[kubuntu] hikken

Pagina: 1
Acties:

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik heb het volgende systeem voor windows xp, en ik experimenteer van tijd tot tijd ook met verschillende linux versies, om te evalueren voor hoever het mogelijk zou zijn om een overstap te maken, omdat ik dit graag een keer wil.

AMD64 3500+ Newcastle S939
Asus A8N SLI Premium
1024 mb GEIL dual channel pc 3200 2-2-2-5
maxtor 80 gb sata (linux)
wd raptor 36 gb sata (windows)
maxtor 200 gb sata (data)
7800GT pci-e, Iiyama ProLite 481S op 1280x1024@60hz
soundblaster live
voeding, opticals, kast, temps, voltages enzo is allemaal wel in orde, C&Q staat uit, dus 2200 mhz continu

Ik heb Kubuntu 5.10 (breezy badger) geinstalleerd en een beetje aangepast aan mijn wensen. Dat werkt allemaal wel goed enzo. Ik heb de nvidia binary driver geinstalleerd via apt-get en daarna xorg.conf aangepast volgens een howto op ubuntuforums.org om de driver aan het werk te krijgen. Dat werkt ook goed en ik heb 3d accelleratie omdat de opengl screensavers nu niet meer stotteren, althans....

Het probleem is dat de screensaver na elke 2 seconden even 1/10 seconde "pauzeert" en dan weer verder gaat. Het is dus niet het gestotter wat je hebt als je geen goede driver hebt geinstalleerd, maar een soort "hikje". Dit ziet er niet echt mooi uit als je er op let, en dat doe ik helaas.

Hier 2 screenshots van KDE system guard, de eerste is voor de screensaver, de 2e is na het draaien van de screensaver.

http://lightfeet.xs4all.nl/images/system_normal.png
http://lightfeet.xs4all.nl/images/system_screensaver.png

Je ziet dat het cpu gebruik continue rond de 20 % light en niet vaak piekt naar 100 %, ook het geheugengebruik lijkt me goed, continue ongeveer 500 mb gebruikt, iets van 450 mb buffers en cache en nog een beetje vrij (dat is toch normaal voor linux??). Ook de videokaart kan de bottlenek niet zijn lijkt me, een 7800GT is wel een aardig snel beestje. Wat zorgt er dan voor dat de screensaver dan toch telkens om de 2 seconden even "hikt" of "pauzeert" of hoe je het wilt noemen?

De screensavers die ik heb geprobeerd zijn allemaal opengl, waaronder euphoria, fireworks, flux, solarwinds en bij elke gebeurt hetzelfde.
Programma's die continue op de achtergrond draaien zijn Ktorrent, Kopete, aMule, Kontact, amaroK spelend, verder nog standaard dingen en daemons zoals samba, ftp enzo.

Ik ben een beetje out of options omdat het systeem mij zwaar genoeg lijkt voor deze dingen, en het verder prima draait. Tips zijn welkom, alleen geen Gnome aub, ik heb er altijd mee gewerkt maar sinds een tijdje vind ik KDE toch fijner om mee te werken.

edit: de priority van de screensaver heb ik al van "low" naar "medium" gezet, maar zonder verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door jealma op 02-04-2006 16:51 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

apart.
dat geheugen is normaal. linux gebruikt graag al het geheugen. Als je het hebt moet je het gebruiken.
weet je zeker dat opengl helemaal correct werkt. probeer eens tux racer uit.
apt-get install tuxracer (debian maar (k)ubuntu zal het wel hebben). en kijk of dat ook hikt.

want een AMD64 3500+ zou wel zo'n hikkend resultaat geven als het opengl software matig renderd.

>.< >.< >.< >.<

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:53

BHQ

Tuxracer is -allang- obsolete, het heet nu iets als 'ppracer'.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Muhahaha, ik heb Planet Penguin Racer gespeelt..
Standaard instelling was 800x600 full screen, helemaal vloeiend, niks aan de hand.
Daarna heb ik de instellingen verhoogd naar 1280x1024 fullscreen met 2x FSAA en dat was ook helemaal vloeiend. Dus daar light het niet aan imho.
Dus wat dit spel betreft, zou ik zeggen dat openGL wel goed zit.

KInfoCenter zegt bij mij over openGL:

Driver: NVIDIA Corporation
Renderer: G70/PCI/SSE2/3DNOW!
OpenGL Version: 2.0.0 NVIDIA 76.67
Kernel Module: unknown

Andere dingen:
Server/client GLX version: 1.3
GLU version: 1.3

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
MEGASCHOP :Y)

Ik kan er nog steeds niet achterkomen wat het probleem is, zie TS. Iemand een idee of hetzelfde probleem?? Het is namelijk wel erg storend, zo'n hikkende screensaver.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Je zou kunnen proberen een andere driver van nvidia te installeren.
En je zou met je opties in je xorg.conf wat kunnen spelen. Met de AGPGART optie en zo. Wil nog wel eens verassende dingen opleveren.

Draaien andere spellen btw ook goed, of heb je alleen ppracer gespeeld?

apt-get install chromium

Ook best vet om even te doen / testen :Y) :P

[ Voor 14% gewijzigd door DeMoN op 07-04-2006 10:46 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Misschien moet je de screensaver een hogere prioriteit geven :)
Dat kan bij de geavanceerde opties in de configuratiemodule van de screensaver.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

het heeft in iedergeval dus niks met je Driver te maken
geen idee eigenlijk wat er mis is.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1