Toon posts:

ATX vormfactor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb mijn servertje ge-upgrade, van Celeron 466 naar Athlon 1200MHz (ik weet het, het is erg, maar voor de server is het genoeg). Heb de mobo + CPU in de kast van de Celeron gestopt, maar nu raakt hij nogal warm (dat is, 70 graden). Volgens mij moet die Athlon daar tegen kunnen, maar ik zou hem liever toch wat koeler zien.

Nu is een simpele oplossing een casefan, ik hoop toch dat dat zal helpen. Casefan aan de voorkant, uitlaat aan de achterkant via de PSU.

Maar er valt me wat raars op aan zo'n ATX kast. De processor zit direct onder de voeding. Die voeding straalt toch enige warmte af, en nog erger, zo belemmert hij een vrije doorstroom van lucht naar de CPU!

Ik haalde de voeding los, en wat bleek: de CPU koeling hoefde niet meer maximaal te werken en hield de CPU keurig netjes koel. Blijkbaar is die voeding een opstakel voor een goede airflow?

Wat kan ik hier het beste aan doen? Casefan geeft denk ik wel enige oplossing, maar loopt dan de lucht niet alleen over het lage deel van de mobo, direct naar de uitgang (en dus niet langs de CPU)? Liefst zo goedkoop mogelijk...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51

Theo

moederbord

de meest goedkope oplossing; zet je kast open.

Een andere goedkope oplossing is om een 80 of 120 mm casefan te plaatsen onder je voeding (wel even een goed gat dremelen) die lucht naar buiten blaast. Zo heb je een beetje airflow in de kast.

Betreft de voeding, de fan die hierin zit blaast lucht naar buiten, dus hij zuigt bovenaan je kast de warme lucht weg en voert deze naar buiten af.

Je kan daarom ook een nieuwe voeding kopen met een 120 mm fan aan de onderkant, dus die direct boven je cpu zit. Deze zuigt de lucht bij de cpu weg en blaast deze aan de buitenkant/achterkant er weer uit. Voor 30 euro heb je een coolermaster extremepower 380 watt voeding met zo'n fan.

Nu met WP, PV, EV en PC

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:16
ik ken het probleem volledig. Ik heb hier zo een thunderbird 1400. Die wordt nog warmer (helemaal met een slecht ingedeelde aopen kast).
Bij mij zit er nu, na enig dremelwerk, een gat met een diameter van 12 cm vooronder in de kast. Dat werkt heel behoorlijk. Koude lucht rechtsonder naar binnen, warme lucht linksboven naar buiten.

Je kan natuurlijk ook proberen je voeding ergens anders te plaatsen! (wel wat knutselwerk ;))
(die voeding van je zal namelijk voornamelijk de lucht bij je cpu wegzuigen, sowieso er niet op blazen)

[ Voor 15% gewijzigd door marteltor op 02-04-2006 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij zit vooronder ook een luchtinlaat, daar wou ik een casefan zetten, maar betwijfel hoe goed dat werkt...

Wat betreft de warmteafvoerende voeding. Het idee is leuk, maar toch vindi k het een beetje raar:
De koeling op de CPU blaast van de voeding af
de voeding zuigt bij de CPU weg
Hierdoor zou er een onderdruk tussen CPU en voeding ontstaan, waardoor daar weer de warme lucht heenstroomt, welke dan deels weer over de CPU stroomt, right?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit is meer iets voor TWA dus deze move ik even :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:45:
Maar er valt me wat raars op aan zo'n ATX kast. De processor zit direct onder de voeding. Die voeding straalt toch enige warmte af, en nog erger, zo belemmert hij een vrije doorstroom van lucht naar de CPU!
Dit is niet echt de indeling van elke atx-kast.. Tenminste ik neem aan dat je het over zo'n miditower hebt waar de voeding echt recht boven de cpu zit (op het moment dat je de kast plat legt, als de kast gewoon rechtop staat zal de voeding links van de cpu zitten en op die manier alle airflow inderdaad blocken)

Maar je zou inderdaad kunnen kijken of je de voeding op een andere plaats kunt zetten.. Zal wel niet echt een nette oplossing worden zonder al te grondige verbouwingen, maar voor zo'n servertje zal het voldoende zijn :)
Pagina: 1