Videokaart - Overclocken, het begin

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05-2025
Oke, nu lees ik hier dus allerlei uitgebreide verhalen.
Maar om het simpel kort samen te vatten even een vraag:

Ik gebruik RivaTuner voor het overclocken van mijn (extreem oude/trage) GeForce 6200 SE TurboCache.
Nu weet ik dat dit een slecht kaartje is en behoorlijk oud, maar ik heb gelezen dat als je hem goed tweakt, je hem tot een 6600, en misschien zelfs een 6600 GT kan clocken.

Nu weet ik 0,0 van overclocken en heb er totaal geen ervaring mee, maar hier even een printscreentje van wat ik heb gedaan tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=image&file=overclock1.jpg

Ziet dit er een beetje veilig en progressief uit? Wat kan ik nog veranderen/verbeteren.

Nogmaals ik begin pas net met overclocken, heb dus nog een hoop te leren.

Alvast bedankt! :>

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

Deze hoort in TCA :)

Maar je kunt hem niet naar een 6600GT krijgen door alleen te OC-en: je moet er een 6600GT BIOS in flashen en als het goed is heb je dan een lading pipes geunlocked. Dan krijg je een volwaardige 6600(GT).

Hier vind je meer info: geforce6200-> 6600

Meer info kun je vinden met de search.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:45
Ja, ik wil hem ook wel overclocken, heb de 'normale' 6200 PCI-e , dus met de nv44. Die kan niet worden geklokt naar een 6600. Tenzij je de nv43 hebt, die kan dat wel. Verder heb ik mijne overgeklokt van 300Mhz->430Mhz en 350Mhz ->640Mhz

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Ik bekijk net even je plaatje, maar als je effect wilt hebben in 3D kun je hem beter in de 3D mode OC-en en niet in de 2D mode :D (daar heb je niet bizar veel aan)

En verder gewoon een paar benchmarkjes draaien, en kijken in de ORB op Futuremark naar vergelijkbare systemen. Dan kun je er meer over zeggen :)

Edit: werkend plaatje (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1659/overclock14gh.th.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door oshiro op 02-04-2006 14:35 ]

• Coltpower
Oke.. ik snap dat het ook met flashen van BIOS te maken heeft etc.
Maar mijn vraag was eigenlijk, kan ik met RivaTuner al een aardig stukje overclocken zoals ik laat zien in de afbeelding?

Zo ja, dan wou ik het daar bij houden, heb geen zin om hem echt superveel te vernaggelen of nieuwe drivers van een 6600 of wat ook te installeren.

Kortom: Het is leuk als je hem naar een 6600 kan overzetten, maar ik wil gewoon een iets snellere kaart. Is daarmee RivaTuner voldoende?
Zo ja, hoever kan ik nog gaan, tot ongeveer het einde van die blauwe grens op het schuifbalkje?

• maarud
Ik heb hem op automatisch overclocken staan, ik zit nu op de 420Mhz en 650Mhz, 40 graden. Je kan er alleen een 6600 van maken als je een NV43 core hebt.

• Coltpower
oshiro schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:31:
Ik bekijk net even je plaatje, maar als je effect wilt hebben in 3D kun je hem beter in de 3D mode OC-en en niet in de 2D mode :D (daar heb je niet bizar veel aan)
klopt, ik had 3d low en 3d high ook al aangepast... maar heb toevallig printje van 2d gemaakt...
Maar die andere heb ik op dezelfde frequencies ;)

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Bosman schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:31:
Oke.. ik snap dat het ook met flashen van BIOS te maken heeft etc.
Maar mijn vraag was eigenlijk, kan ik met RivaTuner al een aardig stukje overclocken zoals ik laat zien in de afbeelding?

Zo ja, dan wou ik het daar bij houden, heb geen zin om hem echt superveel te vernaggelen of nieuwe drivers van een 6600 of wat ook te installeren.

Kortom: Het is leuk als je hem naar een 6600 kan overzetten, maar ik wil gewoon een iets snellere kaart. Is daarmee RivaTuner voldoende?
Zo ja, hoever kan ik nog gaan, tot ongeveer het einde van die blauwe grens op het schuifbalkje?
Met Rivatuner kun je net zover OC-en als de keiharde DOC-ers. Gewoon zo ver gaan als mogelijk is.
Bosman schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:35:
[...]
klopt, ik had 3d low en 3d high ook al aangepast... maar heb toevallig printje van 2d gemaakt...
Maar die andere heb ik op dezelfde frequencies ;)
Ik heb niks gezegd ;)

• Coltpower
Oke hartstikke bedankt!
Ben alweer iets wijzer eruit geworden en ben atm 3dMark ff aan het downen om wat goeie tests uit te voeren. Dan weer wat bijstellen, dan weer testen etc...

Best makkelijk dan. Dat wou ik gewoon ff weten! :D

Ga er mee aan de slag en hoop op een klein resultaat! :)

Zal straks nog wel wat results posten.

• maarud
Je kan haast niet verder dan dat blauwe balkje, dan kan RivaTuner het niet meer testen....

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

mcandor schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:41:
Je kan haast niet verder dan dat blauwe balkje, dan kan RivaTuner het niet meer testen....
Je kunt het blauwe balkje verder instellen ;)
Zie de contest in dit forum.

• Coltpower
Nog uno klein vraagje... O-)

Hoe zit dat met de temp.
Als ik nu al rond de 48 graden zit..... of valt dat nog mee?

Wat is zo'n beetje de max. temp?

Danku!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is meer wat voor T&C :)

Move DOC -> T&C

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Bosman schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:58:
Nog uno klein vraagje... O-)

Hoe zit dat met de temp.
Als ik nu al rond de 48 graden zit..... of valt dat nog mee?

Wat is zo'n beetje de max. temp?

Danku!
als je tijdens het gebruik van een videokaart op 48 graden zit is dit zeker niet extreem, maar jij zal wel idle bedoelen, ik denk dat de max temp. ergens tussen de 60 en 70 zal liggen en dan dichter bij de 60 dan de 70 :P

ps. als ik je een tip mag geven wel even VOORzichtig proberen, met kleine stapjes OC'en (spreek (helaas) uit eigen ervaring :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 19:31 ]

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Bosman schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:15:
Nu weet ik dat dit een slecht kaartje is en behoorlijk oud, maar ik heb gelezen dat als je hem goed tweakt, je hem tot een 6600, en misschien zelfs een 6600 GT kan clocken.
Prestaties die vergelijkbaar zijn met een 6600 ga je met deze kaart nooit halen (6600GT kan je al helemaal vergeten), je hebt namelijk de Turbocache versie, wat betekent dat er een nv44 core op je kaart zit. De nv44 heeft 4 pipelines, de nv43 heeft er 8 (waarvan 4 gelockt). Doordat je maar 4 pipelines hebt zul je dus nooit een 'volwaardige' 6600 kunnen krijgen. Overclocken van core en geheugen kan natuurlijk wel ;)

• Coltpower
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:30:
[...]

als je tijdens het gebruik van een videokaart op 48 graden zit is dit zeker niet extreem, maar jij zal wel idle bedoelen, ik denk dat de max temp. ergens tussen de 60 en 70 zal liggen en dan dichter bij de 60 dan de 70 :P

ps. als ik je een tip mag geven wel even VOORzichtig proberen, met kleine stapjes OC'en (spreek (helaas) uit eigen ervaring :P)
Oke, dus rond de 60 blijven is max... En ja ik ben voorzichtig, doe stapje voor stapje, en zodra ik tevreden ben stop ik er gewoon mee!
LWY schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:38:
[...]

Prestaties die vergelijkbaar zijn met een 6600 ga je met deze kaart nooit halen (6600GT kan je al helemaal vergeten), je hebt namelijk de Turbocache versie, wat betekent dat er een nv44 core op je kaart zit. De nv44 heeft 4 pipelines, de nv43 heeft er 8 (waarvan 4 gelockt). Doordat je maar 4 pipelines hebt zul je dus nooit een 'volwaardige' 6600 kunnen krijgen. Overclocken van core en geheugen kan natuurlijk wel ;)
Ahh ok, zoiets las ik ook al, maar waren verschillende meningen over. Maar ik geloof je wel idd ;)

Trouwens, even iets anders. Was gisteren BF2 aan het spelen. Meeste opties op 'gemiddeld' en 1 of 2 op 'hoog'.
Nou schokt en laadt ie alles ff aan het begin van een map, das logisch naar mijn idee, maar later in het spel kreeg ik een zwart scherm ineens, en boem ---> desktop.
Zal hoogst waarschijnlijk dus wel aan m'n kaart liggen, maar niet aan het overclock gebeuren neem ik aan?

Heb core nu @ 380 Mhz en memory @ 580 Mhz staan. (nog veilig in het balkje, en met nvidia zelf getuned).

• Coltpower
Bovenstaande doet zich nog steeds voor...
Volgens mij wordt de videokaart lang niet te heet, maar zoals gezegd, dat is volgens mij.

Ook wordt het onderste gedeelte (gun, cockpit, tank-gedeelte etc.) soms zwart en dan blijft het spel circa 2 seconden hangen --> volledig zwart beeld dan voor halve seconde en dan schiet ie weer gewoon terug naar het spel.

Nog enig idee iemand of moet ik dit even ergens anders plaatsen?

:'(

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Kennelijk kan je kaart de door jou ingestelde snelheid niet aan.

Begin maar weer op stock snelheid en probeer dan nog maar eens BF2 (voor een aantal uren). Clock de core 10Mhz over en het mem 20Mhz en probeer nog eens enz...

Op het moment dat je een vastloper krijgt ga dan op z'n minst 20Mhz core en 40Mhz mem terug. Wat je nog wel kan proberen is of bijvoorbeeld het mem niet verder wil maar de core wel (of andersom). Die kan je wat hoger clocken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Het re-directen naar je desktop bij BF2 heeft er vooral mee te maken met hoe hoog je de grafische instellingen zet, had zelf een keer meegemaakt met mijn X300.

Ik dacht een keer , hoe laag zal mijn fps worden als ik alles op zijn hoogst zet.
Eventje instellen, starten, "error", terug naar desktop.
Pagina: 1