Toon posts:

[breedbeeld] 1280x800 wordt 1280x1024 op 24" met ATi kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een X1600Pro (AGP) kaart. De performance bevalt goed, maar er is iets waar ik me aan stoor. Ik heb een 24" breedbeeld LCD scherm dat native op 1920x1200 draait. Dit werkt prima.

Voor sommige spellen is het voor de performance echter nodig om op een lagere resolutie te spelen. Ik wil dan wel mijn hele schermoppervlak gebruiken want ik heb niet voor niets zo'n scherm.

Op het moment gebruik ik de Omega 6.3 drivers, en daarin kan ik allerlei breedbeeld (16:10) resoluties kiezen. Echter alleen 1920x1200 en 1680x1050 worden echt als 16:10 breedbeeld gebruikt. Alles wat lager ligt gebruikt steeds een hoger liggende 4:3 resolutie met zwarte balken.

Zo wordt 1440x900 (16:10) omgezet naar 1520:1140 (4:3) met zwarte balken. 1280x800 wordt omgezet naar 1280x1024 met zwarte balken, etc.

Ik snap wel waarom dit gedaan wordt: mensen met een 4:3 scherm willen ook vanwege performance en 'cinema-effect' breedbeeld kunnen zien. Helaas geeft het voor mij alleen zwarte balken helemaal rondom het beeld en dat vind ik erg jammer :( .

Ik heb al een tijdje aan het zoeken geweest (Google, GoT, andere fora) maar heb nog niets gevonden wat een oplossing zou kunnen bieden.

Heeft iemand hier misschien een idee hoe ik aan de ATi drivers duidelijk kan maken dat ik de 'echte' 1280x800 of 1440x900 resolutie wil, en geen balken?

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 12:20
Heb je het tabje '3D' al bekeken en dan 'Custom' van de Omega Display properties? Misschien dat het wel werkt als je Application Preference uit zet.

Offtopic:
Hoe bevalt je X1600 Pro op je 24" display? Ik krijg mijn 24" van de week binnen en wacht even af hoe deze het doet op een nVidia FX5600U (external TMDS). Heb begrepen dat een Ati het beter doet op native resolutie van een 24"

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie via het 3D tab niets wat met resolutie te maken heeft? (Behalve de max resolutie voor 'Smoothvision', maar dat is gewoon AA).

Het zelfde resolutie probleem doet zich overigens op de desktop voor. Als ik die op 1280x800 zet, krijg ik 1280x1024 met balken. (Mijn scherm laat de 'echt gebruikte; resolutie in zijn OSD zien, dus ik weet ook zeker dat het niet aan de schaling van de monitor ligt, maar aan de ATi driver).

offtopic:
De X1600 bevalt prima. Goede performance en mooi beeld - gebruik 'm momenteel vooral voor Oblivion. Ik had hiervoor een GF4 Ti4200. Die deed het op zich ook prima op (desktop) maximale resolutie. Vanwege de DVI input denk ik dat er niet/nauwelijks verschil in beeldkwaliteit zit (desktop), maar ik ben geen expert en heb de twee niet naast elkaar vergeleken. Ik weet ook niet of de FX-serie slechter was in deze dan de GF-4 serie...

Ik had alleen met de Ti4200 last bij zeer lage (fullscreen commandprompt en opstartschermen), dat het door de videokaart (niet het scherm!) slecht geschaald en gepositioneerd werd, maar dat is niet zo gek als je bedenkt dat 1920x1200 eigenlijk nog niet bestond (en volgens specs normaal gesproken niet haalbaar is) destijds. De X1600 doet dit in ieder geval wel prima.

Volgens mij maakt de beeldkwaliteit vrijwel niets uit zolang het maar:
a) uberhaupt werkt zoals het hoort
b) met DVI is aangesloten (digitaal)
c) Je niet een mieren*er bent die tot op de kleinste details zoekt

Heb trouwens nog wel last van klein soort artifacten (vergelijkbaar effect gezien in twee spellen, niet in 3dmark05/06), maar ben nog even geneigd de spellen/drivers de schuld te geven en niet te kaart. Zie plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.elmerproductions.com/tweak/pics/badfaces.jpg

Verwijderd

Topicstarter
*bump* Iemand met een idee waar of hoe dit op te lossen is?