de Hypotheker. Daardoor kunnen ze meer voordeel bieden dan bij individuele deals, zodat zowel de hypotheekadviseur als de klant profiteert. Vergelijk het met for-profit 'inkoopacties' :P
Het gevaar wat hier weer inzit (en daar had ik dus erg veel last van bij de hypotheker) is dat het voor zo'n grote hypotheekadvies-onderneming heel erg interessant is om juist die hypotheken, waar ze dus meer op verdienen, de hemel in te prijzen. Daar moet je dus wel heel erg op letten. Daarom is het bij mij uiteindelijk dus stukgelopen bij de hypotheker. De adviseur kwam met zijn "gunstigste" voorstel wat voldeed aan mijn eisen (DirectBank geloof ik), terwijl ik al een (iets) voordeligere berekening (van een zelfstandig adviseur) had liggen voor een prima vergelijkbare hypotheek van ABN AMRO. Toen ik de adviseur erop wees dat ik met zijn voorstel:
1. hogere maandlasten had met hetzelfde eindresultaat (qua spaarvermogen dan)
2. meer eigen middelen moest aanspreken om mijn appartement te kunnen financieren (ging toch om een dikke 1000 euro)
3. verplicht een duurdere levensverzekering moest nemen

deed hij daar helemaal niks mee. (Het was duidelijk dat hij "not amused" was met mijn inbreng.) Heb niet eens een berekening van de ABN AMRO mee naar huis gekregen.
Ik heb zoals ik zei zelf ook onderzoek gedaan naar de beste hypotheek, maar overal waren de afsluitprovisies (poliskosten) hoger dan via de Hypotheker. Dat er van mijn 1000 euro de helft naar de Hypotheker gaat, vind ik nog steeds voordeliger dan dat er 1500 euro naar de hypotheekverstrekker gaat.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Vanavond ben ik bij de hypotheker geweest en ik vond het allemaal best okee. Als ik het goed begreep zijn er ook verschillende werkwijzen. Degene die ik had prefereerde (gelukkig) de pc boven het handmatige, zodat hij direct resultaten kon tonen. Dat vond ik bij de hypotheekshop ook wel prettig.

En hij was ook redelijk in de zin van dat als een andere (de hypotheekshop) een betere deal had, dat ik dan daar direct moest afsluiten (beetje gedoe met rentes; de hypotheekshop zegt dat de rente lager is dan waar de hypotheker mee kwam).

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

[...]

Eens. Daarom is het handig om bij meerdere clubs een advies te vragen en niet alleen bij de hypotheker. De hypotheker heeft belangen die echt niet altijd in lijn zijn met de beste hypotheek in jouw situatie. Gewoon bij verschillende clubs advies inwinnen en dat op een rij zetten. Per slot van rekening zal je zelf de knoop moeten doorhakken op punten als; netto maandlasten, looptijd hypotheek, spaar/beleg of mix etc..

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

;)

Overigens is de hypotheker in ons geval één van de beste. Hij zei ook op een gegeven moment: "Als je bij een andere aanbieder 4.2% kan krijgen, neem die dan, want ik kan dat niet en dan zijn jullie goedkoper uit."

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 14:53

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Hier ook slechte ervaring met de Hypotheker. Eerste gesprek was nog wel prettig. Aardige vrouw. Goede uitleg en zo. 2e gespek was erg slecht. Was met de moeder van de vrouw uit het eerste gesprek. Wij moesten die vrouw er op wijzen dat er bepaalde regels waren, die voor ons erg belangrijk waren, en waar zij zelf niets van af wist. Ook kon ze niet overweg met het proramma wat ze gebruikte. Heb haar moeten wijzen wat ze moest doen. Dan vraag je je toch echt af waar je mee bezig bent. Toen we na 1,5 uur buiten stonden wisten we helemaal niet meer waar we aan toe waren. Zijn toen uiteindelijk bij een bedrijfje hier in de buurt terecht gekomen, en die heeft ons toen perfect geholpen. Frapant was wel dat we via hem meer konden krijgen bij een bepaalde bank dan dat we bij die bank zelf konden krijgen ;)

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

StickyFish schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:05:
Hier ook slechte ervaring met de Hypotheker. Eerste gesprek was nog wel prettig. Aardige vrouw. Goede uitleg en zo. 2e gespek was erg slecht. Was met de moeder van de vrouw uit het eerste gesprek.
Dus eerst heb je een gesprek met een vrouw en bij een volgend gesprek neem haar moeder het over? Vreemd.. is de Hypotheker een franchise ofzo?

edit: ja, dus.. dat verklaart het moeder-dochter gebeuren wel enigzins.

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 11-04-2006 11:21 ]

• Rukapul
  • Laatst online: 22:52
WizZie- schreef op zondag 02 april 2006 @ 16:39:
Ik ben nog maar eerstejaars, maar vroeg me het volgende af.

Een afgestudeerde psychologiestudent die een full-time baan heeft begint met zo'n 2300 bruto per maand. Ik ben redelijk wereldvreemd op dit gebied en daarom vraag ik jullie; wat houd je hier in de praktijk aan over? Ten eerste gaat er natuurlijk een bepaald percentage af aan belasting, en dan heb je je netto salaris. Maar voor de rest? Ik vraag mij sterk af wat er allemaal afgaat aan vaste lasten, zoals huur, (auto)verzekering enz. De situatie is; een leuke huurwoning zonder partner.

Daarnaast vraag ik mij ook af wat je kwijt bent aan levensonderhoud voor één persoon. :)
Het ligt heel erg aan je eigen uitgavenpatroon. 4 jaar geleden was ik afgestudeerd en begon aan m'n eerste baan tegen bijna EUR 2300 per maand wat netto tegen de 1800 zal zijn geweest. Ik had een huur van EUR 485, geen auto en hield honderden euro's per maand over. Dat komt voornamelijk omdat ik min of meer m'n studentenleefwijze vasthield, met uitzondering van de kosten voor eten enzo wat wel sterk omhoog ging. Had ik een paar dure hobby's opgepakt of m'n leefpatroon drastischer gewijzigd dan had ik wellicht niets overgehouden.

• stickyfish
  • Laatst online: 21-11 14:53

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

MrSleeves schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:19:
[...]

Dus eerst heb je een gesprek met een vrouw en bij een volgend gesprek neem haar moeder het over? Vreemd.. is de Hypotheker een franchise ofzo?

edit: ja, dus.. dat verklaart het moeder-dochter gebeuren wel enigzins.
ja, dochter was op vakantie, en moeder nam het dossier over. ze werkte (toevallig?) ook daar.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Niet zo heel toevallig aangezien het een franchise is. Iedere hypotheker (en ook hypotheekshop) heeft dus z'n eigen werkwijze. Bij ons deden beide precies zoals wij het het prettigst vonden: direct voorrekenen en resultaten laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 11-04-2006 15:39 ]

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

MrSleeves schreef op maandag 10 april 2006 @ 08:13:
[...]

;)

Overigens is de hypotheker in ons geval één van de beste. Hij zei ook op een gegeven moment: "Als je bij een andere aanbieder 4.2% kan krijgen, neem die dan, want ik kan dat niet en dan zijn jullie goedkoper uit."
ik gaf bewust netto lasten aan en niet bruto. Bruto is leuk, maar uiteindelijk gaat het erom hoeveel geld je na je huis te besteden hebt aan andere zaken.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Je kan toch echt beter bruto rekenen. Niet waarschijnlijk, maar stel dat de hyporente-aftrek helemaal wordt afgeschaft, dan mis je opeens een bedrag per maand. Als je dat al meeneemt in je begroting, kom je bedrogen uit.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MrSleeves schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:15:
Je kan toch echt beter bruto rekenen. Niet waarschijnlijk, maar stel dat de hyporente-aftrek helemaal wordt afgeschaft, dan mis je opeens een bedrag per maand. Als je dat al meeneemt in je begroting, kom je bedrogen uit.
Mja door met netto bedragen te rekenen neem je een risico, maar ik heb dat bijvoorbeeld bewust wél genomen. Voorlopig is de hypotheekrenteaftrek er nog wel en tegen de tijd dat die (deels) afgeschaft wordt, reken ik op een overgangsregeling. Bovendien gaat het in de topicstart (die haal ik er maar weer eens bij :P) om een hoogopgeleide starter, bij wie het aannemelijk is dat het salaris nog wel stijgt, wat je in de lange-termijn begroting ook moet meenemen.

Ik ga daar voor mezelf ook vanuit. Ik heb voor mijn toenmalige salaris een tophypotheek afgesloten, maar die wordt steeds gemakkelijker op te brengen, en over een tijdje ben ik zover dat ik het eventuele verlies van de hypotheekrenteaftrek financieel kan dragen.

• Atomius
Het ligt heel erg aan je eigen uitgavenpatroon. 4 jaar geleden was ik afgestudeerd en begon aan m'n eerste baan tegen bijna EUR 2300 per maand wat netto tegen de 1800 zal zijn geweest. Ik had een huur van EUR 485, geen auto en hield honderden euro's per maand over. Dat komt voornamelijk omdat ik min of meer m'n studentenleefwijze vasthield, met uitzondering van de kosten voor eten enzo wat wel sterk omhoog ging. Had ik een paar dure hobby's opgepakt of m'n leefpatroon drastischer gewijzigd dan had ik wellicht niets overgehouden.
Hehe, cool :) Nog lekker even genieten zie ik. ;)

Verwijderd

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als ze in Den Haag zouden besluiten om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen, dan komen er gewoon veel te veel mensen in de problemen. Zo'n maatregel zou alleen maar veel meer ellende veroorzaken, dan dat er iets positiefs uit zou komen. Daarnaast ben je als volksvertegenwoordiging meteen het vertrouwen van een groot deel van de bevolking kwijt en er zullen dan koppen moeten gaan rollen voordat dat vertrouwen weer hersteld kan worden.

Als je van plan bent om een duur huis te gaan kopen, dan zou ik inderdaad wel rekening houden met een vermindering van de HRA. Ze zullen waarschijnlijk namelijk eerst de "groep" aan gaan pakken die, grofgezegd, misbruik maakt van de HRA door de rente van een hypotheek van bijvoorbeeld meer dan 400.000 euro helemaal af te trekken. Daar valt ook het meeste te halen, omdat die mensen qua inkomstenbelasting in de hoogste schaal vallen en dus procentueel gezien de meeste HRA ontvangen. Daarnaast zijn hun woningen over het algemeen dermate duur (en de bijbehorende hypotheken, die ze vaak eigenlijk niet eens nodig hebben maar alleen hebben voor de HRA, dermate hoog), dat deze groep het overgrote deel van de totaal uitgekeerde HRA ontvangt. Dat is in mijn ogen dus onterecht, waarom zou iemand met een top-inkomen ook nog eens extra gesubsidieerd moeten worden ten opzichte van Jan Modaal? De HRA is hier ook niet voor bedoeld. De HRA is er om ervoor te zorgen dat Jan Modaal ook een dak boven zijn hoofd kan hebben, niet om ervoor te zorgen dat de top van de samenleving in NOG grotere villa's kan gaan wonen.

Er zal ongetwijfeld "iets" gaan gebeuren, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het voor mijn situatie (geen top-inkomen en een relatief lage hypotheek) niet echt hele nadelinge effecten zal hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 07:51 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 07:40:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als ze in Den Haag zouden besluiten om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen, dan komen er gewoon veel te veel mensen in de problemen. Zo'n maatregel zou alleen maar veel meer ellende veroorzaken, dan dat er iets positiefs uit zou komen. Daarnaast ben je als volksvertegenwoordiging meteen het vertrouwen van een groot deel van de bevolking kwijt en er zullen dan koppen moeten gaan rollen voordat dat vertrouwen weer hersteld kan worden.
Ik verwacht het ook niet, maargoed.. het blijft politiek en het is al eens eerder gebeurd: Zweden 1991.
Maargoed, hopelijk zijn ze hier niet zo dom.

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
Ik betaal ook gewoon de bruto maandlasten, krijg ik 1x per jaar een leuk douceurtje van de belastingdienst. :) En mocht er ooit wat gaan gebeuren met de hypotheekrente aftrek, dan zit ik altijd goed.

uncle_sjohie

Verwijderd

WizZie- schreef op woensdag 05 april 2006 @ 20:21:
Mooie reacties, bedankt!

Ik had het idd over huren in de TS, maar als kopen ook aantrekkelijk of aantrekkelijker is wil ik dat natuurlijk ook overwegen. Samengevat is jullie advies dus om je nu al in te schrijven om daar later van te kunnen profiteren als je huren of kopen wil.

En over het startsalaris van een psycholoog die een GZ opleiding volgt;

[...]

Dat is wat ik gelezen heb iig. Bron: www.rino.nl Misschien nog andere tweaker(psychologen) die een startersverhaal hebben? :)
Voor je er vanuit gaat dat je GZ-psycholoog bent: voor zover ik begrepen heb kom je niet zomaar aan een opleidingsplaats. Doorgaans sowieso pas met een aantal jaren werkervaring.

Aangezien je eerstejaars bent is de kans dat je deze studie niet afmaakt behoorlijk aanwezig: ik zou me nu nog niet druk maken om bruto-inkomens, maximale hypotheken, netto-maandlasten en meer van dat arbeidersgeneuzel. :P

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
MrSleeves schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:39:
Niet zo heel toevallig aangezien het een franchise is. Iedere hypotheker (en ook hypotheekshop) heeft dus z'n eigen werkwijze. Bij ons deden beide precies zoals wij het het prettigst vonden: direct voorrekenen en resultaten laten zien.
Ik heb een offerte laten maken bij de hypotheker, en bij de rabobank, en die laatste kon niet in de buurt komen van wat de hypotheker bood (icm een deltalloyd hypotheek) Aangezien ik haast had heb ik toen niet verder gezocht, het grote verschil gaf me wel het gevoel dat het bij de hypotheker wel aardig goed zat, en dat ze me niet een idioot dure hpotheek hadden aangesmeerd. En ze hebben me bij die vestiging van de hypotheker zeer goed geholpen met mijn gezondheidsverklaring etc, die hebben hun provisie echt wel verdient in mijn geval!

uncle_sjohie

• Rukapul
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:39:
ik zou me nu nog niet druk maken om bruto-inkomens, maximale hypotheken, netto-maandlasten en meer van dat arbeidersgeneuzel. :P
Nou sla je de draad dood voor al die arbeiders topic kapers forum users die zo graag over hun hypotheekje keuvelen :+

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:55:
[...]

Nou sla je de draad dood voor al die arbeiders topic kapers forum users die zo graag over hun hypotheekje keuvelen :+
offtopic:
Die arbeiders topic kapers forum users moeten nu toch nodig weer aan de arbeid. Om 11.00 is de koffiepauze echt wel voorbij!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 23:09

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Volgens mij had de TS het niet over het kopen van een woning, en bovendien kun je voor 135k best een fatsoenlijk huis kopen (ja niet in het centrum van een grote stad ofzo natuurlijk)

* Metro2002 heeft zelf een aardig 2 kamer appartement op de benedenverdieping met tuin gekocht vlakbij het centrum van schiedam voor 84.000 euro.

In bv Spijkenisse ofzo koop je voor 135k een eensgezinswoning.

En aan de TS: Wat inderdaad al eerder gezegd is, kijk even op nibud. Maar maar jouw inkomen is het makkelijk rondkomen. Zeker in je eentje. Ik doe het met 16000 euro bruto in de maand. Daar hou ik net iets meer als 1200 euro netto van over.

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Metro2002 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 11:30:
[...]
Ik doe het met 16000 euro bruto in de maand. Daar hou ik net iets meer als 1200 euro netto van over.
De belastingdienst mag jou volgens mij niet zo :P

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Niet meteen in de paniek-mode ;) . De politiek denkt er nu over na dus voordat er wat gebeurt :Z . Er zal als eerder gesteld, een overgangsregeling komen of, meer voor de hand liggend, een max. gesteld worden aan de hypotheeksom waarover de rente aftrekbaar is. Daar kan ik me niet meer druk om maken dan mogelijke werkloosheid, WAO etc.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 11:30:
[...]
* Metro2002 heeft zelf een aardig 2 kamer appartement op de benedenverdieping met tuin gekocht vlakbij het centrum van schiedam voor 84.000 euro.

Volgens mij had de TS het niet over het kopen van een woning, en bovendien kun je voor 135k best een fatsoenlijk huis kopen (ja niet in het centrum van een grote stad ofzo natuurlijk)
Maar dan zit je ws. wel dicht bij Schiedam CS? Ben je in 5 minuten in de stad :)

Ik zit zelf op de grens van Rotterdam en Schiedam.. ben zo in het centrum en heb een flatje gekocht voor 75k.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 13-04-2006 15:53 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Atomius
Ik had nog een vraagje die enigszins aansluit op deze. Ik heb de mogelijkheid om een appartement in te trekken waar ik alleen zal komen te wonen. Ben eerstejaars student in Utrecht. Inbegrepen zijn een huiskamer, een slaapkamertje, badkamertje en keuken. Nu heb ik geen flauw idee wat, naast de huur, de vaste maandlasten zullen zijn. Zouden jullie een lijstje kunnen maken van deze maandlasten met de prijs erbij? Ik weet echt niet waar ik dit moet zoeken namelijk.

Ik zat zelf te denken aan; gas, water, licht, verzekering, eten voor 5 dagen per week, internet, enz.

Kunnen jullie me op weg helpen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 05-06-2006 20:54 ]

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:17
Even mijn opsomming van vaste lasten. Voor de aardigheid de bedragen erbij gezet. Wel een koopappartement met hypotheek van € 175.000, dus sommige bedragen zullen anders zijn dan bij jou:

- Hypotheek/Huur 581
- Bijdrage servicekosten 69
- Levensverzekering 95

- Gas/Electra levering 30
- Gas/Electra netwerk 35
- Water 8
- Kabeltelevisie 15

- Aparte levensverzekering als pensioenaanvulling 75

- Ziektekostenverzekering 71
- Opstal-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering 14
- Rechtsbijstandverzekering 6
- Uitvaartverzekering, per kwartaal 13

- Gemeentebelasting 10 keer per jaar 45
- Waterschapsbelasting 5 keer per jaar 38

- Telefoonabonnement vast 10
- Telefoonabonnement mobiel 10
- ADSL-abonnement 40
- OV-jaarkaart 260

Na aftrek van alle vaste lasten heb ik nog 600 euro over voor etern en overige dingen. Per maand kan ik hier 200 euro van sparen.

Overigens mijn bruto inkomen is 2800 euro @ 27 jaar. Weet niet precies wat ik netto overhoudt.

[ Voor 38% gewijzigd door TweakersOnly op 05-06-2006 21:15 ]

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Gemeente en waterschap kun je ontheffing voor aanvragen, zeker als student.

Verder betaal ik:
Vast
• 100 eur GWE
• 150 eur collegegeld
• 60 eur ziektekosten
• 25 eur inboedel, WA, rechtsbijstand verzekering
• 50 eur tv, inet, telefoon
• 25 eur sportkaart

Variabel:
• 150 eur voedsel (2pers, voor 1pers moet je minstens op 100eur rekenen)
• 50 eur boekengeld (tegenwoordig niet meer, maar denk daar wel aan!)

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Hermanvh
  • Laatst online: 19-11 11:44

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik zit ook rond de 2300 bruto (iets eronder) en kreeg 162.500 rond als hypotheek met 6 jr rentevast (zowieso de gunstigste rentevastperiode om de max. hypotheek te berekenen, omdat je vanaf 6jr met werkelijke rente mag rekenen. Kortere rentevastperiode moet je een hoge rekenrente gebruiken, waardoor je op een laag hypotheekbedrag uitkomt.). Ik heb dit vorig jaar rond deze tijd geregeld en zit op 4,25%. Helaas wel zonder NHG.

Zelf woon ik in Gouden Leeuw in A'dam (ZO, ja ik ken de reputatie, maar valt alles mee vergeleken met A'dam West etc. ;)). ZO was samen met Centrum de veiligste wijk van A'dam afgelopen jaar :) Appartementen zijn goed te betalen. Met een beetje geluk heb je voor tussen de 135.000 en 145.000 kk een appartement van 110m2 midden in het park :) Daarnaast zijn zowel de bus als metro 2 minuten lopen, zit je met 15 minuutjes in het centrum van A'dam. Werk is 10 minuutjes fietsen voor mij :) AH op 2 minuten lopen :) Lidl / Aldi op een kleine 10 minuutjes fietsen :)

Groenhoven hebben soortgelijke appartementen. Kijk maar op Funda, staan er altijd genoeg te koop :)

http://www.funda.nl/koop/...den=on&crrentChoices=0904

webOS all the way!

Pagina: 1