Mijn computer start nogal traag op. Is het mogelijk met één of andere programma te achterhalen wat dit veroorzaakt ? Zelf verdacht ik McAfee ervan, maar deze heb ik via msnconfig al uitgeschakeld, dat maakte geen verschil, maar om nu om de beurt elk ding uit te schakelen vindt ik nogal omslachtig en ik verwacht wel dat er een programma bestaat waarmee het mogelijk erachter te komen welk programma het trage opstarten veroorzaakt, ik kan het alleen zelf niet vinden op internet vandaar mijn vraag.
is MS bootvis niet iets voor je ? Die kan een log maken van je hele opstart gebeuren als ik me niet vergis
De HD zal het niet zijn denk ik de computer heb ik nog niet zo lang.
Het programma bootvis had ik al gezien, maar volgens Microsoft was dat alleen voor ontwikkelaars bedoeld, ik wist ook niet dat daarmee een log gemaakt kon worden, dus nu toch maar even geprobeerd.
Ik weet niet of iemand mij kan helpen, want ik snap er niet erg veel van.
Ik krijg na de test twee grafiekjes de bovenste heet "Disk I/O" en daar staat ten eerste in rode letters:
"Warning! disk write caching is disabled"
Geen idee wat dit betekend, wellicht is dat het probleem ?
In de grafiek staan allemaal balkjes en ik neem aan dat dat goed is, de tweede grafiek lijkt me belangrijker omdat ik daar wat opstartdingen zie staan.
Deze grafiek heet "process creates". Ik neem aan dat de onderste balk sec. aangeeft ? Het eerste dat daar wordt vermeld is explorer.exe en dat is bij de 30 sec. Daarna volgt de rest en de laaste staat bij de 76.
Kan iemand mij iets vertellen met de informatie ?
Het programma bootvis had ik al gezien, maar volgens Microsoft was dat alleen voor ontwikkelaars bedoeld, ik wist ook niet dat daarmee een log gemaakt kon worden, dus nu toch maar even geprobeerd.
Ik weet niet of iemand mij kan helpen, want ik snap er niet erg veel van.
Ik krijg na de test twee grafiekjes de bovenste heet "Disk I/O" en daar staat ten eerste in rode letters:
"Warning! disk write caching is disabled"
Geen idee wat dit betekend, wellicht is dat het probleem ?
In de grafiek staan allemaal balkjes en ik neem aan dat dat goed is, de tweede grafiek lijkt me belangrijker omdat ik daar wat opstartdingen zie staan.
Deze grafiek heet "process creates". Ik neem aan dat de onderste balk sec. aangeeft ? Het eerste dat daar wordt vermeld is explorer.exe en dat is bij de 30 sec. Daarna volgt de rest en de laaste staat bij de 76.
Kan iemand mij iets vertellen met de informatie ?
Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??
Eén screenshot had je dit hele verhaal kunnen besparen...
Bovendien kunnen wij je dan gemakkelijker helpen
[ Voor 15% gewijzigd door Rone op 02-04-2006 13:14 ]
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080
Weet je welk deel van eht opstarten zo lang duurt? POST? Windows Starten? Gebruikersprofiel laden?
Er zijn alvats een aantal dienge die je kan doen:
* met msconfig alles uischakelen bij startup, en alles wat niet MS is bij services. (omslachtig, maar efficiënt
)
* schijfcontrole doen, defrag
* spyware en virusscan
* write caching opnieuw inschakelen (eigenschappen van je drive in devicemanager, tweede tabblad)
* eens proberen met nieuwe gebruiker
* TCP/IP setting checken: je pc wacht tijdens het opstarten op DHCP; met fixed IP startje dus afhankelijk van je DHCP-server-snelheid enkle seconden sneller op, of zelfs minuten (of uren bij servers) als je DHCP server onbereikbaar is.
btw: geef ff wat specs: welke windows versie, cpu en mem zijn toch wel een minimum
edit: je screenshot vertelt niet zoveel behalve dan dat je windows er een halve minuut over doet om te starten, en daarna nog eens zoveel tijd neemt om services end rivers te starten... das dus 1 minuut, lijkt me niet abnormaal lang...
Er zijn alvats een aantal dienge die je kan doen:
* met msconfig alles uischakelen bij startup, en alles wat niet MS is bij services. (omslachtig, maar efficiënt
* schijfcontrole doen, defrag
* spyware en virusscan
* write caching opnieuw inschakelen (eigenschappen van je drive in devicemanager, tweede tabblad)
* eens proberen met nieuwe gebruiker
* TCP/IP setting checken: je pc wacht tijdens het opstarten op DHCP; met fixed IP startje dus afhankelijk van je DHCP-server-snelheid enkle seconden sneller op, of zelfs minuten (of uren bij servers) als je DHCP server onbereikbaar is.
btw: geef ff wat specs: welke windows versie, cpu en mem zijn toch wel een minimum
edit: je screenshot vertelt niet zoveel behalve dan dat je windows er een halve minuut over doet om te starten, en daarna nog eens zoveel tijd neemt om services end rivers te starten... das dus 1 minuut, lijkt me niet abnormaal lang...
[ Voor 14% gewijzigd door the_stickie op 02-04-2006 13:24 ]
Nog even wat gerommeld met opstarten, toch maar via msconfig maar samen met bootvis. Dit keer ook de processes van mcafee uitgeschakeld (dit had ik de eerste keer niet gedaan) en nu scheelt het wel enorm. Overigens was de screenshot niet goed wat de grafiek was nog veel langer (gek want er is geen scrollbalk, maar ik kwam er per toeval achter. De totale tijd van het opstarten lang op 2 min. Na het uitschakelen van mcaffee is dit verkort tot een tijd van 40 sec. !! De verschillende programma's startte toen ook veel sneller na elkaar op, zag ik in de grafiek. Met de mcafee troep aan zat er veel meer ruimte tussen.
Bedankt voor de reacties, misschien toch eens een andere virusscanner zoeken.
Bedankt voor de reacties, misschien toch eens een andere virusscanner zoeken.
Ja, bootvis analyseert en optimaliseert.StuiTeR schreef op zondag 02 april 2006 @ 12:53:
is MS bootvis niet iets voor je ? Die kan een log maken van je hele opstart gebeuren als ik me niet vergis
Nu heb ik de (trail) virusscanner Nod32 geinstalleerd, samen met kerio als firewall. Opstarten gaan nu lekker vlot. Voor mij dus geen McAfee meer.
Pagina: 1